Basis school dilemma/problemen kind.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

Basis school dilemma/problemen kind.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 18:28

Allereerst hoop ik dat t hier goed staat..

Ik plaats dit topic omdat ik hoop dat de mensen hier mee willen denken want wij zelf weten het even niet meer... :(

Onze zoon zit in groep 6 en kan prima overweg met zn klasgenoten.. hij heeft een leerkracht die de klas niet aankan, (dit had hij vorig jaar ook al) en dit leide tot t feit dat hij niet meer naar school wilde, want de kinderen waren steeds druk en de juf deed steeds waarschuwingen geven maar niks geen consequenties.. dit vond onze zoon erg vervelend! De kinderen gingen steeds door.. (door de juf/meester praten, niet luisteren, grote mond etc..)

Bij de huidige leerkracht is t zo dat dit nog steeds gebeurt. Deze leerkracht is er op maandag, dinsdag en woensdag, de leerkracht op donderdag en vrijdag is er niks aan de hand in de klas want die leerkracht is ze "de baas"..

Nou is t al voorkomen dat er een leerkracht bij kwam bij de meester, dat die de meester "bijstond".. onze zoon heeft al een noice cancelling telefoon vanwege de drukte in de klas..

Nu gaat hij regelmatig de klas uit (met toestemming van de leerkracht) omdat de kinderen in de klas niet luisteren.. nu is t zelf zo dat de leerkracht de klas uit loopt als de kinderen niet luisteren.. dat is in onze optiek toch wel de omgekeerde wereld! De meester geeft ook aan dat de kinderen in de klas soms echt wel druk zijn etc..

Nou is de directie al op de hoogte, de stichting is al op de hoogte hoe dit gaat op school (dit is overigens gebeurt na een flinke voorval op t schoolplein) en dan heb ik t niet over een "tikje" uitdelen..

Er zijn al verschillende gesprekken gevoerd met de directeur, en de stichting.. wij weten zelf niet meer wat voor stappen we nog kunnen ondernemen.. iemand tips????

Overigens zijn wij niet de enige ouders die niet tevreden zijn over hoe dit eraan toe gaat..

Ik hoop dat t duidelijk is geschreven.. zo niet mijn excuus!
Laatst bijgewerkt door Beauty26 op 28-10-25 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Re: Basis school dilemma/problemen kind.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:32

Ik zou overstappen naar een andere school...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:37

Tja, leraren mogen niks....
Opvoeden moeten de ouders thuis doen, en daar gaat het steeds vaker mis.
Kinderen weten snel dat ze een hoop kunnen maken en dat de leraar ze niks kan maken en ouders geven vaak het kind nog gelijk ook.

Je zou een andere school kunnen proberen, wellicht ook 1 met kleinere klassen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:39

Wat rot.
Wat zegt directie erover? Of de schoolleiding? Ondernemen zij al actie?
Ik zou in ieder geval in contact blijven met school en blijven klagen (mits terecht uiteraard).
Je kind moet de kans krijgen zich te blijven ontwikkelen en als dat hier niet kan is een andere school wel een optie.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:45

Sky_As schreef:
Kinderen weten snel dat ze een hoop kunnen maken en dat de leraar ze niks kan maken en ouders geven vaak het kind nog gelijk ook.

Wáár is de tijd gebleven dat je prima op je donder kon krijgen door een leerkracht als je de boel loopt te verstieren?

Nee, niet fysiek, maar simpele dingen als tijdens de pauze "nablijven" en iets stoms moeten doen (extra les rekenen, opstel schrijven, of gewoon domweg met de handen over elkaar op je plek blijven zitten)

Kind domweg de klas uit sturen? Bij meermaals herhalen ouders op het matje roepen en bij continue herhaling kind schorsen/ van school sturen?

Tis echt van de zotte dat een klas zo de leerkracht wegpest...

Heb zelf óók in z'n klas gezeten, op het middelbaar, die het meermaals voor elkaar gekregen heeft één leerkracht weg te pesten (en ik was als het kind van de ts, welke wél graag wilde leren en inderdaad wel eens boos de klas ben uit gegaan omdat ik buiten de klas tenminste mn schoolwerk wél kon doen) maar dit was een klas speciaal onderwijs voor leerlingen met een beperking én middelbaar, dus irritante pubers.

Dat een basischoolklas groep 6 dit doet....

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 18:51

troi schreef:
Ik zou overstappen naar een andere school...

