Tips starten verzameling van technisch Lego of iets dergelijks?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Tips starten verzameling van technisch Lego of iets dergelijks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-25 16:17

Voor onze creatieve / technische zoon van 10 ben ik op zoek naar een nieuw 'iets' om lekker mee te klooien, bouwen en uitvinden.

Iets van technisch Lego ofzo, met allerlei onderdelen waarmee je werkende 'machines' kan bouwen zou wel een leuke volgende stap zijn na alle Duplo en magneet tegels en -blokjes uitvindingen die hij al jaren doet. Gewoon Lego trekt hem op zich niet zo....net als puzzelen, dat is priegelig nabouwen van iets dat een ander al bedacht heeft en daar heeft hij niet zoveel mee :=

Dus liefst onderdelen waar je echt lekker zelf allerlei uitvindingen mee kan bedenken.

Maar waarschijnlijk komt het daar wel op neer dat je met 1 of ander setje begint en dat dan aanvult met verjaardagen / sint / kerst enzo...? Wat is dan een goede tip om mee te beginnen...?

En wat is STEM nou eigenlijk, en de Lego League Challenge op scholen, is dat weer ander spul of ook gewoon onderdelen van technisch Lego... :?

Onze jongen vind het erg leuk om met dingen als Minecraft, Nintendo Labo en GameStudio op de Switch bezig te zijn om allerlei technische dingen in elkaar te zetten en te leren begrijpen, maar iets technisch / mechanisch erbij in offline versie zou ook wel fijn zijn :j

Binck8

Re: Tips starten verzameling van technisch Lego of iets dergelijks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:27

Is Fischertechnic misschien iets?
De mogelijkheden zijn eindeloos, met bijvoorbeeld de banden en motortjes vanalles te maken.
Mijn man is bijna 50 en nog steeds dol hierop.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 16:36

Vroegah hadden wij thuis meccano, ik denk dat dit misschien wel passend zou zijn?

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 18:52

Of wellicht iets van knex? Weet niet of dat er überhaupt nog is :')

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 18:55

Naast bouwsets, kijk ook eens naar Devoxxkids. Dat vindt hij misschien ook heel leuk! https://www.devoxx4kids.org/nederland/

Van lego technic zijn er geen pakketten met losse onderdelen, je kan volgens mij alleen pakketten kopen die bij een ontwerp horen.

Je zou kunnen kijken of het via marktplaats als losse onderdelen (zonder tekening) aangeboden wordt. Je kan ook kijken naar Mindstorms.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 21:16

Spintronics misschien iets voor hem?
https://www.newscientist.nl/recensie/sp ... l-boswell/

Mijn zoontje van 10 vindt de RC auto’s van traxxas ook helemaal geweldig. Heeft een stampede en een Bronco, 2 totaal verschillende auto’s qua rijden , er gaat wel eens iets stuk maar daardoor wordt er ook gesleuteld aan de auto’s waar hij veel van leert. Alle onderdelen zijn los te verkrijgen.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:04

Mijn tieners hebben altijd met knex en lego gespeeld (nu 18+ nog steeds lego fanaat) maar ze hebben ook een periode met meccano de mooiste creaties gemaakt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:06

Justme_Lisaa schreef:
Of wellicht iets van knex? Weet niet of dat er überhaupt nog is :')

Auw. :=

Knexx was wel echt heel leuk! Zou dat ook adviseren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 22:37

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 07:11

Mijn zoon had ook nooit wat met LEGO, maar Knexx vond hij fantastisch

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 08:02

pmarena schreef:
Voor onze creatieve / technische zoon van 10 ben ik op zoek naar een nieuw 'iets' om lekker mee te klooien, bouwen en uitvinden.

Iets van technisch Lego ofzo, met allerlei onderdelen waarmee je werkende 'machines' kan bouwen zou wel een leuke volgende stap zijn na alle Duplo en magneet tegels en -blokjes uitvindingen die hij al jaren doet. Gewoon Lego trekt hem op zich niet zo....

