Starten met blaasinstrument of ander instrument, hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Starten met blaasinstrument of ander instrument, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 21:40

Al langere tijd denk ik er over na om een muziekinstrument te leren spelen. Ik twijfelde nog over welk instrument. Dit weekend speelde ik theatervoorstellingen en ik vond de Hobo zo mooi klinken. Dat vind ik al heel lang, maar nu bedacht ik me, dat ik misschien hobo leren spelen me heel gaaf lijkt! De hoboiste kon me zelfs lesgeven. Superleuk!

Maar impulsief als ik ben, bedacht ik me later pas of dat wel haalbaar is. :') Hobo leren spelen is heel moeilijk, het vereist verschillende technieken. En daarnaast is een hobo echt kneiterduur _O-

Dus ik ben nu even met mezelf aan het brainstormen wat dan wel? Ik bedacht me dat het sowieso makkelijk is om noten te leren lezen en tonen te leren herkennen. Ik zing graag op gehoor, dus dat wil ik met spelen ook doen. Maar dan is het wel handig om te leren welke toon wat is :P

Nu zit ik eraan te denken om eerst eens met piano te beginnen. Stiekem is het ook de droom om mezelf te kunnen begeleiden met zingen (dat wordt met hobo een beetje lastig :P ). Ik zou dan kunnen beginnen met een 2e hands keyboard. En dan ook eerst eens testen hoe volhardend ik hier in ben. Want ja, ik ben tweelingen en nogal impulsief en ik haak snel af _O-

Hoe hebben jullie dat gedaan? Ik wil ook wel echt serieus les nemen dan, als stok achter de deur zeg maar.

Tieneke

Re: Starten met blaasinstrument of ander instrument, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 21:49

Piano en keyboard zijn twee totaal verschillende instrumenten, ook al hebben ze beide toetsen. Ik heb ik een ver verleden een paar jaar keyboard gespeeld maar vraag me niet achter een piano te gaan zitten.

Elk instrument heeft zijn moeilijkheidsgraad, maar voor alles geldt wel dat als je er een beetje deftig wat mee wilt kunnen, je toch echt wel vroeg of laat zal moeten doorzetten. Elke dag kort oefenen is ook veel effectiever dan bijvoorbeeld één of twee keer een uur oefenen. Die regelmaat zorgt pas echt dat je iets in de vingers krijgt en de vaardigheid opbouwt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 21:53

Oh dat is een goeie, dat wist ik niet eens haha. Om nou meteen een piano hier neer te zetten vind ik ook weer zoiets.

Maar sowieso heb ik idd doorzettingsvermogen nodig. Ik wil altijd meteen iets goed kunnen :') Maar dat werkt natuurlijk niet zo. Ik heb wel een heel muzikaal gehoor, dat scheelt weer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 21:55

Er zijn tegenwoordig allerlei muziek projecten die zich richten op volwassenen die voor het eerst een instrument willen bespelen.
Nieuw Talent Orkesten zijn dat. Een 10 weeks programma dat echt goed in elkaar zit.
Maar dat is wel met als doel in een orkest.

Zelf speel ik dwarsfluit, hobo en piano. Zou hobo niet per se aanraden op latere leeftijd zonder blaasinstrument ervaring. Het is echt een van de moeilijkste instrumenten.

Piano is beter te doen om te leren (als je van nature goed bent in met beide handen iets anders doen, anders wordt het lastig)
Maar ook duur om aan te schaffen.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 21:59

Super leuk om een instrument te gaan leren spelen!

Ikzelf speel hoorn, zit in een aantal fanfares! Heel leuk en gezellig. Het is een blaasinstrument.

Maar piano is ook wel heel tof om te leren!