Dat zijn we idd aan t overwegen alleen onze zoon wilt dit liever niet want hij zegt ik heb nu vriendjes en vriendinnetjes op school...

Goof schreef:
Wat rot.
Wat zegt directie erover? Of de schoolleiding? Ondernemen zij al actie?
Ik zou in ieder geval in contact blijven met school en blijven klagen (mits terecht uiteraard).
Je kind moet de kans krijgen zich te blijven ontwikkelen en als dat hier niet kan is een andere school wel een optie.

Schooldirecteur, die roept al 1,5 jaar we zijn ermee bezig.. en verder gebeurt er weinig ze hebben een 5 stappen beleid.. en de leerkracht die onze zoon nu heeft is een zij-instromer dit is zn eerste jaar dat hij er alleen voor staat.. en dan deze klas poeh ik zou t zelf ook niet trekken!

Sky_As schreef:

Klopt dat is hier idd ook vaak t geval.. ouders zeggen dan bv als kinderen moet nablijven.. joh wat een onzin!! Dan denk ik je roept al wat voor je weet waarvoor je kind moet nablijven... :o

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 19:09

mvdende schreef:
Sky_As schreef:

Wáár is de tijd gebleven dat je prima op je donder kon krijgen door een leerkracht als je de boel loopt te verstieren?

Nee, niet fysiek, maar simpele dingen als tijdens de pauze "nablijven" en iets stoms moeten doen (extra les rekenen, opstel schrijven, of gewoon domweg met de handen over elkaar op je plek blijven zitten)

Kind domweg de klas uit sturen? Bij meermaals herhalen ouders op het matje roepen en bij continue herhaling kind schorsen/ van school sturen?

Tis echt van de zotte dat een klas zo de leerkracht wegpest...

Heb zelf óók in z'n klas gezeten, op het middelbaar, die het meermaals voor elkaar gekregen heeft één leerkracht weg te pesten (en ik was als het kind van de ts, welke wél graag wilde leren en inderdaad wel eens boos de klas ben uit gegaan omdat ik buiten de klas tenminste mn schoolwerk wél kon doen) maar dit was een klas speciaal onderwijs voor leerlingen met een beperking én middelbaar, dus irritante pubers.

Dat een basischoolklas groep 6 dit doet....

Klopt leerkracht word min of meer klem gezet door de kids omdat ze weten dat de leerkracht met zn rug tegen de muur staat..

Kind uit de klas sturen? Ja die ken ik ook nog dan mocht je je melden bij de directie.. maar dat kennen ze hier niet.. onze zoon gaat dan de klas uit omdat hij gek word van t geklets tijdens de les als ze stil moeten zijn en werken..

De leerkracht geeft zelf ook aan met onze zoon geen problemen te ervaren (Gelukkig) maar wij vinden dit vervelend want onze zoon gaat graag naar school maar had vorig jaar ook door bijna gelijke voorvallen dat hij zei, ik wil niet meer naar school..

T gaat overigens over een klas met 13 leerlingen...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:17

Volgens mij, als leraar nr 1 de klas niet 'onder controle' heeft en leraar nr 2 de klas dit wel kan gaat het argument van leraren mogen niets bla bla toch niet op?
Dit probleem had ik toen ik in groep 4 zat al.(Ruim 25 jaar geleden)

Dit probleem ligt bij leraar 1, en jou kind heeft er last van(wat ik totaal begrijp, ik was ook zo)

De enige oplossing ligt bij leraar 1 danwel het ondersteunen/coachen vanuit de school van leraar 1.

Voor jou als ouder heb je denk ik 2 opties(nouja 3)
1 is aankaarten en 'eisen' dat het wordt opgepakt
2 is een andere school opzoeken (dit zou pas plan b zijn imo)
De optie om het zo te laten is er maar daar wordt denk ik niemand beter van.

Edit: dit gaat meer over de reacties van dat leraar niets mag.

Ik zie straffen niet als oplossing.
Als mijn hond/paard niet doet wat de ander zegt heeft dat meest weinig te maken hoe ik ze opvoed, maar wat/hoe de ander is en doet.
Opvoeden tot het punt dat ze hier niet op zouden reageren moet je niet willen dan krijg je aangeleerde hulpeloosheid.(Dat geld voor mensen net zo goed)

Als leraar 2 ze onder controle heeft mag je er vanuit gaan dat de klas niet het probleem is. Want uit het verhaal klinkt het niet alsof bij leraar 2 het een straf is.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:32

Onderwijsinspectie? Die hebben een mogelijkheid tot een klacht indienen.
Heel eerlijk, als dit al zolang aan de gang is, denk ik niet dat je op school nog iets gaat bereiken. Dus dan heb je de inspectie of toch daadwerkelijk van school wisselen (waarvan ik snap dat dat je laatste optie is)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:34

Ik zou zeggen - zoek een andere school.

