Waarom daalt het theepeil in mijn beker?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Waarom daalt het theepeil in mijn beker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 08:32

Ja, je zal je er maar druk om maken op een zaterdagochtend :') Maar nu wil ik het toch wel graag weten, want ik vraag me al een tijdje af waarom het theepeil in mijn beker daalt in het kwartier nadat ik 'm gezet heb?
Omdat ik veel en vaak thee drink en de capaciteit van mijn beker optimaal wil benutten vul ik die altijd tot de rand met heet water. En dan na een kwartiertje is de beker minder vol, nog voordat ik een slok heb genomen. Ik kan het niet uitstaan dat ik niet snap waarom. Goed, ik snap dat er wat lucht in het zakje of het thee-ei zit, en dat die er uit gaat en er thee voor in de plaats komt. En er zal ook wel wat verdampen. Maar een halve centimeter, of soms nog meer?
Is er iemand die het wel snapt, en die een Koperproof uitleg kan geven? Natuurkunde was zeg maar niet mijn beste vak :')

Muronia

Re: Waarom daalt het theepeil in mijn beker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 08:34

Ik denk dat er meer verdampt dan je denkt... dus mijn idee is toch verdampen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 08:38

misschien ook omdat het water afkoelt. Warm water heeft meer volume dan kouder water.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 08:39

Inderdaad verdamping :j Je ziet ook de vocht druppels aan de binnenkant van je theeglas zitten en het damp wat eraf komt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 08:44

juval schreef:
misschien ook omdat het water afkoelt. Warm water heeft meer volume dan kouder water.

Daar had ik nog niet aan gedacht, en dat klinkt heel logisch :j

Zou je met verdampen en verschil in temperatuur tussen de thee en de omgeving dan nog verschil moeten zien wanneer die omgeving warmer of kouder is?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 08:50

Heb je je ei er dan al uitgehaald of nog niet..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 08:50

Je vult de beker tot de rand met heet water, theezakje/-ei hangt er al in en haal je er na verloop van tijd uit? Dan haal je op dat moment water uit je mok, in de vorm van natte theebladeren.

Of vul je nadat je het theezakje er uit hebt gehaald opnieuw aan tot de rand?
Of laat je dat theezakje er in hangen?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 08:53

Kijk eens naar de thee die je eruit haalt. Weet niet of je zakjes gebruikt of losse thee, maar allebei nemen ze water op en als je die er dus uit haalt, haal je inderdaad water uit je beker.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 08:58

snorkel1986 schreef:
Heb je je ei er dan al uitgehaald of nog niet..

Ibbel schreef:
Je vult de beker tot de rand met heet water, theezakje/-ei hangt er al in en haal je er na verloop van tijd uit? Dan haal je op dat moment water uit je mok, in de vorm van natte theebladeren.

Of vul je nadat je het theezakje er uit hebt gehaald opnieuw aan tot de rand?
Of laat je dat theezakje er in hangen?

Zakje of ei laat ik er in zitten tot de thee op is, behalve als het groene thee is of ceylon want die gaan me te sterk smaken na een tijdje. Maar bij voorbeeld het zakje van de ontbijtthee (Twinings Earl Grey) of de gewone thee voor 's middags (Simon Lévelt Darjeeling, in ei) blijven in de beker tot de thee op is. Zakje of ei gaat inderdaad eerst in de beker, dan heet water erop en als ik dan na een kwartiertje de thee wil opdrinken is het peil gedaald. Water opgieten doe ik niet. Als ik losse thee zet, dus in een ei, dunk ik het ei een paar keer op en neer zodat de lucht eruit kan en de thee sneller trekt. Maar ja, wat zit er in zo'n zakje nou aan lucht. Daar daalt het peil wat minder, maar toch nog wel tot zeker een halve centimeter onder de rand.
Laatst bijgewerkt door Koper op 02-08-25 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 09:01

Even iets anders: gebruik je heet water als in 100°C? Dat is voor veel thee zonde voor de smaak ;) Nu ken ik de thee die jij drinkt niet, dus dat zou je eens op kunnen zoeken. Want je hebt zulke goede thee :(:)

Voor je vraag: mijn ideeen zijn al benoemd hier in het topic. Dus daar heb ik verder geen input voor.
Laatst bijgewerkt door Kookaburra op 02-08-25 09:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 09:03

Kookaburra schreef:
Even iets anders: gebruik je heet water als in 100°C?

