Nieuwe badkamer, opgeleverd met beschadigde tegels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Contemplate

Nieuwe badkamer, opgeleverd met beschadigde tegels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:23

Wij hebben een luxe badkamer gekocht en recent laten installeren door een bedrijf wat werd aangedragen door de verkopende partij. Een giga uitgave, maar we zouden volledig ontzorgd zijn en binnen enkele weken voorzien zijn van een nieuwe badkamer. We waren ontzettend tevreden tijdens de eerste periode van montage. Helaas lopen we in de afronding tegen wat dingen aan en ik ben benieuwd wat anderen als redelijke oplossing zouden zien.

Met monteren zijn de hoogglans tegels (welke bijna alle wanden volledig bedekken) beschadigd geraakt. Er is gebruik gemaakt van leveling clip en hergebruikte wiggen met cementresten erop. Bij het vastzetten van de leveling clips heeft dat bij elke hoogglans tegel diepe, zichtbaar en voelbare krassen veroorzaakt. Omdat het een donkere hoogglans tegel is, krijg ik een fractie van de krassen op de foto.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Closeup van een stukje oppervlak waar veel krassen bij elkaar zitten:

Afbeelding

Daarnaast is ook op het oppervlak van vrijwel alle hoogglans tegels een groot aantal krassen zichtbaar.
Eerst werd gedacht dat dit te polijsten was, maar dit bleek toch niet het geval te zijn.

Afbeelding

Het groene gebied is gepolijst, maar in de rood omcirkelde gebieden zie je nog steeds krassen.

De douchegoot lijkt niet goed geïnstalleerd te zijn. Er zijn cement en lijmresten zichtbaar en er zit echt een hele lelijke dikke kitrand omheen, terwijl we op de productfoto's overal een dunne voeg zien. In de winkel ligt niks gemonteerd en konden wij ook geen dikke kitranden zien. Dit wijkt dus enorm af van de verwachting die we hadden.

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast zijn er nog wat issues waarvan ik verwacht dat het wel redelijkerwijs opgelost kan worden, maar dit zijn de grootste waarvan wij eigenlijk niet weten hoe we tot een akkoord moeten komen.
Zoals de badkamer nu is, word ik er echt verdrietig van te bedenken dat we zoveel geld hebben uitgegeven met dit als resultaat. Dit is letterlijk de grootste uitgave eigen geld die we ooit hebben gedaan :( Dan had ik net zo lief dat geld op zak gehouden en in onze oude maar functionele badkamer verder geleefd of het zelf verbouwd hebben.

De mogelijke oplossingen die we hebben bedacht:

De douchegoot willen we hoe dan ook vervangen zien. Sloopwerk zal dus hoe dan ook moeten plaatsvinden in de douche.

- De beschadigde tegels laten vervangen. Dat betekent ook dat alle meubels opnieuw gemonteerd moeten worden en natuurlijk een gigantisch risico op beschadigingen aan alles wat er al in zit.
We verwachten niet dat dit tot een succesvolle uitkomst gaat leiden, opbouwen vanaf nul is alle tijd makkelijker dan om bestaande dingen heen moeten bouwen. Aangezien bij elke reparatie tot nu toe meerdere zaken zijn beschadigd, hou ik mijn hart vast als dit allemaal vervangen moet worden.

- Een financiële tegemoetkoming, dat zal een flink bedrag moeten zijn ongeveer ter waarde van het herstel van de fouten. Ik verwacht persoonlijk niet dat ze daarmee akkoord gaan en gevoelsmatig heb ik dan alsnog geld weg gegooid want de badkamer blijft wat het is.

- Een combinatie van een flinke tegemoetkoming en het vervangen van de meest opvallende beschadigde tegels.

Wat vind jij van de installatie van onze douchegoot? En als je zo'n douchegoot hebt, is die bij jullie gelijmd of zit er een kitrand omheen?
En wat zou jij een acceptabele oplossing vinden voor de beschadigde tegels?

Ik waardeer de meningen of suggesties voor andere oplossingen heel erg.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:28

Heb je al betaald dan? Je betaalt toch pas als alles naar tevredenheid is afgerond?

Heb je het bedrijf zelf al gesproken? Wat stellen zij voor?

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:30

Grotendeels wel. De verkopende partij is volledig betaald na levering van de spullen volgens contract. Bij de installateur is nog 10% openstaand dat ze zouden krijgen na oplevering.

