Manager from hell

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loonslaaf

Manager from hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:01

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount.

Ik werk bij een groot commercieel bedrijf waarbij we in het team aan diverse projecten werken. Ongeveer 3 jaar geleden vertrok onze toenmalige leidinggevende en daarvoor kwam een interne kandidaat terug. Deze persoon, voor het gemak even mfh was bekend in het team, alsook zijn reputatie.

De 1e maanden gingen redelijk, hij heeft 1 collega het bedrijf uitgewerkt maar verder leek t wel te gaan. Helaas leek ik het volgende pispaaltje te worden, ik had hem constant in mijn nek hangen, de mij door zijn voorganger toegezegde promotie vond hij nog te vroeg en hij wou het hebben over competenties.

Ik heb, met steun van collega's mijn competenties en resultaten op papier gezet en de promotie is geregeld en ik kwam in wat rustiger vaarwater.

Ondertussen had collega 1 zich ziekgemeld, die is nog altijd elders aan het reïntegreren.

Een van zijn in 1e instantie lievelingetjes viel van zijn voetstuk af, door een conflict met een collega die mfh niet in het gareel kreeg. Dus alles wat ze wel/niet deed was fout. Resultaat ze heeft zich ziek gemeld en is op een schandalige wijze de organisatie uitgewerkt.

Binnen het eens zo gezellige team instond een sfeer van conflicten, om een eigen hachje te redden werd het hoofd van anderen op het hakblok gelegd en de sfeer was om te snijden.

De volgende collega voelde de bui al hangen, die kreeg de klussen waar geen eer aan te behalen viel. Mocht puin ruimen van anderen en ging solliciteren. Bij haar zijn ook meerdere dingen voorgevallen, o.a. pestgedrag. Vlak voor ze vertrok heeft zij een gesprek aangevraagd met het hogere management en een boekje open gedaan.

Ik wist me redelijk staande te houden binnen het team, maar de werkwijze hield wel in dat ik ontzettend op mijn tenen ben gaan lopen om conflicten te vermijden. Een paar mensen wist ik van dat die betrouwbaar waren en daarmee mijn issues wel gedeeld, die herkenden dat en zaten er ook mee. Maar binnen het team zijn de meeste klikspanen en als je ook maar iets negatiefs laat vallen staan ze naast mfh. Want dan scoren ze pluspuntjes.

Het resultaat, met mij ging het slechter en slechter en uiteindelijk ben ik ook uitgevallen. N heel lang nadenken ook besloten in gesprek te gaan met het hoger management. Want pas als er meerdere klachten zijn kunnen ze actie ondernemen. Ook gewezen op het spoor uit zijn oude team, mensen die om mfh vertrokken zijn etc. Hier is adequaat op gereageerd en het is bij mhf of de rest van de organisatie niet bekend dat ik een klacht heb ingediend.

Langzaam begin ik op te krabbelen en mijn werk weer te hervatten. Voorafgaand een gesprek met mfh gehad over de redenen van uitval. En in dit gesprek een verzoek gedaan om in een ander team te reïntegreren. Dit is helaas geen permanente oplossing, maar voor nu wel het beste is.

Al vrij snel kwam die terug op de goedkeuring voor het andere team, gelukkig adviseert de bedrijfsarts ook om voorlopig niet naar mijn eigen team te gaan, maar dit advies wil hij steeds naast zich neerleggen.

Dus weer escaleren naar het hoger management, toestemming gekregen om voorlopig niet in het eigen team te werken en dat zou worden doorgegeven aan mijn mfh. Deze boodschap leek niet over te komen, pas toen ik aangaf of daar of ik meld me weer 100% ziek had ik een paar weken rust.

Mfh was ondertussen aangesproken op zijn gedrag en moest verbetering laten zien. Dus bij zijn gesprekken met zijn leidinggevende heeft hij aangegeven dat wij een goede band hebben en dat ik blij ben met zijn steun in mijn reïntegratie. Dit is bij mij nagetrokken en heb ik ontkracht.

Daarna bleek hr druk uit te oefenen op hem, want veel zieken in het team. Dus ik moet meer uren maken in het eigen team. Navraag bij het hogere management bleek dit niet te kloppen en ligt er een afspraak dat ik nog minimaal een half jaar in het andere team kan blijven.

