Gelukkiger worden in mijn baan of juist iets anders?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

davinci2412

Gelukkiger worden in mijn baan of juist iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 14:08

Korte situatie schets: in juli bij een nieuwe werkgever begonnen, dit leek top. Een stuk rustiger dan mijn voorgaande baan, de werkdruk is minder hoog en het is een heel stuk dichterbij huis.
Toen ik aan deze baan begon was ik me ervan bewust dat 1 van mijn directe collega’s niet de gemakkelijkste was en dat dit wellicht niet de meest uitdagende functie is. Tijdens de sollicitatie gesprekken was dit al naar voren gekomen. Nu ben ik zelf heel makkelijk en kon ik wel wat rust gebruiken, dus dat moet wel goedkomen. Achteraf zat ik tegen een burn-out aan.

Nu heb ik bij mijn vorige werkgever een hele vreemde situatie gehad rondom mijn contractverlening. Hierdoor heeft het er even op geleken dat ik die niet ging krijgen, dit heeft mij toen enorm veel stress opgeleverd.

Terug naar mijn huidige functie, er zitten aspecten in waar ik nog nooit eerder echt mee te maken heb gehad. Ik doe mijn best, maar maak soms foutjes. Mijn collega reageert hier soms heel fel op. Ik merk dat ik hier heel onzeker van wordt. Ik heb op dit moment geen vast contract, dat speelt bij mij een hele grote rol. Ik ga dus nog beter mijn best doen om geen fouten te maken, waardoor ik soms dus juist meer fouten ga maken. Ook merk ik dat ik met tegen zin naar het werk ga als ik met deze collega moet werken. Ik hou mezelf dan voor dat als ik het tot de middag redt zonder al te veel terechtwijzingen het goed komt.

Ik hoor jullie al zeggen, ga het gesprek aan. Zeg er wat van. Maar deze collega werkt al bijna 50 jaar bij het bedrijf in deze functie. Ze is onderdeel van het meubilair net als de meeste collega’s. Daarnaast ligt het probleem vooral bij mij volgens mij en niet bij haar.
Vooral de huidige situatie maakt mij aan het twijfelen of dit überhaupt wel is wat ik wil voor de rest van mijn leven.

Het liefste zou ik (net als velen) dagelijks paarden rijden, op een stal werken o.i.d, maar dat is gewoon niet haalbaar. Een kantoorbaan is ook niet waar ik gelukkig van wordt, maar wat dan wel. Ik struggle enorm. Ik overweeg een eigen bedrijf te starten, maar in welke sector? Daarnaast heb ik geen mogelijkheid om me daar volledig op te focussen, want ik ben alleen dus er zal geld op de bank moeten komen.

Ik heb ook gedacht om met een loopbaan coach te kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik zou zo graag iets fysieks in combinatie met een stukje kantoorbaan.

Wat ik met dit topic wil? Een stukje het van me af schrijven en wie weet heeft hier iemand wel een idee wat er bij mij zou kunnen passen.

7September

Re: Gelukkiger worden in mijn baan of juist iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 14:15

Lastige situatie. Kun je de uitdaging bij je manager neerleggen bijvoorbeeld? Je geeft aan dat je je best doet, heel graag wil, maar dan juist foutjes lijkt te maken. Is dit iets dat je kunt bespreken?

"Wat wil ik voor de rest van mijn leven?"
Dat is de moeilijkste vraag denk ik. Vind ikzelf in ieder geval.

Een aantal mensen in mijn omgeving werken 3 tot 4 dagen op kantoor bij een werkgever (voor "het geld"). Op de vrije doordeweekse dag doen ze een soort "hobby werk". Ze doen iets wat ze écht leuk vinden. Zou dit voor jou een optie kunnen zijn?

Zelf werk ik inmiddels 36 uur en ben dan om de vrijdag vrij. Die dag (of een gedeelte daarvan) probeer ik nu in te vullen als vrijwilliger op stal (manege in de buurt) en/of een extra rijles te nemen bijvoorbeeld. Maar de andere keer doe ik iets anders dat ik leuk vind om te doen.