Edit: de voorgestelde oplossing was polijsten, maar dat kan dus niet. De douchegoot hebben we niks van gehoord.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:32

De douchegoot vind ik afschuwelijk. Hoe kunnen ze dat zo gedaan hebben? Tegels vind ik moeilijk om zo iets van te zeggen omdat ik het niet goed kan zien maar als er echt duidelijke krassen op zitten dan zou ik daar ook niet blij mee zijn. Heb je het bedrijf al benaderd en dit probleem voorgelegd?

Edit: balen dat je al betaald hebt. Dat maakt je positie een stuk zwakker.

Yontheke

Re: Nieuwe badkamer, opgeleverd met beschadigde tegels

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:38

Mijn ervaring met zelfstandigen is dat als je nog maar 10% van het bedrag openstaat ze dit net zo graag voor lief nemen ipv een oplossing te zoeken en zelf meer werk te hebben.

Helaas niks constructiefs want daar ben je niks mee. Ik zou hier ook knettergek van worden.

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:42

Wat vervelend! Ik zou hier ook super verdrietig van worden. Wij hebben onlangs ook onze badkamer vernieuwd en hebben een vergelijkbare goot. Bij ons is de kitrand minder opvallend. Ik denk dat dit komt omdat wij de kit in dezelfde kleur hebben als de voegen. Hierdoor valt het niet op. De rand is iets dikker dan de voegen, maar niet zo dik als ik zie op jullie foto.

Ik weet niet hoe de tegels er in real life uitzien. Door de weerspiegeling vind ik het niet al te storend maar ik weet niet hoe ik het zou vinden als ik in jouw badkamer zou staan. Hierdoor zou ik een financiële compensatie voorstellen, maar alleen als het irl hetzelfde is als op de foto. Als het irl echt mega storend is dan zou ik eisen dat het hersteld wordt op hun kosten en anders rechtsbijstand inschakelen. Ik heb geen idee waar je recht op hoort te hebben. Wij hebben de montage via de winkel waar de badkamer vandaan komt waardoor de 6 gesneuvelde spiegels en drie badkamermeubels door hun vergoed zijn.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:45

Douchegoot zou na verwijderen van lijmresten en vervangen van kit door andere kleur (grijs of tegelkleur) nog wel acceptabel kunnen worden.

Maar die krassen in de tegels :(:)
Dat is echt niet acceptabel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:47

Die douchegoot is idd afschuwelijk, dat zou een leuke DHZ'er nog beter kunnen.

Qua tegels; kun je er niet een second opinion op krijgen evt. in kombinatie met een rechtsbijstand ??
Ik kan me nl niet indenken dat je met deze tegels geen levelingclips en/of herbruikbare wiggen zou moeten gebruiken.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:57

Ai, met die goot zou ik ook echt niet blij zijn. Wij hebben een vergelijkbare goot (ook onlangs de badkamer laten verbouwen) en die ziet er zo uit:

Afbeelding

Ik zou in jouw geval ook zeker willen dat de installateur de goot opnieuw installeert. Voor de tegels zou ik een financiële compensatie niet meer dan fatsoenlijk vinden. Als klant mag je er vanuit gaan dat een tegelzetter weet hoe hij hoogglans tegels moet plaatsen.

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:02

@ Suzanne: Dankjewel dat je onze douchegoot ook afschuwlijk vindt :') Ik krijg hier dus echt openbaar toilet vibes van. Heb er gelukkig weinig naar gekeken, nog geen één keer gedouched want de douchedeur rubbers sluiten niet volledig af en ik heb geen zin in een nat houten meubel.

Bedrijf zijn we inderdaad mee in contact. Alles heeft even stil gelegen vanwege de bouwvak, dus het eerste contactmoment na de mislukte poging te tegels te polijsten vindt binnenkort plaats.
En inderdaad, we staan zwak. Ons enige gewicht in de strijd is dat de verkopende partij denk ik geen reputatieverlies wil lijden door een installateur.

@ Yontheke: Ja daar ben ik ook bang voor. Gelukkig is het nog geen gespeelde wedstrijd en ik ga pas huilen als dat waarheid is. Ignorance is bliss toch?

@ waikiki: goed om te horen dat de kitrand inderdaad dikker is dan normaal. Kunnen ze bij herstel mogelijk nog wat strakker aanleggen. En inderdaad, alle kitranden zijn grijs, zelfs bij de witte wc. Geen idee waarom ze andere kit hebben gebruikt voor deze.

