Nieuwe bestelauto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

riskatc

Nieuwe bestelauto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 11:04

Aangezien er onder bokt genoeg autobezitters zijn gooi ik hem hier ook maar eens in de groep.

We zijn rustig op zoek naar een 'nieuwe' (lees: jonge tweedehands) bestelauto.
Vereiste is iig verlengd/L2 model en verder zijn we niet zo merk/kleur bewust. Obv ons budget is er genoeg te vinden en ook onze (onderhouds)garage denkt en zoekt mee.

Maar wat nu echt de betere modellen zijn haal ik er nog niet uit. De een zegt je moet geen Bluehdi nemen want veel storingen, de ander zegt Bluehdi ontkom je bijna niet aan en met goed onderhoud is dat nog niet zo slecht. Ook hebben verschillende merken uiteindelijk dezelfde motor dus feitelijk geen verschil.

Wat zijn jullie ervaringen of suggesties, wat rijden de ondernemers op bokt qua bestelauto, zijn er toppers of maakt het idd weinig uit welk merk je kiest?

tengeltje11

Re: Nieuwe bestelauto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 12:59

Hier vorig jaar gekeken maar de prijzen voor recente bussen schelen amper van de nieuwprijs(België).
(Levertermijn van nieuwe is gigantisch lang)
Daarom hier uiteindelijk toch maar voor een nieuwe gegaan, we hadden tijd.

Na 9maand eindelijk de nieuwe kunnen ophalen.

Hier was de keuze Ford transit.
Was samen met de Mercedes de enige die meer dan 2,5 ton mag trekken, dus veel keuze was er niet door ons nodige trekvermogen.

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:42

Toyota!
Toyota geeft 10 jaar garantie. (Auto moet door Toyota onderhouden worden, jonger dan 10 jaar en max 200.000 op de teller. Pechhulp zit er dan bij in.)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:01

Het ligt er ook helemaal aan, waar je gaat rijden met de bus.
Moet je steden in, dan kan het maar zo zijn dat je zit met de diesel ellende.
En steeds meer steden gaan straks op slot.
Is elektrisch dan al een optie voor jullie?
Heb in een VW buzz gereden, en die is echt niet gek.
Maar Toyota is ook goed met zijn auto en service.

Wij zijn minder gecharmeerd van een mercedes Vito.

riskatc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 15:37

Toyota zit zo te zien wel hoger in de prijs, zoek ik in onze range (10000 a 15000) dan zijn ze al snel 10 jaar oud of met 150000 of meer op de teller. Daar word ik beide niet warm van..
Onderhoud doe ik bij onze eigen, niet merk gebonden garage. Heeft me ih verleden al flink wat bespaard tov de merkgarage

Elektrisch geen optie, geen zonnepanelen en ih algemeen hoeven we zeer weinig ih centrum te zijn. Dus liefst gewoon nu weer een diesel en dan over een jaar of 10 weer verder kijken

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 19:28

Ik ben heel blij met mijn Ford Transit Custom. Fijne wagen, luxe, dik trekgewicht en heel comfortabel

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 07:58

Jokonootje schreef:
Ik ben heel blij met mijn Ford Transit Custom. Fijne wagen, luxe, dik trekgewicht en heel comfortabel

Fijn om te lezen. Na 25 jaar Citroën Jumper te hebben gereden in diverse uitvoeringen, overigens heel tevreden, vind mijn man het tijd voor iets anders.
Had zijn oog laten vallen op de Ford Transit Custom.

Dat bluehdi vinden wij wel heel vervelend.
Elke keer melding dat het Adblue op is en als je erbij gooit gaat er maar een klein beetje in.
Garage kan het niet oplossen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 08:39

Wij hebben bijna tien jaar een Caddy Maxi, echt een top ding en gaat nog wel even mee. Het is jammer dat als deze ermee stopt we een maat groter moeten, anders was het zeker weer een caddy maxi geworden!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 08:56

thequeensmum schreef:
Jokonootje schreef:

Fijn om te lezen. Na 25 jaar Citroën Jumper te hebben gereden in diverse uitvoeringen, overigens heel tevreden, vind mijn man het tijd voor iets anders.
Had zijn oog laten vallen op de Ford Transit Custom.

Dat bluehdi vinden wij wel heel vervelend.
Elke keer melding dat het Adblue op is en als je erbij gooit gaat er maar een klein beetje in.
Garage kan het niet oplossen.

Ik heb er al ruim 180.000 km in gereden de afgelopen 4 jaar en weinig idioots gehad tijdens onderhoud.
Buiten het normale onderhoud om. Enige nadeel vind ik dat ik mn bus in veel steden niet in de parkeergarages kan parkeren. Minimale inrij hoogte moet 2.10m zijn en dat is wel een dingetje in veel steden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 11:09

Hier idd ook een ford transit custom en adblue vind ik ook een dingetje, maar we rijden best wat en moeten maar om de 3 maand adblue tanken.

Het automatisch start-stop systeem die niet met 1 duw op de knop kan uitgeschakeld worden stoorde me veel meer ik het begin.

Dat onderhoud in de garage en dan extra dingen erbij trap ik niet in.
Je betaalt (in België toch) echt belachelijk veel meer in een merkgarage dan in bv onze reguliere garage(en veel meer service ook, merkgarage betaal je bv voor een vervangwagen, bij onze doorsnee garage breng ik mijn auto voor onderhoud binnen, rij ik weg in een vervangwagen, ze roepen als hij klaar is en ik ga terug wisselen, daar wordt niets voor gerekend(zullen ze wel in hun prijs incalculeren, maar zitten veel goedkoper dan een merkgarage en daar betaal je dan nog voor een vervangwagen extra)

Dus hier zijn we altijd goedkoper uit bij eigen garage met dan vb zelf pechbijstand te kopen enzo.