Lab diamanten (van Zeeman)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Lab diamanten (van Zeeman)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-25 17:59

Sinds enkele dagen verkoopt Zeeman lab-grown "diamanten" voor nog geen 30 euro. Die waren in no time uitverkocht en worden nu zelfs op Marktplaats doorverkocht voor veel duurder. Ik wou hierover eens de meningen van anderen horen. Niet over de prijs van deze glimmertjes maar over het idee dat dit door velen gewaardeerd wordt. Ik persoonlijk zou liever een zirkonia of swarowski hebben die niet pretenderen iets te zijn, want ik vind dit echt nep .Deze labdiamanten zouden "groener"zijn dan echte, maar dat is niet zo want de productie kost onnoemelijk veel energie. En als je gelooft in "de magische kracht van edelstenen" dan hen je weinig aan een "steen"uit een laboratorium.Vind ik, maar ik wou de mening van andere sieradenliefhebbers eens peilen.

Brainless

Re: Lab diamanten (van Zeeman)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 18:04

Het zijn wel volgens de bepalingen echte diamanten en zeker wel groener dan het mijnen van diamanten waarbij veel natuur kapot gaat en ook veel energie wordt gebruikt.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 18:07

Ik zou zeggen, zoek als dier en natuurliefhebber eens op wat de impact is van een diamantmijn. Doe mij die van de Zeeman maar hoor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 18:16

Ik was vooral verbaasd over de decadente muts in een nieuws video die het afkraakte want zo kon je je liefde toch niet tonen. :$

Maar volgens experts mocht het wel echt genoemd worden.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 18:25

Ik begrijp niet dat ze zo gewaardeerd worden, die kunstmatig ontwikkelde “edelstenen”…
Waarschijnlijk vanwege de prijs, de hype en de uitstraling alsof het een echte diamant is? Over een poosje is de markt verzadigd en leveren ze niets meer op, net als andere hypes. Wij doen er in elk geval niet aan mee. Het is echt of niet wat mij betreft, ongeacht wat “experts” erover vertellen!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 18:35

De helende kracht van edelstenen geloof ik niet zo in. Dus als deze echt beter voor het milieu zijn lijkt mij dit een mooi alternatief. Buiten dat heeft het delven van diamanten meer nadelen natuurlijk. De film 'Blood diamond' is een aanrader voor wie hem nog niet gezien heeft.

Ik zou dan alleen nooit meer betalen via marktplaats. Altijd jammer als mensen zoiets doen. Ik hoop dat niemand ze via marktplaats koopt en dat ze er lekker mee blijven zitten :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 18:36

DuoPenotti schreef:
Ik was vooral verbaasd over de decadente muts in een nieuws video die het afkraakte want zo kon je je liefde toch niet tonen. :$

Maar volgens experts mocht het wel echt genoemd worden.

Idd, aangezien het echt exact hetzelfde is als merendeel van de dure diamanten op de markt.
De enige reden dat ze duur zijn is de beers en hun marketing en vasthouden van hoeveelheden en manipuleren van de markt.
Als je namelijk naar echte beschikbaarheid en maakbaarheid zou kijken zouden saffieren en robijnen 10x zo duur moeten zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 18:39

AppleSter schreef:
Ik begrijp niet dat ze zo gewaardeerd worden, die kunstmatig ontwikkelde “edelstenen”…
Waarschijnlijk vanwege de prijs, de hype en de uitstraling alsof het een echte diamant is? Over een poosje is de markt verzadigd en leveren ze niets meer op, net als andere hypes. Wij doen er in elk geval niet aan mee. Het is echt of niet wat mij betreft, ongeacht wat “experts” erover vertellen!

Het is geen hype hoor, zulke diamanten worden al heel lang verkocht via de gewone juwelier.
Gemijnde diamanten zijn voor de normale mens helemaal onbetaalbaar.
Oa zirkonia wordt ook gemaakt door mensen en al 10tallen jaren ontzettend populair.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 18:41

AppleSter
Ze leveren nu toch al niets meer op?
Tenminste 30,- kost een zirkonia ook al snel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-25 18:45

AppleSter schreef:

Mee eens.Het is gewoon geen echte diamant.Het is een synthetische namaakglimmer. Wat je trouwens best mooi mag vinden maar echt is het niet.Ook niet "groen" want de productie vergt wekenlang zeer hoge temperaturen en zeer hoge druk in een of andere laboratoriumcabine wat bakken vol energie kost- ook vindt de productie in "lage-lonen-landen " plaats. Zoals ik boven al schreef, als je gewoon een glimmertje wil wat op een diamant lijkt en weinig kost, zijn er vele andere opties, zowel in natuurlijke stenen als in synthetische, bijv.cubic zirconia die zelfs meer sprankeling heeft dan een "diamant". Die zijn volop verkrijgbaar bij iedere sieradenwinkel of juwelier. Ik heb gewoon een hekel aan namaak die pretendeert echt te zijn.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 18:53

