Verhuizen naar een andere provincie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deemiii

Verhuizen naar een andere provincie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 16:19

Dag Bokkers!

Mijn vriend en ik zijn er over uit dat we willen verhuizen naar een andere provincie, weg uit de Randstad. Voor mij een droom die uitkomt, al sinds ik een klein meisje was wilde ik hier weg.

Ons oog is op de prachtige provincie Friesland gevallen. Woensdag hebben we een oriënterend gesprek met een hypotheek adviseur om te kijken wat we kunnen lenen. Spannend! We wonen nu aan de kust (Zuid-Holland) maar het is hier te druk en willen we hier blijven wonen dan zijn we genoodzaakt een flatje te kopen in Zoetermeer of Alphen aan den Rijn, ik word bij het idee al niet goed dus ik ben heel blij dat mijn vriend met de optie kwam om te verhuizen naar een andere provincie!

Nu zijn er vast Bokkers die ook verhuisd zijn naar een andere provincie en was ik benieuwd hoe dat bij jullie is verlopen. Ik vind het best spannend om weg te gaan hier, vooral omdat ik mijn ouders dan minder ga zien. En ook je sociale contacten hier laat je achter. Hoe snel voelden jullie je op je plek?

En ga je dan eerst opzoek naar een woning en dan pas werk of eerst werk en dan een woning? Ik zit vol met vragen dus vertel vooral hoe het bij jou is verlopen! :D

Groetjes Demi

Muurp

Re: Verhuizen naar een andere provincie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:23

Wat een mooie stap! :D

Ik ben juist de andere kant op gegaan haha, van de Veluwe naar de Randstad (tja, je doet iets voor de liefde...) maar ben wel heel blij met mijn keuze.

Wat betreft ouders en vrienden, ja dat is wennen. Ik moest echt aanleren om bijvoorbeeld vaker te bellen of te appen naar ze, want zag de meesten minimaal wekelijks. Nu plannen we eens in de zoveel weken een nachtje/weekendje in het oosten van het land, we slapen dan vaak bij mijn ouders. En proberen op zo'n moment ook meteen met andere vrienden af te spreken. :)

Ik had het 'geluk' dat mijn werk zich dichterbij de randstad bevond dan bij mijn oude huis en kon dus gewoon blijven werken, maar ik zou wel aanraden dat áls je de ruimte hebt, wel eerst een week of 2/3 vrij te houden na de verhuizing voordat je daadwerkelijk gaat werken om even te settelen en niet meteen vol gas door te gaan. Maar alvast rustig op zoek naar een baan is niet onverstandig, in Friesland is de werkgelegenheid gewoonweg minder dan in de randstad en het kan dus iets langer duren voordat je werk hebt.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:26

Mijn oud-stalgenootje is van Haarlem naar Limburg verhuisd. Ze zijn daar hun droom aan het verwezenlijken en hebben nog geen seconde spijt.

Ik ben juist van het platteland de Randstad in verhuisd.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:29

Check, wij zijn van Rotterdam verhuisd naar Siegerswoude met een tussenstop in Norg en Leek.

Ik was snel gewend en heb altijd gezegd.... nooit meer terug.

Ons huis te koop gezet in augustus precies in de crisis tijd.
Half jaar in een bosbungalow gewoond in het bos in Norg.
Daarna 2 jaar in een huurwoning in Leek.

Ons huis in Rotterdam was pas na ruim 1 jaar verkocht toen zijn we rond gaan kijken en hebben ons plekje in Siegerswoude gevonden.

Mando op een leuke pensionstal eerst 14 jaar in Oostwold bij Leek en nu alweer 3 jaar in Kornhorn.

Als je werk heb en een paard dan heb je snel overal contacten hoor maar je moet gewoon even je weg vinden.

Mijn man had via monsterboard zijn baan gevonden in Bolsward en ik kon via mijn werkgever overstappen.

Mocht je vragen hebben stel ze gerust.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:30

Ik ben 7,5 jaar geleden verhuisd van Zuid-Holland ('s-Gravendeel) naar de Zuid-Oost Veluwe. En het enige waar ik daadwerkelijk moeite mee heb is de afstand naar mijn ouders toe. Zeker nu ze wat ouder worden. Ze zijn nog gezond en fit, maar toch... Als er wat gebeurt ben je niet zo 123 daar. En mijn broertje woont in Haarlem, dus die is niet veel dichterbij.