Over 3 weken zit ik weer bij de bedrijfsarts, uiteraard wordt dit met hem besproken, als ook met de psycholoog die mij bijstaat in dit proces. Mijn doel, zodra ik mn pootjes er weer onder heb definitief een andere baan zoeken. Maar dat kan, reëel geschat pas als ik halverwege de uren ben die ik normaal maak. Ik zit nu op ruim een kwart.

Wat wil ik met dit verhaal bereiken, misschien zijn er 'lotgenoten', mensen met ervaring met een toxische mfh met tips en tricks om in ieder geval verder te komen in mijn herstel.

Eind van het jaar, of eerder indien nodig, heb ik weer een gesprek met het hogere mt. Ook daar zal ik het verzoek doen mij intern over te plaatsen omdat ik mfh niet meer vertrouw.

Mfh werkt al een jaar of 20 voor de organisatie en is duur om eruit te werken... Nu is een half team met een burnout thuis volgens mij ook niet goedkoop, maar doordat hij net genoeg mensen in de watten legt en die hem fantastisch vinden verwacht ik niet dat hij weg gaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:07

Dit soort gasten zijn de hel in elk bedrijfsleven. Enige advies dat ik kan geven? Vastleggen, gesprekken met hem opnemen. Alles maar dan ook alles documenteren. Want deze figuren zijn zo doortrapt dat ze precies weten wie ze moeten paaien en wie ze weg willen hebben. De hoger in rang staande kruipen ze in de kont en de lager in rang staande is de pineut. Imo zijn dit soort gasten ziek, mijn partner heeft ooit met zo iemand te maken gehad die onder hem stond. Hij vond het een hele geschikte kerel en misschien zelfs wel z’n toekomstige opvolger. Een zeer goede vriendin werkte onder die man en heeft er bij mijn partner op aangedrongen voorzichtig te zijn gezien zijn gedrag. Dat bleek ook wel later.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:10

Verschrikkelijk.
Zelf 2x meegemaakt, 1x bleven we als team staande en hebben we de leidinggevende boven diegene verteld: of zij eruit of wij nemen allemaal ontslag per direct.

2e keer ontstond er ook een verdeel en heers cultuur, niemand vertrouwde elkaar meer, iedereen kreeg te pas en te onpas gesprekken met haar in de agenda over je gedrag en het ziekteverzuim liep ook enorm op, waar we ook een preek over kregen. Ze was continu bewijzen voor fraude aan het onderzoeken en iedereen werd behandeld alsof hij fraude pleegde.
Uiteindelijk is die vanzelf van haar voetstuk gedonderd en op staande voet ontslagen vanwege fraude :=

Zelf zou ik bij zo’n figuur met de kennis van nu gauw pleite gaan. Ze verzieken alles en dat is het mijn stress niet waard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:15

1. Lid worden vakbond als je dat al niet bent. Arbeidsrecht is een complex verhaal en je standaard rechtsbijstand (als je die al hebt) helpt daar niet mee.
2. Overweeg of je hier wel kunt integreren/herstellen als deze persoon zo blijft trappen en je herstel dwars zit.
3. Ook daarom goed onafhankelijk/jouw kant prio 1 advies inwinnen (vakbond) om te kijken wat de beste optie is, en dat kan ook stomweg 100% ziekmelden, thuis aan je herstel werken en bij een andere werkgever aan de slag gaan zijn.

En geef dan dus ook aan bij hoger mt dat deze persoon jouw herstel (doelbewust?!) belemmert ook al werk je in een ander team/afdeling. Want nu betaal jij de rekening die deze persoon en je werkgever horen te betalen.

Loonslaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:16

Gezien mn buitengewoon goede salaris en arbeidsvoorwaarden was ik wel rustig opzoek naar wat anders, maar niet hard genoeg.

En ergens wou ik mijn leuke werkplek ook niet door 1 persoon laten verpesten... Het spel heb ik een tijd slim kunnen meespelen, maar dat past niet bij mij en heeft ertoe geleid dat ik zowel mentaal als fysiek compleet ben ingestort.

Rennen ga ik zeker doen, zodra ik daar fysiek en mentaal toe in staat ben. Maar met een lijf wat niks meer aankan is dat nog geen optie.

Hoger management is zeker op de hoogte van mijn struggles met mfh, ik escaleer elke te onderbouwen actie. Helaas zijn sommige dingen sluw en subtiel, maar ook dat stukje is wel gedeeld.

