De correctheidsbrigade!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

troi

De correctheidsbrigade!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:06

Recent liep een topic over de bezorggewoontes van shein nogal uit de hand.

Een groep wenste enkel te wijzen op de sociale en milieu nadelen van dat platform en was niet geneigd om de verzoeken dat elders te doen na te volgen. Blijkbaar heiligde het doel de middelen.

Ik vraag me af waar dan de grens ligt.
Want:
- Jeej kijk de echo van mijn baby is goed, zo in de stress gezeten! Schandalig enig idee wat meer kinderen voor schade aanbrengt aan de planeet!!
- Jeej vakantie geboekt, zo'n zin in na jaar ellende! Schandalig enig idee wat onnodig brandstof verbruik/ vliegen/ varen voor schade aanbrengt aan planeet! En wat de lokale bevolking wel niet voor schade heeft door toerisme!!
- jeej kijk mijn awesome nieuwe zadel, eindelijk een passende!! Schandalig, want leer, want plastic, want moet met vrachtwagen worden gebracht.
- Etc etc!

Helemaal niks dat we doen, zeker niet wat niet 100% essentieel is voor onze overleving is milieu-neutraal. En zeker niet goed voor de planeet. Wij zijn een plaag voor de planeet, das klip en klaar

Enkel sterven is goed maar dan wel een beetje vlug en ervoor zorgen dat je lijk efficiënt wordt opgeruimd aub.

En om nu massaal zelfmoord te promoten gaat toch wat ver lijkt me?

En de tussendoor is de onverdraagzaamheid voor elkaars keuzes en gewoonte tot een nulpunt gezakt.

Ik vind het heel triest!

Hhilde

Re: De correctheidsbrigade!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:13

Wat wil je precies bereiken met dit topic? Denk je dat je, met deze openingspost, een fijne discussie opstart waarbij iedereen openstaat voor elkaars mening en die respecteert?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:15

Met je eens, en weet je, wij als persoon gaan het verschil niet maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:16

Whataboutism.
Een nieuw zadel is in GEEN verhouding tot een van de meest schadelijke bedrijven op aarde waarbij zelfs het zwaarmetaal antimon in kleding gevonden wordt dat 10x gevaarlijker is dan lood.

Schein staat mij mij op gelijke hoogte als wapen industrie.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:17

Ik krijg soms een beetje het gevoel van: "kijk mij het eens goed doen!! Jullie doen het slecht!!"

En dan worden sommigen wel echt heel persoonlijk waarvan ik denk, ga jij je daar echt beter door voelen? Zo in te gaan op andere mensen?

Iedereen probeert wel iets te verbeteren op zijn of haar eigen manier. Maar door elkaars strot heen duwen lijkt me ook niet echt nodig.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:20

Tja iedereen mag zijn eigen keuzes maken. En inderdaad het beste voor de aarde (klimaat) is jezelf van kant maken. Bij voorkeur voordat je kinderen hebt gemaakt.

Maar mensen zijn op de aarde voor zichzelf (ook ik) dus dat doen ze niet. Maar ze voelen zich wel beter als ze zo milieubewust mogelijk leven. Dat mensen zichzelf beter voelen is prima. Maar ze moeten zich niet beter voelen dan anderen.

Ik vind het nogal een geprivilegieerde visie. Dat jij in je dure elektrische auto, met je dure “100% duurzame” kleding en je dure lokale én biologische boodschappen eens even anderen gaat afzeiken omdat zij daar geen zin in hebben. Het is namelijk voor heel veel mensen niet haalbaar. Zowel mentaal, fysiek als financieel zijn er redenen waarom dat niet haalbaar is.

Daarbij heb ik zelf ook niet echt het idee dat dingen als een houten tandenborstel en herbruikbaar maandverband gebruiken deze planeet nog kan redden zeg maar. :P

Het gaat in het algemeen meer om de frequentie van dingen kopen dan waar je het koopt. Elke maand 10 duurzame truien kopen is ook niet goed voor de planeet. En 10 kledingstukken bij Shein elke maand is ook onnozel. Maar dat je daar wat bestelt ipv bij de Primark / Hema dat vind ik niet zo boeiend. Heel veel mensen hebben niet het geld voor duurzame kleding. En kringloop / vinted kan je zeker niet alles vinden.

Wij kopen gewoon veel te veel onnozele producten. Kinderen bulken van het speelgoed. Kleding in overvloed etc.

Ik kan mij wel echt leip maken om dierenwelzijn. Want die dieren hebben geen eigen stem of zelfbeschikking.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:21

Ik zie het meer als waarschuwing.
Veel mensen. hebben geen idee hoe gevaarlijk giftig sommige producten van Schein en Ali zijn. Zo verkopen ze ook menstuatiecups uit ongeschikt materiaal met hormoonschadelijke stoffen.
De labels zijn ronduit misleidend.

Ik vind het oprecht schokkend dat er speelgoed en kleding geleverd wordt dat extreem giftige stoffen bevat.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op Gisteren, 11:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:22

Hhilde schreef:
Wat wil je precies bereiken met dit topic? Denk je dat je, met deze openingspost, een fijne discussie opstart waarbij iedereen openstaat voor elkaars mening en die respecteert?

