Ik werk inmiddels al (bijna) tien jaar als vertaler/projectmanager bij een vertaalbureau in Zoetermeer. De afgelopen tijd zijn er wat dingen veranderd, zowel intern als extern.
Intern is een van de twee directieleden vertrokken, en zijn er twee voor in de plaats gekomen. Met één dame van de nieuwe directie heb ik absoluut geen klik, en de lijntjes in ons bedrijf zijn zo kort dat ik toch regelmatig met haar te maken heb. Daarnaast gaat het ook met het bedrijf niet zo fantastisch, en heeft zij als taak om de cijfers weer in het zwart te krijgen, waardoor ze ons regelmatig op de huid zit en 'meekijkt' met hoe wij als team draaien. Op zich snap ik dat, maar als je ergens al tien jaar werkt voelt het ook een beetje alsof de kleuterjuf over je schouder meekijkt naar de tekening die je aan het maken bent

Daarnaast zijn er meer beslissingen die nu genomen worden waar ik een mening over heb, maar waar ik niets tegenin kan brengen omdat het technisch gezien mijn zaken niet zijn. Enorm jammer, want ik ben hier juist komen werken vanwege de fijne vibe, en die is inmiddels wel verdwenen.
Daarnaast zijn er extern behoorlijk wat verschuivingen gaande, met steeds meer klanten die AI willen inzetten en ons dan vragen om 'alleen nog even' de output te controleren. Tegen half tarief, als het even kan. Kort gezegd zit ik steeds vaker minder leuk werk te doen voor minder geld en hoewel ik zelf wel elke maand een vast salaris ontvang, begint de lol er wel een beetje van af te raken

Kortom, ik ben dus (voorzichtig) aan het uitkijken naar iets anders. Maar hoe doe je dat? Waar begin je? Ik ben vanuit mijn stage vanuit de Vertaalacademie bij dit bedrijf blijven plakken en heb dus nooit fatsoenlijk gesolliciteerd of iets. Ik heb wel een cv, maar dat heeft alleen als doel om potentiële nieuwe klanten ervan te overtuigen dat ik kan vertalen

Bovendien weet ik ook niet goed wat ik zou willen. Ik vind vertalen heel erg leuk en blijf dat ook graag doen, maar de markt is nu echt niet goed (again, thanks AI

Andere manieren van met tekst omgaan, zoals redigeren, persklaarmaken, tekstschrijven zou ik ook voor openstaan, maar ook dat zijn vaak freelancers en geen vaste aanstellingen. Iets totaal anders gaan doen zou ook een optie zijn, maar wat dan? Ik heb een enorm specifieke opleiding gedaan, en ik heb ook het idee dat ik niets anders kan

Ik ben heel voorzichtig wat begonnen met googlen, en kwam een wirwar aan vacaturewebsites tegen. Welke daarvan heb je ook daadwerkelijk wat aan? Ik heb niet echt zin om me in te schrijven op Indeed, Linkedin, de Vacaturebank en nog honderdzesentwintig andere sites als die vervolgens met mijn data aan de haal gaan of me banen aan gaan proberen te smeren zoals hondentrimmer of glazenwasser (no offense, hardstikke nuttige beroepen, maar niets voor mij)

Dus, wie helpt deze baanzoekende noob? Waar begin ik met zoeken en hoe vind ik daar iets wat ik de komende tien jaar kan doen?