Eetbare paddenstoel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

balance
Moderator Over Paarden

Eetbare paddenstoel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 21:13

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb er gisteren ook een geplukt.
Nazoeken op internet levert op dat dit een weidekring paddestoel is en hij staat omschreven als eetbaar, mits gebakken. Ik zou het heel graag willen proberen maar vind het super eng.
Ik heb nog nooit een zelf gezochte paddestoel gegeten.
Advies?
Laatst bijgewerkt door balance op 11-08-25 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto’s toegevoegd

Tazzey

Re: Eetbare paddenstoel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 22:02

Nooit aan beginnen!!! Zonder gedegen kennis is dit Russisch roulette.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 22:05

Tazzey schreef:
Nooit aan beginnen!!! Zonder gedegen kennis is dit Russisch roulette.

Dat.

Ik heb een leuk ver bovengemiddelde kennis op gebied van Nederlandse natuur (vanuit werk en opleiding)
Met paddestoelen ben ik ff-ing voorzichtig.

De uiterlijke verschillen tussen een eetbare en dodelijk giftige soort kunnen minimaal zijn.

Er zijn denk ik 3 soorten die ik aandurf in Nederland.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 22:19

Volgens mij kan moonsparkle je hier alles over vertellen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 22:53

Ik houd erg van wildplukken, maar paddestoelen durf ik ook echt niet aan. Ik houd het toch maar bij de oesterzwammen op koffiedrab :Y)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 23:01

Niet aan beginnen. Ja, er bestaan eetbare paddestoelen, zoals de inktzwam en weidechampignons, maar in hetzelfde biotoop is er ook de dodelijk giftige groene knolamaniet. En hoewel hij "groen" heet, is het een paddestoel die gevaarlijk veel op eetbare paddestoelen lijkt in bepaalde stadia. En dan kost het je lever, en zonder lever ga je dood. Tegenwoordig kunnen ze soms een levertransplantatie regelen, maar vaak haal je dat niet eens. En je dringt voor bij iemand van de wachtlijst voor een transplantatielever omdat je zonodig een paddestoeltje wilde proeven. Het is het niet waard, een oesterzwam of champignon uit de winkel is minstens zo lekker en je gaat er niet dood van.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 23:34

Ik moest ook ineens denken aan een uitspraak van Gennaro Contaldo. Hij is een Italiaanse chef die in Engeland woont en werkt en zeer kundig is op het gebied van paddenstoelen. Hij gaf ook eens aan dat het levensgevaarlijk is.
“You get sick, then you get sicker, then you feel a bit better. Then you turn your head, you cough, you die.” Die is me altijd bijgebleven.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 23:41

In Polen is het een nationale hobby en daar hebben we ook geplukt en gegeten. Er waren wel trucjes voor, iets met dat zichtbare deel onderop of niet, maar ik heb het niet onthouden en niet de behoefte om er zelf aan te beginnen. Daar liepen ze, ondanks nationale hobby, ook soms nog met een boekje te kijken.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 00:29

In Frankrijk kun je met je paddestoelen naar de apotheek gaan en daar kunnen ze je vertellen wat het is en of het wel of niet eetbaar is. Wat ze hier erg grappig vinden om te zeggen is dat alle paddestoelen eetbaar zijn, maar sommige maar 1 keer

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 00:52

luxx schreef:
In Frankrijk kun je met je paddestoelen naar de apotheek gaan en daar kunnen ze je vertellen wat het is en of het wel of niet eetbaar is. Wat ze hier erg grappig vinden om te zeggen is dat alle paddestoelen eetbaar zijn, maar sommige maar 1 keer

Haha je bent me net te snel af. Ik wilde idd hetzelfde zeggen. Je kunt alles eten, alleen sommige dingen maar 1 keer. Dat zegt Wouter van Eck, voedselbosexpert ook altijd

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 01:17

Ik durf het ook niet. Een keer ooit zelf geplukte gegeten, wat gevonden was door een moeder met kinderen, zij had het geleerd van haar oma en plukte al haar hele leven(vrouw kwam uit de bossen ergens in Duitsland). Heb er toen toch maar een klein beetje van geproefd, met idee dat ik er misschien anders op zou reageren dan haar kinderen die met veel plezier een bord vol ervan zaten op te peuzelen..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 03:01

