Carrièreswitch?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Carrièreswitch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 17:48

Ik weet het, hier zijn regelmatig topics over :j

Ik twijfel soms zo onwijs over wat ik wil, misschien willen jullie eens objectief meedenken of een mening geven.
Inmiddels werk ik 21 jaar in het voortgezet onderwijs (ik ben 40+) als docent, mentor en stagebegeleider. Leuk werk, ik ben gek op mijn leerlingen, vind het leuk om met ze te werken en ik heb een heel erg fijn team waarin ik werk.
Tegelijkertijd heb ik in 6 jaar tijd al 4 teamleiders gehad, al 7 collega's direct in mijn vak naast me, verschillende onderwijsvormen, 3 verschillende lesmethodes (ik ga nu naar de 4e) en een directie die constant iets anders wil. Afgelopen jaar zijn veel collega' s weggegaan en we starten komend jaar weer met een nieuwe teamleider. Erg veel wisselingen en onrust dus, niet alleen qua personeel, maar ook qua onderwijsvormen en methodes. Het is erg intensief.
En in die onrust heb ik ook nog een burn-out gekregen en heb ik weer weten te herstellen ook. Je vraagt je bijna af 'hoe dan?'. Na de zomervakantie start ik weer volledig voor de klas en met een stagiair.

Maar dan de maar..... ik zie er zo tegenop. Maar echt heel erg. De wisselingen en druk die het met zich meeneemt, het programma in de eerste week, het is zoveel dat ik er gewoon moe van word als ik eraan denk en ik wil gewoon niet.
Dan speelt ook mee dat ik het lesgeven leuk, maar vreselijk intensief vind, heel de dag aanstaan, non-stop prikkels, ik ben gewoon doodop als ik thuis kom. Ik ben afgelopen jaar gediagnosticeerd met ASS, dus ik kan de vermoeidheid en overprikkeling eindelijk goed verklaren.

Ik zou best iets anders willen, best wel graag op dit moment. Iets met minder prikkels. Boswachter ofzo, of hokken schoonmaken in een dierentuin, weet ik veel. Iets buiten, met dieren en/of natuur. Gewoon iets simpels waarbij ik hard kan werken en het liefst ook mijn hoofd nog een klein beetje bij kan gebruiken.
Maar ja, ik ben hoger opgeleid, ben anders opgeleid en eerlijk gezegd ben ik erg gehecht aan mijn (goede!!!) salaris en de vakanties.

Ik vind het gewoon superlastig. Andere functies in het onderwijs vind ik erg interessant (ib'er, zorgcoordinator, dat soort functies), maar daar kom je bijna niet tussen helaas.
Een jaar of 7 terug ben ik het onderwijs uit geweest, maar ik miste het toch teveel en ben weer terug gegaan. Ik geloof dat ik er nu wel aan toe ben om niet meer les te geven.

Maar goed, en nu? Waar begin ik en wat wil ik en vooral; wat zijn de mogelijkheden na je 40e met enigszins behoud van salaris?
Pff.

juval

Re: Carriereswitch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:58

ik herken het wel. midlife 'crisis' ... moment om na te denken over de rest van je leven/carriere.
Zou je misschien in het volwassenenonderwijs willen werken, daar lijkt me de druk/prikkels misschien wat minder.
als je echt het roer wilt omgooien en iets praktisch met dieren wilt gaan doen, dan vrees ik wel dat je nooit het salaris gaat krijgen wat je gewend bent. Je bent nog niet te oud om om te scholen, maar daar moet je wel goed gemotiveerd voor zijn.

Ik heb na mijn 40e de overstap gemaakt van juridisch secretaresse naar boerin... salaris mis ik wel, maar het werk totaal niet. Ik heb geen dag spijt gehad.

veel succes met je keuzes.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:59

Salaris ga je bij andere banen ook wel vinden, maar dat zullen ook banen zijn waar je waarschijnlijk ook de hele dag aan moet staan. Daarnaast zal het ook schelen of je een pauze echt al pauze ziet en niet nog even vanalles gaat doen. Dus echt even uit.

De vakanties…. Die ga je nergens zo royaal krijgen als in het onderwijs, tenzij je ergens werkt waar het is: werkgever op vakantie, personeel vakantie.

