Nu we vandaag de dag bijna chronisch online zijn lijkt het me dat ik zeker niet de enige ben die hiermee stoeit: wie wil er nog meer af van zijn of haar telefoonverslaving?
Ik werk vanuit huis en heb tussen de tickets door vrij veel downtime. Ik kan echter ook niet meer werk op me nemen omdat ik beschikbaar moet blijven voor de huidige klanten. Dit ben ik op gaan vangen met telefoon gebruik, en veel ook… mijn gemiddelde schermtijd ligt rond de 6 uur per dag, en ik merk dat ik het steeds lastiger vind om mijn telefoon links te laten liggen als mijn man thuiskomt en ik niet meer hoef te werken die dag.
Wat ik al geprobeerd heb:
- Timers op mijn telefoon die social media limiten
- Social media helemaal verwijderen, maar dat werd naadloos opgevangen door youtube (shorts), ook die heb ik vanochtend verwijderd.
- Sinds vanochtend staat mijn telefoon op greyscale, oftewel zwart-wit. Dit lijkt mijn telefoon minder interessant te maken, maar toch pak ik m minimaal elke 5 minuten voor een nieuwe “dopamine hit” weer in mijn handen en refresh bijvoorbeeld bokt om te kijken of er iets nieuws interessants is

Ook staat mijn paard op pensioen in Frankrijk en wil ik mijn telefoon eigenlijk 24/7 bij me hebben in het geval dat er iets met haar is. Ik zou het mezelf nooit vergeven dat ik er niet voor haar ben omdat ik mijn telefoon thuis gelaten heb, of dat deze onderweg leeg is omdat ik m te veel gebruikt heb en dus daardoor niet bereikbaar ben.
Ik heb er al vaker over nagedacht om mijn telefoon gewoon niet mee te nemen bijvoorbeeld, of zo’n stokoude nokia puur om bereikbaar te zijn, maar dan heb ik dus ook geen navigatie, geen muziek, etc etc.
Help?

(En ja, dit bericht heb ik zojuist op mijn telefoon gepost