Karma en bijgeloof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desty

Karma en bijgeloof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:21

Er zijn vast meer bokkers die net als ik ook geloven in karma en misschien ook bijgeloof.

Zo klop ik toch altijd fysiek af als ik het idee heb dat ik iets ‘jinx’ :j Het hoeft trouwens niet per cé hout te zijn. Daar geloof ik dan weer niet in :P

Maar geloof ik er wel heilig in dat als ik me goed gedraag in het verkeer zoals voetgangers voorrang geven terwijl ze dat eigenlijk niet hebben, dat ik er later vast iets goeds mijn richting op komt. Bijvoorbeeld een vrije parkeerplaats ergens als dichtstbijzijndste :D

Anderzijds ben ik er ook van overtuigd dat wanneer iemand iets doet waarmee hij iemand anders ‘pijn’ doet, op welke manier dan ook, dat hij/zij het ook wel terug op zijn bordje krijgt.

Ik heb veel zin om jullie bijgelovigheden te lezen. Wie weet houd ik er weer nieuwe aan over

balance
Moderator Over Paarden

Re: Karma en bijgeloof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:38

Nou, bijgeloof waarschijnlijk wel. Ik vraag vaak om een parkeerplaatsje. Of een gratis winkelkarretje omdat ik weer eens geen muntjes heb. Of een gelegenheid om een drukke rijbaan in te kunnen schuiven.
Lukt allemaal, in mijn beleving altijd. Maar of dat echt zo is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:41

Terwijl het hout-gedeelte juist het deel is waar het (bij)geloof vandaan komt :)

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:42

Interessant topic. :) Ik ben daar wel nieuwsgierig naar: waar baseer je dat geloof in bijv. karma op? :)

Ons brein is gemaakt om verbanden te leggen, en ik geloof zeker ook wel in een bepaalde mate van wie goed doet goed ontmoet. Het idee van 'karma' wordt in het Westen vaak als een soort universeel idee gebruikt, terwijl het officieel natuurlijk een spiritueel principe uit het hindoeïsme en boeddhisme is, en daar echt onderdeel is van een heel systeem van overtuigingen (leer), waar ook dingen als reïncarnatie, dharma (levenspad/plicht), en spirituele ontwikkeling bij horen. Er zit dus, los van of je het er mee eens bent, een bepaalde 'logica' achter; binnen het boeddhisme is karma logisch, want het past in het grotere systeem van wedergeboorte/verlichting etc.

En bijv. het christendom / islam heeft ook z'n eigen theologie en kijk op goed en kwaad. Dus los van of je daar in gelooft of niet, het zijn vaak bepaalde gedachtengangen mbt moraal en ethiek of goed/kwaad en vaak ingebed in een theologie/religie en ethiek. Er zit zegmaar een 'verhaal' achter.

Dus ik vroeg me af: is dat bij jou iets dat je voelt, uit ervaring hebt gemerkt, of ergens vandaan hebt gehaald qua overtuiging? :) An sich denk ik dat bijgeloof iets heel menselijks is; en het hele punt daarvan ook is dat je gelooft dat bepaalde handelingen, voorwerpen of gebeurtenissen invloed hebben op je geluk of ongeluk, zonder dat daar een rationele of wetenschappelijke basis voor is.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:46

Desty schreef:
als ik me goed gedraag in het verkeer zoals voetgangers voorrang geven terwijl ze dat eigenlijk niet hebben

Dat is heel aardig bedoeld en alles. Maar het kan voor verwarring en dus gevaarlijke situaties zorgen(!)
Goed gedragen in het verkeer is voor een belangrijk deel je aan de regels houden.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:55

Qimm schreef:
Desty schreef:
als ik me goed gedraag in het verkeer zoals voetgangers voorrang geven terwijl ze dat eigenlijk niet hebben

Dat is heel aardig bedoeld en alles. Maar het kan voor verwarring en dus gevaarlijke situaties zorgen(!)
Goed gedragen in het verkeer is voor een belangrijk deel je aan de regels houden.

Nouja an sich herken ik dat wel, soms zijn er overgangen waar auto's standaard blijven doorrijden en ze als ze netjes wachten gerust een kwartier kunnen wachten. Dus als het geen situatie is waar ik keihard hoef te remmen of er door mijn actie een gevaar wordt gevormd, kan ik er ook ook altijd wel plezier uit halen om hen even te laten oversteken :) Ik word daar ook blij van wat wel weer een positieve invloed kan hebben op mijn middag, zoals bijv. ook iemand voorlaten bij de kassa; ik geloof niet zozeer dat er daarom mij dingen vervolgens ook zullen toevallen, maar wel dat het een positieve werking kan hebben op mijn gemoed en daarmee ook weer op het vervolg van mijn dag; en ik geloof ook wel dat als jij een positieve houding hebt naar anderen mensen dit aanvoelen en je dit ook weer terug kan krijgen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:11

O ja, dat laatste ben ik zeker ook met je eens. Doe ik ook hoor waar mogelijk.
Even iemand voorlaten, niks mis mee en als het dan karma is dat ik zelf even voor mag gaan ben ik er blij mee.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:13

Leuk topic.

