Noten persen. Het hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Noten persen. Het hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 10:24

Ik heb een enorme bult aan walnoten dit jaar. Het liefst zou ik ze zoveel als kan zelf verwerken.

Nu kreeg ik de tip, olie persen. Maar waarmee en hoe? Verwarmdn of juist niet? Hoe bewaar je de olie en hoe lang? Kwa info kom ik hierven daar tegenstrijdige informatie tegen

Marcella

Re: Noten persen. Het hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:30

Na wat ik ooit begrepen heb heel veel werk voor een kleine opbrengst.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:35

Malen (in een elektrische koffiemolen gaat dat prima) en als meel invriezen. Kun je notenbrood en cake mee bakken. 1 deel notenmeel op 3 delen meel/zelfrijzend bakmeel/bloem. Heb je veel meer lol van.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 10:40

Meel gebruik ik te weinig. Al is dat het residu na persen. Dan kan dat altijd nog.

Ik ga al drogen, malen tot broodbeleg pasta (koffiemolen werkt niet goed -O- ) , in honing bewaren, invriezen. Persen is een laatste optie voor verkopen. Ik maak vaak dressings met olie dat scheelt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:01

Mijn tante liet het bij een bedrijf doen. Ze deden de noten zelf schillen (hadden meerdere kisten vol, dus dat was wel een hele klus) en dan brachten ze de noten weg en lieten ze koud persen, en kregen heel wat flesjes walnotenolie terug.
Ik weet helaas niet bij welk bedrijf ze dat lieten doen, maar dat moet wel te googlen zijn.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:02

Misschien heb je hier wat aan? https://landschapsbeheerzeeland.nl/nieu ... n-tot-olie Staan adressen o.a. in België bij waar je het kunt laten doen, maar ook een pers om zelf olie te maken. Ik zou het zelf helemaal uitbesteden, eerst kraken is bizar veel werk voor de hoeveelheid olie die je krijgt. In Frankrijk zijn vast ook wel persers te vinden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 12:12

Ik heb al een kilo of drie gekraakt en verwerkt. Ik heb toch niks anders te doen en het hoeft niet in twee dagen klaar te zijn. :+ Het idee is van alles wat zodat ik zo veel als kan zelf kan gebruiken nu of later. Olie is een handige manier om veel weg te werken.

Zoals het er nu uitziet geeft mijn ene boom meer dan 100 kilo noten, nu al 29 kilo op een inministukje geraapt. :oo

Maar dan nog een pers vinden die betaalbaar is. Ik zie er genoeg met kraak mogelijkheid voor boven de 300 euro. Voor nu domweg te duur helaas ben ik bang al zien die er wel heel prakisch uit. Op termijn hoop ik ook olijven te kunnen gaan persen. Al zal dat nog een tijd duren voor die genoeg opleveren.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:56

karuna schreef:
Maar dan nog een pers vinden die betaalbaar is. Ik zie er genoeg met kraak mogelijkheid voor boven de 300 euro. Voor nu domweg te duur helaas ben ik bang al zien die er wel heel prakisch uit. Op termijn hoop ik ook olijven te kunnen gaan persen. Al zal dat nog een tijd duren voor die genoeg opleveren.
Heb je daar een linkje van? Ik zag wel deze https://www.slowjuice.nl/nl/piteba-oliepers.html maar dan moet je zelf kraken. Dat overleven mijn handen niet :o

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 13:00

Laatst bijgewerkt door Prairy op 06-10-25 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 13:01

Eleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:50

Wij hebben de piteba pers.
Het is veel werk, vooral alle noten pellen. Maar de olie is heerlijk in salades etc.
Helaas viel de oogst afgelopen jaren wat tegen, maar dit seizoen gaan we weer olie maken.
Dus, als je veel geduld hebt kan het prima.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 15:52

Geduld heb ik. Moet je voorverwarmen of niet?

Eleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 16:29

karuna schreef:
Geduld heb ik. Moet je voorverwarmen of niet?

Je hoeft ze niet voor te verwarmen.
Meeste werk en tijd zit echt in het pellen vd noten.
Het persen gaat in verhouding snel.
Je houdt wel veel "pulp" over ook, maar als je wil kan je dat ook drogen voor meel etc.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 17:51

Moeten ook echt alles velletjes eraf of alleen de schaal en het tussenschot bij die piteba?

Is het zwaar?

De fruitpers die ik gekocht heb viel ons echt zwaar tegen. Mijn man, die echt wel sterk is (bomen sjouwen, stenen, dingen bouwen etc) kreeg erg veel minder uit dan we hadden verwacht.

Eleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 08:57

Prairy schreef:
Moeten ook echt alles velletjes eraf of alleen de schaal en het tussenschot bij die piteba?

Is het zwaar?

De fruitpers die ik gekocht heb viel ons echt zwaar tegen. Mijn man, die echt wel sterk is (bomen sjouwen, stenen, dingen bouwen etc) kreeg erg veel minder uit dan we hadden verwacht.

Alleen de schaal en tussenschot.
Ik heb een spierziekte, dus dit soort dingen doet mijn man.
Hij vind het niet zwaar, er is ook een motor voor te koop dacht ik, word het natuurijk wel een stuk duurder.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 09:24

Welke notenkraker hebben jullie?

Ik heb deze, ben er wel tevreden over. Af en toe komen er wat stukjes schil tussen te zitten maar hij kraakt vrij licht en ook zonder alles te verpletteren. Werkt tot nu toe goed voor hazelnoten, amandelen en walnoten. Alleen mijn hele grote walnoten passen geloof ik niet. Maar die zijn ook echt heel groot.

Eleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 11:38

Ik heb geen aandelen :')
Maar ook de notenkraker van piteba.