Let wel, je moet ook je kantoorwerk wel leuk vinden en niet met een burn-out straks thuis komen te zitten. Dus ik zou zeker het gesprek aangaan op kantoor. Hoe lastig en spannend dit ook is misschien.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 14:17

Is die persoon niet inmiddels rond pensioenleeftijd toevallig?

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 14:41

7September schreef:
Lastige situatie. Kun je de uitdaging bij je manager neerleggen bijvoorbeeld? Je geeft aan dat je je best doet, heel graag wil, maar dan juist foutjes lijkt te maken. Is dit iets dat je kunt bespreken?

"Wat wil ik voor de rest van mijn leven?"
Dat is de moeilijkste vraag denk ik. Vind ikzelf in ieder geval.

Een aantal mensen in mijn omgeving werken 3 tot 4 dagen op kantoor bij een werkgever (voor "het geld"). Op de vrije doordeweekse dag doen ze een soort "hobby werk". Ze doen iets wat ze écht leuk vinden. Zou dit voor jou een optie kunnen zijn?

Zelf werk ik inmiddels 36 uur en ben dan om de vrijdag vrij. Die dag (of een gedeelte daarvan) probeer ik nu in te vullen als vrijwilliger op stal (manege in de buurt) en/of een extra rijles te nemen bijvoorbeeld. Maar de andere keer doe ik iets anders dat ik leuk vind om te doen.

Let wel, je moet ook je kantoorwerk wel leuk vinden en niet met een burn-out straks thuis komen te zitten. Dus ik zou zeker het gesprek aangaan op kantoor. Hoe lastig en spannend dit ook is misschien.

Ik doe inderdaad wat jij hier aangeeft. Dus ik werk 4 dagen en op mijn vrije dag ben ik vooral paarden aan het rijden/lesgeven.

Ik merk dat ik het dus heel spannend vindt om nu al aan te geven dat ik het soms niet naar mijn zin heb. Ik ben dan bang dat ze mijn contract straks niet verlengen.

Hutcherson schreef:
Is die persoon niet inmiddels rond pensioenleeftijd toevallig?

Nog twee jaar, voordat deze collega met pensioen gaat.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 14:53

Pff... lastig zijn dit soort dingen.
Vraag is natuurlijk of jij vooral de baan hard nodig hebt, en/of dat het bedrijf jóu vooral hard nodig heeft?
Zelfvertrouwen is key, je bent aangenomen op jouw kwaliteiten, probeer dat iedere dag tegen jezelf te zeggen. Neem (gevoelsmatig) wat afstand van die collega - als dat lukt, dan word je wat minder kwetsbaar en onzeker.
Misschien kun je er een keer met een andere collega over praten, en staat deze collega bekend om dit gedrag? Het gebeurt wel vaker dat een nieuwe collega wordt opgescheept met iemand waar verder niemand mee wil samenwerken ...

Tot slot: je zegt dat je t liefst fulltime met paarden bezig wilt zijn, maar we weten allemaal dat dat slecht lukt als je jezelf moet redden. Ik heb jarenlang mensen opgeleid die dat ook wilden. Mijn advies was altijd: zoek een baan waar je flexibel bent, zodat je niet vastzit aan kantoortijden. In bv. de zorg kan dat vaak wel, maar er zijn meer beroepen en bedrijven waar dat kan.
En investeer in een goede opleiding, dat verdien je zo terug. Dan kun je met 3 dagen werken misschien wel rondkomen en heb je meer tijd voor je paarden.
Succes en sterkte in ieder geval, iedere dag met tegenzin naar je werk is niet fijn!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 15:00

Je zegt dat het probleem vooral bij jou ligt maar dat lijkt me niet. Als die collega zo fel reageert op foutjes dan is zij net zo goed verkeerd bezig.
Als je na 50 jaar nog niet goed kan communiceren of geduld opbrengen dan vind ik dat toch treurig.
Dus dat zou ik zeker aangeven bij je leidinggevende. Dat je je hierin geremd voelt en het een negatief effect heeft op het inwerken.