Ja, ik ben zeker bijgelovig en geloof echt in Karma. Mijn moeder riep altijd al wie goed doet, goed ontmoet.
Zo ben ik ook overtuigd van de vind capaciteiten van de Heilige Antonius. Terwijl ik overtuigd atheïst ben, want de bijbel vind ik een sprookje. Maar als ik dingen kwijt ben, roep ik standaard Antonius aan en vind het bijna altijd terug. Op de gekste plekken.
En ik geloof ook dat als je goed voor anderen bent, het uiteindelijk naar je toe komt. En al is de nood ook zo hoog, de redding is altijd nabij.
Of dat alles in 3en komt, is er een ramp, dan volgen er nog 2. Of juist andersom.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:31

Qimm schreef:
Desty schreef:

Mee eens, dat vind ik ook niet wenselijkheid ( aardig gezegd) haha.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:46

DubbelFun schreef:
Terwijl het hout-gedeelte juist het deel is waar het (bij)geloof vandaan komt :)

Ik weet het, maar toch werkt het :') . Al te vaak meegemaakt dat ik expres niet afklop en dan gebeurt het dus. Maar na uitproberen of het per cé op hout moet, dat hoeft bij mij niet. Wie weet ben ik de uitzondering?

@Sellyxx: leuke benadering. Zelf ben ik erg geïnteresseerd in het zen-boeddhisme, niet zo zeer Hindoeïsme, maar ik kan me zeker vinden in het feit dat alles met elkaar in verbinding staat. Ik kan daarmee dus ook invloed uitoefenen op een vrij interpreteerbare manier. Wanneer ik zorg voor kalmheid, wordt dat gereflecteerd. Ook in het verkeer bijvoorbeeld. Ook al is mijn bijdrage miniscuul, het is niet níks.

Hoe zie jij het zelf?

Qimm schreef:
Desty schreef:

Bedankt voor je kritische noot, en ik moet me verexcuseren dat ik het misschien tekort door de bocht heb opgeschreven, maar ik bedoel uiteraard dat wanneer ik heb geanticipeerd en het geen gevaarlijke situaties doet veroorzaken, maar wel iemand kan helpen. Terug on topic! Geloof jij in Karma?

@Yavanna: leuk om te lezen, die vorm kende ik nog niet! Lijkt me ook een hele handige :D

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:51

De wet van drie is een wicca wet.Alles wat je de wereld in stuurt komt drie keer bij je terug.
Ook een soort karma dus eigenlijk.
Soms denk ik de werking van karma te zien bij mensen maar pas later in hun leven.Alsof karma je ruim de tijd geeft om je fouten te herstellen ofzo.
Maar ..kweeniehoor…er zijn zo veel vieze mensen en die lijken overal mee weg te komen.
En als er dan iets naars gebeurd in je eigen leven en je weet niet waar je dat aan verdiend heb?
Het klinkt wel fijn rechtvaardig dat karma , dat wel geruststellend ofzo.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:56

Ik begrijp wat je zegt @office. Dat doet me denken aan een andere vorm van karma/bijgeloof: dat je ziektes kan krijgen als je bepaalde dingen niet ‘oplost’ bij jezelf. Dingen niet ‘verwerkt’. Er zijn hier veel boeken over geschreven en in China is dit hoe hun traditionele geneeswijze werkt. Al wordt het hier in het westen vaak niet op die manier ‘geloofd’. Ziektes zijn toeval en hebben geen emotionele/geestelijke oorsprong, enkel fysiek.

Karma zou als ik je dus goed begrijp een vorm van placebo kunnen zijn. Maar placebo is bewezen effectief, dus is het dan niet de waarheid? :D
Laatst bijgewerkt door Desty op Gisteren, 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:57

Mijn vader mag nooit meer over zijn auto praten hier in huis.
Hij heeft altijd pech als hij wat positiefs over zijn auto zegt.
3 weken geleden nog, nee mijn auto blijft voorlopig nog wel. Hij doet het zo goed.
2 uur later staat mijn moeder aan de kant met een bonkende auto en een brandend motor lampje.
En dit is niet de eerste keer en ook niet de 2de keer dat er wat gebeurd nadat mijn vader zijn mond te groot had over de auto.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:08

Ik geloof niet in karma als werkelijk 'ding' Ik ben meer van de 'wie goed doet, goed ontmoet' en 'behandel anderen zoals je zelf behandeld wil worden'. Niet omdat ik dan geloof dat ik het dan verdien (krijg) maar omdat ik moeilijk van anderen kan verwachten dat ze aardig doen tegen mij zonder dat ik dat zelf ook doe.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:15