Is het niet een optie om parttime in het onderwijs te werken en dit te combineren met een “simpelere” baan?

shirleyp

Re: Carrièreswitch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 18:09

Die prikkels voor de klas zijn ook serieus pittig, ook zonder ASS. Dat je dat heftig vindt, is heel normaal. Een uur lesgeven is qua prikkels niet te vergelijken met een uur administratief onderwijswerk, dat is lastig uit te leggen aan mensen die het vak niet kennen.

Ik vind de oplossing van hierboven wel goed bedacht! Parttime onderwijs en parttime iets anders? Dan geef je niet alles op, maar kan je ook wat anders gaan proberen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 18:10

Misschien een combinatie van onderwijs en natuur? Bijvoorbeeld kinderen workshops geven op een milieucentrum van de gemeente, rondleidingen geven in dierentuinen, mensen van de dagbesteding begeleiden op een zorgboerderij?
Als je eenmaal weet welke kant je op wilt, kun je gericht opleidingen voor jezelf erbij zoeken en gaan solliciteren.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 18:15

Je roept om te beginnen 2 vragen bij mij op:
werk je fulltime? en welk vak geef je?

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 18:25

En op een andere middelbare school? Ik geef ook les in het voortgezet onderwijs, echt op een onwijs fijne school, en dat geeft zo ongelooflijk veel rust, ik zou al die wisselingen zoals bij jou heel vervelend vinden inderdaad. Daarnaast zijn er scholen waar je ook veel andere taken kan doen, in plaats van fulltime lesgeven. Ik heb me bijvoorbeeld helemaal gestort op het opleiden van nieuwe collega's, op allerlei verschillende manieren. Hierdoor geeft ik, bij een fulltime baan (!!) nog maar twee klassen les. Ik vind het een ideale combinatie, wel lesgeven, maar verder voor een heel groot deel mijn eigen tijd in kunnen delen, en bezig zijn met wat ik onwijs leuk vind.

Niet helemaal wat je vroeg natuurlijk, en zie maar eens zo'n school te vinden, vaak zijn het ook mooie praatjes tijdens een sollicitatiegesprek, en blijkt het in de praktijk toch anders uit te pakken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 18:33

Als je gehecht bent aan een goed salaris, vergeet dan de dierensector maar (of je moet voor jezelf iets willen opbouwen natuurlijk).
Een dierentuin kom je eigenlijk niet binnen, dat is 1 vacature met tientallen sollicitanten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 19:35

Als ik zo lees ben je toch nog niet helemaal over je burn-out heen en misschien kun je dat wel gebruiken om (bijv. part-time) even (tijdelijk) iets anders erbij te doen in een 50/50 of 60/40 werksituatie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 19:48

Welk vak geef je? Kan je met dat vak niet ander werk doen wat geen lesgeven is?

Een andere baan met zoveel vakanties is geloof ik nergens te doen of je moet voor jezelf beginnen.

Misschien een goede jobcoach nemen? Om uit te vinden wat je wil en wat bij je past.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 19:49

Ik zat ook te denken aan iets als volwassenenonderwijs, cursussen, bijles geven.. En inderdaad misschien parttime..
En als je toevallig een talent hebt, of kennis van onderwerpen waar nog weinig of geen cursussen over te vinden zijn dan kun je ook leuk verdienen aan het maken van online cursussen, en daarmee wat passief inkomen genereren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 19:58

Petpa schreef:
Je roept om te beginnen 2 vragen bij mij op:
werk je fulltime? en welk vak geef je?

Ja, goede aanvulling inderdaad:

Ik geef Engels en werk 4 dagen. Bewuste keuze en altijd al gedaan, met 5 dagen werken overbelast ik mezelf en dan word ik ziek.

Juval, wat een overstap heb jij gemaakt. Goed zeg, wat was jouw motivatie?
Volwassenonderwijs zou ik eens naar kunnen kijken, maar ik heb eigenlijk niet zoveel met volwassenen.

Lithya schreef:
Is het niet een optie om parttime in het onderwijs te werken en dit te combineren met een “simpelere” baan?