Dus liefst onderdelen waar je echt lekker zelf allerlei uitvindingen mee kan bedenken.

Onze jongen vind het erg leuk om met dingen als Minecraft, Nintendo Labo en GameStudio op de Switch bezig te zijn om allerlei technische dingen in elkaar te zetten en te leren begrijpen, maar iets technisch / mechanisch erbij in offline versie zou ook wel fijn zijn :j

Dan zit je bij lego technic wel echt heel goed. Waarschuwing: het is wel een flink dure hobby (maar je kunt er ook op MP goed aankomen en nieuwe sets zijn ook best vaak voor zo'n 40% korting te koop - nu bij Dreamland bijv meerdere (technic) sets tot wel 48% korting, hele leuke deals - ).

Lego technic heeft alles wat je zoekt: klooien, bouwen, uitvinden, werkende constructies bouwen met allerlei bewegende functies (ook gemotoriseerd). Je zult dan inderdaad sets moeten aanschaffen, maar daarmee bouw je dan een leuke verzameling op om verder mee te kunnen klooien. Je kunt ook nog digitaal ontwerpen en er is een grote actieve community.

Laat je zoon eens op rebrickable (.com) kijken. Daar is zo'n community van mensen die allerlei ontwerpen maken (van gewone lego en van technic lego). Er staan ook veel 'alternate builds' op. Dat zijn ontwerpen die je kunt bouwen van een bestaande set, die kun je stap voor stap nabouwen maar het is natuurlijk ook een gave uitdaging voor je zoon om zelf uit te zoeken hoe hij met de stukjes tot dat ontwerp kan komen. En natuurlijk zelf dingen ontwerpen en als hij het leuk vindt op die site te plaatsen.

Dus: prijzige hobby maar het heeft alles wat je zoekt en de mogelijkheden zijn echt eindeloos, daar kan je zoon nog 90 jaar mee door (ik vrees dus dat als je eraan begint je er niet meer vanaf komt) :P .

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 08:07

Mijn dochter van 15 is ook gek op Lego. Ze heeft oa de auto's uit Fast and the Furious, Ninjago en ze heeft een aantal van die bloemen sets gebouwd. Ze heeft nu een bijbaantje en daar betaalt ze dit van.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 08:35

Ik zou ook Knex aanraden, daar kan je heel veel verschillende dingen mee.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:48

er worden ook vaak genoeg complete bakken ongesorteerde lego verkocht op MP, ook technisch lego heb ik wel eens voorbij zien komen, je zou dus ook gewoon mp in de gaten kunnen houden en zo'n bak op de kop kunnen tikken als hij vooral graag zelf wil bouwen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:28

Heel erg leuk! Ga wellicht eens kijken op een lego beurs, vaak staat er zo’n Great Ball Contraption met onderliggende mechaniekjes van lego technic. Ook dingen als de achtbanen zijn natuurlijk super leuk.

De First Lego League is een competitie waarbij je met Lego Mindstorms een robot/karretje moet bouwen en programmeren om een parcours af te leggen. Dit doe je in een groepje. Ik heb als teamcoach en docent gewerkt voor dit programma, was echt ontzettend leuk. Het programmeren is eenvoudig te leren (geheel visueel), maar geeft toch een sterke basis voor als hij later richting geschreven programmeertalen wil gaan.

Je vraag over STEM is me niet geheel duidelijk, maar uiteindelijk is lego in alle varianten combineerbaar. Mijn partner is bijvoorbeeld een lego sorteermachine aan het bouwen bestaande uit gewone lego, technische lego, en allerlei custom 3D-geprinte parts enzo. 3D printen is trouwens misschien ook wel leuk voor je zoon. In lokale bibliotheken zijn er vaak wel cursussen te vinden om te leren 3D printen (3D tekenen). Weet niet of hij daarvoor oud genoeg is (vergt wat geduld en frustratietolerantie, ruimtelijk inzicht e.d.) maar kan zeker aanbevelen er eens naar te kijken!