Verder geef ik je de tip om je verhaal ook op het forum van Ouders Online te zetten.

https://www.ouders.nl

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:45

Ik denk dat je het meest kunt bereiken als je als ouders gezamelijk een gesprek probeert te krijgen met de directeur of het bestuur (klassenavond/gezamelijke ouderavond) om het hierover te hebben. Zelfs als het al geprobeerd is, toch druk blijven zetten. Een andere school is niet zomaar gevonden en ook niet zomaar beter, helaas.

Ik denk dat er voor de school wel wat dingen te doen zijn. De kinderen kunnen wel druk zijn - maar ze kunnen zo te horen ook gewoon wel een leuke klas zijn en wel luisteren als er een leerkracht is die consequent is en leiding geeft. Dus is de vraag meer wat er moet veranderen op de dagen dat de ene leerkracht er is.

En hoewel het waarschijnlijk niet helpt om als ouders suggesties aan de school te geven, zijn er allerlei dingen die kunnen helpen.

Dus mocht men toch interesse hebben:
De indeling van de klas bijvoorbeeld veranderen zodat verschillende leerlingen elkaar niet teveel versterken. Als er gepraat mocht worden tijdens werktijd, dan nu maar even niet. Als zelf werken veel onrust geeft, dan wellicht meer frontaal/klassikaal les geven. Is het juist dat gezamelijke deel dat veel onrust geeft, is het wellicht goed om juist kleinere groepjes te proberen.

De overgangsmomenten duidelijker structureren door leerlingen werk te geven dat aansluit bij wat ze doen zodat ze niet 'klaar' zijn. Sommige scholen doen dit in een weektaak: heb je die op tijd af dan is er op vrijdagmiddag tijd om iets anders te doen.

Rust inbouwen rond de pauzes door tijdens het eten bijvoorbeeld voor te lezen, per groepje of rij naar buiten laten gaan (met de leerlingen die gewoon opletten als eerst en de leerlingen die nog druk met andere zaken nog niet.) Pauzebegeleiding, en als alleen toezicht niet genoeg is dan wellicht ook sportcoaches die mee gaan voetballen in de pauze. Dat maakt de sfeer op een plein al heel anders (en die coaching kun je soms via subsidies invoeren, tijdelijk om de situatie te verbeteren. Het is niet voor altijd nodig.)

Samen met de klas het gesprek aan gaan over omgangsvormen en wat gewenst is en wat niet.

Daarna ook bewust bezig gaan met beloningen en soms wat consequenties, voor de hele klas en voor individuele leerlingen. Dat begint met wat goed gaat in de klas en wat ze leuk vinden. Dat is dan iets dat prima is in te zetten. Meer voorgelezen worden? Vrij tekenen? Extra muziekles? Spelletjes spelen? Kiezen wat er gedaan wordt aan het eind van de gymles?

Soms betekent het zeker ook dat je verstorende leerlingen uit de klas haalt, zodat de rest door kan. Ook dat kun je op verschillende manieren invullen. Soms is een kleine onderbreking genoeg, soms is het nuttiger dat ze een tijdje ergens anders werk gaan doen. Wellicht bij een andere klas? (Dat kan soms oprecht veel veranderen, omdat een leerling ineens alleen is maar ook als buitenstaander wat meekrijgt van een andere klas.)
Of bij de directeur op kantoor.

Maar dan kun je daarmee spelen: fijn samenwerken = veel meer leuke dingen op school, niet samenwerken geeft gedoe. Het is dan de kunst om dat te balanceren, het leuke moet haalbaar genoeg zijn. Dat is belangrijk om niet gedemotiveerd te raken, en ook omdat je wilt dat de leerlingen het waardevol genoeg vinden om er iets voor te doen.

Overigens kunnen ouders hier wellicht ook bij helpen. Al is het maar op een paar momenten, als je van een bepaald moment iets leuks kan maken waar leerlingen graag aan mee willen doen, en waarbij de leerkracht zich even niet op de hele klas tegelijk hoeft te richten, win je al heel veel.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:55

Welke handvaten krijgt dit "jonkie van een leerkracht " extra hulp van uit directie/ de andere leerkracht die eens mee kijkt van achter uit de klas wat gebeurt er...of een totaal andere juf ...
Bij ons is 3x echte waarschuwing gesprek met ouders en kind en die dag een klas lager moeten dus van groep 6 verplicht in groep 5 moeten werken

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 20:32

Je zou ook contact kunnen zoeken met de ggd.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 22:07

Wat een vervelende situatie, voor alle betrokkenen.

