Goede rugzak met borst/heup ondersteuning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Goede rugzak met borst/heup ondersteuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 19:08

Eigenlijk kan ik niet goed een rugzak verdragen op mijn schouders door een chronische wiplash. Maar toch wil ik af en toe spullen mee kunnen nemen, dus ben ik aan het kijken naar een rugzak waarmee ik de druk voornamelijk op mijn heupen kan laten rusten.

Het liefst koop ik er eentje via Vinted om de kosten te drukken, maar dat is nog wel een uitdaging met zoeken :P

Maar ik ben sowieso benieuwd welke rugtas jullie fijn vinden?
Mocht je mee willen helpen zoeken, dit zijn een beetje de eisen:
- rond de 20 liter
- borstsluiting
- Stevige heupsluiting
- Liefst geen zwart
- Met laptopvak (maar dat hebben ze tegenwoordig allemaal toch?)

Budget tot €80.-

verootjoo

Re: Goede rugzak met borst/heup ondersteuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 19:09

Mijne was duurder maar ik heb de Mammut Lithium women 25L en die is fantastisch.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 19:23

Outdoor rugzakken zijn vaak gemaakt zodat het gewicht op je heupen komt. De pasvorm kan erg persoonlijk zijn. Ik zou daarom aanraden bij een winkel (Bever, Zwerfkei, maar ook Decathlon tegenwoordig) te gaan passen en proberen.
Zo krijg je een idee welke merken en maat voor jou werken.
2e hands is misschien lastig. Ik gebruik ze doorgaans tot ze helemaal op zijn, en ben niet de enige daarin denk ik :D gaan doorgaans wel heel lang mee!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 19:28

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 19:48

Alle wandelrugzakken zijn gemaakt voor om het gewicht op je heupen te dragen. Zou dus inderdaad naar een Bever of Decathlon gaan om te passen. Let ook op het formaat (bijvoorbeeld S-L), dit is afhankelijk van hoe lang je zelf bent (en of je gemiddeld bent of langer/korter bovenlichaam).

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 19:53

Ik zou ook bij de Decathlon gaan kijken. Het is ook persoonlijk of je een tas fijn vindt (al valt dat met de kleinere modellen nog wel mee).
Mijn grote backpack komt van de Decathlon en als die + 15kg weegt kan ik die comfortabel dragen door de goede, stevige heupband.
Vriendin had er een van een goedkoop merk met een "heupband" maar die deed precies niks.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 22:16

Wat stom, waarom heb ik niet gekeken bij Decathlon haha. Dat zijn nog eens betaalbare prijzen. :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 22:23

Ik heb een 20 liter wandelrugzak van Active Leisure, gekocht bij Vrijbuiter voor 40 euro. Zit bij mij goed en is goed waterdicht, ook zonder de meegeleverde regenhoes. Heeft geen laptopvak, ik heb apparatuur er in losse hoezen in zitten.

Let vooral op, zeker als je wat slanker bent, dat de heupbanden kort genoeg zijn om ze op je heupen te laten rusten. Steunen ze niet helemaal goed doen ze helemaal niets en zitten alleen maar in de weg.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 22:31

Bedankt voor de tip. Ik ben niet zo heel slank hoor, ik heb stevige heupen waar zo'n tas prima op kan leunen :P

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 22:54

Laat je zeker adviseren bij de Decathlon. Ze kijken daar echt goed met je mee.
Denk na over hoeveel gewicht je mee wilt nemen in je tas en gooi desnoods wat random spullen erin zodat je met gewicht kan testen. Dan pas voel je of het nog fijn zit.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:12

Dakine is ook nog een fijn merk voor dit soort tassen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:08

ik heb de Osprey Sirrus 24. Iets boven je budget, maar hij is echt heel erg fijn :)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:15

De tip van wandelrugzak is al gegeven. Zelf fan van deuter rugzakken.
Andere tip van mij; tegenwoordig zit er vaak zo'n antizweet paneel op de rug waardoor de rugzak verder van je rug af staat. Doordat het gewicht verder van je rug af zit wordt het anders over je lijf verdeeld. Mij vriend met rugklachten vind dit minder prettig. Probeer dus rugzakken met en zonder zo'n paneel uit. Kan me voorstellen dat dit voor jou ook verschil maakt.
Zelf vind ik het ook minder prettig en heb om deze reden een fiets rugzak van deuter. Wel met goede heupbaden maar dus ook onder zo'n paneel

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:29

Nyaleti schreef:
Denk na over hoeveel gewicht je mee wilt nemen in je tas en gooi desnoods wat random spullen erin zodat je met gewicht kan testen. Dan pas voel je of het nog fijn zit.