Verder weet ik niet of je normale foutjes maakt voor iemand die nieuw is of meer dan gemiddeld. Maar dat hoor je hopelijk wel in de gesprekken. En zelfs als je meer dan gemiddeld nog wat verkeerd doet dan is het niet bevorderlijk voor de werkzaamheden en werksfeer als daar zo fel op gereageerd wordt.

Zie dit als een kans om voor jezelf op te komen en goed te communiceren.
Je kan wel bang zijn dat je contract niet verlengd wordt maar zoals de situatie nu is mag je eigenlijk hopen dat het niet verlengd wordt. Want dit is geen fijne situatie voor je.
Wat dat betreft heb je weinig te verliezen en kan je beter de kans aangrijpen jezelf te ontwikkelen en een fatsoenlijke werksituatie te creëren.

Ik denk trouwens dat ze het best zullen begrijpen. Als tijdens de sollicitatie al besproken is dat die collega niet makkelijk is, dan zijn ze zich daar dus al bewust van.
Succes!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 15:02

Maar stel deze collega is vanaf vandaag weg.
Vind je het werk dan wel leuk?
Of is het dan nog steeds niet je ding?

Is het werk wel leuk heb je het eigenlijk wel naar je zin, maar gaat het mis omdat je te goed je best wilt doen.
Dat is natuurlijk best te bespreken.
Want dat komt niet over als iemand die ongemotiveerd is.

Plus zei weten ook dat over 2 jaar die vervelende weg is en vinden het dan vast fijn dat jij dan het werk goed kent.

Maar zeg je, nee dit is echt niks. Zelfs niet met de beste collega's ter wereld.
Dan zou ik zeggen ga onderzoeken wat je wel past.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 15:08

DuoPenotti schreef:

Is het werk wel leuk heb je het eigenlijk wel naar je zin, maar gaat het mis omdat je te goed je best wilt doen.

Plus zei weten ook dat over 2 jaar die vervelende weg is en vinden het dan vast fijn dat jij dan het werk goed kent.

Maar zeg je, nee dit is echt niks. Zelfs niet met de beste collega's ter wereld.

Dit dus.
Als het verder je droombaan is zou ik toch het gesprek eens aan gaan.
Is het toch niet wat je zoekt, kijk dan gauw verder. Het leven is te kort om op een plek te zitten waar je het niet naar je zin hebt en niet gewaardeerd wordt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 15:09

Wat is het ergste dat er kan gebeuren?

Dat je je baan kwijt raakt?
- Zoek uit hoe lang je WW zou krijgen, hoe hoog je uitkering zou zijn en probeer voor de gein eens een maand te leven met dat bedrag. De rest spaar je. Dan weet je of het haalbaar is om je contract niet te laten verlengen, of dat je nu alvast wat op je uitgaven gaat letten (sowieso altijd een goed idee).

Dat je alsnog in een burn out terecht komt? Want zo doorgaan is daar een prachtig recept voor als ik het zo lees.
- Kom voor jezelf op, tegen de collega en of bij een leidinggevende. Zorg ook dat je het op papier hebt staan wat de afspraken zijn en wat je besproken hebt (al is het maar voor jezelf, maar zeker met je leidinggevende is dat wel handig). Zo kun je namelijk aantonen dat jij wel degelijk je best doet om je fouten minder te laten worden.

Dat je bedenkt dat deze baan misschien toch niet zo geschikt voor je is?
- Ga op je gemak op zoek naar iets dat beter bij je past. Zoals iemand anders ook zei, investeren in jezelf is de beste investering die je kunt doen. Dat hoeft niet altijd geld te kosten, er is enorm veel gratis informatie en cursus materiaal online te vinden.