Als je een blaasinstrument zou willen, er zijn tegenwoordig instap orkesten, Nieuw Talent Orkest, dan zou je ook iets kunnen proberen te doen. Hierboven ook genoemd, is leuk om eens te snuffelen wat je leuk lijkt te doen! Ben benieuwd wat je uiteindelijk kiest :D

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 21:59

Vriendin van me is 3 iaar geleden begonnen met hobo lessen. Gewoon ingeschreven bij de muziekschool.
Misschien is zoiets een optie?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 22:01

Ja ik hoef niet per se in een orkest te spelen, ik zou ook niet weten wat mijn doel zou zijn met hobo spelen, anders dan het kunnen. Misschien is piano dan toch beter, want daar heb ik een tastbaar doel voor ogen.

Wel heel leuk die instap orkesten!

Roihi ja ik lees wel dat je dan ook een instrument kunt huren bij de muziekschool zelf.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 22:03

Ja klopt idd, dat zei mijn vriendin ook. Ze heeft uiteindelijk een tweedehands hobo op de kop kunnen tikken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 22:05

Enkel een muzikaal gehoor is niet genoeg om echt "goed" te leren spelen. Een vaardigheid opbouwen is gewoon hard werken, toewijding, leren en studeren... Alles kan tot op een bepaald niveau, maar je moet de sterren op één lijn krijgen om echt te kunnen blijven groeien.

Ik ben ongeveer vijf jaar geleden aan de cello begonnen na dus vroeger al muziek te hebben gedaan. Zonder een goede basis (ook notenleer, bladmuziek kunnen lezen) is het moeilijker en zal je des te meer soms echt moeten doorzetten en oefenen, oefenen, oefenen. Ook in een orkest wil je niet degene zijn die het stuk niet geoefend heeft en het in het water doet vallen. Het is ook voor jezelf dan niet leuk.

Huren is sowieso wel een aanrader als je het nog niet zeker weet.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 22:08

Ik speel al sinds ik heel klein ben, m’n vader speelde toen bugel en heeft het me spelenderwijs geleerd. De eerste foto dat ik een bugel in m’n handen heb was ik geloof ik 3 :+ de saxofoon van m’n moeder moest ik dan weer niet zoveel van hebben.
That being said, ik moet er niet aan denken om het nu nog te moeten leren :P maar ik vind het superknap van mensen die op volwassen leeftijd een instrument leren spelen!

Maar het is superleuk, en goed voor je brein :D
Bij de muziekschool kan je denk ik wel meerdere instrumenten uitproberen, kan je kijken wat er bij je past en wat je leuk vindt. En dan hoef je ook niet gelijk een instrument aan te schaffen.

Hobo is een prachtig instrument, ik zou zeggen go for it en heb vooral plezier! <3

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 22:18

Ik heb jaren hobo gespeeld, heb zelfs een aantal jaar op het Conservatorium gezeten (maar niet afgemaakt om gezondheidsredenen). Ja, hobo is een moeilijk instrument maar als je eenmaal je mondhouding en ademtechniek onder de knie hebt, heb je een hele slag geslagen.

Tegenwoordig zijn er ook kant-en-klare rieten te koop (net als dat voor klarinet en saxofoon al jaren het geval is) maar als hoboïst maak je ze meestal zelf. Tijdrovend, frustrerend en gaaf tegelijkertijd :D

En in een orkest als hoboïst spelen is superleuk, je hebt prachtige partijen en daarnaast ook een belangrijke rol: alle instrumenten stemmen op de hobo…

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:18

Hobo is echt het allermoeilijkste blaasinstrument. Maar zo mooi!
Ga op zoek naar een muziekvereniging (harmonie) of een muziekschool die hobolessen aanbiedt.
Instrumenten kun je vaak wel lenen via een vereniging of huren via de muziekschool. Een goede docent legt je meteen uit over rieten. Mijn docent maakte ze voor haar leerlingen en kon je bij haar kopen. Ideaal.
En dan: heel veel oefenen :D

De Nieuw Talent Orkesten of Volwassen LeerOrkesten zijn ook leuk. Drempel is heel laag, je gaat het met zijn allen leren. Maar in groepsverband een instrument als hobo leren is wel heel lastig. In de groepen die ik heb geleid hebben we juist instrumenten als hobo (of sopraansax in de fanfare) niet in het leerorkest opgenomen.

