Verhuizen van Randstad naar Zeeland (Schouwen-Duiveland)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duran123

Verhuizen van Randstad naar Zeeland (Schouwen-Duiveland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 12:36

Wij overwegen de stap te zetten om de Randstad te verruilen voor het Zeeuwse.
De drukte, de hectiek, het feit dat wij ooit vrij woonde en nu helemaal ingebouwd zijn door hoogbouw en bedrijven gaat ons steeds meer tegenstaan. Daarnaast het houden van de paarden; wij staan op een boerderij waar ze voor Randstad begrippen best veel buiten komen, maar het kan natuurlijk altijd beter. Daarnaast is weiland bij ons zeer beperkt door de kleigrond en is het al gauw te nat voor de wei (al boffen we dit jaar tot nu toe).
Voor ons werk zou Schouwen-Duiveland ook prima aan te rijden zijn.
Wat me tegenhoudt zijn de voorzieningen qua scholen. De oudste studeert in Den Haag en de middelste in Rotterdam. Nu prima te doen met OV. Vanuit Schouwen zal het een hele onderneming worden vanuit Zierikzee met de bus naar/via Rotterdam.

Ik zou graag ervaringen willen horen van mensen die deze stap ook hebben gezet, of er al wonen. Jullie kijken door een andere bril dan wij doen :')
Ook tips, woongerelateerd of qua huisvesting voor de paarden zijn van harte welkom.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 12:52

Duran123 schreef:
Wij overwegen de stap te zetten om de Randstad te verruilen voor het Zeeuwse.
De drukte, de hectiek, het feit dat wij ooit vrij woonde en nu helemaal ingebouwd zijn door hoogbouw en bedrijven gaat ons steeds meer tegenstaan. Daarnaast het houden van de paarden; wij staan op een boerderij waar ze voor Randstad begrippen best veel buiten komen, maar het kan natuurlijk altijd beter. Daarnaast is weiland bij ons zeer beperkt door de kleigrond en is het al gauw te nat voor de wei (al boffen we dit jaar tot nu toe).
Voor ons werk zou Schouwen-Duiveland ook prima aan te rijden zijn.
Wat me tegenhoudt zijn de voorzieningen qua scholen. De oudste studeert in Den Haag en de middelste in Rotterdam. Nu prima te doen met OV. Vanuit Schouwen zal het een hele onderneming worden vanuit Zierikzee met de bus naar/via Rotterdam.

Ik zou graag ervaringen willen horen van mensen die deze stap ook hebben gezet, of er al wonen. Jullie kijken door een andere bril dan wij doen :')
Ook tips, woongerelateerd of qua huisvesting voor de paarden zijn van harte welkom.

Ik woon er niet, ik heb er wel een heel groot deel van mijn jeugd doorgebracht en ik heb er vrienden.
Één van mijn dochters is in Zierikzee geboren.

Ook op Schouwen-Duiveland, veel kleigrond.
Rotterdam is goed bereikbaar met OV vanuit Zierikzee of bijvoorbeeld vanuit Burgh-Haamstede. Maar zeker naar DH is het een lange reistijd.
In het voorjaar en in de zomer is het heel erg druk in de badplaatsen door toeristen en daardoor ook file naar en van S-D op vrijdag en zondag.

Wij zijn van Rotterdam naar Goeree-Overflakkee verhuisd, omdat mijn kinderen daar wonen.
Net wat dichter bij Rotterdam ivm werk. Prima voorzieningen.
G-O is wel heel gereformeerd, alles op zondag dicht, behalve de horeca.

S-D vind ik persoonlijk wat toleranter en de natuur aan de kust is prachtig met mooie ruiterpaden en stranden om te rijden.

Foaly

Re: Verhuizen van Randstad naar Zeeland (Schouwen-Duiveland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 13:07

Als je kinderen studeren, is een kamer zoeken in Rotterdam/Den Haag dan geen optie? Is ook geen gemakkelijke onderneming, dat weet ik.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 13:15

Is het echt een studie waar je elke dag heen moet of zitten er ook thuisstudie dagen bij? Ik heb zelf een studie gedaan waarbij je drie ochtenden wat had. Er zaten bij mij ook wel mensen die een langere reistijd hadden. Maar als je echt dagelijks lange dagen hebt lijkt het mij wel heftig...

