Kledingkast met houten/stevige achterwand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaravdW

Kledingkast met houten/stevige achterwand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 15:47

Wij hebben een PAX kast, die heel fijn is qua formaat en indeling maar wat minder qua stevigheid. De achterwand is van dat superdunne plaatspul dat met kleine spijkertjes vastzit. Inmiddels zit het dus niet meer vast... het zit aan alle kanten los en de katten kruipen vanaf de achterkant zo de kast in (superleuk natuurlijk...)
De kast kan niet tegen de muur staan omdat de airco er achterlangs loopt dus er is zo'n 10 cm ruimte. Plenty voor de katten om tussendoor te klooien (en de spijkertjes los te trekken, en daarna het tape...).

We zijn dus op zoek naar een vervangende kast; iets met een STEVIGE wand dat zelfstandig kan staan en dus niet aan de muur vastgemaakt moet worden. Wie heeft een gouden tip?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:54

Of evt alleen de achterwand van jullie pax kast verstevigen door zelf een wand te maken van meubelpanelen? Deze zijn te koop bij de praxis, gamma etc. Soort dunnere houten keukenbladen kwa afmetingen.

Brittneyx

Re: Kledingkast met houten/stevige achterwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:56

Inderdaad, je kan er zelf een stevige achterwand tegen zetten! Ik zou zelf minstens 12mm dik nemen.

Als je echt een stevige kast wil zou ik het vragen aan een meubelmaker in de buurt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:58

kun je niet gewoon een plank achter je kast timmeren?

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 16:07

Geen gouden tip denk ik maar de huidige pax kasten hebben geen spijkertjes meer. Is een soort van uitklap systeem. Als je er verder tevreden mee bent kan je het overwegen :)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 16:10

Betere spijkertjes erin slaan geen optie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 16:13

Ipv spijkertjes neem je kleine schroefjes, die laten minder snel los.

Eventueel koop je van dun plaatmateriaal (bijv. triplex van 9 mm) een nieuwe achterwand en schroef die er op (kan bij de bouwmarkt evt op maat gezaagd worden).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:06

Of gewoon een paar latjes op verschillende hoogtes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 20:07

Kan ook, maar als de achterkant van de kast een wand oid is dan is dat een minder mooi gezicht.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 20:31

DubbelFun schreef:
Kan ook, maar als de achterkant van de kast een wand oid is dan is dat een minder mooi gezicht.

Ik denk dat pmarena bedoeld die huidige dunne plaat behouden maar daarachter gewoon wat latten bevestigen. Dan zou je de dunne plaat via de binnenkant ook nog extra kunnen bevestigen aan die latten.

Afhankelijk van de hoogte van de kast zouden 3 a 4 latten genoeg moeten zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 20:49

Je hebt echt heel weinig nodig om die stevigheid te krijgen, het gaat er vooral om dat de hoeken niet meer scheef kunnen. In principe verwacht ik dat een lat van een cm of 4 a 5 met goede schroeven al genoeg is, en de dikte maakt niet zoveel uit (als het maar iets meer is dan buigzaam bordkarton zeg maar.)
Je kunt dat ook bereiken met stalen hoekversterkers of hoekankers binnen in de kast tegen de bovenhoeken, en als de kast erg gammel is zou je nog 2 extra hoekankers kunnen plaatsen, ook meer naar de voorkant bij de deur. Het nadeel van de hoekankers is dat je hele korte schroeven moet hebben in vrij zacht plaatmateriaal, de lat aan de achterkant geeft je misschien iets meer ruimte om mee te werken.

aan de onderkant kun je dan nog een lat maken, die zou vooral dienen om te zorgen dat de katten er niet meer mee gaan klooien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:17

Precies :j

Latjes tegen de achterkant schroeven om de originele achterkant op zijn plek te houden.
Om te zorgen dat de katten er niet meer aan kunnen pulken.
En meteen ter versteviging om de kast goed in verband te houden.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:23

Ik wil niet vervelend zijn maar er zijn meerdere dode kinderen door omvallende IKEA kasten geweest.Dus het lijkt me toch verstandig om je kast op de een of andere manier te verankeren aan de muur als je geen dode katten wil.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:38

De meeste kasten vallen om doordat mensen deuren open doen en in de kast onvoldoende tegengewicht zit. Een Pax kastdeur weegt rond de 9 kilo.
Voor katten lijkt het me dus sowieso niet van toepassing of er moeten er 2 elk aan een deurknop gaan hangen die daardoor open zwaait.
Met kinderen kun je niet voorzichtig genoeg zijn, dus dan kan ik me in het advies wel vinden....overigens geldt dat voor volwassenen ook :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:42

DubbelFun schreef:
Met kinderen kun je niet voorzichtig genoeg zijn, dus dan kan ik me in het advies wel vinden....overigens geldt dat voor volwassenen ook :)

als volwassene kan ik de verleiding om ineens in de boekenkast te klimmen wel weerstaan :)

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:47

Bedankt voor alle tips, we gaan eens op zoek naar een stevige lat en wat schroeven om de hele boel te verstevigen vanaf de achterkant; dat lijkt de meest handige oplossing

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:42

Shadow0 schreef:
als volwassene kan ik de verleiding om ineens in de boekenkast te klimmen wel weerstaan :)

Ik ook wel, maar je wilt niet weten hoe vaak iemand van een (nog) lege kledingkast beide deuren open doet...
Nou is 10 kilo niet zo'n gewicht, maar de deuren van mijn kledingkast zijn 25 kilo per stuk (en het is ook een 2-deurs) :x
Wat me ook weer doet denken aan een 'haast' ongeluk op het werk waarbij iemand van een goed gevulde 4-laden dossierkast de bovenste lade helemaal opentrok en de hele kast naar zich toe zag komen ;(

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:00

Gelukkig is onze kledingkast met schuifdeuren +:)+ dus geen kans op omvallen door deuren te openen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:15

En geen deuren die in de weg draaien :)