@ Rintah: Ja, mee eens hoor. Ik denk dus ook dat we best flexibel zijn als we voorstellen om alleen de tegels te laten vervangen die erg zichtbare krassen hebben.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:21

Wat een nachtmerrie om zo je badkamer opgeleverd te krijgen. Onze badkamer is een jaar geleden ook helemaal vernieuwd en die douchegoot is ook gekit, maar gewoon in de kleur van de voeg. Dat valt dus helemaal niet op.

Hier onze douchegoot
Afbeelding

De douchegoot had bij ons ook wel wat voegresten op het rvs kleven, maar dat was met even schoonmaken zo weg. Ik snap echt niet waarom ze bij jullie zo’n lelijke kit hebben gebruikt, ik zie de logica écht niet. Die moet gewoon helemaal opnieuw gekit worden hoor.

Die beschadigde tegels vind ik heel erg voor jullie. Mijn ouders hebben ook hele grote hoogglans tegels laten plaatsen in de badkamer en daar staat geen kras op. Ik vind ook echt dat dat gewoon niet zou mogen :n

Ik hoop dat ze alles netjes oplossen en jullie mogen genieten van een mooie badkamer. Dit is geen reclame voor het bedrijf.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:33

Ik hoop dat het je lukt. Dit is ondeugdelijk gemonteerd. Alle bekraste tegels dienen vervangen te worden, de goot opnieuw gelegd te worden. Sterkte.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:37

Is het bedrijf aangesloten bij een brancheorganisatie? Want zij hebben de installateur aanbevolen en dit is om te janken zo slecht. Hier zou ik echt werk van maken, eventueel zelfs juridisch.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:33

Ik zou sowieso eens je rechtsbijstand bellen als je die hebt. Ik kan mij indenken dat je die nog wel eens nodig kan gaan hebben.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:48

Jeetje, dat zijn echt wel fikse punten. Zou hier ook niet blij mee zijn. Ook ik zou adviseren je rechtsbijstand op de hoogte te stellen, als je die hebt, en samen met hun een plan maken hoe dit het beste aan te vliegen. Veel succes.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:21

Ik heb net zo'n douchegoot en die ziet er bij mij ECHT NIET zo uit. Dit is niet netjes.
Maar het lijkt wel of badkamerinstallateurs gewoon gemakkelijk zijn.
Bij mij is de badkamer ook nog niet geheel af, hier alles betaald, maar 1 rand is nog niet afgewerkt en toen ik voor het eerst op het toilet ging zitten scheurde het kit weer omdat de pot niet goed vastgezet was. Ik heb hier alles betaald omdat het om 1 randje ging wat nog niet afgewerkt was en dat kon die dag ook niet meer omdat niet de juiste kleur meegenomen was. Verder moest de installateur toch nog een keer terugkomen voor het vervangen van de douchedeur (die was in bestelling, heb ik nog niet betaald), en ik heb toen gezegd doe alles maar in 1 keer. De scheur in de kitrand kwam dus ook na het betalen, en zou dan ook gewoon in overleg in 1 keer hersteld worden. Ondertussen wacht ik ook al sinds januari dat dit hersteld wordt, maar zal ook wel niet meer gebeuren.
Er zou ook nog een nieuwe deur in de badkamer omdat de huidige deur wat rotplekken vertoont, maar gelukkig heb ik de deur nog niet betaald. Hier ga ik proberen om het zelf maar op te lossen en vraag dan wel een ander bedrijf voor de deur (neem aan dat dat min of meer overal ongeveer hetzelfde uitkomt qua kosten).

Maar jouw badkamer, wat een drama.
De tegels zijn echt verpest. Vrees gewoon echt dat dit rechtsbijstandswerk wordt. Die krassen blijf je zien en als je nu zelf er 1 ingemaakt had, dan baalde je ook, maar kon je het nog accepteren. Maar nu? Op de foto's zie ik niet heel veel, maar de paar die ik zie zijn al erg genoeg om het niet te accepteren.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:40

Nee, dit kan inderdaad niet zo. En ik vind ook niet dat je zwak staat. Of er wel of niet is betaald, het moet wel naar behoren gedaan worden. Verdiep je alvast in juridische stappen en communiceer ferm dat dit zo echt niet kan en er een oplossing voor moet komen. Laat er niet te lange tijd overheen gaan en vraag wanneer je reactie krijgt etc.