Ik ben eerst verhuisd en pas daarna een andere baan gezocht. Omdat de hypotheek veel makkelijker vanuit een vast contract te krijgen was. Nadeel was wel dat thuiswerken nog niet echt de norm was en ik toen 4 dagen in de week naar de Randstad kon rijden. Wat een drama. Maar gelukkig had ik snel een andere baan en na een opzegtermijn van 2 maanden kon ik daar beginnen.
Verder is het belangrijk om sociale contacten op te doen en daar moet je zelf moeite voor doen, want de mensen komen niet naar jou. Je moet echt willen integreren. Klinkt heel gek in hetzelfde land, maar oost is echt al heel anders dan west, laat staan nog verder naar het noorden. Veel mensen kijken ook met argwaan naar je, want veel zien westerlingen hier vooral de goedkope huizen kopen en vervolgens klagen over het platteland (geur van mest enzo). Maar als ze zien dat je echt hier wilt wonen en je best doet, dan gaan de deuren ook zo open.
Wij hebben geen kinderen, dus aan het schoolplein leerden we geen mensen kennen. Een pensionstal deed al veel toen ik mijn paard daar stalde. En we spelen allebei muziek, dus zijn lid geworden van de plaatselijke muziekvereniging.

Inmiddels zijn we helemaal ingeburgerd :D
Wonen en werken hier, hebben een behoorlijke vriendenkring en leren nog steeds nieuwe mensen kennen. We willen niet meer terug. Mijn ouders zijn hier aan het inschrijven op seniorenwoningen en ik hoop echt dat dat gaat lukken.

Van vriendschappen in het westen is weinig meer over. Af en toe nog contact. Maar zelfs familieleden die ik wekelijks zag spreek ik nauwelijks. Mijn inmiddels man spreekt wel meer vrienden (komt zelf uit Dordrecht en is voor mij mee verhuisd). Ik heb er best wel tijd in gestoken om de contacten te onderhouden, maar ik kon elke keer naar het westen en naar mij toe vonden ze te ver. Op een gegeven moment verwatert dat. Uit het oog uit het hart was hier wel erg van toepassing helaas.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:34

Deemiii schreef:
En ga je dan eerst opzoek naar een woning en dan pas werk of eerst werk en dan een woning?

Ja, dit vind ik ook een interessante. Ik zou graag van omgeving Rotterdam naar omgeving Putten (Veluwe) willen.
Ik werk in het onderwijs en kan dus niet tijdelijk thuiswerken, rustig iets anders zoeken en dan op mijn gemak overstappen.
Maar hoe doe je dat praktisch gezien? Verhuizen en een nieuwe baan tegeijk is ook intensief.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:34

Ja de weg van het westen naar het noorden is langer dan andersom.

Bij ons zijn ook alle westerlingen afgehaakt hoor.

Mijn ouders zijn 1 jaar na ons naar Leek verhuisd
Mijn zwager 2 jaar geleden naar Wateren en mijn schoonouders in december naar Donkerbroek.
Dus alles woont nu ook hier.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:36

Goof schreef:
Deemiii schreef:
En ga je dan eerst opzoek naar een woning en dan pas werk of eerst werk en dan een woning?

Ja, dit vind ik ook een interessante. Ik zou graag van omgeving Rotterdam naar omgeving Putten (Veluwe) willen.
Ik werk in het onderwijs en kan dus niet tijdelijk thuiswerken, rustig iets anders zoeken en dan op mijn gemak overstappen.
Maar hoe doe je dat praktisch gezien? Verhuizen en een nieuwe baan tegeijk is ook intensief.

Tijdelijk op een vakantiepark en dan pas een andere woning zoeken zou een optie zijn zodat je ook de omgeving wat leert kennen en je weet waar je wel of niet wil wonen.

Nu was dat 17 jaar geleden wel makkelijker dan nu hoor.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:43

Goof schreef:
Deemiii schreef:

Ik heb dus een tijdje heen en weer gereden. Maar vond dat echt wel pittig met de files. En dan werkte ik 4 dagen en bleef nog wel eens een nachtje over. Dan werkte ik de 1e dag 10 uur, zodat ik de 2e dag voor de files weg kon. Maar ik was blij dat ik een baan hier vond.
In jouw geval zou ik het proberen zo te plannen dat je in de vakantie kan verhuizen en na de vakantie ergens anders kan beginnen. Docenten zijn er ook op de Veluwe hard nodig en overal is tekort.
Maar dan kan alleen als je geen klushuis hebt :+

Mando: ja bizar hè, dat die weg veel langer is dan andersom. In het begin deed ik er echt nog moeite voor. Maar uiteindelijk kostte het me zoveel energie en kreeg ik er voor mijn gevoel weinig voor terug. En nu vind ik dat prima, heb onwijs leuke vrienden hier. Maar in het begin was het best wel even eenzaam toen ik hier nog niet veel mensen kende. Nu kan ik goed alleen zijn en kon ik mijn ei kwijt bij de paarden. Dus dat kwam ook wel weer goed.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:46

Goof schreef:
Deemiii schreef:

