Youngtimer regeling

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Youngtimer regeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 15:20

Hallo!

Ik vraag me af of de youngtimer regeling nog bestaat in 2026.
Kan hier geen sluitende info over vinden, misschien weet iemand het hier.

I’m heb afgelopen jaren bestelbus gereden maar deze in de prak gereden en rij nu tijdelijk een personenauto maar mis mijn bestel vreselijk.

Omdat er zoveel gaat veranderen vraag ik me af waar ik goed aan doe, nu een nieuwe oude bus kopen ( met de youngtimer regeling) of volgend jaar een prive busje gaan rijden.

Op dit moment werk ik niet vanwege mijn ongeluk en heb een wia uitkering. Ik ben dus als het ware ziek gemeld.
Of ik nu een bus mag kopen is ook een beetje een raadsel voor me. Van nog wel ingeschreven bij KVK en verwacht volgend jaar weer werk op te gaan pakken . Ik zou dus evt nu een bus met youngtimer regeling kunnen kopen maar weet niet of deze blijft gelden.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 18:25

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat deze niet aan de regels voldoet.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 18:28

Google?

Ik heb het even voor je ingetikt en kreeg dit, en anders overmorgen belastingtelefoon bellen?

De Youngtimer regeling is een fiscale regeling voor ondernemers die een auto van 15 jaar of ouder zakelijk rijden. In plaats van bijtelling over de cataloguswaarde, wordt bijtelling berekend over de dagwaarde van de auto. Dit kan aanzienlijk schelen in de kosten, omdat de dagwaarde van een oudere auto lager is dan de nieuwprijs.
Hoe werkt het?
Definitie Youngtimer: Een auto van 15 jaar of ouder.
Bijtelling: 35% van de dagwaarde van de auto.
Voordeel: De dagwaarde is vaak veel lager dan de cataloguswaarde, waardoor de bijtelling lager uitvalt.
Verandering: De bijtelling kan jaarlijks veranderen, omdat de dagwaarde van de auto met de tijd daalt.
Voorbeeld:
Een nieuwe auto met een cataloguswaarde van €50.000 heeft een bijtelling van 22% over de cataloguswaarde, wat neerkomt op €11.000 per jaar of €917 per maand. Een youngtimer met een dagwaarde van €5.000, maar met dezelfde cataloguswaarde, heeft een bijtelling van 35% over €5.000, wat neerkomt op €1.750 per jaar of €145 per maand, aldus een website voor zzp'ers.
Let op:
De youngtimer regeling geldt alleen voor auto's die zakelijk worden gebruikt.
Als je minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, hoef je geen bijtelling te betalen, mits je een kilometerregistratie bijhoudt.
De Youngtimer regeling kan interessant zijn voor ondernemers die op zoek zijn naar een fiscaal voordelige manier om een auto van de zaak te rijden. Het is echter belangrijk om de voorwaarden goed te bekijken en te bepalen of het in jouw situatie voordelig is, geeft de ANWB aan.

Wel de AI versie, maar dat zal het voldoen.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Youngtimer regeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 18:42

Er wordt al langer gesproken over afschaffen of afbouwen van de regeling. Maar er is nog niets concreet en 2026 wordt volgens mij sowieso te kort dag.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 18:43

Nee de youngtimer regeling verdwijnt niet het voorstel om de regeling gelijkmatig af te bouwen tot 2030 met een nipte meerderheid van 79 stemmen verworpen. Onder meer de VVD (toch wel) en het CDA stemden tegen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 19:28

Jokonootje schreef:
Nee de youngtimer regeling verdwijnt niet het voorstel om de regeling gelijkmatig af te bouwen tot 2030 met een nipte meerderheid van 79 stemmen verworpen. Onder meer de VVD (toch wel) en het CDA stemden tegen

Kijk daar was ik naar op zoek. Kom er nergens uit.
Dat is fijn om te weten. Blijft tricky een auto te kopen die in geen milieuzone meer mag en waarvan de toekomst onzeker is.
Ik vraag me af hoe andere kleine ondernemers dat gaan doen, het wordt wel moeilijk gemaakt zo.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 19:29

Jokonootje schreef:
Nee de youngtimer regeling verdwijnt niet het voorstel om de regeling gelijkmatig af te bouwen tot 2030 met een nipte meerderheid van 79 stemmen verworpen. Onder meer de VVD (toch wel) en het CDA stemden tegen.

Weet je toevallig ook of daar een einddatum / herziening op zit?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 19:30

mysa schreef:
Er wordt al langer gesproken over afschaffen of afbouwen van de regeling. Maar er is nog niets concreet en 2026 wordt volgens mij sowieso te kort dag.

Ja precies en daarover is Google dus niet helder.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 19:31

Freya6 schreef:
Jokonootje schreef:
Nee de youngtimer regeling verdwijnt niet het voorstel om de regeling gelijkmatig af te bouwen tot 2030 met een nipte meerderheid van 79 stemmen verworpen. Onder meer de VVD (toch wel) en het CDA stemden tegen

Kijk daar was ik naar op zoek. Kom er nergens uit.
Dat is fijn om te weten. Blijft tricky een auto te kopen die in geen milieuzone meer mag en waarvan de toekomst onzeker is.
Ik vraag me af hoe andere kleine ondernemers dat gaan doen, het wordt wel moeilijk gemaakt zo.

Ik rij een "nieuwe" bus.. die hebben we eerst zakelijk/prive gereden dus met bijtelling maar door de btw overal van terug te krijgen kon het voor ons uit.
Nu is hij in de bv bijgeschreven.