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:30

STEM

Staat voor

Science, Technology, Engineering and Maths.

Ofwel wat wij in Nederland vaak onder de Beta-vakken noemen.

(Ik ben in Engeland voor 1 van mijn voormalige functies op een STEM beurs geweest en heb er lang contacten gehad op dat gebied)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 11:32

Ja waar STEM / STEAM voor staat dat is wel eenvoudig te vinden, maar het wordt ook vaak in verband met technische Lego dingen genoemd, en dan denk ik van is dat dan weer een bepaalde Lego-tak ofzo... :?

Net zoals met dat Lego Mindstorms...wat is dat dan weer :?

Ik denk dat hij vooral zoiets erg leuk zou vinden om 'er in te komen', dat je iets van een lopende / rijdende robot maakt, een parcoursje afleggen.... zelf zie ik bvb. op YouTube wel van die filmpjes dat ze verschillende 'Lego Walkers' maken met allerlei poten of wielen en dan kijken hoe die het doen bij lastige obstakels / parcoursen, dat is hartstikke geinig...vooral die met poten +:)+

En dan kijken of je zwakke punten kan verbeteren zodat de zelfgemaakte obstakelbanen beter genomen kunnen worden. Maar daar heb je dan natuurlijk allerlei onderdelen voor nodig en daar lijken geen sets voor te zijn...? Halen mensen die onderdelen dan uit andere 'dozen' en zo ja welke dan...?

Ik zou best graag een vrachtje van Marktplaats ofzo halen maarja ik heb geen idee wat 'het goede spul' is zeg maar :=

En met van die opdrachten die je dan bij First Lego League ziet, dat is ook erg leuk.
Dat hij om het nog wat interessanter kan maken, ook iets kan programmeren inderdaad, dat zou super zijn +:)+

Maarja wat voor onderdelen / dozen / sets moet je dan hebben...?
Ik heb echt geen idee en zie het niet zo zitten om domweg wat toch wel dure dozen te kopen en dan te zitten met bvb. zo'n suffe vrachtwagen en graafmachine waar je eigenlijk nog niks mee kan... of zie ik dat zo verkeerd...? Y;(

Bvb. zo'n filmpje, die bewegende deeltjes op 10 seconden zijn wel geinig maar voor de rest lijkt het dat je de lol er uit moet halen om de steentjes netjes volgens tekening in elkaar te puzzelen (heeft hij niks mee, dat vindt hij eerder geestdodend dan stimulerend) en dan heb je al met al uiteindelijk eigenlijk maar vrij lüllig kinderspeelgoed dat je handmatig over de grond moet rijden en hiephoi nou dat is het dan... hij heeft nooit iets met autootjes of het leggen van puzzels ofzo gehad :=

Dat is dus blijkbaar niet 'het goede spul' maar wat dan wel... -O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:45

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:52

Ik zie net dat Lego Mindstorms inmiddels gediscontinued is en wordt vervangen door dit platform (https://spike.legoeducation.com/). Het idee van dit soort producten is dat je zowel leert bouwen (voorbeeld: hoe kan ik rotatie omzetten in een lineaire beweging) maar ook sensoren leert gebruiken 'welke kleur heeft dit object, waar komt geluid vandaan', en ook leert programmeren op basis van bovenstaande.

Voor iets oudere kinderen:
https://www.lego.com/en-nl/product/lego ... -set-45678

Voor iets jongere kinderen:
https://www.lego.com/en-nl/product/lego ... -set-45345

Een aardige investering, maar als hij met dit spul aan de slag kan en het leuk vindt, kan je vrij eenvoudig uitbreiden door specifieke parts te bestellen op bijvoorbeeld bricklink: https://www.bricklink.com/v2/main.page

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 06:51

ikke schreef:
Als je even goed Google uitknijpt; alles is los te koop en tweedehands Lego is een complete bedrijfstak!

https://blokjeswereld.nl/
https://brickmarkt.nl/
https://www.blokjesland.nl/

Willekeurige hits op de eerste pagina als je zoekt op "tweedehands Lego". Dit is echt het topje van de ijsberg.

