Waarom shein evil is! In tegenstelling tot andere bedrijven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Waarom shein evil is! In tegenstelling tot andere bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:16

Voor de liefhebbers, ter voorkoming van kaping van andere topics.

Nav
[LZP] SHEIN

Enjoy!

Onali

Re: Waarom shein evil is! In tegenstelling tot andere bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:47

Of je koopt gewoon geen Chinese rommel.

Probleem opgelost.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:56

- Uitbuiting van het personeel
- Gebruik en verwerking van giftige stoffen in hun producten, die ver boven de toegestane marges zitten van de EU
- Kwaliteit van de producten zo slecht (cf. prijsverhouding) dat het allemaal nog geen seizoen meegaat en daardoor in landfills terecht komt
- Gestolen designs gebruiken zonder vergoeding van de originele designer

Er zullen nog wel meer redenen zijn waardoor je beter gewoon niet daar kan kopen, maar deze komen zo in me op. En hypocriet? Nee, ik koop enkel wat ik nodig heb, heb gelukkig een grote vinger op de knip als het gaat om onzin uitgaven, en probeer toch enigszins mijn kleding af te dragen. Ze gaan gelukkig lang mee, omdat de kwaliteit redelijk is. Heb er niet eens veel voor hoeven betalen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:11

Heeft niks met kaping te maken, maar bewustwording. Net zoals dat in het AI topic ook bewustwording ter sprake werd gebracht. Ik gebruik geen AI, en was er ook niet bewust van maar nu ik wel het een en ander door o.a. topic gelezen heb zal ik het ook niet zo snel gebruiken ook.

Zelfde met Shein, Temu, Ali en Co. Nooit gebruikt, en zal ook niet gebeuren.

Ben ik dat een milieu of mensenrechten wappie? Zeker niet, we hebben tien honden die milieuvervuilers zijn. Maar dat probeer ik wel ieder jaar enigszins te compenseren door bewust bij te dragen aan boomplantprojecten of aan projecten rondom de plastic soep.

Als zoiets kleins als bestellen op zulke websites daar ook aan bij kan dragen, dan met liefde.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:18

Probleem is dat het de goedkoopgrage mensen zijn die het allerboost worden van iemand die ze vertelt dat ze beter niet bij Shein kunnen kopen, straks het hardste staan te jammeren en klagen wanneer de wereld onleefbaar is geworden. Je zal namelijk maar wat te kort komen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:22

Soepblik schreef:
Probleem is dat het de goedkoopgrage mensen zijn die het allerboost worden van iemand die ze vertelt dat ze beter niet bij Shein kunnen kopen, straks het hardste staan te jammeren en klagen wanneer de wereld onleefbaar is geworden. Je zal namelijk maar wat te kort komen.

Maar ze hebben er ook récht op! Ze hebben récht op allemaal mooie nieuwe kleren, en ze hebben récht op hun huis driemaal per jaar voorzien van allemaal nieuwe prullaria, en ze hebben récht op de aller nieuwste telefoon en ze hebben récht op minimaal twee en eigenlijk liever drie vliegvakanties per jaar! Want zullie hebben het ook!

Dat de mensen die hun spullen zitten te maken recht hebben op menswaardig omstandigheden en op een eerlijk loon, dat de ontwerpers van de kleding recht hebben op een vergoeding voor het gebruik van hun intellectueel eigendom... allemaal niet relevant. Want zijn gaan stappen en hebben recht op een nieuw glittertopje wat ze na één avond af kunnen danken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:36

Ik snap werkelijk niet waarom mensen die Chinese troep willen kopen.
Meestal past die kleding helemaal niet of is het van belachelijk slechte kwaliteit. Het is milieuvervuilend en die lage prijs geeft wel aan dat er ergens in het productieproces sommige bochten behoorlijk zijn afgesneden, meestal die van medewerker-welzijn.

Die troep kun je ook kopen bij een Action. Ik zie werkelijk niet waarom mensen een plastic figuurtje van een televisie willen kopen met een afmeting van 10 bij 5 cm. En toch wordt het verkocht....

Er zijn een hele hoop onnozele mensen in Nederland.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:38

Wat flauw zo'n topic, "gooi de 'moraalridders' maar daarheen zodat wij niet met de neus op de feiten geduwd hoeven te worden?" :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:10

JudithGigi schreef:
Wat flauw zo'n topic, "gooi de 'moraalridders' maar daarheen zodat wij niet met de neus op de feiten geduwd hoeven te worden?" :')

Oh ja, het is precies dat. Oogkleppen op en doen alsof alles goed is

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:11

Soepblik schreef:

Maar ik denk ook dat zulke websites het kopen juist stimuleren, net zoals winkels als de Action.