Ik heb in Albanië de zadeltassen vol geplukt, maar dat was alleen omdat een local dat wist. In sommige landen weten mensen precies welke je kunt eten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 07:34

Er is maar 1 paddenstoel die ik in Nederland of Frankrijk zo durf te plukken en die eetbaar is. Die is zo duidelijk herkenbaar. En dat is de grote parasolzwam. Dat is de enige die ik durf te plukken en te eten. (je maakt er een soort schnitzel van, erg lekker). De beweegbare ring op de steel is hier een heel belangrijk herkenningspunt. En als ze niet 30-40cm in doorsnede zijn kun je nog twijfelen en dan laat je ze staan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 15:47

veerledec schreef:
In Polen is het een nationale hobby en daar hebben we ook geplukt en gegeten. Er waren wel trucjes voor, iets met dat zichtbare deel onderop of niet, maar ik heb het niet onthouden en niet de behoefte om er zelf aan te beginnen. Daar liepen ze, ondanks nationale hobby, ook soms nog met een boekje te kijken.

In Polen overlijden dan ook wel eens mensen door een verkeerde paddestoel. Er zijn daar -tig giftige soorten, naast de eetbare.
Ook eten dieren in het bos wel eens voor determinatie belangrijke onderdelen op, zoals manchetten om de steel.
https://www.nu.nl/binnenland/6229908/paddenstoelen-eten-uit-het-wild-leidt-jaarlijks-tot-zeker-twintig-vergiftigingen.html

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 15:51

Poeh, jij durft! Ik zou dat dus nooit doen, straks is hij wél giftig. :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:21

Uit nieuwsgierigheid; smaakt zo'n giftige paddestoel dan gewoon lekker? Bij planten is het meestal zo dat het bijvoorbeeld bitter smaakt als het giftig is.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 16:33

Fijne opmerkingen hier, waarvoor dank ;)
Nee, ik durf niet. Hoewel deze echt aan alle kenmerken voldoet. Ook qua geur, bijvoorbeeld.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:51

Nu laat ik me op internet eigenlijk ook niet uit over eerbaarheid omdat ik de paddenstoelen niet live zie(hoewel sommige echt wel onmiskenbaar te herkennen zijn). Ik ga daar dan ook niet over oordelen maar ook de foto's voldoen eigenlijk niet om echt goed te kunnen determineren. Waar kun je zoal op letten:

Heeft een paddenstoel lamellen, buisjes of iets anders?
Heeft de paddenstoel een rokje/ring
De aanhechting van de lamellen(zie ik hier niet
Hoe ruikt de paddenstoel
Waarop/waar groeit de paddenstoel
Stonden er meer van dezelfde
Is steel hol of niet, makkelijk breekbaar of niet
De kleur en ook de kleur van de lamellen en steel(schaduw op de steel op deze foto
Hoe is de vorm van de hoed
Hoe ruikt een paddenstoel

De weidekringzwam is in principe trouwens een beetje bruin/beige twee kleuren, maar de soort is hygrofaan waardoor deze bij uitdroging/onder invloed van bijvoorbeeld zon wel lichter kan worden.

Ik las al even mee omdat ik nieuwsgierig was naar reacties :D ik organiseer soms wandelingen over eetbare planten en het herkennen en het leven van paddenstoelen

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 17:12

Ik vond terug dat hij een beetje naar vers houtschaafsel of amandel ruikt en dat een kwart van de mensen dat niet kan ruiken. Ik rook het, mijn man niet.
Ik dacht dat ik betere foto’s had maar die heb ik voor Google lens gebruikt en niet opgeslagen.

Lijkt me leuk, zo’n wandeling.
Bedankt voor je bijdrage. Ik hoopte al dat je zou meelezen maar wilde je er verder niet mee lastigvallen ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:25

Geen probleem :D wellicht heb je er wat aan voor als je in het vervolg weer iets wil determineren.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 17:33

Nou, zeker!
Misschien is het wel leuk om hier wat meer ervaringen met paddestoelen te delen.