Een nieuwe baan zoeken, hoe doe je dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Een nieuwe baan zoeken, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 09:46

Ja, dat dus :+

Ik werk inmiddels al (bijna) tien jaar als vertaler/projectmanager bij een vertaalbureau in Zoetermeer. De afgelopen tijd zijn er wat dingen veranderd, zowel intern als extern.

Intern is een van de twee directieleden vertrokken, en zijn er twee voor in de plaats gekomen. Met één dame van de nieuwe directie heb ik absoluut geen klik, en de lijntjes in ons bedrijf zijn zo kort dat ik toch regelmatig met haar te maken heb. Daarnaast gaat het ook met het bedrijf niet zo fantastisch, en heeft zij als taak om de cijfers weer in het zwart te krijgen, waardoor ze ons regelmatig op de huid zit en 'meekijkt' met hoe wij als team draaien. Op zich snap ik dat, maar als je ergens al tien jaar werkt voelt het ook een beetje alsof de kleuterjuf over je schouder meekijkt naar de tekening die je aan het maken bent :')
Daarnaast zijn er meer beslissingen die nu genomen worden waar ik een mening over heb, maar waar ik niets tegenin kan brengen omdat het technisch gezien mijn zaken niet zijn. Enorm jammer, want ik ben hier juist komen werken vanwege de fijne vibe, en die is inmiddels wel verdwenen.

Daarnaast zijn er extern behoorlijk wat verschuivingen gaande, met steeds meer klanten die AI willen inzetten en ons dan vragen om 'alleen nog even' de output te controleren. Tegen half tarief, als het even kan. Kort gezegd zit ik steeds vaker minder leuk werk te doen voor minder geld en hoewel ik zelf wel elke maand een vast salaris ontvang, begint de lol er wel een beetje van af te raken -O-

Kortom, ik ben dus (voorzichtig) aan het uitkijken naar iets anders. Maar hoe doe je dat? Waar begin je? Ik ben vanuit mijn stage vanuit de Vertaalacademie bij dit bedrijf blijven plakken en heb dus nooit fatsoenlijk gesolliciteerd of iets. Ik heb wel een cv, maar dat heeft alleen als doel om potentiële nieuwe klanten ervan te overtuigen dat ik kan vertalen :+

Bovendien weet ik ook niet goed wat ik zou willen. Ik vind vertalen heel erg leuk en blijf dat ook graag doen, maar de markt is nu echt niet goed (again, thanks AI :7 ). Ik weet dus niet of weer in loondienst bij een ander vertaalbureau zo'n verbetering zou zijn. Voor mezelf beginnen zie ik echt niet zitten :')

Andere manieren van met tekst omgaan, zoals redigeren, persklaarmaken, tekstschrijven zou ik ook voor openstaan, maar ook dat zijn vaak freelancers en geen vaste aanstellingen. Iets totaal anders gaan doen zou ook een optie zijn, maar wat dan? Ik heb een enorm specifieke opleiding gedaan, en ik heb ook het idee dat ik niets anders kan _O-

Ik ben heel voorzichtig wat begonnen met googlen, en kwam een wirwar aan vacaturewebsites tegen. Welke daarvan heb je ook daadwerkelijk wat aan? Ik heb niet echt zin om me in te schrijven op Indeed, Linkedin, de Vacaturebank en nog honderdzesentwintig andere sites als die vervolgens met mijn data aan de haal gaan of me banen aan gaan proberen te smeren zoals hondentrimmer of glazenwasser (no offense, hardstikke nuttige beroepen, maar niets voor mij) :+

Dus, wie helpt deze baanzoekende noob? Waar begin ik met zoeken en hoe vind ik daar iets wat ik de komende tien jaar kan doen? *\o/*

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 09:58

Ik denk eerlijk gezegd dat je met de huidige ontwikkelingen ook in een moeilijk vakgebied zit?

Ik heb nu ook het idee dat je niet precies weet wat je wil gaan doen. Het is ook lastig zoeken dan. Misschien kan je eens met een jobcoach of iets dergelijks gaan praten om te kijken wat voor werk je nu graag zou willen doen. Wie weet komt daar wel iets heel anders uit, eventueel met een omscholing, waar ook meer toekomst in zit.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 09:59

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 10:00

Ik zou toch een LinkedIn profiel aanmaken.