DuoPenotti schreef:
AppleSter

Ik hoorde laatst op de radio dat ze voor veel meer dan die €30 aangeboden werden op Marktplaats. Beetje hetzelfde als toen met de trouwjurken acties.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-25 18:55

Kidde schreef:
De helende kracht van edelstenen geloof ik niet zo in. Dus als deze echt beter voor het milieu zijn lijkt mij dit een mooi alternatief. Buiten dat heeft het delven van diamanten meer nadelen natuurlijk. De film 'Blood diamond' is een aanrader voor wie hem nog niet gezien heeft.

Ik zou dan alleen nooit meer betalen via marktplaats. Altijd jammer als mensen zoiets doen. Ik hoop dat niemand ze via marktplaats koopt en dat ze er lekker mee blijven zitten :+

Nou..Zeeman heeft afgeraden ze via Marktplaats te kopen, want zij proberen zo snel mogelijk de voorraad weer aan te vullen. Het gaat via hun website en volgens wat ik begreep kun je je daar vast inschrijven voor de nieuwe lichting! Ze zijn zelf erg verbaasd over het succes anders hadden ze er wel meer ingekocht. Nu ja, het is ook niet zo duur, maar ik denk wel dat het zou kunnen tegenvallen want hun "diamant" is tussen de 0.10 en 0.12 karaat en dat is heel klein.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 18:56

Ja maar daar kan zeeman niks aan doen.
Dat er gekken zijn die ergens teveel voor betalen zal altijd zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-25 18:57

AppleSter schreef:
DuoPenotti schreef:
AppleSter

Ik hoorde laatst op de radio dat ze voor veel meer dan die €30 aangeboden werden op Marktplaats. Beetje hetzelfde als toen met de trouwjurken acties.

Ik zag gisteren een adv. voor 50 euro.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 18:58

"Diamantmijnbouw heeft aanzienlijke milieu-impact door landverstoring en vervuiling, en sociale en ethische problemen door slechte werkomstandigheden, oneerlijke lonen en het risico op conflictdiamanten ("bloeddiamanten"). Het proces verbruikt veel koolstof, genereert afval en tast lokale ecosystemen aan, waardoor lab-gekweekte diamanten een ethisch en ecologisch alternatief vormen."

Team labdiamant all the way.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 19:00

anjali schreef:
AppleSter schreef:

Mee eens.Het is gewoon geen echte diamant.Het is een synthetische namaakglimmer. Wat je trouwens best mooi mag vinden maar echt is het niet.Ook niet "groen" want de productie vergt wekenlang zeer hoge temperaturen en zeer hoge druk in een of andere laboratoriumcabine wat bakken vol energie kost- ook vindt de productie in "lage-lonen-landen " plaats. Zoals ik boven al schreef, als je gewoon een glimmertje wil wat op een diamant lijkt en weinig kost, zijn er vele andere opties, zowel in natuurlijke stenen als in synthetische, bijv.cubic zirconia die zelfs meer sprankeling heeft dan een "diamant". Die zijn volop verkrijgbaar bij iedere sieradenwinkel of juwelier. Ik heb gewoon een hekel aan namaak die pretendeert echt te zijn.

Maar anjali, het zijn gewoon echte diamanten. De samenstelling is precies hetzelfde.. ze worden alleen in een heel korte periode gemaakt tov de diamanten die uit de grond worden gehaald, maar het proces is vergelijkbaar.

Ik ken deze diamanten trouwens vooral uit de techniek. Industrieel gemaakte diamanten worden al lange tijd gebruikt in bepaalde gereedschappen, voor het bewerken van oa heel harde metalen.
Ze zijn zeker heel veel duurzamer dan diamanten uit diamantmijnen. Heel simpel; als zo'n ding 30 euro kan kosten, incl zilveren hanger, waar ook nog een hoop marge, transportkosten, inpakken enz in zit, dan zal het maken van de diamant zelf niet meer dan een aantal euro kosten, dus die 'bakken vol energie' valt wel mee.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 19:06

Flux schreef:
"Diamantmijnbouw heeft aanzienlijke milieu-impact door landverstoring en vervuiling, en sociale en ethische problemen door slechte werkomstandigheden, oneerlijke lonen en het risico op conflictdiamanten ("bloeddiamanten"). Het proces verbruikt veel koolstof, genereert afval en tast lokale ecosystemen aan, waardoor lab-gekweekte diamanten een ethisch en ecologisch alternatief vormen."