Dammie

Re: Manager from hell

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:42

Het is niet een persoon die je werkgeluk verpest. Het bedrijf blijft hem ook de ruimte geven.
Ik zou je aanraden te focussen op herstel van je gezondheid, afscheid nemen van het bedrijf, eerst mentaal en dan echt.
Het is om met De Phill te spreken, de keuze tussen gelijk krijgen of gelukkig zijn.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:44

Behalve weggaan kan ik je geen raad geven, maar wil je wel heel veel sterkte wensen. Dit soort mensen is niet alleen vergif voor jou en je collegae, maar maakt ook het bedrijf kapot.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:19

Herkenbaar.
Ik heb ook een leidinggevende gehad waarvoor meerdere mensen het veld geruimd hebben.
Hele vervelende persoonlijkheid, nare steken onder water en totaal niet motiverend. Maar in de groep altijd proberen haar hachje te redden.
Ik had echt geen zin (meer) in dat gedoe en heb dus een andere baan gezocht.
Financieel ben ik er eerst wel op achteruit gegaan maar mentaal ben ik enorm gegroeid.
Ik werk bij een bedrijf waar ik als persoon en als medewerker enorm gewaardeerd word en ga met heel veel plezier naar mijn werk.
Ik ben veel energieker en vrolijker en zou echt nooit meer terug willen.

Ik kan je alleen maar de tip geven om, als het financieel haalbaar is, zo snel mogelijk te vertrekken daar. Je werkt om te leven en je hoeft niet door een leidinggevende je plezier te laten vergallen en dat is het ook echt niet waard.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:21

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten. Had regelmatig contact met een vertrouwenspersoon en toen mijn leidinggevende echt richting een arbeidsconflict duwde, heb ik mijn rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld.
Leg alles vast. Maak van alle gesprekken die je hebt een verslag. Of nog beter: een opname. Dat moet je wel mededelen. Maar ik deed dat ook onder het mom van; ik kan niet alles onthouden (was herstellende van hersenletsel). Dat heeft me later echt sterk gemaakt. Hij bouwde een dossier op, maar ik ook. En samen met adviezen en ruggesteun van de arbo werd ik op alles in het gelijk gesteld. Maar het boeide ze gewoon niet.

Uiteindelijk heb ik de eer aan mezelf gehouden en ben vertrokken. Beste keuze ooit. Zo’n toxische werkomgeving is een sluipmoordenaar.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:28

Kun je in plaats van in een ander team zoals je nu doet, niet naar een hele andere tak van het bedrijf zonder die banketstaaf de behanger?

Ik zou sowieso niets meer met hem te maken willen hebben en dus niet onder hem gaan werken. Goed dat je dat nu niet doet. Laat je zelf niet kapot maken.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:35

Zo 1 gaat niet veranderen, ook niet na een tik op de vingers. Let goed op je eigen herstel en kies daarna voor je eigen geluk.

Sommige werkplekken zijn slangenkuilen. Meerdere gezien en daar krijg je een beste knauw van.

Hoop dat je op je andere plek waar je nu zit wel wat beter te plek zit.

Loonslaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:36

Vertrekken is ook zeker het plan, ofwel intern ofwel extern.. maar nu opzeggen is financieel onhaalbaar. Ik kan nog ruim een jaar thuis zitten op hun kosten als het moet ...

Ik verwacht/ hoop snel een andere baan te hebben zodra ik in staat ben actief te gaan solliciteren.

Bedrijf onderneemt gelukkig wel degelijk actie, je merkt ook dat mfh minder speelruimte heeft en meer ingeperkt wordt, maar hij kan nog gallen naar mij en omdat ik anoniem wil blijven kunnen ze hem er alleen indirect op aanspreken. Heb wel vanuit meerdere kanten begrepen dat hij niet mag pushen, en dat men ook echt baalt dat de boodschap niet landt.

Heb het idee dat hoger mt ook wel mee wil denken met mijn overplaatsing, maar dan is het wel handig als ik wat meer uren aankan dan max 2 a 3 per dag en dat opbouwen zou prima gaan, als mfh mij die ruimte geeft.