Vaak wel, behalve bij groene thee. Die is inderdaad dan niet lekker. Ik zou ook graag een thee-waterkoker willen maar heb alleen een gewone. Het water gaat op de thee wanneer de waterkoker uitklikt. Het is gefilterd water (maar met ongefilterd water krimpt het volume ook).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 09:06

Koper schreef:
Als ik losse thee zet, dus in een ei, dunk ik het ei een paar keer op en neer zodat de lucht eruit kan en de thee sneller trekt. Maar ja, wat zit er in zo'n zakje nou aan lucht. Daar daalt het peil wat minder, maar toch nog wel tot zeker een halve centimeter onder de rand.

Niet alleen in het zakje zit lucht, ook in de droge theebladeren. Ik denk echt dat je je verkijkt op het water dat wordt opgenomen door de theebladeren zelf. Daar gaat het volume in zitten.

En als je dat thee-ei kunt dunken zonder dat er water over de rand van de mok heen komt, zit die mok niet tot de rand vol :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 09:15

Ibbel schreef:
Niet alleen in het zakje zit lucht, ook in de droge theebladeren. Ik denk echt dat je je verkijkt op het water dat wordt opgenomen door de theebladeren zelf. Daar gaat het volume in zitten.

En als je dat thee-ei kunt dunken zonder dat er water over de rand van de mok heen komt, zit die mok niet tot de rand vol :P

Maar Ibbel, als het zakje in de beker blijft, dan blijven de theebladeren dat toch ook?

Ik merk dat ik dunken wat slordig heb neergezet. Wat ik doe is ik pak het ei bij het handvat en dan haal ik 'm een paar keer omhoog. Je ziet dan inderdaad het peil zakken, en dan weer stijgen naar helemaal vol wanneer het ei weer zakt. En daarna laat ik de beker een kwartiertje staan en dan blijkt dat het peil is gezakt met het ei er nog in.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 09:19

Heet water heeft een groter volume dan koud. Vul maar eens een lege plastic fles met heet water en doe hem goed dicht, je zult zien dat hij als hij is afgekoeld in elkaar is gedrukt/gekrompen, omdat het afgekoelde water minder plek inneemt en er dus geen lucht bij kan om de ruimte op te vullen. De fles verfrommelt dan een beetje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 09:24

Dank je wel Hevonen, het is zo logisch dat ik het zelf had kunnen bedenken :o

Dus er zijn drie factoren, en ik had maar met twee rekening gehouden. Ben toch blij dat ik er een topic aan gewijd heb :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 10:02

Ik zeg test herhalen zonder thee ei. Als het dan niet zakt is het inderdaad water dat opgenomen wordt in de thee bladeren. Als het zonder thee ook zakt is het verdamping. :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 10:43

Mariska_28 schreef:
Ik zeg test herhalen zonder thee ei. Als het dan niet zakt is het inderdaad water dat opgenomen wordt in de thee bladeren. Als het zonder thee ook zakt is het verdamping. :D

Zoals je hebt kunnen lezen laat ik meestal het ei of zakje, en dus ook de bladeren, in de beker tot de thee op is :) Dat is ook één van de redenen dat ik slecht snapte waarom mijn thee toch kromp.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 11:47

Koper schreef:
Maar Ibbel, als het zakje in de beker blijft, dan blijven de theebladeren dat toch ook?

De lucht in de gedroogde theebladeren wordt verdrongen door water. Die lucht verdwijnt (gewoon in de vorm van belletjes). En dat is ook meer volume dan je denkt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 13:25

Interessant! Ik kwam niet verder dan stiekeme kaboutertjes die kleine slokjes namen als je niet keek.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 13:32

Wat als je er een schoteltje op legt? Dan zou er minder moeten verdampen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 13:33

Ibbel schreef:
Koper schreef:

De lucht in de gedroogde theebladeren wordt verdrongen door water. Die lucht verdwijnt (gewoon in de vorm van belletjes). En dat is ook meer volume dan je denkt.

:j Hetzelfde effect als met een kop Indo-mie: als ik die tot de rand met water vul, is na een paar minuten het waterpeil ook aanmerkelijk gezakt, zonder dat ik iets uit de kop heb gehaald. De luchtbelletjes hebben plaatsgemaakt voor water.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 15:32

Dank je wel voor de toelichting Ibbel :)

Suzanne F. schreef:
Interessant! Ik kwam niet verder dan stiekeme kaboutertjes die kleine slokjes namen als je niet keek.

Ja natuurlijk! Dát is het! :)*

Sakura789 schreef:
Wat als je er een schoteltje op legt? Dan zou er minder moeten verdampen.

Goed plan, zal ik morgen doen. Vanmiddag zit de thee in een ei en vanavond in een pot. Maar morgen weer in een zakje, en dan kan er een schoteltje op de beker.