Koude kamer isoleren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Koude kamer isoleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:21

.. on a budget.

We hebben een kamer over dus ik wil die ingebruik nemen als 'hobby kamer' maar het kan er sterves koud worden -O-
Laminaat vloer, raam met enkel glas en in een oude boerderij. Er zit een verwarming maar die is 90% van de tijd uit, ook in de winter.

Tips om de temperatuur er aangenamer te krijgen en de warmte meer binnen te houden?

Ik zag al het een en ander over een folie tegen het raam aan maar raam moet nog wel open kunnen. Het kozijn tocht (flink) maar lijkt me niet groot genoeg om daar tochtstrips oid tussen te zetten.

Ik wil iets op de vloer maar kleden zijn erg prijzig natuurlijk. Ik vraag me af of het nut heeft als ik de helft van de vloer bedek met een kleed.

En m'n grote vriend, de elektrische kachel, gaat er in maar daar verricht ook geen wonderen als het de overige 20 uur heel koud is.

Badeendje

Re: Koude kamer isoleren

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:30

Een kleed isoleert lekker en kan je wellicht bij de kringloop of marktplaats kopen. Ook fijn voor je voeten.

Radiatorfolie achter de radiator kan helpen, maar isoleren is denk ik belangrijker. Voor het raam doet folie denk ik weinig, volgensmij is dat meer om infraroodstraling van buiten tegen te houden, maar dat wil je juist niet.

Evt. de optie om het kozijn/enkelglas te vervangen voor HR++? Er zijn hier veel subsidiemaatregelen voor, via werk/gemeente/het rijk, soms kan je ook meerdere combineren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:39

Niet om te isoleren, maar heb je al aan iets zoals een Stoov gedacht?
Of een vergelijkbaar product?
Mijn man zit vaak op zolder te werken en daar hebben we ook geen verwarming, maar dankzij de stoov op zijn bureaustoel en een dekentje blijft hij heerlijk warm.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:58

Zeker een kleed doen. Evt. Met zo’n isolerende folie eronder nog. Hier heeft de kringloop vaak nieuwe tapijten gemaakt van reststukken vloerbedekking. Nieuw en kost weinig, en anders IKEA, marktplaats. Simpele eenkleurige vloerkleden kosten niet de wereld.
Dikke velours gordijnen voor het raam en een simpel straalkacheltje en je bent er al snel.

Evt. Een stuk plexiglas als voorzet raam maken als je huidige raam niet super groot is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:00

Voorzetramen een optie? Bij het raan zal de meeste isolatie winst te behalen zijn lijkt me.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:02

Badeendje, een nieuw kozijn is niet zo budget friendly :')

Cayenne ja ik ben de eeuwige koukleum dus ben sowieso al flink aangekleed. Elektrische fleecedeken etc heb ik allemaal. Maar als je er lang zit zijn m'n handen gewoon ijsklontjes.

Marktplaats hou ik in de gaten maar helaas nog niks (groots) gevonden voor een fijne prijs.

Iets van een voorzetraam / plexi plaat lijkt mij inderdaad de beste optie. Moet alleen nog zien te vinden wat dan de handigste optie is.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:07

Misschien een beetje gek idee, maar een vetbed voor de hond is echt een heerlijk kleed. Wij hebben die hier nu liggen om de hond te wennen aan het concept "kleed" zonder dat ongelukjes direct een ramp zijn (want wasbaar, i.t.t. ons echte kleed) en wauw, zo lekker aan de voetjes!
150x100 kost je 30 euro, dus dat is de wereld niet. Volgens mij kunnen ze ook groter snijden bij Witjes Verzendhuis.
Laatst bijgewerkt door Konstantine op Gisteren, 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:07

Wil je door het raam willen blijven kijken... anders zou een dik gordijn al goed isoleren.
En wat Cayenne zegt een Stoov om op te zitten en misschien een electrisch verhit voetenbankje.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:11

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:13

Je hebt trouwens ook van die soort verwarmde muismatten/bureaumatten voor je handen. Of is je hobby niet aan een bureau?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:21

DuoPenotti schreef:
https://www.bol.com/nl/nl/p/maclean-iso ... RlEALw_wcB

(niet naar de afmeting gekeken, de 1e gepakt voor een voorbeeld)

dit scheelt echt veel. En door de klittenband kun je wel de raam open zetten wanneer je wilt.

