Evercreek schreef:Ik maak me ook een klein beetje zorgen om jouw katten, want je geeft aan dat je van een boerderij komt, moeten de katten daarom van vrije boerderij kat nu opeens zich aanpassen aan het leven binnenshuis of (deels buiten) in een drukke dorp/stad? Want als dit het geval is, is het misschien humaner om ze op de boerderij te laten, als jouw ex man dit behoudt? Ik kan me goed voorstellen dat dit misschien een harde keus is, maar het belang van de dieren moeten ook voorop komen.
Het kán wel, afhankelijk van de leeftijd en het karakter van de katten. Als het halfwilde boerderijkatten zijn zal het lastig gaan. Maar een kat die gewend is om bij een gezin in huis te wonen kan wennen in een rijtjeshuis. Mijn katje vond het heerlijk op de boerderij: 's ochtends sloopte ze eerst wat muizen, 's middags lag ze bij de buurvrouw ergens op een vaste plek in de tuin te slapen en 's avonds kwam ze weer naar huis, in de zomer dan. In de winter was ze meer binnen. Nu wonen we klein, en in een dorp. Is ook prima. Ze komt nog steeds buiten maar na een uurtje vogels spotten vindt ze 't wel weer welletjes en gaat ze binnen op één van haar plekjes liggen. Het is een rustige kat van 12 jaar. Tuurlijk wil ze in de zomer meer naar buiten dan in de winter. Maar met een tuin, genoeg aandacht (spelen, knuffels), een goede uitkijkpost bij een raam en als het kan een veilige, rustige wijk waar ze even een ommetje kan maken (hebben we hier niet) is het ook prima. Het ligt maar net aan de individuele kat.
Als TS 4 coons, een berner sennen en een deense dog heeft wordt 't een ander verhaal. Maar ze zal zelf neem ik aan haar eigen dieren goed kunnen inschatten.