Ja ik geloof wel in karma.
Mijn buurman vond het nodig om de sloten dicht te gooien, die hadden totaal geen nut volgens hem. Dat alle andere buren geen afvoer meer hadden was niet zijn probleem. De buurman aan de andere kant vond het nodig om een illegaal bouwwerk te plaatsen waarvoor hij grondwater moest afvoeren, juist op dat stuk waar geen sloten meer waren, het land stond compleet blank. Beide buurmannen denken dat ze burgemeester zijn en kunnen doen en laten wat ze willen. Nu zaten ze elkaar dwars.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:02

Ik heb net een keer te vaak gezien dat de automobilist die mij (veel) te hard rijdend en asociaal voorbij kwam nog net wel het groene licht had, over het spoor of de brug kwam of net voor die tractor kon invoegen.
En ik met mijn goede gedrag stond te wachten.

Is dat dan negatieve karma?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:50

Yavanna schreef:
Leuk topic.

Ja, ik ben zeker bijgelovig en geloof echt in Karma. Mijn moeder riep altijd al wie goed doet, goed ontmoet.
Zo ben ik ook overtuigd van de vind capaciteiten van de Heilige Antonius. Terwijl ik overtuigd atheïst ben, want de bijbel vind ik een sprookje. Maar als ik dingen kwijt ben, roep ik standaard Antonius aan en vind het bijna altijd terug. Op de gekste plekken.
En ik geloof ook dat als je goed voor anderen bent, het uiteindelijk naar je toe komt. En al is de nood ook zo hoog, de redding is altijd nabij.
Of dat alles in 3en komt, is er een ramp, dan volgen er nog 2. Of juist andersom.

Maar er gebeuren toch bijna nooit drie rampen bij elkaar :?

Toen de Twin towers werden verwoest, was dat met 4 vliegtuigen. En 2 Twin towers. En het Pentagon. En gelukkig is het maar 1x gebeurd dat er met vliegtuigen in gebouwen is gevlogen (in die tijd)

Als er vliegtuigen neerstorten, is dat ook altijd 1 en geen drie in korte tijd.

Toen met de tsunami was er maar 1 tsunami gelukkig.

En een vulkaan barst eigenlijk ook altijd in z’n eentje uit.

Ik hoor dus meerder mensen zeggen dat alles in drieën komt maar heb het in de praktijk nog niet echt gezien.
Moet er ook niet aan denken dat je nog 2 rampen kan verwachten als er één geweest is :')

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:57

Maar het hoeven niet 3 dezelfde rampen te zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:00

daantjuhhh schreef:
Maar het hoeven niet 3 dezelfde rampen te zijn.

Maar drie verschillende rampen in korte tijd komt toch ook niet echt voor :')

Of mag het ook met 10+ jaar tijdsbestek er tussen. Dan komen er idd vast nog wel 2 bij als er wat gebeurt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:18

verootjoo schreef:
[knip]

Ik hoor dus meerder mensen zeggen dat alles in drieën komt maar heb het in de praktijk nog niet echt gezien.
Moet er ook niet aan denken dat je nog 2 rampen kan verwachten als er één geweest is :')

Ik heb tussen medio december 2008 en medio februari 2009 3 dieren gekocht/in huis genomen:
2 katten en een paard.
Een periode van 7-8 weken.

Tussen medio mei en medio juli dit jaar, periode van eveneens 7-8 weken, zijn al die 3 dieren overleden. In dezelfde volgorde waarin ze toen gekomen zijn.

Ga ik nu geloven in karma of hogere machten? Nee.
Maar het is wel heel bizar.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:43

Ja hier ook wel in 3 fout hoor.

Geen wereld rampen…
Maar oma overleden, 2 weken later opa overleden en weer 2 weken later onze schuur in de brand met de hele erfenis.

Dat was toch wel in 3 fout.

Mijn broer die 3 openhart operatie’s nodig heeft gehad binnen een jaar als baby…

Geen wereld rampen, maar wel rampen voor ons.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:44

De "al het ongeluk komt in 3en" roept mijn oma ook altijd.

Vorig jaar is een oud buurman plotseling overleden. 3 kinderen jn basisschool leeftijd.
Paar maanden later is de vader van een vriendinnetje van mijn dochter overleden (2 kinderen, basisschool leeftijd)
En die zomer is een goede vriend van mijn zus overleden (ook 2 kinderen in basisschool leeftijd).

Alle 3 mannen van wie het nog lang niet hun tijd zou moeten zijn. Alle 3 overleden binnen 7-8 maanden.

Ik ben niet heel erg bijgelovig, tenminste... niet zo erg als oma.
Maar sommige dingen zijn net wat te toevallig.