Mijn ouders hebben eerst gekeken wat de mogelijkheden waren qua werk.
Vanuit Brabant naar Drenthe. Dat was 20 jaar terug geen probleem. Mijn moeder solliciteerde, werd aangenomen en toen hebben ze de knopen doorgehakt. Met een jaar overgang vanwege huis verkopen, school afmaken, etc.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:47

Ik ben van Utrecht naar Limburg verhuisd, alweer bijna 15 jaar geleden. De afstand naar mijn ouders, broer en zus is wel wat ik het lastigste vind, je kan niet even voor een uurtje koffiedrinken afspreken. Ook van mijn toenmalige vrienden spreek ik niemand meer omdat de afstand gewoon te groot is. Maar toch zou ik niet meer terug willen. Ik vind de rust hier heerlijk. In het begin is het wel wat lastiger want ik had nog geen rijbewijs en als ik dan boodschappen moest doen was ik afhankelijk van anderen omdat er geen winkel in mijn dorpje is. Maar nu vind ik het fijn om zo achteraf te wonen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:49

Daihyo, ja, verhuizen in de zomervakantie zou wel perfect zijn natuurlijk.

Mando, ik heb sinds een aantal jaar een stacaravan op een vakantiepark daar, dus je hebt gelijk, daar kan ik ook iets ocmverbruggen. Het is echt hilarisch dat ik daar zelf niet aan denk _O-

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:54

Mando schreef:
Ja de weg van het westen naar het noorden is langer dan andersom.

Bij ons zijn ook alle westerlingen afgehaakt hoor.

Mijn ouders zijn 1 jaar na ons naar Leek verhuisd
Mijn zwager 2 jaar geleden naar Wateren en mijn schoonouders in december naar Donkerbroek.
Dus alles woont nu ook hier.

Bij ons is het andersom. (Schoon) familie komt nooit hier. Hier is noordrand van Rotterdam. Schoonfamilie komt oorspronkelijk uit Siegerswoude. Nu in Zevenhuizen (Groningen, die andere Zevenhuizen is bij ons op fietsafstand) Donkerbroek en nog wat plekken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:04

Ik ben vorige week verhuist van Alphen aan den rijn naar Vinkel (Noord Brabant) Ik heb in Alphen aan den rijn prima gewoond trouwens. Mijn relatie ging uit na 22 jaar en erg ziek geweest. En moest iets voor mezelf zoeken en heb altijd iets met het bos en de natuur gehad en bedacht me ik kan een appartementje of klein rijtjeshuis je in zh kopen of ik kijk breeder en nu heb ik een klein vrijstaand huisje Tiny House op ruim 500meter perceel in het bos. Een woonwijk in het bos dus niet in the middle of nowhere maar wel vrijheid en mijn eigen plekje.
Ik woon hier pas kort dus ik kan nog niet antwoord geven op het vragen. Behalve dat ik geen spijt heb van mijn vertrek uit zh. Ik woon ook echt alleen maar ik kan hier helen en mijn leven opnieuw kleur geven. Want had ook geen werk meer. Dus echt alles ga ik hier oppakken.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:16

wij zijn van Den Helder naar Heeg (dorpje vlakbij Sneek) verhuisd toen ik puber was. Mijn vader bleef destijds werken in Den Helder en reed op maandag heen, dinsdag terug, woensdag heen, donderdag terug en vrijdag heen en weer.

Onze ervaring is ook dat de afsluitdijk van Den Helder naar Friesland langer is dan andersom, haha. Maar mijn ouders hebben nooit spijt gehad en wij als kinderen ook niet. Friezen staan vaak bekend als stug en sommigen zijn dat vast, maar zeker niet allemaal.

De werkgelegenheid is hier inderdaad niet zo groot als in de Randstad, dus wellicht is het verstandig om eerst werk te zoeken en dan pas een woning. De huizenmarkt is hier ook niet zo "gek" als in de Randstad, maar ook hier blijft het soms lastig tussen de biedingen te komen ook afhankelijk van in welke prijsklasse jullie zoeken natuurlijk.

Spannend hoor deze stap! Succes met alles wat jullie beslissen en mocht je iets willen weten over omgeving Sneek (woon nu zelf ook in de stad Sneek en werk in de financiele dienstverlening) mag je me altijd een pbtje sturen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:25

Goof schreef:

Mando, ik heb sinds een aantal jaar een stacaravan op een vakantiepark daar, dus je hebt gelijk, daar kan ik ook iets ocmverbruggen. Het is echt hilarisch dat ik daar zelf niet aan denk _O-

Wil je partner ook naar de Veluwe?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:29

BeFunny schreef:
Goof schreef:

Wil je partner ook naar de Veluwe?

