Woningkopers, hoe lang wachten op huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Woningkopers, hoe lang wachten op huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 19:41

Mijn jongste zusje en haar vriend kunnen (eindelijk!) een woning krijgen met hulp van gunfactor van de bewoners, maar nu is het 'probleem' dat de huidige bewoners een nieuwbouwhuis bouwen en dat de sleuteloverdracht pas over 10 maanden kan. Dat vind ik een risico. Op internet vind ik tot 6 maanden een beetje.

Ben ik ouderwets, of is dit tegenwoordig normaal? Het gaat gewoon op een appartement. Wel mooi groot en voor hun zou het echt meer dan super welkom zijn. *\o/*

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Woningkopers, hoe lang wachten op huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 19:43

Waarom vind je dat een risico? Als het op papier vastgelegd gaat worden, dan moet dat vast gewoon goed komen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 19:49

Cayenne schreef:
Waarom vind je dat een risico? Als het op papier vastgelegd gaat worden, dan moet dat vast gewoon goed komen.

Banken houden volgens mij 6 maanden aan en dat zal niet voor niets zijn? Wat als er in tussentijd iets gebeurd? (Brand etc) Voor mijn gevoel is het gewoon veel te lang, maar de markt is in de steden zo verziekt. Dit is wel een hele mooi kans.

Ik heb in ieder geval een financieel adviseur geadviseerd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 19:50

Los van wat normaal is, is het toch niet aan jou om iets te vinden van een risico dat zij aangaan?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 19:51

996981 schreef:
Los van wat normaal is, is het toch niet aan jou om iets te vinden van een risico dat zij aangaan?

Ohh voor de duidelijkheid, ze twijfelen zelf nogal. Wij hebben dit nooit gehad en we willen graag helpen want ik snap wel waarom ze het graag willen. Maar ik lees op internet wat verschillende reacties en ik was benieuwd naar zowel postitieve als negatieve ervaringen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 19:52

Je kan ook een hypotheek afsluiten waar je langer dan 6 maanden over de opleverdatum kan doen.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 19:52

996981 schreef:

Dit. Wij hebben in eenzelfde situatie een jaar gewacht. Wel hadden wij al een koopwoning. Maar ik zie het probleem niet want er zijn oplossingen en regels voor.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 19:57

Wij hebben in september een huis gekocht en konden er pas halverwege april in/overdracht. Bij ons is het allemaal keurig geregeld door een aankoopmakelaar en notaris. En ook meteen op papier partners geworden en testament opgesteld voor onverwachtse dingen. Verder werd de hypotheekrente pas vastgesteld december en gingen ze dan uit van de laagste rente, dus dat was heel erg fijn. Die werd daardoor nog wat lager dan eerst bekend. Verder gaat alles pas lopen na de overdracht qua geld (behalve dan 10% van het aankoopbedrag, dat stond bij ons tot de overdracht vast bij de notaris, moest voor eind november daarheen dus was even slikken). Maar het huis is dus pas van hun na de overdracht, dus bij bvb een brand en het huis is onbewoonbaar geworden dan lijkt het me dat de verkopers pech hebben. Maar ik zou vooral blijven overleggen met de professionals zoals makelaar en notaris en bank, want die weten precies de regels.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 20:06

Jorex schreef:
Wij hebben in september een huis gekocht en konden er pas halverwege april in/overdracht. Bij ons is het allemaal keurig geregeld door een aankoopmakelaar en notaris. En ook meteen op papier partners geworden en testament opgesteld voor onverwachtse dingen. Verder werd de hypotheekrente pas vastgesteld december en gingen ze dan uit van de laagste rente, dus dat was heel erg fijn. Die werd daardoor nog wat lager dan eerst bekend. Verder gaat alles pas lopen na de overdracht qua geld (behalve dan 10% van het aankoopbedrag, dat stond bij ons tot de overdracht vast bij de notaris, moest voor eind november daarheen dus was even slikken). Maar het huis is dus pas van hun na de overdracht, dus bij bvb een brand en het huis is onbewoonbaar geworden dan lijkt het me dat de verkopers pech hebben. Maar ik zou vooral blijven overleggen met de professionals zoals makelaar en notaris en bank, want die weten precies de regels.

Oh kijk, dit is precies waar ik naar zocht. :D

Dat stukje van december pas de rente vaststellen vond ik op internet maar lastig te begrijpen, maar ik begrijp dat dit dus niet veel moeite is.

Het is ook zo onverwacht, ik duim enorm voor ze dat dit lukt.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 20:08

De woning moet opgeleverd worden in de staat van bezichtiging/afspraken, brandschade e.d. is voor risico van de huidige eigenaren.

Als de zelf in een huurwoning zitten die gewoon 1 maand opzegtermijn heeft zit er redelijk weinig risico aan. Afgezien van rente fluctuaties maar dat kan je vast redelijk vastleggen, of kwartje valt misschien zelfs in hun voordeel uit.
Woningprijzen blijven stijgen waarschijnlijk, dan is die woning over een jaar ook eigenlijk duurder dan wat hun ervoor gaan geven.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 20:19

Toevallig in mijn familie ook 2 huizen gekocht met 9 maanden tot overdracht. Gebeurt vaker.