Zou een optie kunnen zijn, maar ook dan ga ik echt wel flink inleveren op salaris denk ik. Ik weet ook niet hoe dat belastingtechnisch zit. Het zou wel leuk zijn voor de afswisseling inderdaad.

Lieser schreef:
Misschien een combinatie van onderwijs en natuur? Bijvoorbeeld kinderen workshops geven op een milieucentrum van de gemeente, rondleidingen geven in dierentuinen, mensen van de dagbesteding begeleiden op een zorgboerderij?
Als je eenmaal weet welke kant je op wilt, kun je gericht opleidingen voor jezelf erbij zoeken en gaan solliciteren.

Ja, zou leuk zijn, maar de eerste opties die je noemt zijn vaak vrijwilligersbaantjes en geen vaste voor x-uur in de week.
Ik heb er wel eens naar gekeken ja. Zorgboerderij... ik ben in de periode dat ik uit het onderwijs was, wel als begeleider op zorgboerderijen geweest. Natuurlijk was dat leuk, maar dat ligt echt heel erg aan de doelgroep.

martinev schreef:
En op een andere middelbare school? Ik geef ook les in het voortgezet onderwijs, echt op een onwijs fijne school, en dat geeft zo ongelooflijk veel rust, ik zou al die wisselingen zoals bij jou heel vervelend vinden inderdaad. Daarnaast zijn er scholen waar je ook veel andere taken kan doen, in plaats van fulltime lesgeven. Ik heb me bijvoorbeeld helemaal gestort op het opleiden van nieuwe collega's, op allerlei verschillende manieren. Hierdoor geeft ik, bij een fulltime baan (!!) nog maar twee klassen les. Ik vind het een ideale combinatie, wel lesgeven, maar verder voor een heel groot deel mijn eigen tijd in kunnen delen, en bezig zijn met wat ik onwijs leuk vind.

Niet helemaal wat je vroeg natuurlijk, en zie maar eens zo'n school te vinden, vaak zijn het ook mooie praatjes tijdens een sollicitatiegesprek, en blijkt het in de praktijk toch anders uit te pakken.

Weet je, ze zijn bij ons op school zo vreselijk aan het bezuinigen dat ze al die taakuren omzetten naar lestaak en dat je gewoon ouderwets hele dagen staat te lesboeren. Leuk als startende docent, maar na 20 jaar niet meer. Ik heb expres al een stagiair en ik zou inderdaad graag meer van dat soort taken hebben. Ik vind het erg leuk om te begeleiden en zonder arrogant te willen klinken ben ik er ook gewoon goed in. Maar helaas....
Ik ben afgelopen jaar op 3 andere scholen op gesprek geweest:
De 1e viel af, want die was nog meer chaos dan mijn huidige.
De 2e viel af (helaas!!!), want daar is het verplicht van 8 tot 17 aanwezig en dat betekent in de hele winterperiode geen daglicht en een recept voor depressief thuis te komen zitten. Jammer, want ik wil heel graag werken binnen dit onderwijsconcept (als ik toch over zou stappen).
De 3e viel helaas af op salaris. Hier had ik erg graag heen gewild, maar ze wilden een schaal lager gaan zitten en dat scheelt netto echt honderden euro's in de maand.

Nyaleti schreef:
Als je gehecht bent aan een goed salaris, vergeet dan de dierensector maar (of je moet voor jezelf iets willen opbouwen natuurlijk).
Een dierentuin kom je eigenlijk niet binnen, dat is 1 vacature met tientallen sollicitanten.

Klopt. Ik heb ook niet de hoop bij een dierentuin binnen te komen hoor, ik weet dat dat niet gaat lukken. Maar het lijkt me gewoon zo heerlijk om fysiek hard te werken, buiten of tussen de beesten, dus ik noemde dit als voorbeeld.

DubbelFun schreef:
Als ik zo lees ben je toch nog niet helemaal over je burn-out heen en misschien kun je dat wel gebruiken om (bijv. part-time) even (tijdelijk) iets anders erbij te doen in een 50/50 of 60/40 werksituatie.