Het lijkt mij dat ondanks dat je van mening kunt verschillen, het niet zo fijn is om op een blij bericht een negatieve reactie te plaatsen die zeg maar geld voor de wereldbevolking en in je eentje maak je het verschil niet.

Daarnaast koopt ieder mens voedsel, hebben heel veel mensen kinderen, gaan heel veel mensen op vakantie of doen andere dingen die belastend zijn voor het milieu.
Dat vingertje wijzen word niemand beter van, maar wel ongelukkig als je nergens meer blij mee mag zijn.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:23

Inmiddels is mij een aantal zaken wel duidelijk geworden:
Herhalen, herhalen, herhalen gaat niet werken dus daar kan je gerust mee ophouden Het lijkt iets te veel op drammen.
Een “bewuste” keuze maken impliceert niet per definitie een keuze die door iedereen gezien wordt als “juiste” keuze. Het betekent mijn inziens een geïnformeerde keuze, dat wil zeggen een keuze nadat je je hebt laten informeren door zelf op onderzoek uit te gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:25

Er zijn nog steeds heel veel mensen die nog nooit van Pfas gehoord hebben.
Er zijn dus ook heel veel mensen die niet weten dat ze met Schein spullen hun kinderen (en zichzelf) letterlijk vergiftigen. Ik vind dat de moeite van het waarschuwen waard.

Het milieu is sowieso niet meer te redden, met of zonder Schein.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:26

Maflinger_S schreef:
Inmiddels is mij een aantal zaken wel duidelijk geworden:
Herhalen, herhalen, herhalen gaat niet werken dus daar kan je gerust mee ophouden Het lijkt iets te veel op drammen.
Een “bewuste” keuze maken impliceert niet per definitie een keuze die door iedereen gezien wordt als “juiste” keuze. Het betekent mijn inziens een geïnformeerde keuze, dat wil zeggen een keuze nadat je je hebt laten informeren door zelf op onderzoek uit te gaan.

Dit ja.

Herhalen / drammen kan mensen ook prikkelen om juist tegendraads te gaan doen.
Een onderbouwde reactie komt veel meer aan.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:28

TS, vooral jij lijkt er zo mee bezig? Het lijkt alsof je wel heel erg op zoek bent naar medestanders op Bokt? Waarom voel je die noodzaak?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:35

Ja precies, mensen denken dat drammen helpt. Die mensen gaan dan gewoon alsnog alles op temu bestellen elke maand. Alleen zeggen ze dat niet meer.

Ik heb bijvoorbeeld een vriendin die allemaal merken en bedrijven boycot ivm Palestina. Echt grote dingen zoals de Mc Donalds, Lidl, Coca Cola etc. En ook elke keer krijg ik opmerkingen als ik daar wel wat van koop. Ook na herhaaldelijk grenzen stellen bleef dat gebeuren. Toen ik zei dat de Oeigoeren vast hard gewerkt hadden in de kampen daar voor haar Temu bestelling hield dat wel op.

Maar zelfs ik word er kriebelig van. Ik moet helemaal niks. Ik leef al 20 jaar overtuigd vegetarisch (ben bijna 30). En van sommige veganisten en hun gedram krijg ik bijna zin om provocerend te worden. Maar dan richting hun. Terwijl ik het irritant vind als fanatieke vleeseters dat bij mij doen. Terwijl ik nooit een oordeel heb. Vleeseters verdedigen zich uit zichzelf. :+

Letterlijk meegemaakt dat ik zei: wat goed dat je vegan eet etc. Dan krijg je terug dat vega zijn ook heel slecht is en dat ik ook vegan MOET.

Ehm sorry? Ik gaf een compliment. Dan niet. :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:38

Helemaal met je eens.
De dram brigade op Bokt is vaak te aanwezig als het om klimaat en milieu gaat.
Het gaat verder dan een welgemeende waarschuwing of informatie.
En juist dat werkt averechts, maar dat kwartje blijkt maar niet te vallen.

Vaak komt het ook nog van mensen die op andere gebieden niet echt duurzaam zijn.

Ik ben geen Shein-koper omdat ik het niet goed passend vind ofbeter gezegd denk te vinden, maar dat ligt denk ik meer aan mijn maat dan aan de kleding zelf.
Ik wil gewoon passen, fysiek in de winkel zien hoe het mij staat, zonder het terug te hoeven sturen.
Dus bestel ook niet bij winkels die wel goed bekend staan.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op Gisteren, 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:44

Ik ben een grote voorstander van The Let Them theorie. Geeft een hoop rust, voor alle partijen :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:51

Fijn dat je start met zo’n verdraagzame OP :) dat helpt echt als je meer verdraagzaamheid wilt.
Het zit je blijkbaar erg hoog, want dit is in 24u al het tweede topic dat je start hierover.