Correctie hierop: absoluut geen advies vragen bij de Decathlon. 99% van hun werknemers weten werkelijk waar niet waar ze het over hebben!

Wil je goed advies, ga dan eens langs bij een Bever en ga daar onder begeleiding eens wat rugzakken passen. Je hoeft niet gelijk daar een rugzak te kopen, maar met de ervaringen en het advies van de Bever kan je vervolgens wel zelf verder opzoek en eventueel naar een Decathlon om zelf daar te gaan passen.

Maar uit eigen ervaring zijn de merken rugzakken die bij de Bever verkocht worden echt wel een heel stuk beter en comfotabeler dan de rugzakken van de Decathlon. Die zijn prima te gebruiken als je geen last van je lijf hebt, maar met jouw verhaal zou ik echt eerst naar de Bever gaan (of Zwerfkei in Woerden)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:48

ik sluit me aan bij mvdende, en kan ook nog spacsport in Nijmegen aanraden.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:14

mvdende schreef:
Nyaleti schreef:

Correctie hierop: absoluut geen advies vragen bij de Decathlon. 99% van hun werknemers weten werkelijk waar niet waar ze het over hebben!

Wil je goed advies, ga dan eens langs bij een Bever en ga daar onder begeleiding eens wat rugzakken passen. Je hoeft niet gelijk daar een rugzak te kopen, maar met de ervaringen en het advies van de Bever kan je vervolgens wel zelf verder opzoek en eventueel naar een Decathlon om zelf daar te gaan passen.

Maar uit eigen ervaring zijn de merken rugzakken die bij de Bever verkocht worden echt wel een heel stuk beter en comfotabeler dan de rugzakken van de Decathlon. Die zijn prima te gebruiken als je geen last van je lijf hebt, maar met jouw verhaal zou ik echt eerst naar de Bever gaan (of Zwerfkei in Woerden)

Dat ligt er ook heel erg aan wie er staat. Niet iedereen over 1 kam scheren...

Ik denk dat het zonde van het geld is om een rugzak bij Bever te kopen. Ja prima als je echt de bergen in wilt gaan voor een flinke trektocht, maar zoals ik het lees is dat totaal niet de bedoeling. Dan kun je echt voor de helft van het geld een rugzak bij Decathlon kopen hoor..

En ja ik geloof dat ze daar inderdaad meer kennis hebben, maar zoals gezegd als ik het zo lees is de bedoeling gewoon af en toe gebruiken. Dan kun je ook gewoon zelf wat proberen en aanvoelen. Rugzak op je rug, goed op de heupen afstellen (niet te hoog zoals veel doen), gewicht erin stoppen en lekker door de winkel wandelen :) Tis geen racket science.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:55

Wij hebben een fijne en stevige rugtas van Thule. Met borst- en heupband, maar die valt niet binnen je budget zag ik. :=

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:56

Inderdaad, ik hoef er niet mee te hiken. Langste wat ik er mee zal lopen is op het vliegveld en over het strand naar het strandhuisje _O- Mijn man zal er misschien langere wandelingen mee doen maar die is niet zo kritisch :P

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:00

mvdende schreef:
Nyaleti schreef:

Correctie hierop "mvdende haar ervaring is dat ze niet goed geholpen is bij de Decathlon". ;)

Ik ben meerdere keren top geholpen bij de Decathlon.
En als jij aangeeft een lastig lijf te hebben gaat echt niet pietje op z'n eerste werkdag jou helpen.

De Bever is leuk hoor maar die prijzen niet. Gewoon kijken bij de Decathlon en als je daar niks vindt kun je altijd nog verder zoeken.