Je kan je profiel open zetten en wervingsbureaus kunnen je dan vinden.
Je werkgever ziet niet dat je op zoek bent.

Er zitten ongetwijfeld ook bekenden van je op LinkedIn, zo bouw je een mooi netwerk op.

Misschien is iets in de richting van Customer Service, Product Manager wat voor je? Of richting communicatie?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 10:18

Ik ken veel mensen die ook de Vertaalacademie gedaan hebben en eigenlijk werkt er niemand (meer) daadwerkelijk in dit vak. De meesten zijn beland in de administratieve sector, op een school bijvoorbeeld of bij een bank.

Is het een optie om je te laten omscholen? Waar liggen je interesses? Is de zorg iets?

Qua oriënteren op een nieuwe baan zou ik echt indeed aanraden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 10:20

Vind je docent zijn niet leuk? Er is veel vraag naar zij-instromers in het onderwijs. Zowel voortgezet, MBO als hbo / uni.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 10:26

Voor dit vakgebied en jouw ervaring zou ik zeker een LinkedIn maken!

Over het algemeen wordt Indeed nog het meest gebruikt maar ik weet natuurlijk niet of er voor jouw vakgebied nog een ander platform is. In mijn sector is er bijvoorbeeld een hele actieve Facebook groep.
Indeed is wel heel slecht te filteren dus je moet wel even zoeken.

Foaly

Re: Een nieuwe baan zoeken, hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 11:13

Goede tips al, heel fijn :D

LinkedIn en Indeed uitzoeken staat dus genoteerd. Er is wel een Vertalerskoffiehoek pagina op FB, maar daar zit mijn baas ook in. Daar is al eerder een fittie in geweest met een stagiair die daar haar beklag over ons deed en de baas die dat zag. Dat was niet fraai, dus ik blijf daar mooi uit weg _O-

Verder, wat ik wil: dat weet ik inderdaad niet zo goed. Ik weet wel dat ik niet gemaakt ben voor veel contact met mensen (ik ben niet voor niets vertaler geworden _O- ) dus docent worden lijkt me echt de hel :+ Werken op een school of in de zorg wil ik wel overwegen, maar alleen als ik op een kantoortje achter een pc mag zitten :+ Iets administratiefs zou dus inderdaad helemaal prima zijn.

Omscholen richting IT heb ik bijvoorbeeld aan gedacht, maar ook daar weet ik niet zo goed waar ik zou moeten beginnen.

Qua interesses: die is heel breed. Dat vind ik ook het leuke aan vertaler zijn, het ene moment heb je een handleiding voor een vorkheftruck, daarna een mooi verhaal over wat je als toerist niet mag missen in Dubai. Vind ik heel fijn, want het werk zelf is lekker vast omkaderd (hier heb je een lijst met opdrachten die vandaag af moeten) maar de inhoud is heel gevarieerd. Als ik zoiets weer zou kunnen vinden, zou dat helemaal top zijn.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 11:23

Mbo/hbo?

Misschien iets als (proces)ondersteuner bij een omgevingsdienst, waterschap of gemeente? Ja, je hebt naast het administratieve werk wel met mensen te maken (omdat je hen ondersteund), maar dat is wel op een afgebakende manier.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:30

Ga koffie (of thee) drinken met mensen die iets doen waar je nieuwsgierig naar bent, of iets dat je zelf ook wat lijkt. Niet om te solliciteren maar om erachter te komen welke banen er zijn.
En zoek dan uit, al dan niet met die mensen, wat je moet doen om in die sector te werk te gaan.

Je zit als ik het zo lees, niet direct op de schopstoel, dus je kunt de tijd nemen om om je heen te kijken.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 14:36

Kookaburra, ik zoek een HBO functie :j

Dammie, ook een goed idee. Ik hoef inderdaad niet morgen (nu ja, maandag) weg, ik ga eerst eens rustig verkennen en om me heen kijken. En iemand noemde een jobcoach, dat ga ik ook eens onderzoeken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:53

Over een andere boeg: taal en vertaling als onderdeel van de communicatie van een bedrijf?
Als ik kijk naar de vertalingen bij mijn werkgever (beslist geen klein knutselcluppie) dan krijg ik daar weleens kromme tenen van en dan ben ik echt geen talenwonder.