Er zijn diverse regelingen mogelijk. Maar ze moeten vooral met hun adviseurs praten over wat ze prettig vinden. Dingen als bijvoorbeeld rentemiddeling en dergelijke zijn ook opties.

Als er voor die tijd wat gebeurt, ligt dat risico inderdaad bij de verkopers.

De kopers doen er natuurlijk wel verstandig om de nodige verzekeringen alvast in stand te hebben, als 1 van de 2 bijvoorbeeld overlijd.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 20:22

Ik heb ook langer dan 6 maanden gewacht voor de oplevering van mijn huis en heb dit gewoon bij een maatschappij gedaan waar dit geen probleem was. Dit was wel wat duurder geloof ik, maar kon gewoon.

Uiteindelijk is alles vlekkeloos verlopen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 20:32

Wat zou daar gek aan zijn? Elke oplevering gaat gepaard met gezamenlijke afspraken. Over de opleverdatum, spullen die overgenomen kunnen worden etc. Als het maar goed vastgelegd wordt. Daar kan een hypotheekadviseur goed bij helpen en die heeft ook antwoord op dit soort vragen en weet hoe je een hypotheekaanvraag moet doen als de overdracht wat langer op zich laat wachten. Ik vind 10 maanden niet bizar lang.

Overigens is het ook wel lekker dat het nog even duurt. ALs ze afspreken dat ze al mogen inmeten dan kan er al van alles besteld worden zodat het er ook daadwerkelijk is als ze het huis kunnen betrekken. Hier zaten we bijvoorbeeld 2 maanden zonder gordijnen vanwege levertijden.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 20:33

9 maanden is geen probleem. Het kan alleen zijn dat je minder keuze hebt qua hypotheekverstrekkers. Het is dus wel belangrijk om het te bespreken met een onafhankelijke(!) hypotheekadviseur.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 21:34

Het huis van mijn ouders hebben we ook langer op moeten wachten. Hierdoor hebben we toen de prijs ook iets naar beneden kunnen praten. Wij huurden ook dus waren flexibel. Was alleen met de rente even puzzelen, maar een goede hypotheekadviseur kan ze daar gewoon bij helpen.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:41

Wij hebben ook 10 maanden moeten wachten. Voor de privé hypotheek was dit geen probleem. Al zijn er hypotheekverstrekkers die maximaal 6 of 9 maanden hanteren. Het zakelijke deel konden we pas 6 maanden voor de overdracht definitief maken. Het enige risico wat wij met het zakelijke deel hadden was de rente die kon wijzigen.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:30

Waar ik me wel over zou inlezen is voorinschrijven bij kadaster. Dat is optioneel en wordt vaak overgeslagen ivm kosten/risico verhouding. Dat beschermt tegen dingen als dat het huis bij bijv. schulden van de verkopers in beslag wordt genomen (gezien het tot overdracht nog van hun is). Zeker als het zo lang duurt weet je niet altijd wat er gebeurd in hun levens.

Verder in de gaten houden wat er in het contract staat. In princiepe moet het opgeleverd worden zoals bezichtigd, maar dat betekend zo ver ik weet niet per se dat je mag afzien van koop als het in de brand vliegt. Zo kan het zijn dat verkopers het zelfs willen fixen, waar mogelijk gedoe met verzekeringen en bouwbedrijven voor vertraging zorgt, of het op een andere manier niet naar wens is. Wil je dat recht wel, duik daar ff in en laat indien nodig dat recht vastleggen.

Win iig wat info in bij profesionals. Die weten veel meer en kunnen de casus beter in z'n geheel zien dan wat mensen online. Mijn hypotheekadviseur was ook hier erg behulpzaam bij, maar hoor van anderen dan niet elke hypotheekadviseur dat doet.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:59

Ik zoek al ongeveer een jaar, als ik een huis vind, het bod win en de opleving is over een half jaar dan zou dat me niks uitmaken. Maar het is volgens mij wel zo dat regelmatig de opleverdatum wordt verschoven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:16

Is best normaal en komt vaker voor.
Wij hadden het ook en de verkopers van ons huis ook. Het is maar net hoe het loopt, wanneer de huizen in de verkoop gaan en verkocht worden.

Is m.i. niet veel spannends aan. Ja, er kan vanalles gebeuren en het kan afbranden in de tussentijd, maar die kans is klein en kan ook bij een kortere oplevertijd.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:39

Komt wel vaker voor hoor!
Helemaal niet ongebruikelijk.

Hebben jullie niet een aankoopmakelaar die jullie hier een beetje wegwijs in maakt?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:52

Hier ook destijds dit huis in september gekocht en 2 juni de sleutel gekregen.
De hypotheek offerte is meestal niet zo lang geldig maar was voor ons geen probleem omdat we maar op 60% van de top een hypotheek namen.