Ohja, en goed om in gedachten te houden: wij "gewone" burgers zien dit als een groot en spannend ding. Voor mensen in de bouw is het gebruikelijk dat er fouten worden gemaakt en dat die ook weer worden hersteld. Het is echt bizar als je hoort hoeveel werk opnieuw gedaan wordt in bijv nieuwbouwprojecten en hoeveel fouten er dan nog zijn bij opleveringen.

Het lastige nu alleen voor jou is dat je te maken hebt met 2 partijen, maar laat je daar niet door van de wijs brengen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:51

Hoop dat je eruit komt, ik heb het eeuwig vragen iets op te lossen uiteindelijk opgegeven waardoor ik eigenlijk nooit helemaal blij ben geweest met de nieuwe badkamer terwijl het zoveel heeft gekost.

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:05

Ah ja ik begrijp jullie frustraties helemaal Germie en Moonsparkle. Te zot voor woorden dat ze er gewoon mee weg komen :( Het kost ontzettend veel tijd en energie om er achteraan te blijven gaan. Ik hoop dat we er samen uit gaan komen zonder juridische stappen te moeten nemen.
Ik ben wel blij met jullie reacties. Ikging zeer aan mezelf twijfelen of ik gewoon een onmogelijke zeur was. We hebben de fabrikant van de tegels gevraagd over herstel mogelijkheden, maar hun antwoord was vervangen is de enige optie. We gaan hoe erg we het ook vinden toch maar aansturen op de tegels laten vervangen. Dat betekent weer het huis overhoop en weer geen badkamer ter beschikking. Maar we hebben er voor betaald en ik wil me niet de komende 20 jaar irriteren aan slordig werk van een ander. Ik hoop op een vruchtbaar dialoog. Wordt vervolgd!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:09

Kort samengevat is er ondeugdelijk werk verricht. Je zou ze dan eigenlijk in gebreke moeten stellen. Ze hebben dan eerst het recht om het eerst zelf op te proberen lossen. Als ik het goed begrijp hebben ze dit al geprobeerd door te polijsten, maar is dit niet gelukt?

Is er daarna nog contact geweest met ze en heb je toen voorgesteld om de tegels te vervangen? Mocht dit niet zo zijn zou ik hier eerst contact over op nemen. Mochten ze hier ook niet voor openstaan zou ik een een brief opstellen waarbij je alles samenvat en ze ingebreke stelt en hierbij aangeeft dat je graag binnen een bepaalde termijn de tegels vervangen wil hebben en de goot gemaakt. Op internet zijn hier wel voorbeelden van te vinden, je hoeft daarvoor niet gelijk naar de rechtsbijstand hoor als je dit liever niet doet. Ik ben zelf jurist en wil de brief anders ook nakijken :)

Mocht hier geen reactie op komen is de eventuele branchevereniging die genoemd werd ook een goede tip.

Sommige bedrijven zijn ook wel gevoelig voor een slechte review als dit allemaal niet werkt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:20

Het lijkt er zowat op dat je dezelfde tegelzetter erin hebt gehad als een oud collega eerder dit jaar.

Bij haar was de put ook zo enorm lelijk afgewerkt. Kreeg tich smoezen van de tegelzetter dat het niet anders kon. Wat echt onzin was.
Daarnaast waren er echt lelijke beschadigingen op de tegels zichtbaar van oa het snijden. De tegels waren te hard en hij had ze moeten zaten met een waterlaag.
Daarop de smoes, ging niet anders ik smeer het wel dicht net voegsel. Daarmee is ze niet akkoord gegaan. Want dan zou je overal rondjes krijgen op de blussen die eraf waren.
Hoekstrip scheef. Muurtje was volgend hem scheef. Muurtje had hij geplaatst.
Afschot van water richting douchedeur ipv richting put.

En dit was ook een tegelzetter die voor de speciaalzaak werkte, wellis waar op zzp basis.

Bij haar loopt dit nu nog steeds. Puur omdat je ze eerst de tijd moet geven het op te lossen.

Speciaalzaak zelf gaf aan het na te vragen bij de tegelzetter maar deed bar weinig ervoor

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 03:52

Bij mijn ouders is het ooit enorm misgegaan met vervangen van het toilet.. Ik zou zeker even contact opnemen met je rechtsbijstand en alles klaar maken om officieel in gebreke te gaan stellen. Dit moet voor er een juridisch vervolg zou kunnen komen. Je bent zeker niet te kritisch, die doucheput is echt niet zoals het hoort en je tegels zou ik ook om te janken vinden.