Mensen die daar complete karren naar buiten rijden want 'je kunt daar niet met lege handen buiten komen'... Om vervolgens even die kick van nieuw spul te hebben en het vervolgens weer weg te gooien.

Ik zie het nu bij vrienden met twee kinderen, als het kind even afgeleid moet worden, komt er nieuw speelgoed op tafel. Is het kapot? Geen probleem, gooien we het weg want het kost toch niks.

Toen ik nog klein was kreeg ik ook geregeld nieuw speelgoed, maar kapot was pech, tenzij het echt van verslijt stuk ging. Het leerde me om respect te hebben voor deze spullen en er bedachtzaam mee om te gaan. Dat mist nu, en dat vind ik persoonlijk erg om te zien.

Nogmaals, ik koop ook zat, en eerder was het ook veel erger. Maar inmiddels kan ik heel goed denken "heb ik dit echt nodig?". Of als ik iets koop waarvan ik dat niet zeker weet denk ik "Kan ik dit nog goed verkopen?".

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:17

Action is idd ook de verschrikking van de wereld, net als Zara, Primark, Mango etc.

Het is troep en de belasting op het milieu en de mensen veel te groot.
Het kan echt beter. C&A en Zeeman zijn voorbeelden van goedkope winkels die hier wél zicht op houden.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:41

Soepblik schreef:

Ik denk dat het vooral ook te maken heeft met keuzes maken. Mensen willen luxe, maar ook veel hebben. Geld kan maar 1x uitgegeven worden, waardoor ze oogkleppen op doen en hier bestellen. Ze moeten het liefst idd een nieuwe telefoon, vliegvakanties, maar ook thuis mee doen met de mode en de nieuwste prulletjes. En vooral niet de keuze willen maken voor 1 ding dat duurzamer is en langer mee gaat en 1x op vakantie. Ene jaar dichtbij en het andere jaar dan maar een vliegvakantie. En dat vooral het antwoord ligt in rijkdom willen hebben in spullen in plaats van rijkdom in mensen om je heen waar je gelukkig van wordt. Hoe meer spullen en het nieuwste van het nieuwste kunnen hebben geeft status en willen niet overkomen dat ze niet veel te besteden hebben. Als je snapt wat ik bedoel.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:49

Onali schreef:

Probleem opgelost.

Ik weet dat je dit niet expliciet zegt maar zou wel graag willen toevoegen dat je wel degelijk kleding uit China kan kopen van hoge kwaliteit en relatief eerlijke keten. China is niet per definitie synoniem aan schade en leed. Wel worden werkers minder goed beschermd dus je moet goed onderzoek doen (helaas).

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:05

Grootste probleem zijn inderdaad de "shops" zoals Shein, Temu, Ali etc. Maar ik verbaas me meer en meer hoe mensen totaal naast zich neer kunnen leggen wat ze weten over deze "winkels" en zelfs kindjes kledij hiervan geven, speelgoed hiervan in hun mond laten steken etc etc. De gevaren qua stoffen, het stelen van je gegevens, de manier van produceren, de uitbuiting van mensen... Het is toch geen geheim meer?!?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:07

Heel eerlijk, ik denk dat veel mensen teveel vertrouwen op de regering. "Als het echt zo erg zou zijn, dan zou het toch allang verboden zijn?"

Maar dat is helaas niet hoe het werkt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:14

Tieneke schreef:
Grootste probleem zijn inderdaad de "shops" zoals Shein, Temu, Ali etc. Maar ik verbaas me meer en meer hoe mensen totaal naast zich neer kunnen leggen wat ze weten over deze "winkels" en zelfs kindjes kledij hiervan geven, speelgoed hiervan in hun mond laten steken etc etc. De gevaren qua stoffen, het stelen van je gegevens, de manier van produceren, de uitbuiting van mensen... Het is toch geen geheim meer?!?