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:36

Ik ben vorig jaar begonnen met piano spelen, heb een elektrische piano gekocht en ben flink aan het oefenen. Moet toegeven dat ik het echt wel pittig vind, mijn doorzettingsvermogen wordt goed getoetst haha. Scheelt ook dat ik 1x per 2 weken les heb bij iemand aan huis welke mij goed begeleid.

Je zou altijd een keer een proefles kunnen gaan doen en vanuit daar kijken of het bij je past of niet. Vaak kun je ook instrumenten huren als je niet gelijk een grote aanschaf wil gaan doen.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:57

Inderdaad gewoon lessen gaan nemen, welk instrument je ook kiest uiteindelijk. Dit is echt wel heel belangrijk voor de techniek en het geeft meer motivatie/een stok achter de deur. En verder zou ik ook huren en pas kopen als je echt weet dat je het blijft doen.

Ik speel viool sinds m'n 5de, dus niet heel veel tips verder. Als je zo klein bent leer je het spelenderwijs aan, en tegen de tijd dat je beseft dat het echt wel heel moeilijk is, kan je het al best een beetje haha. (Oké, na 19 jaar spelen is het nog steeds moeilijk :') Al hangt dat natuurlijk wel van de stukken die je speelt af) Dus het vergt vooral veel oefenen (tijd) en doorzettingsvermogen, want het klinkt niet vanaf dag 1 mooi... :D

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:25

verootjoo schreef:
Er zijn tegenwoordig allerlei muziek projecten die zich richten op volwassenen die voor het eerst een instrument willen bespelen.
Nieuw Talent Orkesten zijn dat. Een 10 weeks programma dat echt goed in elkaar zit.
Maar dat is wel met als doel in een orkest.

Zelf speel ik dwarsfluit, hobo en piano. Zou hobo niet per se aanraden op latere leeftijd zonder blaasinstrument ervaring. Het is echt een van de moeilijkste instrumenten.

Piano is beter te doen om te leren (als je van nature goed bent in met beide handen iets anders doen, anders wordt het lastig)
Maar ook duur om aan te schaffen.

Ik heb me hiervoor een paar weken geleden opgegeven. Ze willen in januari gaan starten. Het lijkt me heel leuk om klarinet of dwarsfluit te leren spelen. Ik ben nu 53, maar heb als kind blokfluit en altblokfluit gespeeld.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:28

Ja die volwassen orkesten zijn echt heel leuk. De sfeer is eigenlijk meteen goed. Je zit immers in hetzelfde schuitje :D
En het is leuk om samen te leren spelen.
Zeker via een vereniging is het meteen ook een sociaal gebeuren. Ik heb nu 5 groepen als dirigent mogen leiden en dat was iedere keer weer een feestje!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:31

Ik ben na mijn 30ste begonnen met muziekles.
Proefles op een saxofoon gedaanen ik was verkocht.

Ik kon gelukkig eerst een saxofoon huren. En had les op een muziekschool.
Heel wat keren gehad datik dacht te kunnen spelen en dat iets nieuws leren zo moeilijk was.
Frustratie alom. Toch doorzetten.

In een orkest spelen is zo anders dan thuis alleen spelen.
Dirigent staat er niet voor niks. Daar moet je opletten, noten lezen, ook luisteren wat de rest van je orkest doet en daarin mengen.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:33

Vroeger moest ik van mijn moeder een muziekinstrument bespelen.
Ik ben toen begonnen met de klarinet, toen overgegaan op sophraan sax en als einddoel wilde ik alt saxofoon spelen.
Helaas ben ik er toen ik 18 was ofzo mee gestopt. Ik moest examen doen om verder te kunnen in het orkest, maar durfde niet. Mijn moeder zei " je gaat of je stopt", zodoende ben ik gestopt.
Aangezien ik mijn eigen alt saxofoon nog heb, kriebelt het wel af en toe.
De klarinet en sophraan sax huurde ik toen van de muziekschool.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:39

Ik zou aanraden om naar jam-avonden te gaan. Een club muziek-gekken bij elkaar die heerlijk aan het pielen zijn en zo ineens ontstaat er muziek-magie. Zo doorgaans open voor iedereen en zijn er instrumenten aanwezig om mee te proberen.

