Psycholoog op het werk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Psycholoog op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 07:28

https://www.msn.com/nl-nl/entertainment ... ocialshare

Zouden jullie naar een therapeut/psycholoog gaan op het werk als het wordt aangeboden? Dus soort van preventief? Zien jullie daar voordelen van of juist niet? Het kost je dan niets.

Ik zie daar wel voordelen van eigenlijk en ik zou er zelf wel heen gaan. Voorkomen is beter dan genezen. En je kan je 'oliebol' op kantoor achterlaten, je praat daar van je af en neemt het op die manier ook minder snel mee naar huis.

Wat zouden jullie doen?

Jessix

Re: Psycholoog op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:05

Als je er behoefte aan hebt waarom niet? Wij hebben ook een maatschappelijk werker die beschikbaar is. En preventief sowieso veel aanbod zoals bijvoorbeeld mind fit.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:09

Nou, wij hebben deze optie dus niet helaas. We hebben wel een fysio 1x per maand maar geen psycholoog.

Maar mochten we die optie hebben dan was ik wel gegaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:20

Lijkt me heel goed als die optie er is!
Je ziet het steeds vaker. Ook dat je een coach kan krijgen.

Je investeert als werkgever dan in je werknemers en dat ga je denk ik terugzien in je ziekteverzuim en ook in de loyaliteit en werkplezier.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:21

Bij ons hebben ze de optie ook, ik het kader van preventief inderdaad. Ik vind het een goed idee ik denk dat je hiermee echt wel het verzuim lager kan krijgen omdat je preventief al veel voor kan zijn.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:25

Ik heb ook gebruik gemaakt van het traject van de bedrijfspsycholoog. Weliswaar niet preventief maar wel toen begrepen dat ik altijd zelf weer een afspraak mocht maken. Heel fijne optie. :j had ik toen eigenlijk eerder moeten weten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:26

Wat fijn te lezen dat er idd bedrijven zijn die deze optie al hebben.
Oprecht jammer dat wij het niet hebben. Wij hebben echt wel een hoog verzuim gehad.
Nu wel iets minder geloof ik.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:33

Ik vind het ook een goede zaak. Het kan zeker bijdragen aan de gezondheid van de werknemers.

Ik zou er ook gebruik van maken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:40

Ik heb ook veel baat gehad aan bedrijfsmaatschappelijkwerk.
En dat die op vaste momenten op locatie zat heeft zeker bijgedragen.
Had ik een afspraak moeten maken en elders heen had ik het niet gedaan.
Maar letterlijk de open deur maakte het makkelijk om even binnen te lopen.
En ik was niet de enige daarin.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:53

Oh wat goed zeg… ! Fijne ontwikkeling.

Een gezonde arbeider is goud waard dus waarom geen voorzieningen aanbieden.

Als ik er behoefte aan zou hebben zou ik het zeker gebruiken

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:21

Nee. Alleen als je een soort budget zou krijgen van het werk en zelf je psycholoog kan kiezen.
Als het iemand is aangesteld door de firma, dan heb ik weinig vertrouwen in de vertrouwelijkheid daarvan.

Een fysio oid zou ik wel doen, wij hebben hier bv wekelijks een les core stability dat je kan volgen, dat is wel leuk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:24

Als het een goede is dan zeker. Effectiviteit hangt toch erg samen met de klik die je ervaart

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:26

Wij hebben dan geen psycholoog op het werk maar wel een extern persoon/bedrijf
waar je ei kwijt kan als je daar behoefte aan hebt.

Die denkt ook zeker mee met dingen waar je eventueel tegen op loopt.
Mij heeft het deels wel geholpen met haar adviezen.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:56

Bij ons op het werk bieden ze ook verschillende coaches aan:
    - Mental coaching
    - Budget/financiële coaching
    - Leefstijl coaching
    - Online fysio coaching

Ik maak er zelf geen gebruik van, maar ik vind het goed dat ze het doen. Er is een geheimhoudingsplicht tegenover je werkgever, dus ik zou het wel vertrouwen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:19

Ja via werk kan ik gebruik maken, nml 10 gesprekken per jaar met een psycholoog. Wel verwijzen ze je door als het meer fundamentele hulp behoeft.
Wel meer werkgevers maken hier gebruik van, het heet Open Up.
Ik vond het heel nuttig en fijn hier gebruik van te kunnen maken. Er is gewoon geheimhoudingsplicht dus ik zou alles wel durven vertellen. Eerlijk gezegd, heeft deze psycholoog mij meer geholpen dan de POH ggz.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:10

