Plaktoetsen...? Of what the fluff is dit? Caps Lock / Shift gedoe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Plaktoetsen...? Of what the fluff is dit? Caps Lock / Shift gedoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 08:00

HELP....!

Ik word echt knetter gestoord van mijn toetsenbord van mijn laptop....
Zit er nu ergens iets fout ofzo waardoor steeds de setting van de Shift en Caps Lock veranderen of is dat ergens uit te schakelen...?
Ik zoek al weken naar de oplossing maar kan het niet vinden -O-

Caps Lock reageert niet. Of gaat aan en meteen weer uit. Via Shift lukt het dan ook niet om een hoofdletter te typen. De ene keer helpt het dan om ze kort samen in de drukken. De andere keer heel lang. Dan lukt het en wil hij daarna niet meer uit. Gestoord word ik ervan :x

Vraagtekens lukken vaak niet, haakjes ook niet. Het is steeds de Shift of de Caps Lock die niet functioneren. En dan ineens heb ik het in een gelukzalig moment wel weer voor elkaar....maar dat duurt maar even en dan moet ik weer 10x die toetsen indrukken voordat ik eindelijk weer een hoofdletter / haakje / vraag- of uitroepteken er uit geperst krijg {:)-:( Dit werkt echt voor geen meter zo...

Is hier een oplossing voor...? Iemand....?
Met dat laatste vraagteken ben ik gewoon zeker een halve minuut bezig geweest om het er uit te krijgen -O-

Kana

Re: Plaktoetsen...? Of what the fluff is dit? Caps Lock / Shift gedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 08:05

Staat hij wel op de juiste wereld zone ingesteld?

Mijne verspringt soms en dan krijg ik ook dit soort problemen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 08:36

5x achter elkaar Shift indrukken zou het weer uit moeten zetten. Anders even zoeken naar plaktoetsen in instellingen, dan kan je de functie helemaal uitzetten.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 08:38

Kan zijn dat plaktoetsen geactiveerd is.
Als je met windows werkt:
Ga naar Instellingen > Toegankelijkheid > Toetsenbord.
Controleer of Plakkerige toetsen of Filtertoetsen per ongeluk aan staan. Dit kan soms rare effecten hebben op de Shift- en Caps Lock-knoppen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 09:22

Bedankt voor het meedenken _/-\o_

Ja het stomme is dat ik die plaktoetsen optie al -tig keer gecheckt heb maar toch komt dit gedoe steeds weer terug.
Ik denk dat ik dieper het systeem in moet ofzo.... net weer even gekeken en dat schuifje staat gewoon op 'uit'....

Als ik 5x Shift intoets verandert er niets.
Wereld zone / toetsenbord instelling heb ik ook al meerdere keren naar gekeken inderdaad maar dat lijkt steeds okee te zijn.

Ik krijg het steeds weer even goed maar het is me onduidelijk waarom het even later dan weer helemaal knudde is.... en dan moet ik weer gaan rommelen met samen kort indrukken, lang indrukken, en tig keer proberen of ik weer het juiste teken krijg tot het eindelijk lukt dat het Caps Lock lampje echt aan of uit gaat en het weer werkt..... -O- :x ;( Maar jullie denken toch ook dat het iets met die stomme plaktoetsen moet zijn.

Ik had van de week ook ineens een keer dat het andersom werd, hoofdletters bij caps lock lampje uit en kleine letters bij lampje aan. Dat ging pas weer goed na opnieuw opstarten.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 09:40

Je kan eens kijken of een extern toetsenbord hetzelfde probleem geeft als je daar op werkt.
Dan kan je uitsluiten of het aan toetsenbord ligt.

Oja, ik heb weleens gehad dat ik de shifttoets te lang indruk en dan krijg je ook plaktoetsen. Maar neem aan dat je daar bekend mee bent. Meestal krijg je daar ook een “waarschuwing” van, piepje of melding in scherm.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 09:42

Schermtoetsenbord werkt ook al goed, dus het lijkt echt in de fysieke toetsen te zitten -O-

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 09:56

Dan zou ik proberen je toetsenbord schoon te maken. Ik had ook een paar slecht werkende toetsen (die het dan wel deden als je heel kort ervoor een andere toets had ingedrukt, of als je ze samen met de shift indrukte) en die bleken vooral heel smerig te zijn onder de toets, 5 jaar aan verzameld stof. Bij mijn laptop (een msi) kan je met een vrij specifieke beweging de afzonderlijke toetsen losklikken maar ik weet niet of dat met alle laptops kan.

Een tijdelijke oplossing om nu in ieder geval verder te kunnen typen (los van een extern toetsenbord aansluiten) is toetsen rewinden naar een andere toets. Er zijn programmaatjes te installeren waarmee je dat kan doen, dan kan je instellen dat een andere toets die je toch nooit gebruikt voortaan een vraagteken geeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 16:06

Ja daar heb ik ook aan gedacht maar ik heb 2 Shift toetsen (aan uiterste kanten van het toetsenbord) en die 2 zijn tegelijk raar gaan doen en gedragen zich hetzelfde :=

Ik denk dus echt dat er ergens een instelling fout gaat van het fysieke toetsenbord.
Maar dat kan in principe natuurlijk wel komen doordat die ene steeds een rare druk krijgt.