Ja ik kan prima tweedehands Lego vinden... heb jaren geleden ook alle gave technische Duplo blokjes opgekocht bij allerlei blokjesverkopers :=

Maar het probleem zit hem er in dat ik in dit geval geen idee heb wèlke onderdelen dat nu het goeie spul zijn in de 'schot in de roos' categorie, ik weet niet wat ik nou precies zoek / nodig heb om die walkers te kunnen maken := En om in een latere fase iets leuks te kunnen programmeren zoals bij die Lego League....

Dat Mindstorms lijkt een goede tip, daar hebben ze blijkbaar ook dozen van waarmee je wel wat leuke dingen kan maken +:)+ Maar als ik daar dan in duik lees ik weer dat in 2024 ofzo de app opgeheven zou worden..? Heb je er dan echt nog wat aan, en kan je er überhaupt van die grappige 'walkers' van maken...?

Dit idee dus:

Daar loop ik dus op vast, ik wil een bak met spul waar je dit soort dingen van kan maken. met poten, wielen , rupsbanden...... maar geen idee welke onderdelen ik daarvoor nodig heb / of daar ook 1 of andere doos voor bestaat :?

Sowieso vind ik Lego super onduidelijk spul in wat je er mee kan want er worden allerlei suggesties gewekt op dozen en in reclame filmpjes maar als je een specifieke doos dan uitpluist door YouTube filmpjes te zoeken dan blijkt pas dat je alles nog met de hand moet aanduwen weet je wel :')

Maar misschien moet ik het gewoon eens aan losse blokjes verkopers vragen wat voor onderdelen zij aanraden....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 06:57

Badeendje schreef:
Ik zie net dat Lego Mindstorms inmiddels gediscontinued is en wordt vervangen door dit platform (https://spike.legoeducation.com/). Het idee van dit soort producten is dat je zowel leert bouwen (voorbeeld: hoe kan ik rotatie omzetten in een lineaire beweging) maar ook sensoren leert gebruiken 'welke kleur heeft dit object, waar komt geluid vandaan', en ook leert programmeren op basis van bovenstaande.

Een aardige investering, maar als hij met dit spul aan de slag kan en het leuk vindt, kan je vrij eenvoudig uitbreiden door specifieke parts te bestellen op bijvoorbeeld bricklink: https://www.bricklink.com/v2/main.page

Ja dat is een leuk idee inderdaad +:)+

Ik zat daar ook al naar te kijken maar het is me een raadsel of je daar ook die walkers mee kan maken...want specifiek is dat wel wat hij heel gaaf vind denk ik, om er in te stappen zeg maar :)

Bij Knex en Fischertechnics enzo zit ik met hetzelfde probleem van onduidelijkheid of je er zoiets van kan maken. Kan je wel weer vanalles kopen en 'uitzoeken wat het kan' maar dan zit je weer met al die mèh spullen die weer terug op Vinted / Marktplaats moeten en we hebben net jarenlang ons huis zitten verduurzamen dus de spaarpot bevat voornamelijk een echo :=

Ik wil gewoon dat dat ventje walkers en ook wat voertuigen kan maken die hij over allerlei parcoursjes kan laten gaan..... en dan bij de volgende verjaardag / sint / kerst uitbreiden met iets van programmeren, scratch enzo vindt hij ook wel geinig.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:21

pmarena schreef:
Ja ik kan prima tweedehands Lego vinden... heb jaren geleden ook alle gave technische Duplo blokjes opgekocht bij allerlei blokjesverkopers :=

Maar het probleem zit hem er in dat ik in dit geval geen idee heb wèlke onderdelen dat nu het goeie spul zijn in de 'schot in de roos' categorie, ik weet niet wat ik nou precies zoek / nodig heb om die walkers te kunnen maken := En om in een latere fase iets leuks te kunnen programmeren zoals bij die Lego League....