Ik lees hier veel tips over klachten indienen, naar instanties stappen en dit op fora delen… Ik vind dat nogal wat zeg… Ik vermoed dat er op de achtergrond enorm veel gebeurt om dit probleem aan te pakken, alleen is dat niet iets dat je altijd met ouders kan communiceren als school. Zeker niet als het over individuen zoals leerlingen gaat. Het feit dat het een groep is van 13, doet mij vermoeden dat ze deze klas bewust klein en behapbaar proberen te houden. Dat kan financieel echt niet uit op een school, dus lijkt me een zeer bewuste en doordachte keuze. De leerkracht werkt zich uit de naad, maar voelt zich met de dag machtelozer. De directie zal hier op de achtergrond ongetwijfeld mee aan de slag zijn, ook in overleg met de stichting. Dikke kans dat zij legio ouders in hun nek hebben hijgen die (terecht!) vinden dat er wat moet gebeuren, maar dit zijn nou eenmaal geen problemen die je zomaar even oplost of waarbij je ouders in het hele proces mee kan nemen.

Dus een paar tips: blijf in gesprek met de school(leiding) over je zorgen, maar vertrouw er ook op dat ze hier achter de schermen mee bezig zijn. Ventileer deze frustratie niet naar je kind (ondermijnt het gezag van de school en leerkracht). Als jullie besluiten op deze school te blijven (fijn dat je kind er vriendjes en vriendinnetjes heeft!) moet je het positief gaan ombuigen: wat ging er wel goed vandaag? Hoe kan de leerkracht jou helpen? Houd het klein en gericht op jouw kind, dat is waar je invloed op hebt.

Niet op ouder-fora gaan spuien of klachten indienen bij instanties die hier alleen maar tijd aan kwijt gaan zijn, maar niks constructiefs kunnen toevoegen. Leg je klacht neer bij de school, het bestuur van de stichting of ga in gesprek met een vertrouwenspersoon van de stichting. Daar moet het gebeuren, daar zit de oplossing. Veel sterkte en succes!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 22:15

Een leerkracht die net voor de groep staat, zeker een zij instromer die echt nog weinig vlieguren heeft gemaakt, moet echt een startbegeleider hebben. Die kun je niet zomaar voor een (zo te lezen pittige) groep zetten en loslaten. Daar draagt de school/directeur ook z’n verantwoordelijkheid in.
Door een lerarentekort kan het zijn dat die mogelijkheid er niet is. En ik kan het niet helemaal uit je verhaal halen maar ik kan me voorstellen als je net bent afgestudeerd dat je nog vol motivatie zit en zin hebt om je nieuw geleerde vak uit te oefenen en als dit dan je eerste ervaring is, pfoe. Ga er maar aan staan.

Voor jullie fijn dat je zoontje de kans krijgt om de klas uit te mogen en een koptelefoon te gebruiken, al is dat niet een directe oplossing natuurlijk. Ik denk dat blijven communiceren inderdaad de oplossing zal moeten bieden. En misschien dat de nieuwe leerkracht ook nog veel kan leren van zijn/haar duo?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 04:50

snorkel1986 schreef:
Welke handvaten krijgt dit "jonkie van een leerkracht " extra hulp van uit directie/ de andere leerkracht die eens mee kijkt van achter uit de klas wat gebeurt er...of een totaal andere juf ...
Bij ons is 3x echte waarschuwing gesprek met ouders en kind en die dag een klas lager moeten dus van groep 6 verplicht in groep 5 moeten werken

Vind dit ook wel een bijzondere straf, zeker gezien blijven zitten ook 'gewoon' kan gebeuren.