Ik vind het belangrijk om mensen te wijzen op de gevaren van SHEIN en co.
Het kan zijn dat er een paar mensen recalcitrant van worden, boos van worden of zich aangevallen voelen. Dat is ok.
Al is het er maar 1 die iets nieuws hoort en obv daarvan eerlijkere keuzes kan maken. Voor zijn eigen gezondheid en voor de wereld. (En dat gebeurt óók)

En nee, ik ben niet iemand met teveel geld en heb geen splinternieuwe EV (überhaupt geen EV), ben verre van perfect. Maar ik wil wel bewuste keuzes maken en daarvoor is openstaan voor alle feiten wel noodzakelijk.
Het is ook een keuze om je ogen dicht te doen voor nare feiten. Dat mag.
Ik kies ervoor om oog te blijven houden voor rechtvaardigheid in de wereld en anderen erop te wijzen dat bepaalde keuzes veel nare consequenties hebben.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op Gisteren, 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:51

Als mensen zichzelf hieraan willen blootstellen door het te kopen, is dat hun eigen zaak. Ik weet gezinnen die het niet breed hebben, niet iedereen heeft een keuze.

Echter vind ik de omstandigheden waarin het gemaakt wordt behoorlijk discutabel te noemen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:55

Spoiler:
marleen_88 schreef:
Als mensen zichzelf hieraan willen blootstellen door het te kopen, is dat hun eigen zaak. Ik weet gezinnen die het niet breed hebben, niet iedereen heeft een keuze.

Echter vind ik de omstandigheden waarin het gemaakt wordt behoorlijk discutabel te noemen.

Dat is ook zo met winkels als: Hema, Wibra, action, primark etc. Het is domweg elitair om van anderen te eisen dat ze alleen maar bij hele dure merken gaan kopen. Laat staan als je niet standaard maat 38 hebt en 1.70 lang bent. :7

Als het ook nog eens duurzaam moet zijn dan moet ik als halve nudist door het leven vrees ik.

Ik heb laatst in een week tijd zeker 20 (!!!!!) broeken gepast en niks paste mij goed. En dan heb ik het over heel veel soorten winkels. Van kringloop tot only tot jeans centre. Ook op vinted kon ik weinig vinden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:00

Ik heb nergens in de nu drie topics gelezen dat mensen dan maar hele dure merken moeten kopen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:03

Tieneke schreef:
Ik heb nergens in de nu drie topics gelezen dat mensen dan maar hele dure merken moeten kopen.

Wat is het alternatief dan? Je hoeft niet heel diep na te denken hiervoor. Duurzame kleding gemaakt in Europa is duur. Veel duurder.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:04

Er is echt wel heel veel beschikbaar tussen Primark en dure merken. Ik koop beide niet.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:06

MarlindeRooz schreef:
Spoiler:
marleen_88 schreef:

Dat is ook zo met winkels als: Hema, Wibra, action, primark etc. Het is domweg elitair om van anderen te eisen dat ze alleen maar bij hele dure merken gaan kopen. Laat staan als je niet standaard maat 38 hebt en 1.70 lang bent. :7

Als het ook nog eens duurzaam moet zijn dan moet ik als halve nudist door het leven vrees ik.

Ik heb laatst in een week tijd zeker 20 (!!!!!) broeken gepast en niks paste mij goed. En dan heb ik het over heel veel soorten winkels. Van kringloop tot only tot jeans centre. Ook op vinted kon ik weinig vinden.

Ik weet niet zo goed hoe ik jouw bericht moet interpreteren. Misschien begrijpen we elkaar verkeerd.

Ik vind het aan iedereen om zelf te bepalen waar je je kleding en spullen voor in huis haalt. Of dat nu duur, goedkoop, tweedehands of nieuw is. Ik heb er geen mening over, dat is aan ieder voor zich. Ik vind de werkomstandigheden in verschillende landen niet oké, neemt niet weg dat ik ook bij Action, Zeeman en Wibra kom. Soms heb je geen keuze.

Met een vriend van 2m lang weet ik hoe moeilijk het is om passende (en betaalbare) kleding te vinden/kopen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:08

Het probleem is denk ik niet dat er 1 persoon een opmerking plaatst over de risico's van bestellen in China.

Het probleem is dat er dan pagina 's vol geschreven worden en de vraag van de TS helemaal niet meer aan de orde komt.

En dat er ondanks verzoeken on topic te blijven het gewoon doorgaat.

Ik vind dat echt heel vervelend. En niet alleen bij topics die over Chinese sites gaan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:08

Tieneke schreef:
TS, vooral jij lijkt er zo mee bezig? Het lijkt alsof je wel heel erg op zoek bent naar medestanders op Bokt? Waarom voel je die noodzaak?

Ik wilde net zeggen, dit is nu al het tweede topic die je over Shein opent nav weer een ander topic.

Maar vervolgens reageer je zelf helemaal niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:11

Als iemand spullen van Shein, temu of ali wil bestellen, lekker laten gaan.
Maar ik hoor soms wel eens mensen over het feit dat ze worden afgeluisterd, maar we werken wel allemaal met Microsoft. En dat is ook een risico gezien dat Microsoft Amerikaans is.

Zelf koop ik ook bij ali en bij primark.
De truitjes van Primark gaan jaren mee bij mij.

De wereld zou een stuk mooier zijn als we niet met elkaar zouden bemoeien en de keuzes van een ander zouden respecteren.