Walnoten drogen of niet? (Poll)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Walnoten drogen niet drogen pellen of niet pellen meteen eten moet drogen

Drogen
22 (34%)
Niet drogen
4 (6%)
Pellen
11 (17%)
Niet pellen
6 (9%)
Maakt niks uit kan allebei
6 (9%)
Iets anders
1 (1%)
Meteen eten
8 (12%)
Moet eerst drogen
6 (9%)

Totaal aantal stemmen: 64

karuna
Drukke kabouter

Walnoten drogen of niet? (Poll)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 10:33

Ik heb dit jaar voor het eerst dadelijk een enorme bult walnoten.

Maar en daar zit de vraag ook, omdat het er zoveel zijn moet ik ze houdbaar zien te krijgen/houden. De een zegt buitenschil eraf vochtvrij en droog wegleggen en klaar en meteen te eten. De ander zegt eerst buitenschil eraf, lang laten drogen en dan of pellen en de stukjes bewaren of in de schil.

Wat is het nu? Drogen kan (hoelang dan) maar dat zal ik knaagdier vrij moeten doen, zo open neerleggen is opgegeten worden, of ik moet het buiten op tafels doen in de zon en s avonds weghalen. Niet drogen pellen, niet pellen?

Wat is het handigste?
Laatst bijgewerkt door karuna op 27-08-25 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:35

ik doe zonder groene schil in een panty en dan ophangen in mijn voorraadkast

germie

Re: Walnoten drogen of niet? (Pol)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:36

Je kunt ze nu direct van de boom eten.
En verder kun je ze ook gewoon zo drogen zonder er wat aan te doen. Dat is hoe ik het gedaan heb met de walnoten die ik uit Frankrijk heb meegenomen die vers van de boom kwamen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:39

Ze zijn gelijk te eten, nat, vers, gedroogd.
Wij maken zo zoveel mogelijk schoon, en leggen ze op gaasrekken op een droge slaapkamer om verder te drogen. Ze kunnen ook in de zon drogen, of op welke warme plaats ook. Als het maar droog is. Voordeel van pellen is dat het volume minder is. Maar dan moeten ze nagedroogd worden, en dat kan evt ook in een oven op lage temperatuur (40 graden ongeveer - 12 uur) dus meerdere bakplaten zijn dan wel handig.

Wat heel lekker is dat zijn honing-walnoten; een schaaltje gepelde mengen met een schep honing, en dan een paar minuten roosteren in een hete oven (180gr.) tot de honing gaat kristalliseren. Erbij blijven want zodra de honing gaat bubbelen en je wacht te lang verbranden ze heel snel.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:42

Ik heb ieder jaar 40+ kilo aan walnoten.
Persoonlijk vind ik ze direct van de boom niet zo lekker. Dus ik droog een paar kilo in de bbq en de rest bewaar ik in bigshoppers. 1 a2x per week even met de handen erdoor en na paar weken zijn die ook droog genoeg.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:43

Groene schil eraf, in gaasbakken en op de overloop bewaren. Pellen als je ze nodig hebt. Zo doen wij het.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:45

Mijn oma haalde altijd de groene schil eraf, legde ze te drogen op een dienblad met een vel krantenpapier en bewaarde ze vervolgens in een sinaasappelnet vrij hangend in de schuur.

En ja er zaten altijd een paar rotte noten bij. Maar het gros bleef goed. En ik vond die noten wel altijd lekkerder dan de professioneel gedroogde noten van de supermarkt. En meteen opeten is nog lekkerder. Maar dat schiet niet op als je een hele boom hebt leeg geoogst.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 10:47

Ik heb een voedseldroger dat scheelt. Daarmee zou ik kunnen nadrogen dan denk ik? En waar bewaar je ze dan in?

Ellende van open neerleggen of hangen. Bepaalde knaagdieren zijn het huis en schuur uit en dat houd ik graag ook zo :+ de walnoten zijn erg populair en met het vernieuwen van de woonkamer vloer lag er een stevige voorraad walnoten onder voor slechter tijden.

