klein paardenschuurtje vorstvrij en vochtvrij houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nikysa90

klein paardenschuurtje vorstvrij en vochtvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 14:14

Hallo allemaal,

wij hebben een nieuwe houten tuin/fietsenschuur laten bouwen en zijtak van die schuur is mijn paardenhok geworden *\o/* . Het is een best redelijk geïsoleerd hok geworden (dampwerende folie tussen de houten wanden), met een schuifdeur en zonder ramen. Hij is circa 2 x 3 meter en 2,5 hoog. Ik heb er een stellingrek in gezet en bewaar daar nu alles wat ik niet kwijt kan in mijn zadelkamer op stal. Dus dekens, dekjes, voer in afsluitbare ton, supplementen. Je snapt het, het is een leuk hok geworden en ik ben er blij mee. Maar...de zomer is bijna voorbij dus ik moet op tijd iets gaan doen om te voorkomen dat er vocht in slaat, dekens gaan schimmelen etc. Wij hebben gelukkig zonnepanelen, dus (maar zeker ook voor de veiligheid) wil ik voor iets elektrisch gaan.

Ik heb op chatgpt advies gevraagd en daar komt uit dat ik het beste 2 apparaten neer kan zetten. Een ontvochtiger (de luchtvochtigheid zo'n beetje op 55% RV houden ) en een klein vorstbewakende kachel. Dat kan een tubekachel zijn of een olieradiator bijvoorbeeld... Ik dacht dat alleen een kacheltje, met thermostaat, wel genoeg zou zijn. Maar dan komt de uitleg dat je met alleen verwarmen wel de relatieve luchtvochtigheid verlaagt, maar je haalt geen vocht uit de ruimte. Daarom een ontvochtiger erbij. Ik vroeg of dat niet gecombineer kan worden in 1 apparaat (het is tenslotte maar een kleine ruimte) en toen kreeg ik de tip van oa dit apparaat. dit zou bekend staan als een hybride. Maar in de omschrijving lees ik alleen dat het een ontvochtiger is. Op internet wordt er wel hier en daar geschreven dat om te ontvochtigen dit soort apparaten wel wat warmte afgeven en dat dat eventueel genoeg zou kunnen zijn voor een klein hok. Ik kan natuurlijk altijd nog bijvoorbeeld een olieradiator erbij zetten. (ik dacht zo'n ding op wieltjes, want ik wil niets tegen de houten wand. Voelt veiliger op de grond). Zal ik dan eerst alleen een ontvochtiger proberen?

Heeft iemand ook zoiets en hoe heb jij het opgelost?
oh edit! ...is uiteraard niet mijn zadel die daar hangt. Is een stoffen barebackpad.
Afbeelding

https://www.praxis.nl/verwarmingen-airco-s/luchtbehandeling/ontvochtigers-luchtreinigers-luchtbevochtigers/ontvochtigers/ontvochtigers-voor-thuis/pro-breeze-compacte-luchtontvochtiger-6l-dag-ideaal-voor-kleine-kamers-tot-15-m2/10462082?utm_source=chatgpt.com

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 14:21

Omdat dit topic beter op LZP past ga ik het daarheen verplaatsen.

VMR --> LZP

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: klein paardenschuurtje vorstvrij en vochtvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 14:24

Vocht voorkom je door te ventileren.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 14:49

janderegelaa schreef:
Vocht voorkom je door te ventileren.

Dat is een geweldige tip, maar daar ga ik het niet mee redden in de winter. _/-\o_

KimD

Re: klein paardenschuurtje vorstvrij en vochtvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 15:09

Een goede ontvochtiger doet wonderen, wij hebben er ook een in de wintermaanden. Toen we die pas hadden trok die liters en liters vocht uit de lucht per 24 uur maar hoe langer hij draaide hoe minder het werd, na enige tijd hoefde we hem maar één keer in de 24 uur te legen en vaak was het resevoir dan niet eens vol. Een goede ontvochtiger kan dus zeker helpen.