Hoe staan ze er zelf tegenover?

Hie zijn jullie overigens bij Schouwen-Duiveland gekomen? Is omgeving Breda niet praktischer?

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 13:25

De studie van de kinderen is wat ons het meeste tegenhoudt idd.
De oudste die naar Den Haag moet, moet 3 a 4 keer/week naar school. De middelste heeft haar rooster nog niet maar Rotterdam is wel beter te doen.
Zelf staan ze er absoluut voor open en zijn het ook best zat in de randstad. Al heeft hier wonen ook zeker z’n voordelen.

De afweging Schouwen-Duiveland is omdat we daar sowieso zeer regelmatig komen. Onze boot ligt daar en twee van de vier kinderen gaat graag surfen op het Grevelingen.
De paarden en het water zijn onze grootste hobby’s.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 15:16

De Grevelingen kun je ook vanuit GO heen, doen wij ook vaak.

Is Tholen geen optie?
Zit je zo in Bergen op Zoom

Probleem met Go en S-D is dat er geen treinen rijden.

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 18:44

Electra63 schreef:
De Grevelingen kun je ook vanuit GO heen, doen wij ook vaak.

Is Tholen geen optie?
Zit je zo in Bergen op Zoom

Probleem met Go en S-D is dat er geen treinen rijden.

Schouwen-Duiveland spreekt ons het meeste aan.
Als we verhuizen zal het hoogstwaarschijnlijk daar naartoe worden

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 08:33

Ik ben vanuit Den Haag naar zuid Beveland verhuisd. Heb nog geen moment spijt gehad. Ben wel gelijk hier gaan werken en eigenlijk mijn hele leven in Den haag achter me gelaten. Kom er af en toe nog wel eens voor familie en vind het prima aan te rijden.

Openbaar vervoer vind ik een ramp hier dus ben echt heel blij dat ik al een auto had toen ik hierheen verhuisde. De winters zijn heerlijk rustig. Maar in de zomer is het hier mega druk overal.
maar al met al ben ik hier veel gelukkiger.

Oohw en de Zeeuwen zijn echt niet zo stug als dat ze zelf zeggen.:D

Maar ik lees dat je vaker op Schouwen komt dus dan weet je wel hoe het zit met de drukte in de zomer.

Hou er wel rekening mee dat op zondag veel dicht is. Bij ons is de supermarkt alleen 12 weken in de zomer open op zondag. Na het seizoen is alles weer dicht op zondag.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 22:14

Nog een overkanter die richtingen de eilanden gaat :+
Wees welkom, Schouwen-Duiveland heeft zeker ontzettend veel moois te bieden, met enige regelmaat ging/ga ik daar met de honden lopen.

Vanaf Schouwen-Duiveland is het zeker wel te doen met het OV naar Rotterdam of Den Haag, de reistijd is alleen wel iets langer dan vanaf waar jullie nu wonen.
Zelf kom ik van Goeree-Overflakkee vandaan, soms heb ik wel gemopperd op de reistijd, maar eerlijk? Ik zou nooit in de grote stad kunnen wonen.

Je moet wel kunnen wennen aan de verschrikkelijke drukte in de zomer, dan wil je soms van ellende wegvluchten. _O-

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 23:49

Blijven de kinderen voorlopig thuis wonen? Kijk dan echt even goed naar de reistijd met OV naar de scholen. Zierikzee busstation - Den Haag HS is bijv een kleine 2 uur reistijd. Bespreek met elkaar of dat vol te houden is.

