Voorraadkast (onder de trap) opnieuw inrichten, tips gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gonniee

Voorraadkast (onder de trap) opnieuw inrichten, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 16:37

In het kader van: Bokt weet vaak onverwachte raad!
We hebben een nieuwe vloer op de benedenverdieping. Dat maakte ook dat we de voorraadkast, of trapkast, opnieuw gaan inrichten. We hadden er planken hangen op van die rails die je aan de muur schroeft. Op zich functioneel, maar we willen een kleine upgrade.
Wat hebben jullie in de voorraadkast en hebben jullie tips? Gaan we voor stellingkasten? Welke zijn dan zowel mooi als handig?

Voor het beeld:
Afbeelding

rien10

Re: Voorraadkast (onder de trap) opnieuw inrichten, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:39

Oef. Klein en onduidelijk fototje.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:41

Je zou ook eens op Pinterest kunnen kijken voor inspiratie. Dat is echt een walhalla wat betreft voorraad kasten inspiratie :j

Ik zou zelf gewoon voor simpele planken gaan en dan met behulp van organizer bakken, glazen potten en mooie labels aan de slag gaan <3 (eventueel ook nog iets met uitschuif bakken bv)

Wij hebben geen trapkast. Ik heb wel een kleine kelder en daar staat een stellage, en daar heb ik ook mandjes in gebruik om het net wat makkelijker uit te sorteren maar dat is allemaal niet zo mooi en strak zoals op die inspiratie foto's online overal jammer genoeg :')
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 27-08-25 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 16:44

rien10 schreef:

Klopt, deze heb ik van internet geplukt. Meer om aan te geven dat het eigenlijk zo'n standaard onder-de-trap-nieuwbouw-kast is.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:47

Wij hebben een kast in de kast, echt ideaal! Dat is een kast die achter je deur geplaatst wordt en draaibaar is. Bij ons zitten daar schoonmaakmiddelen in enz en in de trapkast zelf de airfryer enz.

De airfryer staan bij ons op planken aan de muur.
https://www.handigekasten.nl/product/in ... 1AQAvD_BwE

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 17:35

Simpele houten stellingkast 30cm diep van ikea er in gezet en vast geschroefd aan de muur.
Nieuwste versie heet hejne , mijne is ouder en heeft dus een iets afwijkende maat.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 17:54

Hier planken aan de muren vast gemaakt nav een foto op Pinterest. Heel erg blij mee. Deel van de voorraadkast bestaat uit producten die langer houdbaar zijn en ik op voorraad wil hebben. Andere deel bestaat uit potten met pasta’s, rijst, meel en dergelijke.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 18:07

laura1987 schreef:
Wij hebben een kast in de kast, echt ideaal! Dat is een kast die achter je deur geplaatst wordt en draaibaar is. Bij ons zitten daar schoonmaakmiddelen in enz en in de trapkast zelf de airfryer enz.

Hebben wij ook. Ideaal.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 18:24

Ik had in een vorig huis enkele planken aan de muur van 60cm diep. De tussenruimte afgepast op enkele items die ik op de diverse planken wilde hebben. Op werkhoogte stond de magnetron waarvoor in de keuken geen plek was.

Op de vloer had ik eerst een paar ‘onder-bed’ bakken, maar die wieltjes konden alleen heen en weer. Later andere bakken gevonden met wieltjes die alle kanten op konden draaien. Touwtje eraan en lekker onder de onderste treden weg duwen.

Er past best een heleboel in zo’n trapkast :Y)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 18:37

gonniee schreef:
rien10 schreef:

Klopt, deze heb ik van internet geplukt. Meer om aan te geven dat het eigenlijk zo'n standaard onder-de-trap-nieuwbouw-kast is.

Ha ha. Op die manier.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 18:46

Deze heb ik tijdens de huishoudbeurs gezien
Echt ideaal
boedjang schreef:
laura1987 schreef:

Hebben wij ook. Ideaal.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 20:17

Mijn oom heeft vorige week planken in mijn trapkast gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding

Dit is een begin, ik moet even kijken hoe ik dit nog verder wil uitbouwen. Ik lees even mee hier.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 20:20

Wij hebben hetzelfde ongeveer als bellatrix en ik heb ook lang getwijfeld mbt de kast in de kast, misschien doe ik dat later nog als de kinderen wat ouder zijn.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 20:23

Ik vind dit soort dingen dus erg mooi:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 20:24

Ja, dat is supergaaf maar past niet in mijn trapkast haha!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 20:26

Je moet het ook meer zien als inspiratie en dan aanpassen aan hetgeen wat jij hebt qua ruimte. Daar is vaak veel meer in mogelijk. Sowieso met wat je gebruikt qua mandjes, potten e.d. kun je wanneer je planken hebt, altijd wel wat doen wat je mooi vind :j Voor mandjes en potten heb je gewoon alleen planken nodig.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 27-08-25 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 20:26

Ik zou eerst nadenken wat je er precies in wil. Wat vooraan moet staan en waar je minder vaak bij hoeft te komen.