Daar loop ik dus op vast, ik wil een bak met spul waar je dit soort dingen van kan maken. met poten, wielen , rupsbanden...... maar geen idee welke onderdelen ik daarvoor nodig heb / of daar ook 1 of andere doos voor bestaat :?

Nou, dan gooi ik hem er nog een laatste keer in: kijk op rebrickable. Zoek daar voorbeelden op van wat ie zou willen maken en kijk welke onderdelen daarin zitten (staan gewoon kant en klare lijsten). Dan weet je wat je nodig hebt (sowieso veel, heel veel) en kun je daarmee verder zoeken.

Citaat:
Sowieso vind ik Lego super onduidelijk spul in wat je er mee kan want er worden allerlei suggesties gewekt op dozen en in reclame filmpjes maar als je een specifieke doos dan uitpluist door YouTube filmpjes te zoeken dan blijkt pas dat je alles nog met de hand moet aanduwen weet je wel :')

Als het gemotoriseerd is staat dat op de doos/in de titel. Staat het er niet bij dan zit er geen motor bij. Maar als je 1 keer een gemotoriseerde set koopt heb je natuurlijk die motor al en kun je van daaruit zelf andere sets en eigen creaties gemotoriseerd maken.

Je denkt een beetje te moeilijk. Je wil het nu allemaal al helemaal kunnen doorgronden maar dat is eigenlijk gewoon niet te doen, je moet het eerst wat ervaren. Je kunt het beste gewoon beginnen met 1 gemotoriseerde set aanschaffen die leuk in de aanbieding is (kijk dan voor eentje die zoveel mogelijk onderdelen heeft om zo'n walker te kunnen maken). Dan kan hij daarmee aan de gang en dingen van maken en vindt ie het leuk dan hebben jullie veel meer beeld bij wat er nog meer moet komen. Vindt ie het niet leuk dan zet je het op MP en verkoop je het zonder verlies weer door.
Gewoon lekker beginnen dus!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:34

pmarena schreef:
Badeendje schreef:

Ja dat is een leuk idee inderdaad +:)+

Ik zat daar ook al naar te kijken maar het is me een raadsel of je daar ook die walkers mee kan maken...want specifiek is dat wel wat hij heel gaaf vind denk ik, om er in te stappen zeg maar :)

Bij Knex en Fischertechnics enzo zit ik met hetzelfde probleem van onduidelijkheid of je er zoiets van kan maken. Kan je wel weer vanalles kopen en 'uitzoeken wat het kan' maar dan zit je weer met al die mèh spullen die weer terug op Vinted / Marktplaats moeten en we hebben net jarenlang ons huis zitten verduurzamen dus de spaarpot bevat voornamelijk een echo :=

Ik wil gewoon dat dat ventje walkers en ook wat voertuigen kan maken die hij over allerlei parcoursjes kan laten gaan..... en dan bij de volgende verjaardag / sint / kerst uitbreiden met iets van programmeren, scratch enzo vindt hij ook wel geinig.

Zeker kan dat. Eigenlijk kan je het zo zien: je koopt een set met motoren, tandwielen, rupsbanden, connectoren, etc. Met die basisset kan je allerlei dingen maken (zie die website/app van lego prime). Zodra hij begrijpt hoe je dingen aan elkaar kunt koppelen en/of weet welke bewegingen hij wil maken, kan hij zelf bedenken of er nog parts zijn die hij nodig heeft. Maar elke technic set zal dan van pas komen, dus het maakt niet zo veel uit welke je koopt. ‘Under the hood’ zijn er veel overeenkomsten.

Voorbeeldje van walkers staan in dit filmpje (net als andere leuke inspo):

https://youtu.be/3kkkXFvAyFk?si=w8GLFEzCRKP2agAb