Ja, lastig. Ik snap je punt en ik ga in september ook zeker weer met mijn burn-out coach afspreken om in ieder geval terugval te voorkomen.
Toch heb ik tussen de mei- en zomervakantie ook volledig gewerkt. Het verschil was alleen dat ze me toen geen klassen meer konden geven en ik dus andere taken deed die minder zwaar waren.
Maar eerlijk; gisteren brak ik even en toen dacht ik hetzelfde als jij nu.

Dank allemaal voor de reacties.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:08

Heb je al eens gedacht aan vertaalwerk?
Dit zou je eerst naast je bestaande werk kunnen proberen door een paar kleine klussen aan te nemen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:09

Goof schreef:
Lithya schreef:

Zou een optie kunnen zijn, maar ook dan ga ik echt wel flink inleveren op salaris denk ik. Ik weet ook niet hoe dat belastingtechnisch zit. Het zou wel leuk zijn voor de afswisseling inderdaad.

Dan wordt de vraag: ga je voor je gelijk of voor je geluk. Blijf je bij wat je doet, of gooi je het roer om. Onderwijs zit erg hoog qua salaris. Ga je dat ter vergelijking meenemen, zeker wanneer je ergens instapt met weinig ervaring, dan gaan alle aanbiedingen waarschijnlijk tegenvallen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:19

Mijn tip is om te kiezen voor je gezondheid. Een betaalde baan die je wel graag doet, maar die ook zeker gezond is voor je en vooral die prikkels drastisch verminderd en je balans in werk en privé geeft. En vooral daarnaast in hobby's je uitleven voor zo ver je wilt.

En dan betekent dat vaak inderdaad salaris inleveren, maar je gezondheid valt niet in geld uit te drukken. Natuurlijk moet je niet in armoede gaan leven en is het belangrijk dat je vaste lasten goed haalbaar blijven, maar dat is een kwestie van rekenen en ook een opoffering durven maken.

Ik heb ook destijds het onderwijs vaarwel gezegd en ingeleverd. Nu, drie jobs verder, ben ik waar ik wil zijn met een doorgaans rustige en prikkelarme job die wel goed betaald is. Als het me even moeilijk gaat, kan ik gerust even een lange pauze nemen, niemand die er moeilijk over doet en het werk laat dat ook toe. En in een fijn team. Die rust is echt onbetaalbaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 20:23

Lithya schreef:
Goof schreef:

Dan wordt de vraag: ga je voor je gelijk of voor je geluk. Blijf je bij wat je doet, of gooi je het roer om. Onderwijs zit erg hoog qua salaris. Ga je dat ter vergelijking meenemen, zeker wanneer je ergens instapt met weinig ervaring, dan gaan alle aanbiedingen waarschijnlijk tegenvallen.

Zeker, dat weet ik ook. Ik ben echt wel bereid met minder te doen, maar ik kan niet alles loslaten. Ik heb ook gewoon een huis, mijn huisdieren, een stacaravan etc en als ik er financiele zorgen voor terug krijg of over iedere euro moet gaan nadenken heb ik alsnog stress en levert het me weinig op. Snap je wat ik bedoel?
Ik hoop nog steeds de staatsloterij te winnen, dat zou het lekker makkelijk maken :+

Petpa schreef:
Heb je al eens gedacht aan vertaalwerk?
Dit zou je eerst naast je bestaande werk kunnen proberen door een paar kleine klussen aan te nemen.

Ja, ook wel eens over nagedacht! Zou een optie zijn :j
Maar eerlijk, Engels.... tegenwoordig kan iedereen vertaalwerk Engels doen. Of althans, dat denkt iedereen van zichzelf, maar de meesten kunnen dat niet correct.
Wel de moeite waard om eens naar te kijken.

