Fruitvliegjes en neefjes/steekmuggen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ezellover25

Fruitvliegjes en neefjes/steekmuggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-25 20:27

Hebben jullie ook veel last van die fruitvliegjes en steekmuggen?

Mijn huis is van zichzelf helaas best warm.

Ben bang dat het daardoor extreem is met die fruitvliegen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 21:41

Ja fruitvliegjes wordt er helemaal gek van.

Valt wel op voornamelijk keuken en badkamer. Heb de putjes al schoongemaakt met soda, azijn en gekookt water erna.

Kan vanwege katten niet zomaar bakjes met azijn neer zetten.

Plastic afval zak heb ik nu verhuist naar de koude hal.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 07:14

Zijn het geen rouwvliegjes? Die zitten in de natte aarde van planten, ik vind die heel irritant omdat ze om je hoofd gaan vliegen. Fruitvliegjes blijven wel in de keuken bij mij en die zijn er nu gelukkig niet meer.
De planten die erg nat stonden heb ik weggedaan (waren toch heel lelijk) en de rest oppassen met water geven en nu lijkt het of er minder vliegjes zijn.

Sinds wij kunststof kozijnen met horren hebben zijn er veel minder muggen binnen!

tanec_meisje

Re: Fruitvliegjes en neefjes/steekmuggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 07:37

Bakje neerzetten met een rode wijn en een scheut afwasmiddel, ze waren in 1 dag allemaal weg.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 08:41

Ja echt fruitvliegjes boterham smeren is een uitdaging in de keuken.

Goede tip van de wijn alleen niet handig met katten.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 08:59

Fruitvliegjesval van HG werkt bij mij prima, maar ik heb er nu weinig last meer van.
Die val is volgens mij wel kat-proof.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 09:02

En kijk ook kritisch naar de manier waarop je je afval in huis hebt en hoe je je groenten en fruit bewaard.
Wij gooien hier in huis geen groenten en fruit of überhaupt etensresten in de vuilnisbak. Dat gaat allemaal direct buiten de groene bak in.
We hebben ook geen fruitschaal staan en bewaren het fruit in de koelkast.
En ondanks dat onze papegaai iedere dag verse groenten en fruit krijgt, hebben we bijna nooit fruitvliegjes.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 26-10-25 09:05, in het totaal 2 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 09:03

Fruitvliegjes ontwikkelen zich van embryo naar volwassen vlieg sneller in een warm klimaat, ze zitten in je fruit, dus je kan ervoor kiezen je fruit etc in de koelkast te leggen. De volwassen vliegen komen af op de geur van fruit, ze eten voornamelijk gist, daarom komen ze nog sneller op rottend fruit af en werkt een bakje met een scheutje wijn ook goed. Je voegt afwasmiddel toe om de waterdruk (tension) te verbreken waardoor ze in het water terecht komen en dan erin blijven. Durf je alcohol niet aan vanwege de katten zou je dus ook een beetje kunnen experimenteren met gist of bakjes met een trechter. En al je fruit/groente afval luchtdicht weg zetten of direct naar buiten werken.

Neefjes (ben je toevallig Fries?) leggen hun eitjes in stilstaand water en houden ook niet van te koude temperaturen. Kijk eens buiten of je veel bakjes e.d. heb staan, dat wil wel eens helpen. Maar het gaat vooral helpen als het binnenkort weer kouder wordt.

Rouwvliegjes zitten in je planten, dan is de grond te nat. Het is sowieso dan goed voor je plant de hele bodem te vervangen, maar wil je dat niet kan je ook van het vogelzand erop strooien, daar komen ze blijkbaar niet doorheen.

Dan heb je nog die kleine zwarte vliegjes die uit het riool komen, maar die aanpak weet ik niet precies.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 09:11

We zijn hier wel bekend met riool problemen en regelmatig stank die uit de wc/douche kom (zitten bij elkaar in een kleine ruimte).

Alleen sinaasappel liggen buiten de koelkast. Afval container hebben we hier niet woon in een flat.

Plastic afval zak nu wel verplaatst naar de koude onverwarmde hal. Gemeente ziet het nut van plastic ondergrondse containers nog niet. Ze creëren hier liever zwerfafval. :+

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 09:27

Wij scheiden het plastic afval en hebben vaak last van fruitvliegjes, want bananen in de koelkast vind ik niet fijn, maar hebben daar nooit een probleem.

Weet je zeker dat je die rioolvliegjes niet aanziet voor fruitvliegjes? Of begrijp ik je verkeerd?

Afbeelding

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 09:32

Je kan gewoon plastic folie over de bakjes doen met wat gaatjes er in. Katten vinden de geur van azijn niet interessant dus daar zou ik me geen zorgen over maken

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 11:04

RianneH schreef:
Wij scheiden het plastic afval en hebben vaak last van fruitvliegjes, want bananen in de koelkast vind ik niet fijn, maar hebben daar nooit een probleem.

Weet je zeker dat je die rioolvliegjes niet aanziet voor fruitvliegjes? Of begrijp ik je verkeerd?

[ Afbeelding ]

Die heb ook regelmatig in de douche.

Maar de fruitvliegjes voeren nu in de keuken bovenhand. Kan nog niet eens fatsoenlijk brood smeren.