Dan inspiratie opdoen voor wat je eventueel kan doen. Daarna alles opmeten (belangrijk!!!) en spullen aanschaffen.

Alles goed inrichten zodat je als eerste kan pakken wat je vaak nodig hebt.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 20:28

Zo'n stappenplan is inderdaad heel slim ja. Zo heb ik het ook aangepakt met de kastjes in de keuken e.d. waar ik ook mandjes in gebruik, draai plateau's e.d.

Op de stellage in de kelder wil ik eigenlijk tzt ook nog wel wat meer doen hiermee, maar daar staat met name vooral houdbaar qua blik en pakken e.d. dus dat doe ik veelal in combinatie met manden. In de keuken heb ik dan wel weer pasta's, ontbijt granen en vanalles in glazen voorraad potten zitten. Ik ben echt gek op mijn voorraad potten collectie en gevulde potten in de keuken <3 En ook dingen als bak producten, gedroogd fruit, eigenlijk alles wat in zakjes of doosjes zit qua droog spul, hevel ik over naar voorraad bakjes en potten :') *luchtdichte waar nodig. En in de kelder staat dan de Extra voorraad, en nood voorraad e.d. dus dat zit gewoon allemaal in hun verpakking.

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 21:38

Dank allemaal voor de tips en de inkijkjes. Sowieso heb ik al wat aan dit topic gehad door het idee om de plasticafvalbak in de kast te zetten!
Verder hadden we het prima ingericht, qua wat er allemaal moet staan (veel voorraad, weckpotten, stofzuiger, oud papier, boodschappentassen, medicijnen etc.
Alleen mooi en stevig was het niet. Komt ook wel omdat de ene muur megahard beton is, en de andere dun en superzacht gipsblokken...
Mochten er nog meer ideeën zijn, graag!

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 21:39

Oh, en de kast-indedeuropening is ook eentje om over na te denken. Alleen dan loop je weer niet zo makkelijk de kast in, of zie ik dat verkeerd?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 21:46

gonniee schreef:
Oh, en de kast-indedeuropening is ook eentje om over na te denken. Alleen dan loop je weer niet zo makkelijk de kast in, of zie ik dat verkeerd?

Je laat de kast gewoon open staan als je erin loopt. Alleen met iets groots in je handen is het af en toe minder handig.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 23:03

gonniee schreef:

Klopt. Je doorgang wordt smaller. Je moet de diepte van de kast aftrekken van de breedte van de doorgang en dan kijken of je het nog handig vindt.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 23:14

Bellatrix schreef:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dit is een begin, ik moet even kijken hoe ik dit nog verder wil uitbouwen. Ik lees even mee hier.

Heb je tijdens de bouw opgelet wat er in die koof in de hoek zit?
Bij ons liepen er in ons vorige hui 2 buisjes. Meer niet. Wij hebben die hoe eruit gesloopt en er een kleine recht hoekige koof gemaakt om die buisjes heen. Zo paste er ineens een grote koelkast in de trapkast :=

Andere buren in onze wijk hebben het later ook gedaan. Gaf enorm veel ruimte winst, ook voor planken

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 01:36

Nog een tip; sluit de lamp aan met een deur-element, dat zodra de deur open gaat het licht gaat branden. Het is echt zo’n ruimte dat de originele schakelaar vaak op een onmogelijke plek zit.
:)*

En een ander handigheidje, zet een mooie knop op de deur en magneetsluiting. Dan kun je makkelijk de deur open krijgen met 1 vinger. Hoe dan ook, je loopt altijd naar je voorraadkast met volle handen :=

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 07:12

Mri schreef:
Bellatrix schreef:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Heb je tijdens de bouw opgelet wat er in die koof in de hoek zit?
Bij ons liepen er in ons vorige hui 2 buisjes. Meer niet. Wij hebben die hoe eruit gesloopt en er een kleine recht hoekige koof gemaakt om die buisjes heen. Zo paste er ineens een grote koelkast in de trapkast :=

Andere buren in onze wijk hebben het later ook gedaan. Gaf enorm veel ruimte winst, ook voor planken

Het is een huurwoning, ik had er niets over te zeggen.