Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Soepblik schreef:Probleem is dat het de goedkoopgrage mensen zijn die het allerboost worden van iemand die ze vertelt dat ze beter niet bij Shein kunnen kopen, straks het hardste staan te jammeren en klagen wanneer de wereld onleefbaar is geworden. Je zal namelijk maar wat te kort komen.
Soepblik schreef:Probleem is dat het de goedkoopgrage mensen zijn die het allerboost worden van iemand die ze vertelt dat ze beter niet bij Shein kunnen kopen, straks het hardste staan te jammeren en klagen wanneer de wereld onleefbaar is geworden. Je zal namelijk maar wat te kort komen.
Onali schreef:Of je koopt gewoon geen Chinese rommel.
Probleem opgelost.
Tieneke schreef:Grootste probleem zijn inderdaad de "shops" zoals Shein, Temu, Ali etc. Maar ik verbaas me meer en meer hoe mensen totaal naast zich neer kunnen leggen wat ze weten over deze "winkels" en zelfs kindjes kledij hiervan geven, speelgoed hiervan in hun mond laten steken etc etc. De gevaren qua stoffen, het stelen van je gegevens, de manier van produceren, de uitbuiting van mensen... Het is toch geen geheim meer?!?
denisesilver schreef:- Uitbuiting van het personeel
- Gebruik en verwerking van giftige stoffen in hun producten, die ver boven de toegestane marges zitten van de EU
- Kwaliteit van de producten zo slecht (cf. prijsverhouding) dat het allemaal nog geen seizoen meegaat en daardoor in landfills terecht komt
- Gestolen designs gebruiken zonder vergoeding van de originele designer
Er zullen nog wel meer redenen zijn waardoor je beter gewoon niet daar kan kopen, maar deze komen zo in me op. En hypocriet? Nee, ik koop enkel wat ik nodig heb, heb gelukkig een grote vinger op de knip als het gaat om onzin uitgaven, en probeer toch enigszins mijn kleding af te dragen. Ze gaan gelukkig lang mee, omdat de kwaliteit redelijk is. Heb er niet eens veel voor hoeven betalen.
AppleSter schreef:denisesilver schreef:- Uitbuiting van het personeel
- Gebruik en verwerking van giftige stoffen in hun producten, die ver boven de toegestane marges zitten van de EU
- Kwaliteit van de producten zo slecht (cf. prijsverhouding) dat het allemaal nog geen seizoen meegaat en daardoor in landfills terecht komt
- Gestolen designs gebruiken zonder vergoeding van de originele designer
Er zullen nog wel meer redenen zijn waardoor je beter gewoon niet daar kan kopen, maar deze komen zo in me op. En hypocriet? Nee, ik koop enkel wat ik nodig heb, heb gelukkig een grote vinger op de knip als het gaat om onzin uitgaven, en probeer toch enigszins mijn kleding af te dragen. Ze gaan gelukkig lang mee, omdat de kwaliteit redelijk is. Heb er niet eens veel voor hoeven betalen.
En groenten, vlees en fruit uit de supermarkten dan? Sperziebonen uit Senegal of zelfs Ethiopië, mandarijntjes uit Marokko of Zuid Afrika, kiwi’s uit Nieuw Zeeland, knoflook uit China, vlees uit Argentinië en ga zo maar door. Hoe weten we of daar geen uitbuiting speelt? Hoe weten we waarmee die groenten of fruit zijn bespoten en na plukken zijn behandeld om de lange reis niet te ver te rijpen?
Mariska_28 schreef:Yummy schreef:Ik ben enorm blij met mijn goedkope kleding
Hoe lang gaat zulke kleding nou mee eigenlijk? Hoe vaak kun je het wassen voordat het lelijk wordt?
Vjestagirl schreef:AppleSter schreef:En groenten, vlees en fruit uit de supermarkten dan? Sperziebonen uit Senegal of zelfs Ethiopië, mandarijntjes uit Marokko of Zuid Afrika, kiwi’s uit Nieuw Zeeland, knoflook uit China, vlees uit Argentinië en ga zo maar door. Hoe weten we of daar geen uitbuiting speelt? Hoe weten we waarmee die groenten of fruit zijn bespoten en na plukken zijn behandeld om de lange reis niet te ver te rijpen?
Je weet dat dat niet zo is, omdat er eisen zitten aan wat er in de Nederlandse winkels verkocht mag worden. Daar wordt door de NVWA gewoon op gecontroleerd. Echter, op troep die je zelf importeert zit die controle niet.
Raineri schreef:Onali schreef:Of je koopt gewoon geen Chinese rommel.
Probleem opgelost.
Ik weet dat je dit niet expliciet zegt maar zou wel graag willen toevoegen dat je wel degelijk kleding uit China kan kopen van hoge kwaliteit en relatief eerlijke keten. China is niet per definitie synoniem aan schade en leed. Wel worden werkers minder goed beschermd dus je moet goed onderzoek doen (helaas).
Mariska_28 schreef:Yummy schreef:Ik ben enorm blij met mijn goedkope kleding
Hoe lang gaat zulke kleding nou mee eigenlijk? Hoe vaak kun je het wassen voordat het lelijk wordt?