Als toevoeging op Kookaburra: omgevingsmanagement is hot en een goede beheersing van taal (de juiste boodschap overbrengen) is daar cruciaal. Dat je meerdere talen beheerst, zal je helpen.

Waterschappen, gemeentes, provincies, netwerkbedrijven en waterleidingbedrijven zijn bedrijven die wellicht voor je in de rij staan.
Je zit wellicht wat ver weg, alhoewel, binnen ons team in oost-NL hebben we ook iemand uit Den Haag, dusse...... }>

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 16:20

Wat denk je van technisch schrijver? Er wordt vaak een technische achtergrond gevraagd, maar er is zoveel vraag naar dat ik denk dat je met je schrijfervaring en wat drive om te leren wel aangenomen wordt. Plus, weinig contact met mensen

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 16:48

Serendipity1 schreef:
Wat denk je van technisch schrijver? Er wordt vaak een technische achtergrond gevraagd, maar er is zoveel vraag naar dat ik denk dat je met je schrijfervaring en wat drive om te leren wel aangenomen wordt. Plus, weinig contact met mensen

Met alle technische handleidingen die ik vertaald heb zou dat wel moeten lukken ja, goeie!

Ikke, waar werk jij precies? Ik woon wel in Den Haag maar ik ben gerust bereid te verhuizen, mijn familie woont in Groningen dus wat meer die kant op zou ik geen nee tegen zeggen O:)

Ik ben trouwens even in Indeed gedoken, wat een onoverzichtelijke ballenbak is dat zeg _O-

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 16:50

Iedere gemeente of regio heeft een werkbedrijf (of zijn bezig die op te zetten). Vanuit daar heb je recht op 3 coachinggesprekken.

Ik ben daar nu mee bezig om te kijken waar m'n interesses liggen en om te kijken welke stappen ik moet gaan nemen om daar werk in te gaan vinden.

https://werkcentrum.nl/

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 17:45

Iets heel anders maar iets in de richting van inkoper of contractmanager? Ik werk bij het rijk en daar hebben ze de categorie tolk- en vertaaldiensten. Gooi je het over een volledig andere boeg, maar hou j3 toch de link met vertalen/vertaaldiensten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 20:38

Je zou ook kunnen kijken naar functies die te maken hebben met aanbestedingen. Als bidmanager/bid writer/tender support schrijf je voorstellen om overheidscontracten te winnen. Een commerciële functie met veel focus op taal (die goed verdient)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 20:45

Ja wat zonde hè? Veel vertalers gaan momenteel wat anders doen. Regelmatig onderwijs, maar dat ligt niet iedereen natuurlijk. Ik vind PEMT ook echt niet leuk. Ik denk wel dat er voorlopig nog werk is in literair vertalen maar de vraag is hoe lang nog. Daarbij betaalt het niet goed. Verder denk ik dat copywriting ook geen toekomst meer heeft. Kortom: sorry, verder dan onderwijs kom ik niet qua tips.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 20:54

mysa schreef:
Ja wat zonde hè? Veel vertalers gaan momenteel wat anders doen. Regelmatig onderwijs, maar dat ligt niet iedereen natuurlijk. Ik vind PEMT ook echt niet leuk. Ik denk wel dat er voorlopig nog werk is in literair vertalen maar de vraag is hoe lang nog. Daarbij betaalt het niet goed. Verder denk ik dat copywriting ook geen toekomst meer heeft. Kortom: sorry, verder dan onderwijs kom ik niet qua tips.

Ja, in de koffiehoek die ik eerder noemde ook heel veel inderdaad. Ik vind PEMT nog niet eens zo erg als je goede MT output hebt, maar één klant heeft nu ingevoerd dat ze de MT output nu laten 'nakijken' door een AI en daarna mogen wij er nog eens een plasje over doen. Dat die AI de (op zich best prima) MT output volledig naar zn grootje helpt hebben we al heel vaak aangekaart, maar dat zijn 'kinderziektes' en 'wordt vanzelf beter'.