Ja, anders wordt het lastig :j

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:46

Ja, ik zou dan al weg geweest zijn naar de Veluwe. Ik zit nu dan in Brabant maar het is echt wel lekker om gewoon zo in het bos te staan.
Je kunt ook tijdelijk inschrijven op de camping dat mag ook tijdens verbouwen gemeentes mogen dat niet weigeren. Moet je wel een plan hebben wanneer je eruit gaat maar dat is wel ideaal om te kijken waar je precies wil wonen. Je zou je huidige huis dan kunnen verhuren om te kijken of je werk kan vinden etc vanuit waar je op de camping zit want ik denk dat je wel daar in de buurt iets wil.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 18:06

Wij wonen nu in de Randstad (Den Haag) maar willen met zo'n 2 a 3 jaar wel weg van hier. We orienteren op Zeeland of meer richting Duitse of Belgische grens. In ieder geval ben ik helemaal klaar met de drukte in de stad en erom heen. En wil gewoon meer ruimte. We hebben gelukkig een goed huis maar mijn dochter moet nog een huis vinden. Dus die wil hier ook niet blijven. Wat je hier betaalt voor een postzegel wonen is absurd.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 21-07-25 18:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Frits2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 18:07

Wij, ons gezin dus, man, vrouw een twee dochters zijn in 1999 verhuisd van Apeldoorn naar Groningen stad.
Geen moment spijt gehad. Wij willen echt niet meer terug.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:01

Frits2008 schreef:
Wij, ons gezin dus, man, vrouw een twee dochters zijn in 1999 verhuisd van Apeldoorn naar Groningen stad.
Geen moment spijt gehad. Wij willen echt niet meer terug.

Precies dit!
Ik ben in 2017 van de Zuid Veluwe naar stad Groningdn verhuist.
Mijn man woonde hier al, maar ik wil nooit meer terug die kant op, Groningen is een heerlijke stad :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:07

Ik ben zelfs net de grens over gegaan. Ik woonde en werkte in het oosten en ben naar het zuiden gegaan. Voordeel was dat ik bleef werken waar ik zat, dus ik liet niet alles achter.
Was een klein beetje bang dat de contacten die we hadden (zowel ik met vriendinnen als wij samen met andere stellen) zouden verwateren maar inmiddels zijn we twee jaar verder en heb ze nog nooit zoveel gezien als nu. Elke maand uit eten met vriendinnen, elke anderhalve maand/twee maand gezellig eten bij vrienden thuis of bij ons. Passen ook op onze dieren als wij een tripje doen. Heb t nog nooit zo close gehad eerlijk gezegd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:13

Ik ben verhuisd van Noord-Holland naar Noord-Brabant.
Echt heerlijk! Ik wil nooit meer terug.
Ik zeg altijd maar dat ik in de verkeerde provincie geboren ben :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:19

Ik ben in 2014 van Nunspeet naar Almelo verhuisd.
Altijd op de noord-west Veluwe gewoond en ik moest op zoek naar een andere woning omdat ik op dat moment in een trainingsappartement zat vd toenmalige woonvorm.
Ik ben gewoon door het hele land contact gaan opnemen met woonvormen met de eisen dat ik mijn huisdieren mee wilde nemen en dat er een goede ov-verbinding moest zijn.
Dat is gelukt, denk 2,5-3 maanden nadat ik het eerste contact had met de huidige woonvorm ben ik verhuisd naar een appartement met een bushalte op een paar minuten loopafstand en het station op ±3 minuten met de bus.
Inmiddels heb ik een duplex benedenwoning, wat ruimer dan dat appartement waar ik begon, om de hoek van een winkelstraat met winkelcentrum, andere kant op een park, stuk of 3 bushaltes binnen ruim 5 minuten lopen en ±4 minuten met de bus vanaf het station.
Vanuit daar ben ik met ±1:40u bij mijn ouders en zij met ongeveer 1:15u bij mij met de auto.

Geen baan waar rekening mee gehouden moest worden ofzo en mijn (woon)omstandigheden zijn natuurlijk anders dan die vd meesten hier.

Overigens wil ik ook niet meer terug naar mijn oude regio.
Leuk voor visite, ik ga af en toe een weekend naar mijn ouders en wanneer er werkzaamheden zijn aan mijn huidige woning ben ik daar wat langer, maar er weer wonen?
Nopenopenope. :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:24

Ik zou je baan aanhouden en dan pas zoeken, vooral in deze markt en dat je jezelf geen druk op legt. Daarbij heb je nu misschien vaste contracten en na solliciteren wellicht niet gelijk. Het wordt dan even afzien qua heen en weer rijden als je iets vind, maar de Hypotheker ziet graag een vaste aanstelling. Hebben jullie een baan waarbij je wellicht een deel vanuit huis zou kunnen werken?