Van oude meuk naar nieuw huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sastaic

Van oude meuk naar nieuw huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 12:51

Na jaren te hebben gewoond in een oud, doorleefd en steeds verder aftakelende boerderij, zijn we eindelijk zo ver dat ons nieuwe huis echt gebouwd wordt. Inmiddels is de bouw in volle gang en neem ik jullie daar graag in mee.

Ons oude huis komt uit 1850, is aangekocht door mijn schoonouders in de jaren 90 en totdat wij erin kwamen wonen is het jaren in de verhuur geweest. Toen wij er in kwamen wonen 8 jaar geleden hadden we al besloten dat dit huis zo doorleefd was dat we er tonnen aan uit konden geven maar we dan nog steeds in een oud krot woonden. Daarom hebben we al vrij snel besloten er het beste van te maken zonder er echt geld aan uit te geven en nieuw te gaan bouwen. Inmiddels is de fundering zo verzakt en het dak zo vol gaten dat het eigenlijk niet meer leefbaar is en we ook echt wel snel over moeten gezien de leefomstandigheden.

Door het vocht hebben we in verschillende vertrekken last van schimmel aan de muren en het plafond en bij elke serieuze regenbui staat mijn keuken compleet blank. In het hele huis wat 5 slaapkamers, een woonkamer, keuken, badkamer en 3 gangen heeft kunnen maarliefst 2 ramen open :Y) .

Toen we in 2018 een vergunning hebben aangevraagd waren de bouwkosten en rente's laag en hebben we ervoor gekozen een grote woning weer te bouwen gezien we een vergunning konden krijgen voor 1000M³.
Inmiddels zijn de bouwkosten en rente veel hoger moeten we echt wel een beetje opletten wat we gaan doen met het huis. Daarom proberen we zo weinig mogelijk uit te geven aan de aankleding van het huis. Dit kan je immers later altijd nog aanpassen.

Zelf ben ik alleen totaal niet creatief, dus ik vind het erg lastig inschatting wat ik mooi vind en waar ik dat kan vinden.
Dit topic is dus deels omdat ik het leuk vind om het proces te delen en deels omdat ik hoop op inspiratie en creatieve inzichten :+ .

Het oude huis in iets betere tijden
Afbeelding

Het nieuwe huis in wording
Afbeelding

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Van oude meuk naar nieuw huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 13:01

Oh dit is leuk om te volgen. :D
Het oude gaat dus plat?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 13:12

Leuk! Ik ga volgen
Zo op de tekening te zien, word het nieuwr huis wel een beetje in oude stijl?

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 13:40

@Bellatrix: Klopt, al moeten we nog wel andere huisvesting vinden/maken voor de 25 pinken in het achterhuis.

@Siers83: We moesten inderdaad een zelfde soort woning qua model maken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 13:40

Oh, dat moest? Vond je dat jammer?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 13:40

Leuk, ik volg mee. Zonde dat het oude huis niet meer te redden valt, maar het is een goede keuze om nieuw te bouwen. Dat kost minder dan het krot oplappen :')

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 13:46

Bellatrix schreef:
Oh, dat moest? Vond je dat jammer?

Eerst wel, het beperkte de keuze nogal. Inmiddels ben ik wel blij met het resultaat.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 13:46

Ik vind het oude huis wel mooi, ik denk dat een gemoderniseerde versie ervan erg mooi gaat worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 18:56

Wat leuk! Ik volg graag. Ik vind het erg mooi dat het huis in dezelfde stijl is.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 19:00

Ik hou van dit soort topics ik volg graag!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 19:28

wat een mooi project, veel succes!! ik ga ook volgen hoor.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:45

Ook hier een volger :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:48

Heb je al een oplossing voor de pinken? ik neem aan dat de stal niet aan het huis vast blijft.

Het nieuwe huis lijkt op de tekening kleiner dat het oude, of is dat niet zo? Wel mooi dat het in dezelfde stijl wordt teruggebouwd

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:42

juval schreef:
Heb je al een oplossing voor de pinken? ik neem aan dat de stal niet aan het huis vast blijft.

Het nieuwe huis lijkt op de tekening kleiner dat het oude, of is dat niet zo? Wel mooi dat het in dezelfde stijl wordt teruggebouwd

Het nieuwe huis is rond de 950m³ en het oude huis is 1200m³ alleen bij het oude huis is de bovenverdieping niet bewoond. Dus ja hij is groter, maar straks wonen we groter.
Waarschijnlijk gaan we een strostal bouwen voor de droge koeien en kunnen de pinken daardoor bij in de grote stal. Maar dat staat allemaal nog met potlood geschreven.

Gisteren hebben ze de binnenmuren van de bovenverdieping gemetseld. Die muren moeten nu drogen en dan kunnen ze er isolatie tegenaan maken, de kozijnen plaatsen en de buitenmuur metselen. En daarna gaat de kap erop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook zijn de keuken en de badkamer uitgezocht. Wij zijn nu 'druk' met hoe we de indeling willen doen in bijvoorbeeld de slaapkamers. We hebben nu alles beneden en een unit van een slaapkamer (+/-7.00x3.50) en we gaan dus straks naar 4.48 x 4.24 waarvan we dan ook nog 3 schuine kanten hebben en rekening moeten houden met ramen en deuren. Dus het wordt een puzzel hoe kasten en bed straks in een kamer passen.
Daarnaast willen we volgende week een afspraak maken om tegels uit te zoeken.

We krijgen een hele grote open vide, daar wil ik eigenlijk een grote kroonluchter of mooie hanglamp in hangen. Voor dat soort dingetjes probeer ik op marktplaats en kringlopen te kijken.

De keuken

Afbeelding
Afbeelding

De badkamer
Afbeelding
De kleuren van de vloer en wanden kloppen niet precies. En de vloer van de keuken is nog niet uitgezocht.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:09

Ik heb in 2023 een soortgelijk project gedaan.
Het is nu misschien even stressen maar als je eenmaal in je mooie goed geïsoleerde nieuwbouwhuis zit wordt je daar echt zooooooo blij van :# .

Tip voor de keuken: overweeg de kastjes aan de kant van de kraan te doen en de bar bij de inductieplaat. Een kraan spettert altijd wel wat en dat is niet zo fijn als daar iemand zit.
Bovendien is het wel zo gezellig als je staat te koken dat iemand recht tegenover je zit ipv schuin tegenover je.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:36

Roodvos schreef:
Ik heb in 2023 een soortgelijk project gedaan.
Het is nu misschien even stressen maar als je eenmaal in je mooie goed geïsoleerde nieuwbouwhuis zit wordt je daar echt zooooooo blij van :# .

Tip voor de keuken: overweeg de kastjes aan de kant van de kraan te doen en de bar bij de inductieplaat. Een kraan spettert altijd wel wat en dat is niet zo fijn als daar iemand zit.
Bovendien is het wel zo gezellig als je staat te koken dat iemand recht tegenover je zit ipv schuin tegenover je.

Goede tip! Gaan we zeker overwegen en bespreken wat nog mogelijk is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:04

Zit je dan niet te dicht op de kookplaat? Dat het daarom zo gedaan is?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:54

Nee, het is een inductieplaat. Dat heeft geen open vuur en wordt lang zo heet niet rondom als een gasfornuis.

Ik heb nagenoeg dezelfde indeling van mijn kookeiland als de tekening van TS. Ook 1.20 m diep. Mijn bar zit bij de inductieplaat. Wil prima.