Wat in mijn tuin te zetten?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5

Wat in mijn tuin te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 11:02

Van grond bijkopen en een nieuwe schutting tot speeltuin en een heerlijke vlonder met ligstoelen...
Onze tuin staat er eindelijk heerlijk bij! :D

Maar ik heb een stukje over waar ik niet zo goed weet wat ik ermee wil en ga doen. Het stukje is een ruime meter breed en we hebben genoeg ruimte naar voren toe. Gedachten van een vijver, fonteintje of een verhoogde plantenbak zijn al voorbij gekomen of simpelweg de huidige planten strook doortrekken, maar ik zie het even allemaal niet voor mij.

Afbeelding

Wie heeft een goed idee? :D

Amber_anne

Re: Wat in mijn tuin te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 11:07

Een vijver is heel leuk in de tuin, zonder dieren met gewoon planten. Een Japanse esdoorn erachter die er over heen hangt en wat stenen er om heen

Anders kun je altijd een vlinderstruik neerzetten

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 11:12

Ik zou gaan voor een mini vijver of vijverschaal/teil. Ook goed voor de biodiversiteit in je tuin.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 11:15

Een vijvertje om de kikkers e.d. blij mee te maken! Heel leuk om extra leven in de tuin te hebben en mooi aangekleed met plantjes rondom en natuurlijk waterplanten in de vijver ook een blikvanger. Vergeet niet om ook zuurstofplanten in de vijver te doen, die zijn goed voor de waterkwaliteit.

'Gewoon' een vlinderstruik of hibiscus of een klein boompje of leifruit (mits genoeg zon natuurlijk) is ook een idee.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 11:26

Een vijver schaal klinkt erg leuk. Daar ga ik eens verder op inlezen.
Ik ben inderdaad ook erg voor biodiversiteit en ik heb het idee dat ik het al redelijk gedekt heb, maar ik mis toch een stukje water, merk ik. Vroeger hadden wij ook jarenlang grote vijvers in de tuin staan, dus misschien dat het vanuit daar ook aantrekt.

"Gewoon" een boom neerzetten gaat het denk ik niet worden, want volgens mijn man heb ik al te veel bomen in de tuin staan :')
Vlinderstruik staat sinds deze zomer ook al verderop in de tuin te groeien, dus die kan ik al van het lijstje afstrepen. Hahaha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 11:37

Misschien een mooi beeld op een sokkel ??

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 12:06

Heb je een overzicht van je gehele tuin ?

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 12:27

Afbeelding

Het gaat om deze hoek van de tuin.

Rechts in de planten strook staat een (nu nog) klein appelboompje. Naast de vlonder staat een wisteria die aan de klim kan beginnen.
Links buiten beeld staat een walnotenboom. Vanaf daar loopt het verder door naar een speeltuin en kersenboom. Ik vind het wel fijn om vanaf de vlonder zicht te kunnen houden op de speeltuin.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 12:32

Ik zou daar niks zetten, zal te vol/op elkaar gepropt worden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 12:37

Ik zou daar een vijver maken, maar dan niet enkel in dat hoekje, maar ook langs (een deel van) de vlonder

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 13:05

Een waterornament zou ik dan doen.
Met een vijvertje die vol in de zon zit heb je snel last van alg.
Dan zou je er al een pompje met uv lampje tussen moeten zetten.
3 jaar een grotere vijver gehad, had ik best veel werk van. Toen onze zoon in aantocht was hebben we de vijver "weg" gedaan.
Vond het wel echt leuk een vijver hoor.

Let niet op de rommel die eromheen ligt.

Afbeelding

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 13:18

Die plek staat veel in de zon, dus daar was ik wel al bang voor. Ook dat je veel water moet bijvullen als je maar een kleine vijver/bak hebt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 13:29

Een verhoogte plantenbak zou daar wel staan. Vierkant 1x1m

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 13:44

Paar ideeen, weet niet of ze allemaal in je tuin-idee passen:
1) Mooie plek voor een klimplant, bijvoorbeeld clematis (er zijn ook inheemse clematissen) of een passiebloem, die fleuren de boel ook mooi op en zijn goed voor de bijen.

2) Mocht je het leuk vinden om wat te oogsten (of de tuinvogels blij te maken, spreekt uit ervaring :+ ) :
Blauwe of rode bessenplantjes, moet je wel een stukje van je gras verwijderen.
Frambozen, alleen moet je dan af en toe de uitlopers afknippen. Vinden de bijen ook leuk.
Een laag hekje erin zetten waar een pompoen, courgette oid aan kan groeien. Risico dat de slakken aan de plantjes vreten.

3) Een waardevolle aanvulling voor biodiversiteit en insecten: een stuk ongemaaid laten, eventueel beetje omschoffelen en wat inheemse bloemen zaaien. Fleurt het ook leuk op.