Dat je niet weet wat je wel moet doen?
- Wellicht kan het Uwv je helpen met een simpel gesprek om eens te kijken waar je interesses liggen. Ook hier, online zijn heel veel loopbaan testen te vinden.

In ieder geval, zorg dat je erger voorkomt en een echte burn out voor blijft.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 15:17

Sky_As schreef:
DuoPenotti schreef:

Dit dus.
Als het verder je droombaan is zou ik toch het gesprek eens aan gaan.
Is het toch niet wat je zoekt, kijk dan gauw verder. Het leven is te kort om op een plek te zitten waar je het niet naar je zin hebt en niet gewaardeerd wordt.

Laten we voorop stellen dat een kantoorbaan niet mijn droombaan is. De andere kant van de medaille is dat het erg goed verdiend. Dat is ook de reden dat ik telkens weer uitkom bij banen die vergelijkbaar zijn met deze. Ik heb overigens een HBO opleiding met diverse aanvullende cursussen op zak.

Qua bedrijf en werk is het opzich prima, op die ene collega na.

Het is een relatief klein bedrijf, dus naar mijn manager gaan betekend dat ik direct naar de directie moet. Die overigens ook al 20+ jaar met deze collega werken.

Ik zag al een tip voorbij komen om een baan te zoeken die meer flexibel is. Dat zou ook een uitkomst kunnen zijn. Ik werk nu echt van 9 tot 5 waarvan 3 dagen op kantoor en 1 thuis.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 15:50

Kan goed zijn dat deze collega ook misschien bang is om ingehaald te worden en daarom nogal naar beneden trapt he, die zal idd richting pensioenleeftijd zijn en zich enorm identificeren met het bedrijf :-)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 17:17

Sommige collega s zijn van die mensen, daar kun je mee, of helemaal niet.
Wij hadden ook zo'n collega (2 zelfs), mega slimme man op de administratie/ boekhouding. Maar die beste man kon er niet tegen als iemand iets minder goed was in rekenen/ logisch nadenken.
Hoe vaak ik niet tegen hem heb moeten zeggen dat mensen niet expres iets verkeerds doen en sommige gewoon niet goed zijn in wiskunde en administratieve dingen gewoon niet goed begrijpen.... ( En dat was niet voor mezelf maar om op te komen voor mijn collega's).
Ik kon ontzettend goed met hem overweg, maar was wel 1 van de weinige.
Er waren meer mensen die zijn kantoor niet in durfden dan wel.

Toch is het vaak bij zulke mensen de kunst om het vanuit jezelf te houden, dus aangeven wat het moeilijk vindt of waarom je fouten maakt. Maar tegelijkertijd ook duidelijk zijn en laten merken dat je een collega bent, en geen hond....

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 18:10

Deze baan valt dus toch wat tegen. Dat is niet erg en kan gewoon gebeuren. Je kunt toch weer om je heen gaan kijken en zien of er iets leukers voorbij gaat komen? Of is dit het moment om wel te kijken naar iets "voor de rest van je leven"? Maar misschien nu niet handig is omdat je emmer eigenlijk al aardig vol is, dan is het lastig ver vooruit te kijken. Een keuze maken voor iets voor een korte termijn of iiets voor veel langer, helpt je misschien al om het minder groot te maken.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 18:43

Ik zou het gesprek met je leidinggevende/directie aan gaan. Niet vanuit: “zij maakt mij onzeker”, maar vanuit “ik”. Als je aangeeft: “ik voel mij onzeker over of ik mijn werk goed genoeg doe, ik maak wel eens een foutje, hoe kijken jullie daar naar” dan denk ik dat je een open gesprek krijgt. Zij zullen vast doorvragen en dan kan je aangeven dat dat ook komt dat een collega. Zolang je het gesprek bij jezelf houdt en er niet met een gestrekt been naar die collega in gaat, denk ik dat het gesprek voeren heel waardevol is. Misschien komt er voor jou ook meer uitdaging bij als deze collega straks met pensioen is? Waardevolle dingen om uit te zoeken denk ik voor je overhaaste beslissing neemt door 1 persoon.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 07:40

DuoPenotti schreef:

Precies dit idd.
Als de collega weg is, hoe zou het dan voelen en zijn?