Maar wat ontzettend vervelend zeg, snap dat hij niet wil switchen van school. Kan verder inhoudelijk weinig zeggen buiten toch blijven melden. Ook al lijkt het zinloos, op een gegeven moment wordt daardoor de prioriteit denk ik wel beter duidelijk.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 06:17

Hoe capabel ziet de leerkracht van groep 7 eruit. Niet dat dat alles zegt want leerkrachten kunnen natuurlijk gewisseld worden voor begin van het schooljaar.
Maar als die er ook al niet capabel uitziet zou overstappen toch in je achterhoofd moeten zitten.
Maar voor die tijd met een aantal ouders de deur bij de directie en de IBer platlopen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 06:29

Lastig hoor. Een klas van 13 is al een hele kleine klas...
Blijf in gesprek met leerkracht. Die geeft aan geen problemen te hebben met jouw zoon. Maar heb jij aangegeven dat jij problemen hebt met de situatie? Misschien is het voor de leerkracht afgedaan/klaar /geen aandachtspunt meer (richting jou als ouder) omdat jouw zoon het probmeen niet is. En dus (onterecht) niet het totale plaatje van het probleem duidelijk is.

Mijn jongste dochter zit in groep 3, dat is een pittige groep. Is al opgesplitst in 2 groepen (van 17) kinderen, maar blijft kwa kinderen pittig. Bij ons op school is er gekozen voor een leerkrachten shuffle en staat er dus een hele ervaren leerkracht (die de afgelopen jaren les heeft gegeven in hogere klassen) voor de klas. Maar alsnog zit 1 van de kinderen regelmatig een klas lager of bij de directeur.
Mijn dochter zegt dat hij vooral elders wordt gezet als hij (dus een kind van 6...) door de klas aan het schreeuwen is met uitleg enzo.

De stap op een "lastig" kind een klas lager te zetten als "straf" snap ik heel goed. Vaak is dat bij een leerkracht die het jaar ervoor ook met betreffende kind te maken had en precies weet hoe hem/haar aan te pakken.

Maar je situatie blijft lastig... is er geen school leiding, KC-er, inval leerkracht die mee kanbkijken in de klas? En de leerkracht tips kan geven/kan helpen? Een nieuwe zij-instromer zou toch gewoon voldoende begeleiding moeten krijgen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 07:45

Poeh wat een rot-situatie... ik snap dat je als ouder wel graag zou willen weten dat er ècht aan gewerkt wordt want zo moeilijk zou het toch niet moeten zijn, als de andere leerkracht het wèl voor elkaar krijgt om de klas te laten functioneren...?

Je zou hopen dat er een keer een goed gesprek mogelijk is met de beide leerkrachten, ouders, directie... zodat er samen gezocht kan worden naar een oplossing om de klas ook goed te laten functioneren op de dagen dat de 'zwakkere' leerkracht voor de klas staat. Dingen zoals Shadow oppert :) Desnoods met hulp van andere leerkrachten of wat er verder rondloopt op school, ouders die bijspringen met wat hulp of noem maar op.

Er zullen vast wat voortrekkers zijn in de klas die ervoor zorgen dat de boel ontspoort, dan desnoods maar die vervelia's tijdig verwijderen zodat de rest van de klas zijn gemak blijft houden. En zij hopelijk leren dat het fijner is als ze zich gewoon gedragen.

Als de school verder wel prettig is, vriendjes zijn super belangrijk natuurlijk... dan zou ik wel inzetten op proberen het daar toch te verbeteren. Wat zijn je verwachtingen voor de komende jaren? Heb je eventueel nog een hele goede andere optie op het oog om toch van school te wisselen...?

Een school wissel is natuurlijk ook niet succes verzekerd, je moet het vaak ook maar net treffen met de leraren en de klas, sommige klassen zijn gewoon erg druk / vervelend terwijl op dezelfde school andere klassen weer heel fijn zijn. En als ouder weet je nooit waar je aan toe bent doordat er toch steeds veranderingen kunnen zijn....

Dat gezegd hebbende. Wij hebben onze jongen wel van school gewisseld, in begin groep 4.
School zeer zorgvuldig uitgezocht toen hij 3 was, was op dat moment de betere optie. Maar helaas de pech dat hij in een heel drukke klas terecht kwam. Met teveel te pittige jongens die teveel op elkaar in zaten te irriteren de hele tijd. Terwijl juf aan de voorkant een brandje stond te blussen ontstonden er aan de achterkant weer 2 nieuwe.... onze jongen werd helemaal leeggetrokken door die onrust en ze kregen het niet onder controle.

Elk jaar hoop je dan weer dat het komend jaar beter gaat maar toen er begin groep 4 ook nog héle vervelende dingen op het schoolplein in de pauze gebeurden en ze dat een beetje in de doofpot probeerden te stoppen. De raddraaiers niet aangepakt werden en er nog steeds nieuwe leerlingen bij kwamen in de al niet goed te handhaven klas... terwijl de juf dat ook liever niet wilde....maar die had dan blijkbaar ook niks in te brengen....hebben wij het opgegeven want het vertrouwen dat onze jongen daar veilig zou zijn was inmiddels wel weg.