Ik ben als totale beginner op aanwezige bongo's gaan meppen en tot mijn verbazing ging dat niet eens slecht.

Mocht je in regio Groningen-stad zitten dan kan ik je een heel fijne en verwelkomende groep aanraden via pb.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:13

Vaak kun je muziekinstrumenten ook huren. Zoek hier eens naar! Ik heb dat destijds gedaan toen ik cello wilde spelen. Dat is perfect om erachter te komen of het wat voor je is, en het vereist niet direct de aanschaf van een duur instrument.

Sommige instrumenten zijn ook moeilijker (zelf) aan te leren dan anderen. Piano heb ik mijzelf relatief eenvoudig zelf kunnen aanleren (ik kon overigens al noten lezen etc) en hiervoor heb je ook hele duidelijke leer boekjes. Met de cello had ik wel echt vanaf het begin lessen nodig.

Nu speel ik handpan. Een prachtig instrument waar in mijn beleving niet super veel technische handigheid of kennis vereist is om het op een intuitieve manier mooi te kunnen bespelen.

Belangrijkste is dat je er plezier in hebt, dan is het niet erg als je het niet meteen goed kan :D
Samen met mensen spelen zoals hierboven benoemd is dan ook wel echt heel fijn om te doen!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:16

ik weet niet hoe je woont, maar houd er rekening mee dat je buren het niet zo tof vinden als je hobo of piano zou gaan spelen, keyboard kan met koptelefoon. Ik heb diverse fluiten hier liggen, liggen er al jaren, want mijn buren gaan meteen steigeren als ik erop zou gaan spelen. Mijn man speelt keyboard met koptelefoon, daar hebben ze geen last van.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:37

Ik speel al meer dan 25 jaar dwarsfluit, heb ook een paar jaar hobo gespeeld
En inderdaad zoals hierboven aangegeven, hobo is ECHT een moeilijk instrument, vraagt veel oefening, ook gewoon een soort van spiertraining van je mond om de spanning op het riet te kunnen behouden
met 2 kleine kinderen heb ik uiteindelijk mijn instrument verkocht en terug overgestapt op dwarsfluit.

Ik heb mijn hobo (heel wat jaren geleden) op afbetaling gekocht bij de muziekwinkel. Ik heb het leren spelen aan het conservatorium in Hongarije, daar kon ik het instrument huren.

Ik heb ook nooit muziekschool gedaan, volgde voor dwarsfluit lessen via de harmonie waar ik speelde en voor hobo had ik uiteindelijk een leraar gevonden die ook privélessen gaf, dus het kan zeker en het is echt ZO leuk

Als ik ooit terug meer tijd heb (en geld :D :+ ) dan komt er zeker terug een hobo hier want het is zo'n GAAF instrument

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:44

Oh ja handpan, dat vind ik ook zo mooi klinken.

Ik kan gelukkig in de kelder gaan zitten met m'n instrument, daar hebben de buren geen last van me.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:12

Geen blaasinstrument, maar vorig jaar op mijn 32e begonnen met gitaarles. Mijn ervaring is: vooral oefenen, oefenen, oefenen. Elke dag een kwartiertje je instrument pakken is vaak nog effectiever dan eens per week een uurtje oefenen. De stok achter de deur van les helpt mij enorm. Ik wil immers wel elke keer beslagen ten ijs komen. Het echte werk gebeurt voor mij echter thuis :) Je hebt online ook veel aan cursussen, filmpjes, e-learnings etc. Ik merk dat het voor mij het beste werkt als iemand echt met je meekijkt en je kunt wijzen op fouten, foefjes en aanpassingen.

Heel leuk dat je wil gaan starten met een instrument leren! Ik sprak met mezelf af om me er een jaar aan te committeren en dan de balans op te maken. Zodat ik wel echt door zou zetten en het echt een goede poging zou geven. Nu een jaar verder ben ik echt heel trots op wat ik al bereikt heb :)