Een hele periode terug wist ik niet zeker of de baan die ik toen had, of ik die echt leuk genoeg vond. Toen ben ik om mij heen gaan kijken en gaan solliciteren.
Vond ik heel dubbel en lastig, maar daardoor besefte ik wel dat ik echt niet op mijn plek zat.

Ik zou wel het gesprek aangaan met je leidinggevende/directie. Vanuit de 'ik' zoals Denise_Storm ook aangeeft. Hoe spannend dat ook kan zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 06:52

Ontzettend herkenbaar, 1 collega die zelf aangeeft met niemand problemen te hebben, maar andersom heeft iedereen een probleem met haar. heel dominant, bemoeit zich met iedereen op een belerende toon en pakt iedereen op elk klein foutje en verteld dit tegen iedereen.
Ik zat er tegenover, werkte op dezelfde afdeling dus had ik er het meeste mee te maken. Alles werd ( onnodig) gecontroleerd, de sfeer was gespannen en ik heb mij ziekgemeld en ben gaan nadenken.

Mijn werkuren zijn echter perfect afgestemd op de kinderen, loon is ok, andere collega's zijn leuk dus ik heb besloten een gesprek aan te gaan incl leidinggevenden. Ik heb een andere plek gevraagd, en ook al zit ik nu maar 5 meter verder dan voorheen, ik heb rust! Minder controle want ze hoort niet wat ik tijdens het bellen zeg ( dus ze kan zich er niet meer onnodig mee bemoeien)
denk na, zijn de werkzaamheden en collegaas en omstandigheden voldoende om te blijven? Kun je het redden met misschien een andere plek of aanspreekpunt tot haar pensioen?

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 07:31

Ik sta er heel anders in, als je je niet lekker voelt ga je door naar het volgende.
Zijn dat de paarden, dan zoek je daar een fijne werkgever. Die zijn er genoeg, je moet alleen op je strepen staan qua contract en je uren.
Ik werk al jaren in de paarden, eerst als internationale groom en nu gewoon lekker als stal manager.
Ik verdien een redelijk loon. Ik ben ook alleen met een koopwoning en de nodige huisdieren en ik heb een eigen Fjord.
Volg je hart, je leeft maar een keer. En om dat leven nu te vergooien aan een baan waar je niet gelukkig van wordt is toch zonde van je tijd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 10:42

Lastig TS! Je moet het wel naar je zin hebben op je werk en je zeker op je gemak kunnen voelen. Dus ik zou het gesprek wel aangaan. Dan wel vanuit jouw gevoel en het probleem inderdaad niet bij je collega leggen. Vertel dat het je onzeker maakt en wat je nodig hebt. Hopelijk helpt het je om er daar wel wat van te maken.

Wat betreft je grotere vraagstukken. Ik ben inmiddels 46 jaar en weet nog steeds niet wat ik later wil worden. ;) Ik zoek wel altijd een baan die ik leuk vind, maar inmiddels weet ik dat het nooit 100% naar mijn zin is. Ik ben al vaak van bedrijf en/ of functie veranderd. Inmiddels vind ik de randvoorwaarde ook wel heel belangrijk. Goed salaris, goede voorwaarden, goede werk & privé balans. Daarbij in elk geval een paar leuke collega's en overwegend leuke taken is voor mij nu voldoende. Door de goede randvoorwaarde heb ik het privé goed voor elkaar. Paarden aan huis en voldoende tijd en ruimte om het allemaal te combineren. Ik heb zeker geen droombaan, maar het is goed genoeg voor nu.