4) Mijn vriend heeft met een pallet en 3 glaspaneeltjes een mooi rekje gebouwd waar 4 rechthoekige plantenpotten in passen waar we ieder jaar tomaten en rucola in zaaien, zodat ze uit de regen staan (houden tomaten niet van) als je geinteresseerd bent stuur ik een foto via PB. Ongeveer 1 meter breed en een halve meter diep. Voordeel: slakken kunnen er niet bij.

Zelf denk ik dat de 3e optie de beste aanvulling op je tuin is :j zo'n stukje is echt heel waardevol, en weinig werk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 13:49

Het ziet er echt heel kaal uit :o
Ik zou er iets hogers en met kleur neerzetten, maar dat zou ik dan langs die hele kant van de vlonder doen.
Hortensia, hibiscus, vlinderstruik ofzo.
Of maak een verhoogde plantenbak langs die kant en vul die met perkgoed, bloemenmix of iets dergelijks.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 13:52

Afbeelding

Heb even voor je gezocht, dit was onze vijver.
Bij de vlonder, was altijd wel erg mooi zitten. Onze vijver lag ook vol in de zon. Hier had ik er net onderhoud aan gedaan dus was hij niet helder. Ik had allerlei middeltjes om de waterkwaliteit op orde te houden. Water testen, schoonmaken. Het is ECHT wel leuk als je er aardigheid aan hebt hoor. Ik mis het eigenlijk nog steeds wel. Maar het was wel veel werk.

Wat je ook zou kunnen doen is een rozenboog, of pergola met een mooie klimplant en dan een mooi beeld of waterornament daaronder.

Zie nu dat je ook glaspanelen achter je vlonder hebt, ga je daar ook nog iets mee doen? Zou je ook deels met een klimplant kunnen "bekleden".

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 14:01

Ik heb naast de vlonder een wisteria geplant die al aan de klim langs de panelen is begonnen. Dus de panelen zullen uiteindelijk groen zijn. Maar aangezien we pas twee weken geleden de vlonder hebben gebouwd, moeten we daar even geduld voor hebben :D

Na alle ideeën gelezen te hebben, neig ik het meeste naar een verhoogde plantenbak of een waterornament.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 14:08

Misschien een ideetje O:)
Afbeelding
Afbeelding

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 14:16

Kan je over de vlonder niet een pergola maken? Paar mooie robuuste houten palen en daar dan blauwe regen of druiven in laten groeien? Dat zorgt gelijk voor een mooie gevulde, groenere hoek, vind het nu wat kaal ogen.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 14:29

DJZ schreef:
Misschien een ideetje O:)
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Oeh, zeker een leuk idee!

Denise_Storm schreef:
Kan je over de vlonder niet een pergola maken? Paar mooie robuuste houten palen en daar dan blauwe regen of druiven in laten groeien? Dat zorgt gelijk voor een mooie gevulde, groenere hoek, vind het nu wat kaal ogen.

Zoals al eerder vermeld, staat er inderdaad een wisteria (blauwe regen) naast de vlonder. Maar, al groeit die al hard, heeft even de tijd nodig om langs de panelen te kunnen groeien. Dus hopelijk hebben we volgend jaar daar een mooi groen hoekje :D

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 14:56

Wij hebben een vijver bak van ongeveer 2 bij 1 (hij heeft een breder en een smaller stuk)
Ik doe er helemaal niks aan, er zit aarde in met veel planten en dat is het. Er zit ook geen pomp of iets in

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 16:20

Ik zou een verhoogde border maken langs die hele rand van je vlonder. Je hebt nu een lege tuin met alleen langs je schuttingen groen.

Maak je vanaf daar de border van een meter breed tot hoek vlonder heb je iets wat het zicht heerlijk breekt, groen met bloemen of evt grassen met pluimen -> en meer gezelligheid op de vlonder.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 16:22

Een rek met kruidenplantjes zou ik daar plaatsen.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 16:23

Water is wel leuk maar heeft als nadeel wel dat het muggen aantrekt. Dus dan zit je in de avond misschien niet zo lekker op de vlonder.

Mijn eerste ingeving was een klimplant maar ik zie dat je die al achter de vlonder laat groeien. Ik zal denk ik gewoon de border door trekken nu ik het geheel zie. Anders gebeurd daar in de hoek heel veel. Eventuele ergens anders iets maken met water of iets.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 16:31

Als je het strak wilt houden zou ik voor een waterornament gaan. Moet je wel tegen dat geluid kunnen.

Ik zou voor dit kiezen, kruidenrek / verticale moestuin. Of langs de rand van de vlonder wat kruiden plaatsen. Maar zo'n rek houdt het net wat strakker.
Afbeelding

En de borders nog voller planten :D