Mijn tijdelijke team is trouwens echt top! Houden echt rekening met mijn belastbaarheid en ik kan mezelf zijn en mijn inspanningen worden gezien en gewaardeerd.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:39

Dit soort mensen veranderen idd niet.
Uit ervaring weet ik dat vertrekken het beste alternatief is hoe onrechtvaardig dat ook voelt.
Je geeft aan dat het je doel is definitief een andere baan te zoeken en dat dat pas kan als je halverwege je normale uren gereïntegreerd bent.
Heb je zicht op wanneer je zover kan zijn?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:41

Fijn dat je goed word opgevangen. Dat is zeker heel wat waard.
Gelukkig zie je wel dat er wat mee gebeurd, dat mag je misschien een beetje sterken.

Echt wat sommige mensen uit kunnen halen op bepaalde plekken is bijzonder. Snap niet dat die zich nog recht in de spiegel kunnen aankijken.

En eigenlijk gelukkig maar dat je dan zoiets niet begrijpt. Betekend dat je zelf niet zo bent denk ik dan maar.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:42

Ik zou zeggen, zodra je kan; GAAN!

Kort geleden heb ik zelf bij een hele ziekelijke werksfeer besloten om te gaan. Tig gesprekken gehad van alles geprobeerd maar er was gewoonweg geen eer aan te behalen en heb besloten dat schip te verlaten en heb daardoor blijkbaar zelfs een aantal collega’s gemotiveerd te vertrekken waarvan er ook met mij mee zijn gegaan naar de werkgever.
En ik had het zoveel eerder moeten doen. Ik zat er zo doorheen en na een week vakantie bij de nieuwe werkgever begonnen en heb het zo naar mn zin. Zoveel energie. En niet dat daar alles perfect gaat. Maar zo’n fijn team.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:48

Vreselijk! Ik spreek uit ervaring. Na zeven jaar voor een fijne leidinggevende te hebben gewerkt, ging hij met pensioen. Ik zat zelf in de sollicitatiecommissie. De sollicitanten was niet veel soeps, maar een was de minst slechte. Collega en ik gaven aan dat we gewend waren als team zelforganiserend en zelfstandig te werken. Hij antwoordde dat hij dat geweldig vond en alleen maar toejuichte. Tot de eerste week dat hij startte. Echt alles wat wij deden was verkeerd, we moesten per half uur opschrijven wat we deden. Niets was meer goed. Na onderhalf jaar was ik op. Naar de huisarts en deze gaf aan dat ik op een burn-out afging en afstand van mijn werk moest nemen. Gesprek aangevraagd met leidinggevende en zijn leidinggevende en aangegeven dat het zo niet meer ging. Ik stelde voor halve dagen te gaan werken. Dat was volgens leidinggevende geen optie, wel mocht ik tussen de middag een uur gaan wandelen. En vond hij, dit bewees gewoon dat ik niet geschikt was voor mijn functie. Vanaf toen is hij langzaam alle taken bij mij weg gaan halen. Tot ik eindigde op een andere werkplek, alleen in een afgelegen kantoortje met een boek wat ik moest bestuderen en een verslag van maken. Toen heb ik mij ziek gemeld. Ik ben bijna een jaar thuis geweest en daarna nog zeven maand gereïntegreerd. Tijdens dit hele proces veel contact gehad met bedrijfsarts en vertrouwenspersoon. Andere collega's die in hetzelfde schuitje zaten gemotiveerd ook de vertrouwenspersoon te benaderen. Uiteindelijk hebben ze tijdens mijn ziek zijn een intern onderzoek opgestart en heeft hij gedwongen zelf ontslag moeten nemen. Bedrijf heeft er wel van geleerd, want vorig jaar kwam er een zelfde type werken. Medewerkers klaagden, melden zich ziek of vertrokken. Binnen twee maanden gaf bestuurder aan dat nieuwe persoon weg moest want hij wilde die ellende van mij niet nog een keer.
Mijn tip: wees voorzichtig met je reintegratie binnen hetzelfde team (ik heb zelf in een ander team gereïntegreerd) en vraag of je een buddy kunt krijgen. Die had ik ook en dat was fijn. Een rustig persoon waar ik mee kon bespreken wat wel en niet ging en die mee ging naar gesprekken als ik dat wilde. Ik werk nog steeds bij het bedrijf in een andere functie. Maar ik wordt niet meer zoals ik was. Blijf problemen houden met concentratie en ben gevoelig voor geluid. Heel veel sterkte!

Loonslaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:08

Hoe snel ik kan opbouwen hangt af van mfh, ik hoop tegen eind van het jaar op de helft te zitten.

