Ondernemen voor beginners

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Ondernemen voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 21:16

Hoi,
Ik ben in maart voor de lol begonnen met hondenfotografie.
Alleen het gaat best wel lekker en het gaat al niet meer over tientjes verdienen. Maar ook niet een volwaardig salaris. Meer een leuk extraatje naast je werk.

Zijn er bokkers die een eigen bedrijf hebben en voor mij wat vragen willen beantwoorden?

Op welk punt stap je naar de KVK? Doe je dat bij een bepaald inkomen of direct al?
Wat komt er dan verder bij kijken? Moet je dan een zakelijke rekening? Officiële facturen sturen?
Hoe zit dat met belasting doen? Ik las iets over dat dat elk kwartaal is?
Ben ik nog iets vergeten?

Ik wil hier wel serieus voor gaan en het zou mooi zijn als aanvulling op een parttime kantoorbaan.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 21:56

Wellicht is de KOR iets voor je. Je dient wel ingeschreven te zijn bij de KVK.
Maar je hoeft dan geen omzetbelasting af te dragen. Ook geen aangiftes per kwartaal. Maar je kan ook geen belasting aftrekken over aankopen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rsregeling

Een KVK aanvragen is zo gebeurd. En wanneer je aan inkomsten al aan een paar honderd euro zit, zeker aan te raden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:16

Ik zit ook te denken om me in te schrijven en dan gebruik te maken van KOR.
Maar ik weet niet zo goed of dat wel zo slim is.

Ik was tijdelijk iets gaan doen in de ochtend (wat ik contant betaald krijg dit mag natuurlijk niet maar was bedoeld voor tijdelijk) totdat ik werk had. Nu heb ik werk voor de avond en kan ik doorstromen daar vrij snel en ook ochtend werk doen.

Nu zijn de verschillende mensen waar ik smorgens bij werk zo blij en ik vind het ook heel leuk en heb ik gevraagt of ze mij ook blijven inhuren als het over de bank gaat en ze zijn unaniem JA maaaaar wel voor hetzelfde uurloon. Dat ik dacht ik kan dat blijven doen maar dan gewoon via de bank en netjes inschrijven bij de KvK. Als ik dat werk doorzet heb ik daar 12000 per jaar mee met 15 uur per week werken in de ochtend.

Dan kan ik nog bij het bedrijf werken maar ik zou ruimte hebben om in de avond ook iets voor mezelf te doen aangezien je tot 20k per jaar mag.

Maar ik vraag me af mis ik iets want geen btw afdragen dat klinkt wel heel fijn.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:24

BeFunny schreef:

Ik was tijdelijk iets gaan doen in de ochtend (wat ik contant betaald krijg dit mag natuurlijk niet maar was bedoeld voor tijdelijk) totdat ik werk had. Nu heb ik werk voor de avond en kan ik doorstromen daar vrij snel en ook ochtend werk doen.

Nu zijn de verschillende mensen waar ik smorgens bij werk zo blij en ik vind het ook heel leuk en heb ik gevraagt of ze mij ook blijven inhuren als het over de bank gaat en ze zijn unaniem JA maaaaar wel voor hetzelfde uurloon. Dat ik dacht ik kan dat blijven doen maar dan gewoon via de bank en netjes inschrijven bij de KvK. Als ik dat werk doorzet heb ik daar 12000 per jaar mee met 15 uur per week werken in de ochtend.

Dan kan ik nog bij het bedrijf werken maar ik zou ruimte hebben om in de avond ook iets voor mezelf te doen aangezien je tot 20k per jaar mag.

Maar ik vraag me af mis ik iets want geen btw afdragen dat klinkt wel heel fijn.

Sorry indien ik je bericht verkeerd interpreteer...
Maar ik interpreteer het zo als dat je in de ochtenduren werkt als huishoudelijke hulp.
Daarvoor geldt dat, indien je niet vaker dan 3 dagen in de week op hetzelfde adres komt, de regeling dienstverlening aan huis waardoor een factuur met BTW niet nodig is.

Zie:
https://www.regeltante.nl/faq/wat-de-re ... nemer,uren)%20met%20dezelfde%20persoon%20samenwerkt.

BeFunny

Re: Ondernemen voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:36

Het klopt alleen is er èèn bedrijf tussen.
Maar die zou ik dan kunnen vragen of ze het particulier wil doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:08

BeFunny schreef:

Je betaald en draagt geen btw af, maar moet net zo goed inkomsten belasting doen. Ik heb nog geen jaar gewerkt dus merk pas volgens jaar wat ik moet betalen maar dat zal ook 34 % zijn wat nog van dat inkomen/ uurloon afgaat. Is dus niet dat alles wat je factureert ook volledig je inkomen is.
Als hun jou hetzelfde uurloon betalen via een factuur hou jij er niet net zoveel aan over dan als jet het nu zwart doet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:18

De KVK zou ik direct een afspraak voor inplannen. Dat moet officieel al zodra je begint met een dienst of product verkopen of zodra je bijvoorbeeld je website online zet. Daarmee ben je natuurlijk ook meteen op de radar van de belastingdienst.

Ik ben om die reden direct de KOR in gegaan. Verwachtte namelijk niet dat mijn bedrijf meteen storm zou lopen. Je kunt even kijken naar de omzet plafonds en of dat handig voor je is. Als fotograaf voor particulieren met honden is de KOR wel leuk want er hoeft dan geen BTW meer gevraagd te worden op je diensten. Nadeel is weer dat je de BTW over nieuwe apparatuur zoals body's of lenzen niet kunt terugvragen dus daarin ben je weer iets duurder uit.

En inderdaad je moet dan vanaf nu netjes alles op factuur bijhouden inclusief de juiste persoonsgegevens van je klanten erbij. Een persoonlijke rekening mag als eenmansbedrijf gewoon dus dat is geen probleem. Al zijn de meeste banken er tegen en willen ze dat je een zakelijke rekening aanmaakt. En als je mensen ooit via iDeal zou willen laten betalen op een website bijvoorbeeld, dan kan dat uitsluitend via een zakelijke rekening kwam ik achter.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:34

Lynn_Nikita schreef:
BeFunny schreef:

Je betaald en draagt geen btw af, maar moet net zo goed inkomsten belasting doen. Ik heb nog geen jaar gewerkt dus merk pas volgens jaar wat ik moet betalen maar dat zal ook 34 % zijn wat nog van dat inkomen/ uurloon afgaat. Is dus niet dat alles wat je factureert ook volledig je inkomen is.
Als hun jou hetzelfde uurloon betalen via een factuur hou jij er niet net zoveel aan over dan als jet het nu zwart doet.

Dat weet ik maar mijn uurloon is niet zo hoog. Ik had dat al berekend. Het is geen 34procent iig.

Die dienstregeling aan huis klinkt ook leuk. Maar of mijn klantjes zitten te wachten op doorbetalen in de vakantie en als ik ziek ben dat is een tweede.

Bij de KOR neem ik zelf die risico's.

Ik zit nu dus echt te kijken naar wat het beste is voor mijn situatie.