Je hebt gelijk hoor Tieneke, vandaar ook dat ik echt wel nu aan het nadenken ben wat ik wil, kan en wat de opties zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:25

Mijn werk was mijn hobby. Heb vele jaren in dierenasiel, dierenpension, dierenambulance, dagopvang en zelfs dieren crematorium gewerkt bij 2 verschillende werkgevers. De eerste jaren deeltijd betaald en vrijwilligerswerk met daarnaast nog deels werken in fruitteelt. Tussendoor nog 2 jaar gewerkt in een snoepfabriek in ploegen.
Tot ik mijn man ontmoette. Ik wou meer salaris, meer vrije tijd en een eigen paard naast mijn honden. Ik ben totaal andere richting op gegaan dankzij hulp van een uitzendbureau. Het was allemaal zo geregeld. Ik werk nu voor de overheid en overwegend vanuit huis. Hard werken, ontzettend veel voldoening, veel contact met mensen maar behoorlijk minder werk uren. Neem mijn werk niet meer mee naar huis en stukken hoger salaris. Absoluut geen spijt van. Vooral het uitzendbureau erg dankbaar die prefect in kon schatten wat ik zocht en dat terwijl ik min of meer overspannen was omdat ik 24/7 in mijn hoofd bezig was met mijn werk. Ik kon gewoon niets los laten. Veel te betrokken bij alle dieren, dat heb ik totaal niet bij mensen. Ik kan heel goed mee leven en mezelf ontzettend vast bijten in een casus maar het buitenom werktijd zo los laten.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:27

Vertaalwerk zou ik nu niet aan beginnen. Ik zit zelf in die branche, en de helft van mijn klanten maakt nu gebruik van AI. Voor de vorm vragen ze dan aan mij om die AI-vertalingen nog te controleren, maar daar is echt geen klap aan én ze betalen maar de helft. Als het je om een leuk salaris gaat, is de vertaalbranche sowieso nooit de beste keuze geweest maar nu al helemaal niet :=

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:30

De HR kan ook zeker een optie zijn waarin je je talenknobbel kan gebruiken. Hangt maar net van de invulling af, maar zowel in de softe als harde HR heb je aspecten waarbij dat goed van pas kan komen. Zeker in een omgeving met mensen met verschillende achtergronden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 20:32

Foaly schreef:
Vertaalwerk zou ik nu niet aan beginnen. Ik zit zelf in die branche, en de helft van mijn klanten maakt nu gebruik van AI. Voor de vorm vragen ze dan aan mij om die AI-vertalingen nog te controleren, maar daar is echt geen klap aan én ze betalen maar de helft. Als het je om een leuk salaris gaat, is de vertaalbranche sowieso nooit de beste keuze geweest maar nu al helemaal niet :=

Ja, dacht ik al inderdaad. Het is veel te makkelijk tegenwoordig.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:40

Je schrijft dat je er als IB'er lastig tussen zou kunnen komen.
Mijn schoonzus zat een paar jaar terug in een vergelijkbare situatie als jij.
Is wel voor IB gegaan en de scholen stonden bijna voor haar in de rij.

Ze heeft een jaar ergens op interim basis gewerkt, maar dat was toch niet de juiste plek voor haar (al waren haar collega's dolblij met haar, zij zelf wat minder met het bestuur van de betreffende school)
Daarna heeft ze 2 jaar aan de andere van het land gewerkt, waarbij ze 2 dagen per week op locatie werkte met een overnachting daar in de buurt en 1 of 1,5 dag p.w. thuis.

Nu er nieuwe leidinggevenden op die school zijn gekomen, die haar alle werkuren op school zelf wil zien maken, heeft de hier ook weer opgezet en alweer een nieuwe plek voor het nieuwe schooljaar in haar eigen regio.

Kortom, als IB'er je trekt, zou ik zeker onderzoeken of je daar toch niet verder in kunt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:52

Zou lesgeven op de politieacademie iets zijn voor je?

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 21:01

Ben je hbo of wo opgeleid?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 21:03

rien10 schreef:
Zou lesgeven op de politieacademie iets zijn voor je?

Grappig, die vraag kreeg ik net ook via pb van iemand anders.
Ik ben ooit eens benaderd door de politieacademie, maar toen was ik nog een stuk jonger en minder zelfverzekerd en heb ik het niet gedaan.
Het zou nu wellicht wel interessant zijn ja. Ik weet alleen niet of er veel verschil zit tussen VO en MBO qua lesgeven en invulling van het onderwijs, maar dat is wel de moeite van het onderzoeken waard.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 21:04

Keldeo schreef:
Ben je hbo of wo opgeleid?

Ik heb gewoon een docentenopleiding gedaan, dus HBO.