Die kwam ik net ook tegen :D
Veeeel beter dan geklooi met zo'n folie. Zag het bij een bouwwinkel dus ga ik morgen denk ik eens halen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:37

Maar vind je die rand klittenband tegen het raam niet storend ??
Of je moet het spul er altijd op laten zitten, dan zie je het niet natuurlijk :)

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:41

Ik zag het al eerder in dit topic voorbij komen, een verwarmde bureaulegger :))
In combi met een soort stoov voor op je stoel, wellicht nog een verwarmde bodywarmer ofzo?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:44

Maar los van alles wat je direct op je lijf kan doen om warm te blijven zal je wel wat moeten verwarmen. En check het vochtgehalte in de lucht. Vochtige kamers voelen nog kouder en daarnaast is dat niet gezond.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:51

Ik heb bij de Action doorzichtige plastic tafelkleden en zelfkkevend klittenband gehaald. Klittenband netjes op het kozijn geplakt. En daarna het tafelkleed er tegen aan geplakt. Werkt als een tierelier en kostte nagenoeg niks. Bij ons ( oude boerderij), is het dubbelglas versleten waardoor het er voor je gevoel dwars door heen waait. We willen tzt alle kozijnen vervangen door kunststof en hr+ glas. Met piepschuimplaten, voor zeer weinig te koop bij de bouwmarkt in verschillende diktes, kun je ook naar hartelust op een simpele manier vloeren en muren isoleren.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:54

Ik zoek echt tips voor de ruimte zelf.
Ik zit al te braden in warme fleece vesten, wollen sokken, elektrische dekentjes etc maar daar veranderd de omgevings temperatuur niet mee.
Regelmatig gehad dat ik zit te zweten maar alsnog bevroren handen heb en een loopneus krijg door de kou.

Piepschuim platen (of iets vergelijkbaars?) is een goede!

Edit: ik zie nu ook isolatie behang (aka dikker behang). Of zoiets obv kurk https://amzn.eu/d/jdMG05f
Heeft iemand ervaring met zo iets?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:15

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:48

Ik heb folie voor de ramen in de slaapkamer, dat scheelt echt veel icm de kieren afplakken met tochtstrips.

De folie zit ongeveer een centimeter van het raam af waardoor er een luchtzak ontstaat, waardoorheen de kou een stuk minder snel doorgaat naar de rest van de ruimte.

In theorie kun je de folie mooi glad krijgen met warmte (zoals met een föhn) maar dat kreeg ik niet goed voor elkaar... Dus mooi is anders. Maar aangenaam is het wel.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:32

Het gaat inderdaad juist om die luchtzak die er gecreëerd wordt, zover ik het begrijp.
Het strak föhnen heeft dan misschien minder nut?

Afbeelding
Het is zo'n raam dus dat tocht lekker langs alle kanten door. :=

Met klittenband zoals hierboven, dan zit het handvat in de weg want dat steekt uit dus helemaal afsluiten kan niet. Ik vraag me af of het dan nog echt nut heeft omdat je dan dus geen luchtzak kan vormen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:35

Nyaleti schreef:
Badeendje, een nieuw kozijn is niet zo budget friendly :')

Cayenne ja ik ben de eeuwige koukleum dus ben sowieso al flink aangekleed. Elektrische fleecedeken etc heb ik allemaal. Maar als je er lang zit zijn m'n handen gewoon ijsklontjes.

Marktplaats hou ik in de gaten maar helaas nog niks (groots) gevonden voor een fijne prijs.

Iets van een voorzetraam / plexi plaat lijkt mij inderdaad de beste optie. Moet alleen nog zien te vinden wat dan de handigste optie is.

Maar weet je zeker dat je niet in aanmerking komt voor subsidie? Ik hoor vele mensen om mij heen die dit soort isolerende maatregelen gratis hebben kunnen laten uitvoeren door allerlei subsidies te combineren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:41

Wij hebben hier nieuwe kozijnen maar geen subsidie.

Hadden we boven en onder tegelijk gedaan dan wel.
Maar ja dat vond de spaarrekening niet leuk. Dus in 2 gedeeltes en dan dus geen subsidie. Daarnaast was deze ook niet zo hoog dat in 1 keer doen wel toereikend was.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:58

Ik heb een verwarmde muismat op het werk en ik krijg nog steeds een koude muishand hoor.

Maar volgens mij bestaan er ook verwarmde muizen. Daar ga ik zelf ook maar es naar kijken.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:07

In ieder geval je kozijn opnieuw afkitten kan al wat helpen tegen tocht. Een tweede laag creëren als dubbel glas, of een dik gordijn, kan daarnaast nog verder helpen.
Isoleren van een koude muur kun je ook doen door een boekenwand te maken aan die kant.
Plaats daarnaast een bureau min 1,5 meter van het raam af, via het raam zal koudeval binnen komen en je krijgt het vooral koud door een verschil in temperatuur tussen voeten en hoofd, buiten die 1,5 mtr zal dat verschil kleiner zijn.
Een vloerkleed of sloffen kunnen helpen, infrarood deken, kachel of muismat is ook al genoemd.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:52

Ik zou voor dat raam voor een plexiglas voorzetraam gaan. Je doet hem in de winter vast niet veel open. Dus gewoon een mooi voorzet maken voor die greep langs. Ga voor wat dikker plexiglas.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:14

Handschoenen met korte vingers werken ook goed tegen de kou, typen gaat prima daarmee.