Echt schokkend hoeveel mensen vergelijkbare ervaring hebben (al verbaasd me dat ergens ook niet).

En inderdaad prio 1 is mijn gezondheid, uren voor eigen team worden ziektewet uren, uren voor andere team kan ik prima maken.

@liberia wij waren ook een zelfstandig functionerend team... Zijn doel een zelfstandig team creëren, blijkbaar doe je dat door het eerst af te breken en daarna heropbouwen ofzo.

Dure levensles dat doorzettingsvermogen niet altijd een positieve eigenschap is...

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:29

Loonslaaf schreef:
Mfh was ondertussen aangesproken op zijn gedrag en moest verbetering laten zien.

Enige kans dat hij hierop gaat falen en er zelf binnenkort uit ligt / naar een andere afdeling gaat?

Loonslaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:44

Exitium schreef:
Loonslaaf schreef:
Mfh was ondertussen aangesproken op zijn gedrag en moest verbetering laten zien.

Enige kans dat hij hierop gaat falen en er zelf binnenkort uit ligt / naar een andere afdeling gaat?

Falen sowieso maar of dat voldoende is geen idee. Helaas heeft ie wel een kliekjes die hem op handen draagt, die alles goed doen in zijn ogen en hem vooral nooit zullen tegenspreken.

Als ik maar rustig kan reïntegreren en dan weg, ben ik blij. Maar zelfs dat lijkt tot op heden een uitdaging.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:55

Dat zou je wellicht nog met HR en/of je vertrouwenspersoon kunnen bespreken, aangeven dat zijn acties je reïntegratie tegenwerkt en dat je hem daar buiten wil houden. Weet alleen niet in hoeverre je dat gaat lukken en tegelijkertijd anoniem blijven, maar dat zou je met je vertrouwenspersoon kunnen bespreken. Het is voor het bedrijf ook beter als je snel reïntegreert, of je nu blijft of niet.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:10

Heel veel sterkte...

Soortgelijke situatie gehad, maar ik was vers van school en naïef. Het heeft me heel erg onzeker gemaakt, en nu nog krijg ik dikke stress wanneer me gevraagd wordt een jaarbespreking- gesprek aan te gaan.

Ik werk nog steeds op dezelfde locatie. Betreffende leidinggevende is overgeplaatst. In de jaren daarna zeker ook nog wel ellende gehad, met absoluut dieptepunt 2020-2021. Toen was ik serieus mn cv-aan het uitschrijven, maar goddank zijn betreffende collega's toen vertrokken.

Eerder een vertrouwenspersoon inschakelen is wel het leerpunt wat ik hier uit heb gehaald. Top dat jij er zo bovenop bent gaan zitten voor jezelf!

Loonslaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:18

Vertrouwenspersoon is betrokken geweest voor mijn uitval, in de hoop uitval te voorkomen. Maar dat was al te laat, die heeft ook geholpen met het indienen van mijn klacht, maar nu uit beeld.

Ik heb gelukkig een korte lijn met het hogere mt en daar weten ze ook dat ik echt last heb van de situatie en dat mijn gezondheid voor gaat.

Gelukkig, mede door mijn medestanders en collega's die echt mijn werk op waarde schatten niet onzeker geworden over mijn kunnen... Het tijdelijke team is ook blij met mijn inzet en daar proberen ze mij zo lang mogelijk daar te houden.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:25

Geen optie om daar te blijven?

Loonslaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:42

Exitium schreef:
Geen optie om daar te blijven?

Nee, om diverse redenen geen optie. Maar organisatie is groot genoeg (meerdere locaties, meer dan 5.000 medewerkers) dus vast wel een andere plek te vinden.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:15

Wat een ontzettend vervelende situatie.
Hopelijk lukt het opbouwen in het andere team en kan je hierna elders aan de slag.

Ze kunnen je echt maken of breken..

Hier helaas ook issues op het werk met de ad interim manager.
Ik hou mij nu voor dat het een Interim is en hij dus weer weggaat.
Wel heb ik voor bij mijn jaargesprek die nog komen gaat de vertrouwenspersoon ingeschakeld en hier binnenkort een intake.

Bij ons zijn in een half jaar 11 collegas vetrokken.

Manager heeft twee gezichten, sommige snappen de issues die andere hebben dus ook niet.

Ik ga vanaf nu in iedergeval alles melden.