Uiteraard zeggen ze dat, anders verkoopt het niet he. Maar als je zelf wat onderzoek doet (net als met windmolens, zonnepanelen, nep bloemen, elektrische auto’s) dan kom je toch snel tot een andere conclusie. Het is helemaal niet zo goed ethisch, ecologisch en goed voor de ecosystemen. Het is vooral goed voor de portemonnee van bepaalde figuren.

En iets dat in de natuur groeit, heel lang, kun je niet “even snel” kunstmatig “echt” maken. Onmogelijk.

Heb net even gekeken op Marktplaats, €100 :D
Knettergek

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 19:09

anjali schreef:
AppleSter schreef:

De meeste diamanten die nu bij de juwelier in een sieraad zitten zijn ook mens gemaakt, en het verschil is niet te zien.
Het proces van hoe een diamanten zich vormd is namelijk vrij makkelijk versneld na te bootsen met de hedendaagse techniek.
Dus als je nu een sieraad met diamanten bij een chique juwelier koopt kan het net zo goed een mens gemaakte zijn, omdat de hoofd leverancier beide levert.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 19:31

Als deze vorm van diamanten maken een vriendelijkere vorm is, maken ze dan ook op kunstmatige wijze het zilver voor de sieraden?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-25 19:38

@C.Alsemgeest: Bij een goede juwelier krijg je een certificaat van echtheid bij aankoop van een diamant. Met het blote oog en zelfs met apparatuur is een lab-diamant bijna niet van een echte natuurlijke te onderscheiden en dat is nu juist een probleem, dat er gemakkelijk fraude mee gepleegd kan worden. Ik heb niks tegen namaakstenen ,sommige zijn zelfs "mooier" dan natuurlijke stenen , maar, ik wil niet opgelicht worden. Een nepsteen hoort thuis in kostuumjuwelen, dat kan heel fraai zijn. En nee, een "diamant"uit een laboratorium is geen echte diamant al is de chemische samenstelling gelijk. Maar als iemand het gevoel voor een natuurproduct niet heeft dan kan ik dat er ook niet aanpraten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-25 19:40

Flux schreef:

"Wij van w.c.eend .....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 19:42

anjali schreef:
Flux schreef:

"Wij van w.c.eend .....

Ben je ook fan van fossiele brandstoffen en haat je zonne-energie?

Of vind je het behoud van aarde en mensenrechten niet belangrijk als het eindproduct glimt?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 19:46

Als ik dit zo lees allemaal prijs ik mezelf gelukkig dat allerlei dure juweliersstenen en de lab-variant daarvan mij totaal niets doen.

Als in níets.

Ik heb ook nauwelijks sieraden. Geen eigenlijk.

Scheelt geld, spaart milieu, dr zit geen bloed aan mijn niet bestaande sieraden, niets...

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 19:48

Anjali ik snap echt niet dat jij, die zo voor het milieu en de dieren is, zo vasthoudt aan gemijnde diamanten omdat die 'echt' zijn. Synthetische diamanten zijn óók echt, de chemische samenstelling is precies hetzelfde, zoals je zelf zegt. Maar omdat het geen 'natuurproduct' is, wil je ze niet, terwijl het maakproces ervan écht zuiniger en milieuvriendelijker (om niet te zeggen mensvriendelijker) is dan dat van een gemijnde diamant.

Sorry, ik kan dat even niet met elkaar rijmen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 19:48

anjali schreef:
@C.Alsemgeest: Bij een goede juwelier krijg je een certificaat van echtheid bij aankoop van een diamant. Met het blote oog en zelfs met apparatuur is een lab-diamant bijna niet van een echte natuurlijke te onderscheiden en dat is nu juist een probleem, dat er gemakkelijk fraude mee gepleegd kan worden. Ik heb niks tegen namaakstenen ,sommige zijn zelfs "mooier" dan natuurlijke stenen , maar, ik wil niet opgelicht worden. Een nepsteen hoort thuis in kostuumjuwelen, dat kan heel fraai zijn. En nee, een "diamant"uit een laboratorium is geen echte diamant al is de chemische samenstelling gelijk. Maar als iemand het gevoel voor een natuurproduct niet heeft dan kan ik dat er ook niet aanpraten.

Een diamant uit een lab is net zo echt als die uit de grond. 100% hetzelfde.

Als het maken van diamanten in laboratoria betekent dat er geen natuurgebieden overhoop worden getrokken en mensen geen levensgevaarlijk werk hoeven doen, dan ben ik helemaal voor. Het verschil zie je niet