Ik heb wel oude koelkasten waar ik nu in kan opslaan. Of is dat te vochtig ook als ze goed droog zijn? Eventueel kan ik nog metalen kasten kopen met ventilatie sleuven mocht dat nodig zijn
Laatst bijgewerkt door karuna op 27-08-25 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:48

Ze drogen vanzelf. Dus je begint met 'nat' eten (en dan wel dat bruine velletje er ook af peuteren, want dat is vers erg bitter), en naarmate ze langer liggen ga je steeds drogere noten eten. Ik bewaar ze in kartonnen dozen trouwens, dat ventileert beter dan plastic.

Ze vallen hier vanzelf uit de groene bolsters. Als ze nog in de bolster zitten als ze vallen, zijn de noten 9 van de 10 keer niet goed. Dus ik heb nooit zwarte vingers van het uit de bolsters pellen.

Verder kraak ik de noten pas als ik ze wil eten. Je kunt ze trouwens rustig een jaar over houden, dan zijn ze nog steeds eetbaar.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:50

Oude koelkast zou ik niet doen.
Zo’n ongeventileerde kast met verse walnoten wordt een schimmel kweekbak.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 10:53

Daar vreesde ik ook al voor. Dan moet ik nog op metalen kasten jacht, van die omkleed kasten in fabrieken of schoollockers zou handig zijn.

Maar gezien de poll tot nu toe is het net zo divers als wat ik in de omgeving al had losgepeuterd aan info
Laatst bijgewerkt door karuna op 27-08-25 10:56, in het totaal 3 keer bewerkt

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:54

Je schrijft Poll. Dit is niet de eerste keer dat ik het je zo zie schrijven. Misschien voor je volgende topic waar je een poll wil toevoegen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 10:54

Staat hierboven toch? Mocht het een schrijffout zijn. Ik ben hardstikke dyslectisch en pol of poll ziet de spellingscontrole niet :)

Afbeelding

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:59

karuna schreef:
Ik heb een voedseldroger dat scheelt. Daarmee zou ik kunnen nadrogen dan denk ik? En waar bewaar je ze dan in?

Ellende van open neerleggen of hangen. Bepaalde knaagdieren zijn het huis en schuur uit en dat houd ik graag ook zo :+ de walnoten zijn erg populair en met het vernieuwen van de woonkamer vloer lag er een stevige voorraad walnoten onder voor slechter tijden.

Ik heb wel oude koelkasten waar ik nu in kan opslaan. Of is dat te vochtig ook als ze goed droog zijn? Eventueel kan ik nog metalen kasten kopen met ventilatie sleuven mocht dat nodig zijn

Niet in een afgesloten bak, koelkast of zo bewaren. Dat kan pas na een aantal weken drogen als het vocht echt goed eruit is. Anders gaan ze geheid schimmelen.
Ophangen in netten is een prima idee voor ongepelde noten.

Daks

Re: Walnoten drogen of niet? (Poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 11:02

Wij rapen ze met een notenraper als ze op de grond liggen. 9 van de 10 keer is de groene schil er dan al af. Wij leggen ze in de schuur neer om ze daar dan te bewaren. We eten ze ook wel gelijk op.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 11:03

karuna schreef:

Jute zak of hooinet fijnmazig zodat er lucht bij kan. Oude kussensloop kan ook, deed mijn ex-schoonmoeder.
Als t maar vooral níet luchtdicht afsluit.

