Veel zweten tijdens rijles

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke_20

Veel zweten tijdens rijles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 16:08

Hoi hoi
Even een vraagje
Ik heb vanaf april auto rijlessen,
Ik les al best lang en moet binnenkort op examen…

Nou zit ik al vanaf mijn eerste rijles met het ding dat ik echt enorm veel zweet tijdens mijn rijlessen.
De auto heeft leren bekleding en Ik heb dus echt een zeiknatte rug na het rijden. Ik heb in de zomer ook gelest. Toen was het best lochies maar het word maar niet minder.
Het is niet dat ik het echt warm heb.
Ik trek (nu met het koude weer) een trui aan met daaronder een topje of hemdje. Maar je blijft het maar zien in al me kleding. Het komt dwars door me topje en trui heen…

Echt vervelend want we gaan weleens koffie drinken (tijdens me rijles) en dan probeer ik het te verbergen enzo maar dat lukt niet natuurlijk.

Is dit voor sommigen herkenbaar? Ik maak me ook een beetje zorgen dat dit straks als ik zelf ga rijden ook het geval is…

Iemand tips??
Laatst bijgewerkt door Nienke_20 op 29-10-25 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Re: Veel zweten tijdens rijles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:11

Ik snap het niet. Zweet je alleen veel tijdens je lessen? Je hebt het namelijk ook ineens over koffie drinken.
Of zweet je altijd veel?

Nienke_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 16:18

Goof schreef:
Ik snap het niet. Zweet je alleen veel tijdens je lessen? Je hebt het namelijk ook ineens over koffie drinken.
Of zweet je altijd veel?

Zweet niet extreem veel normaal gesproken. Zweet weleens maar niet op die manier, tenzij het zomer is.

Met koffie drinken bedoel ik dat we tijdens de rijles weleens bij de pomp koffie halen. Ik rij altijd 1,5 uur.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:21

Is het alleen rond je oksels, of ook op je rug bijvoorbeeld?

Heb je veel last van spanning of stress tijdens het rijden?

Mighty05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:22

Is het niet gewoon spanning? Ik kan me nog herinneren dat ik mijn eerste keer op de snelweg ook aardig zat te zweten :')
In dat geval zou het vanzelf wel minder worden naarmate je wat meer gewend raakt aan het autorijden

Nienke_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 16:24

zonnebloem18 schreef:
Is het alleen rond je oksels, of ook op je rug bijvoorbeeld?

Heb je veel last van spanning of stress tijdens het rijden?

Vooral me rug en soms ook onder me borsten maar dat is niet extreem (dat zie je alleen op me topje bijv). Ook wel onder me oksels maar me rug is het grootste probleem.

Ik heb eigenlijk helemaal geen stress. Rij best relaxed maar merk dat het vele zweten me soms wel afleid.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:24

Jasje meenemen die je niet aandoet tijdens het rijden maar wel als je uitstapt om koffie te gaan drinken?
Dat lost het zweten niet op maar camoufleert het wel want het jasje is droog.

Nienke_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 16:26

Mighty05 schreef:
Is het niet gewoon spanning? Ik kan me nog herinneren dat ik mijn eerste keer op de snelweg ook aardig zat te zweten :')
In dat geval zou het vanzelf wel minder worden naarmate je wat meer gewend raakt aan het autorijden

Mischien onbewuste spanning dan ofzo?
Maar les echt al lang en het wordt er niet minder op. Zie of hoor het nooit van andere.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:41

Heeft de auto toevallig stoelverwarming aan staan O:) _-:( dat had ikin mijn schoonvader zijn auto nog wel eens.. ( knopje zat op stomme plek

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 06:08

Vragen of de temperatuur wat omlaag mag in de auto? Dat scheelt misschien al iets.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 06:30

Duur kopje koffie dan.. voor je rijlessen betaal je tegenwoordig een euro per minuut bijna

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:40

Heb je dat ook als je uren in een auto zit als bijrijder?

Toch spanning, of die leren autostoel ademt onvoldoende.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 07:48

Ik zou lessen in het t shirt. En als je de auto uitstapt een vestje of truitje er over aan. En idd vragen of de kachel laag kan.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 13:16

Is het wel leer of alcantara ofzo? Dat zweet ook lekker. Ik zou ademende kleding aandoen en een stevige handdoek of stoelhoes meenemen die je in je rug kan leggen.

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 13:55

Kan het ook aan de bekleding van de auto liggen? Je geeft aan dat het leer is. Vaak is dit nep-leer en net als in kunstleren schoenen, zweet je daardoor misschien. Juist omdat het op je rug zo erg is.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 14:20

Indd een handdoek meenemen. Op (nep)leren bekleding kan ik ook natbezweet worden en heb al 12 jaar me rijbewijs, dus spanning is het niet. Ik ga dan op iets zitten, dan heb ik het niet. Dus een handdoekje of bijv een vestje