Ja leuk, maar dan hebben ze mij/ons straks helemaal niet meer nodig :') Een collega van mij is inderdaad al het onderwijs ingegaan, maar dat is echt niets voor mij. Wel jammer, dan had ik denk ik zo een nieuwe baan gehad :+

Verder schrijf ik alle tips op en ga ik na het weekend eens rustig alles verder uitpluizen :D

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 22:43

Foaly, een loopbaancoach is echt aan te raden, normaliter is dat een professional die je helpt
- duidelijk te krijgen wat je sterktes zijn en je valkuilen
- waar je interesses liggen
- welke banen daarmee matchen
- hoe je je eventueel kan omscholen
- hoe een hedendaags CV eruit moet zien
- wat tegenwoordig de mode is qua solicitatieprocedures
In BE is loopbaanbegeleiding deels terugbetaald vanuit de overheid! Zowel ik heb dit gedaan (na een ontslag) als mijn man (die na 17 jaar dienst toch iets anders wilde, maar niet wist wat of hoe).
Het is echt nuttig maar ook even flink aanpoten qua zelfreflectie en zo
Ik kan je alleen maar aanraden om deze gelegenheid eens eerst zelf goed na te gaan wat jij wil, leuk vindt, niet meer wil doen, waar je aan wil snuffelen. Zet 'm op!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 22:52

Ik kan je helaas inhoudelijk niet verder helpen met je voorkeuren qua vertalen. Maar, ik ben ook al een tijdje op zoek en weet niet goed wat ik wil. Dus meer een lotgenootje.

Ik hou Indeed goed in de gaten, met veel verschillende zoektermen (en inderdaad, dan zit er een hoop zooi tussen, maar goed...). Daarnaast mijn LinkedIn en update gegeven, maar zag dat je nu geen gratis berichtjes meer kan sturen :roll:, dus dat schiet niet zo op. Ik solliciteer eigenlijk nooit via Indeed trouwens, maar gewoon via de website van het bedrijf (email of telefonisch). Facebook groepen bekijk ik ook een alhoewel dat vaak wel meer in de richting zit van wat ik zoek, is dat ook landelijk/grote regio, waardoor het weer minder kans op iets leuks is.

Via fnv ben ik gestart met loopbaanbegeleiding, maar dat is tot nu toe een wassen neus. Dame mailt slecht terug en houdt zich niet aan de afspraken, heerlijk :')

Rebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 23:22

In Groningen zit Global Textware. Ken ik van mijn vorige baan bij een bedrijf dat in hetzelfde gebouw zit. Daar heerste destijds een fijne sfeer, leuke club mensen. Misschien is zoiets iets voor je? https://www.globaltextware.nl/nl/

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:32

Global Textware ken ik, omdat we ooit een klant hadden die iets door hun had laten vertalen en totaal niet tevreden was _O- Is wel al jaren geleden natuurlijk en het zegt helemaal niets, maar die associatie heb ik nog steeds :+

Ik ben iets meer in Indeed gedoken en op basis van mijn interesses en competenties kwam hij eerst met Reservist Tolk bij Defensie (nee danku _O- ) en later met toch een aantal opties voor bid/tender writers. Ik ga daar denk ik eens wat meer induiken, want dat klinkt wel interessant :D

Een loopbaancoach moet ik nog wat meer induiken, daar schijnen er ook meer van te zijn dan ik dacht :') Wordt vervolgd!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:58

Hoe zit het eigenlijk met ondertitelen? Is dat ook al geautomatiseerd?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:38

Ondertitelen is helemaal om te huilen _O- Als het niet met AI gedaan wordt, dan wordt het wel uitbesteed aan van die bottom feeder bureaus die voor een habbekrats prutkwaliteit afleveren. Netflix had zelfs een tijdje geleden een campagne dat iedereen zich kon aanmelden om 'betaald series te kijken' :=

En vervolgens iedereen maar mopperen dat ondertitels zo slecht zijn. Ja, dat krijg je als de producent er niet voor wil betalen :+

Zo. Dat was even een stukje vakfrustratie :')