En dan zodanig ophangen dat muis&co er niet bij kunnen komen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 11:06

Meer rat en co :r

Maar ik heb wat huiswerk te doen zo te lezen, ik denk dat metalen kasten met ventilatie sleuven in combinatie met jute zakken of open bakken of desnoods neem ik aan eenpersoons dekbedhoezen de beste oplossing gaat zijn voor het bewaren. En zoveel drogen als voor die tijd kan voor opslag en vers eten kan ook maar mogelijk wat bitter. :j

En ik zou een test hoes kunnen ophangen in de garage aan wat balken. Om te zien of die wordt aangeknaagd of niet :)*

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 11:23

Ik verwacht dit jaar voor het eerst ook walnoten. 2 bomen hangen vol, 1 grote en een kleinere.
Ik wil ze inderdaad ook gaan drogen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat. En ik moet nog even goed nadenken waar ik ze in ga doen en waar ik ze ga bewaren.
Onze kelder is erg vochtig.
Ik denk dat ik ze boven aan een balk ga hangen in netten of panty 's.
Wij hebben 3 fanatieke katten, dus ongedierte in huis ben ik niet heel bang voor. Maar dat is wel een reden om ze niet in de schuur te bewaren.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 11:24

Wij maken ze wat schoon,de bolster en zand er wat af laten ze aan openlucht even drogen en dan gaan ze in een wasmand op een blank in het berghok waar de voorraad boodschappen en zo staan.Scheelt we hebben geen ratten of muizen in huis.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 11:24

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 11:42

Daar was ik nog naar op zoek een eerdere bestelling is nooit aangekomen ivm leveringsproblemen.

Ik denk dat ik kwa eten team eerst laten drogen ben weet ik nu :') even een vers gevallen noot maar mwa weinig smaak, erg zacht om te eten maar om te zeggen mjammie ik een een walnoot nope :+

Een andere praktische vraag, welke notenkraker gebruiken jullie? Ik ben al jaren op zoek naar een fijne maar of ze gaan snel kapot (die houten draaidingen kan ik bedienen maar die geven het snel op) of ik mis kracht (die metalen tangen werken niet, mijn handen zijn daar niet blij mee :n )

Mijn kelder is wel droog maar ik moet daar nog aan de gang en een rottrapje ook. Dan doe ik liever een poging in de garage ver van huis als ophangen in een dekbedhoes bewaar poging. Gecombineerd met metalen kasten met ventilatie voor in de schuur

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 11:45

karuna schreef:
Daar was ik nog naar op zoek een eerdere bestelling is nooit aangekomen ivm leveringsproblemen.

Ik denk dat ik kwa eten team eerst laten drogen ben weet ik nu :') even een vers gevallen noot maar mwa weinig smaak, erg zacht om te eten maar om te zeggen mjammie ik een een walnoot nope :+

Een andere praktische vraag, welke notenkraker gebruiken jullie? Ik ben al jaren op zoek naar een fijne maar of ze gaan snel kapot (die houten draaidingen kan ik bedienen maar die geven het snel op) of ik mis kracht (die metalen tangen werken niet, mijn handen zijn daar niet blij mee :n )

Mijn kelder is wel droog maar ik moet daar nog aan de gang en een rottrapje ook. Dan doe ik liever een poging in de garage ver van huis als ophangen in een dekbedhoes bewaar poging. Gecombineerd met metalen kasten met ventilatie voor in de schuur

Waterpomptang :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 11:46

Maar dat is wel handig. :) Die heb ik ook, maar ja tang ook weer -O- alleen heb ik daar nog niet eerder noten mee gekraakt. Ik heb er een met een soort hefboompje :P

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 12:10

Opgegroeid onder een grote walnotenboom. Wij haalden ze uit de groene schil, en hingen ze dan op een droge plek (meestal in een schuur waar ook een kachel aanging nu en dan) in een net. We aten de noten van het jaar ervoor.

Opende ze meestal met mijn handen (een soort kraker maken van je handen). Als kraken echt niet gaat kun je er ook met een hamer op slaan op je aanrecht ;)

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 12:14

Ik doe ze in wasmanden en als ik in de winter tijd heb dop ik ze en bewaar ze dan in de vriezer. Zo zijn ze heel lang te gebruiken en hoef ik niet eerst noten te kraken voordat ik wat wil gebruiken