Nieuwe school was en is echt een verademing, daar zitten ze er veel beter bovenop dat iedereen fijn met elkaar om gaat en is de sfeer veel rustiger, ook al zitten er daar natuurlijk ook altijd wel een paar stoorzenders... maar het staat of valt allemaal met hoe belangrijk vindt het team het om er in te investeren om de sfeer goed te houden.

Heb je zelf de indruk dat die zwakkere leraar wel geholpen wordt en dat de school wel echt serieus bezig is om het probleem op te lossen of zijn ze maar een beetje aan het pappen en nathouden...?

Hier werd ook steeds gezegd dat ze er druk mee bezig waren maar daar zag je eigenlijk niks van... en de negatieve invloeden konden gewoon lekker doorgaan met het zaaien van onrust. Maar dat hoor je wel vaker op scholen dat ze dat niet goed aan weten te pakken. Ouders die het probleem niet willen zien hebben daar helaas ook wel veel mee te maken denk ik ja....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:05

shirleyp schreef:
Ik vermoed dat er op de achtergrond enorm veel gebeurt om dit probleem aan te pakken, alleen is dat niet iets dat je altijd met ouders kan communiceren als school.

Helaas kun je daar niet zomaar op vertrouwen, en is 'hopen dat het probleem vanzelf verdwijnt' een tactiek die te vaak geprobeerd wordt. Dat leidt ook tot veel uitval onder docenten trouwens, die worden niet goed begeleid, en dat gaat dan op zeker moment fout.

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:39

ik zie al veel mooie en uitgebreide adviezen. Ik zou er graag 1 aan toe willen voegen en besef mij daarbij dat dit slechts een klein stukje van een mogelijke oplossing is. Gezien de eerder gegeven adviezen (in gesprek met leerkracht en directie om tot een werkbaardere situatie te komen ondersteun ik volledig) hoef ik daar niet verder op in te gaan.

Ik zou wel toe willen voegen dat het leren omgaan met onrust en drukte ook van tijd tot tijd een belangrijke les kan zijn. Zeker voor kinderen die ook uit de coronaperiode komen (ik heb zelf ook een dochter in groep 6). Je kan de wereld niet altijd buigen naar een voor jou perfectwerkbare situatie. Daarom met je als persoon zelf ook leren om je te concentreren en focussen op waar jij mee bezig bent, daar speel je zelf ook een rol in en daar biedt deze situatie wel een kans om daarop te oefenen. Dat is lastig en ik begrijp heel goed dat de situatie die jij uitlegt groter is dan deze, maar ik zou het zelf als een gemiste kans zien als je dit stukje daar niet uit pakt en met je zoon probeert op te pakken. Wellicht kan je hier wat mee :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 09:26

Als dit al zo lang duurt en er geen verbetering zichtbaar is, zou ik denk ik toch overwegen een andere school te zoeken.
Je zou het nog bij de MR kunnen aankaarten, wellicht kan die nog wat bereiken. Een paar etters in de klas kunnen de sfeer flink verzieken, zeker als de leerkracht geen overwicht heeft. Sterkte met de situatie.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 10:21

Hier speelde vorig jaar bijna hetzelfde probleem.

Dit jaar staat er een andere juf voor de klas en geen problemen meer. Het zijn hier 3 combi groepen, dus zeg dat 1/3 van de groep is overgegaan, dus de dynamiek is ook ten goede veranderd.

Toevallig heeft gisteren 1 van de juffen waarmee het vorig jaar niet liep voor de groep gestaan om in te vallen. Was gelijk hetzelfde drama als vorig jaar.

Is er ook een externe partij bij betrokken? Bij ons heeft het samenwerkingsverband passend onderwijs uiteindelijk 2 dagen per week meegekeken in de klas en zijn er groeps analyses gemaakt van de leerlingen om bij voorbeeld de zitplaatsen in de klas beter op elkaar af te stemmen.

Op eigen initiatief heeft dochter een rots en water training gevolgd, maar zoiets zou ook zeker hulp vol kunnen zijn voor de groep.

Maar het blijft lastig als de leerkracht het overwicht niet heeft in de groep.

Maar betrek inderdaad, het bestuurd, de mr, gmr e.d er bij. Evt zou je het nog bij de inspectie kunnen melden.