Ik heb op mijn 18e juist de omgekeerde beweging gemaakt en ben nooit meer terug verhuisd. Maar ik kom er nog vaak terug voor familie en draag Zeeland nog een warm hart toe. Dus ik snap je overweging om te verhuizen heel goed.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 07:26

Ik snap je. Zou het ook een prachtige omgeving vinden, maar qua reistijden naar werk te lang. Blijkbaar is het ov naar Den Haag een lange ondernemening. Is een autootje voor de student in Den haag geen optie?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:58

Ceetje_bokt schreef:
Ik snap je. Zou het ook een prachtige omgeving vinden, maar qua reistijden naar werk te lang. Blijkbaar is het ov naar Den Haag een lange ondernemening. Is een autootje voor de student in Den haag geen optie?

Ik woon zelf op GO en werk af en toe in DH. Het is vaak een ramp, zeker bij slecht weer.
En dan kan ik vaak nog buiten de spits rijden. ...

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 13:17

Woon zelf op SD, zelf rijd ik ook iedere dag richting Rotterdam en dat vind ik prima te doen, het is het me gewoon waard om na het werk naar huis te rijden en dan al de zeelucht te ruiken en weer thuis te zijn, handoek pakken en naar het strand voor nog een duik.

Veel van mijn jeugdvrienden studeerden in rotterdam/ Den haag en deden dit ook gewoon met OV, ja het is wel een stukje reizen, maar zij ( nu zelf volwassen) zijn blij dat ze het zo hebben gedaan, nu genietend op het eiland op latere leeftijd.

Qua stalling en weide voor de paardne genoeg te vinden hier.

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 19:06

De reistijd, met name naar Den Haag, zal behoorlijk zijn. Rotterdam daarentegen is (iets?) makkelijker te doen.
Optie is een auto en evt laatste stukje OV (zodat ze niet hoeft te parkeren bij school).

Vind het fijn om alle voors en tegens te lezen.
Niet alleen voor ons maar ook voor de paarden. Als iemand wat kan vertellen over de huisvestingsmogelijkheden voor hen op S-D zou dat ook heel fijn zijn.

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 19:14

Ik woon zelf op Schouwen-Duiveland en mijn ouders hebben een stal.

OV naar Rotterdam is prima te doen. Er rijdt een interliner van zierikzee naar Rotterdam (ik dacht naar zuidplein?). Deze stopt ook nog in Bruinisse.
OV met Den Haag durf ik niet te zeggen maar ik verwacht dat je dan inderdaad wel langer onderweg bent.

Naar wat voor stal zou je dan op zoek zijn? Dan denk ik even met je mee :)

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-25 09:15

Wat een fijne reacties. Hier kunnen we zeker wat mee!

We staan nu op een doe het zelf stal, bij een boer. We hebben daar nagenoeg alle faciliteiten en regelen alles onderling dmv diensten. Dat bevalt eigenlijk heel erg goed, zowel voor ons als voor de paarden.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 09:29

Misschien goeree overflakkee?
Oude tonge?zit je ook aan de grevelingen en rechtstreeks een bus naar Rotterdam
Ik sta ook met mijn paard in oude tonge ik kan zelfs rijdend naar de grevelingen

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 10:19

Zijn je kinderen nu al met de opleiding begonnen? Misschien is het anders een idee om eens een week of twee weken in een vakantiehuisje te gaan zitten in de buurt van de plek waar jullie graag zouden willen wonen. Dan kunnen ze eens uitproberen hoe dat zou gaan met het openbaar vervoer. En jullie kunnen het dan gelijk voor je werk uitproberen.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 10:58

Ik ben opgegroeid op schouwen gewoond maar de meeste klasgenoten die buiten de provincie gingen studeren gingen wel op kamers. Rotterdam is nog wel te doen met de bus, maar Den Haag wordt wel een uitdaging zonder trein. Is op kamers gaan helemaal geen optie? In het weekend naar huis komen doen toch velen?

Schouwen is ook veel kleigrond, rondom burgh haamstede heb je nog wel wat zand geloof ik, maar dan heb je een flinke reistijd erbij denk ik. Het is bij de meeste stallen wel gebruikelijk om paarden op paddocks te zetten in de winter ipv op de wei.