Bij ons kan je je laagdrempelig aanmelden bij een extern bedrijf voor hulp. Daar hoor ik veel positieve dingen over. Dit kan zonder goedkeuren van de leidinggevende en is heel anoniem.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:56

Ik zou er zelf niet zo happig op zijn. Zou het alleen doen als ik heel zeker weet dat het vertrouwelijk gebeurd, bijv als je via je werk bij een externe partij terecht kan en er duidelijk spelregels zijn opgesteld, geheimhoudingsplicht etc en dat ik vanuit mezelf ook het vertrouwen voel. Ik wil mijn verhaal best kwijt maar niet bij iemand die daar puur in het belang van mijn werkgever zit.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:04

In principe hebben psychologen een vrij strenge geheimhoudingsplicht dus daar zou ik dan ook op vertrouwen. Natuurlijk is het altijd kijken of de klik er is, maar het zou wel top zijn om bijvoorbeeld wachttijden te overbruggen. Ik vind het dus zeker een goede stap. Hopelijk zorgt het ervoor dat er wat minder uitval komt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:11

Nee, ik zou het niet doen. Als ik hulp wil, wil ik dat niet via/in/binnen het werk. Dat komt te dichtbij.
Tenzij ik Politieman, ambulance medewerker of brandweerman zou zijn. Dan vind ik het wat anders.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:21

Wat een goede ontwikkeling. Bij mijn vorige werkgever zou het zeker geholpen hebben om het verzuimpercentage naar beneden te krijgen.

Ik zou er iig heen gegaan zijn en wellicht had ik dan ook mijn burnout kunnen voorkomen of geholpen kunnen worden met grenzen bewaken of voor mezelf kiezen en vertrekken.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:23

Op mijn werk hebben ze een bureau ingehuurd waar je heen kan als je gewoon wilt praten of richting overspannen gaat. In het onderwijs zijn natuurlijk best wat mensen met burn-out/overspannen/ect klachten.
Eens in de zoveel tijd was het verplicht geloof ik.
Eerst was ik sceptisch, maar ik vond het echt heerlijk! Ik mocht een uur lang praten over alles, zonder dat er verwacht wordt dat je ook naar de ander luistert. Normaal ben ik altijd degene die luistert en nu kon ik alles er lekker uit praten. Fantastisch!
Ik had geen klachten, maar vond het wel echt top.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:34

Ja, ik denk zeker met de huidige maatschappij dat het belangrijk is als werkgever om te investeren in het mentale gedeelte of in elk geval de mogelijkheden aan te bieden.

een psycholoog heeft geheimhouding. Het verstandige is denk ik wel dat het een extern bedrijf is dus idd niet iemand uit de directe kring.

We hebben het jaren terug gehad op het werk , was een extern bedrijf ingehuurd om zich bezig te houden met de vitaliteit van ons, eerste dmv een groeps gebeuren en daarna kreeg je een of een een gesprek met de psycholoog en voor de gene die er behoefde aan hadden werden deze sessies verlengt, ik vond het inderdaad fijn even praten waar je tegen aanloopt.

Gezien de reguliere GGZ behoorlijke lange wachtlijsten heeft is dit een laagdrempelige manier, zonder dat er gelijk een HA bij betrokken moet worden.

Dus ja ik ben groot voorstander als er goed word gewerkt aan het mentale gedeelte en uiteindelijk is het behoud van je personeel.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:01

Het lijkt mij top er vanuit gaande dat er geheimhoudingsplicht is. Net als fysio, nu moet ik in mijn eigen tijd naar fysio en ervoor betalen voor lichamelijke klachten die vooral ontstaan na werkdagen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:07

Wat een aantal al zeggen, alleen als er geheimhoudingsplicht is, en men zich daar ook aan houdt. Met de bedrijfsarts heb ik er al een hard hoofd in. Of ze bij een psycholoog zich er dan wel aan houden betwijfel ik.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:10

Hier kunnen mensen een beroep doen op een psycholoog van de arbodienst. Daar wordt regelmatig gebruik van gemaakt en men is daar zeer tevreden over :).