Ja, dat vind ik ook wonderlijk. Toen de plastic rietjes in Nederland verboden werden zag ik mensen massaal roepen dat ze ze dan wel bij Ali gingen bestellen. Ik zou het echt niet aandurven om mijn drinken te drinken door iets van zo'n site. Wie weet wat je voor crap binnenkrijgt.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:33

denisesilver schreef:
- Gebruik en verwerking van giftige stoffen in hun producten, die ver boven de toegestane marges zitten van de EU
- Kwaliteit van de producten zo slecht (cf. prijsverhouding) dat het allemaal nog geen seizoen meegaat en daardoor in landfills terecht komt

Er zullen nog wel meer redenen zijn waardoor je beter gewoon niet daar kan kopen, maar deze komen zo in me op. En hypocriet? Nee, ik koop enkel wat ik nodig heb, heb gelukkig een grote vinger op de knip als het gaat om onzin uitgaven, en probeer toch enigszins mijn kleding af te dragen. Ze gaan gelukkig lang mee, omdat de kwaliteit redelijk is. Heb er niet eens veel voor hoeven betalen.

En groenten, vlees en fruit uit de supermarkten dan? Sperziebonen uit Senegal of zelfs Ethiopië, mandarijntjes uit Marokko of Zuud Afrika, kiwi’s uit Nieuw Zeeland, knoflook uit China, vlees uit Argentinië en ga zo maar door. Hoe weten we of daar geen uitbuiting speelt? Hoe weten we waarmee die groenten of fruit zijn bespoten en na plukken zijn behandeld om de lange reis niet te ver te rijpen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:38

AppleSter schreef:
denisesilver schreef:

En groenten, vlees en fruit uit de supermarkten dan? Sperziebonen uit Senegal of zelfs Ethiopië, mandarijntjes uit Marokko of Zuid Afrika, kiwi’s uit Nieuw Zeeland, knoflook uit China, vlees uit Argentinië en ga zo maar door. Hoe weten we of daar geen uitbuiting speelt? Hoe weten we waarmee die groenten of fruit zijn bespoten en na plukken zijn behandeld om de lange reis niet te ver te rijpen?

Je weet dat dat niet zo is, omdat er eisen zitten aan wat er in de Nederlandse winkels verkocht mag worden. Daar wordt door de NVWA gewoon op gecontroleerd. Echter, op troep die je zelf importeert zit die controle niet.

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:47

Ik ben enorm blij met mijn goedkope kleding :D

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:50

We zullen het doorgeven aan de Oeigoerse dwangarbeiders.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:50

Yummy schreef:

Hoe lang gaat zulke kleding nou mee eigenlijk? Hoe vaak kun je het wassen voordat het lelijk wordt?

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:54

Mariska_28 schreef:
Yummy schreef:

Hoe lang gaat zulke kleding nou mee eigenlijk? Hoe vaak kun je het wassen voordat het lelijk wordt?

Ik doe er net zolang mee als kleding van de h&m zara etc. Draag kleding van shein die ik voor corona nog heb besteld, en dus al zolang draag.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:03

Vjestagirl schreef:
AppleSter schreef:
En groenten, vlees en fruit uit de supermarkten dan? Sperziebonen uit Senegal of zelfs Ethiopië, mandarijntjes uit Marokko of Zuid Afrika, kiwi’s uit Nieuw Zeeland, knoflook uit China, vlees uit Argentinië en ga zo maar door. Hoe weten we of daar geen uitbuiting speelt? Hoe weten we waarmee die groenten of fruit zijn bespoten en na plukken zijn behandeld om de lange reis niet te ver te rijpen?

Je weet dat dat niet zo is, omdat er eisen zitten aan wat er in de Nederlandse winkels verkocht mag worden. Daar wordt door de NVWA gewoon op gecontroleerd. Echter, op troep die je zelf importeert zit die controle niet.

Ik weet niet of dat zo is. Echt niet.
En het is te makkelijk te roepen dat dat zo is, er wordt heel veel rotzooi verkocht in supermarkten. Terwijl supermarkten prima het Nederlandse spul dat aan allerlei eisen voldoet (groenten, vlees, fruit) in kunnen kopen, maar liever importeren omdat dat goedkoper is en ze daar meer door verdienen.
En waarom is dat goedkoper? Omdat buiten Europa heel veel minder eisen aan boeren en manier van boeren worden gesteld!

Maar het punt: Hoe zit het met “slecht voor de wereld” qua importeren van al dat groente en fruit? Waarom is dat geen probleem maar pakketjes van SHEIN laten komen wel?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:07

Raineri schreef:
Onali schreef:

Probleem opgelost.

Ik weet dat je dit niet expliciet zegt maar zou wel graag willen toevoegen dat je wel degelijk kleding uit China kan kopen van hoge kwaliteit en relatief eerlijke keten. China is niet per definitie synoniem aan schade en leed. Wel worden werkers minder goed beschermd dus je moet goed onderzoek doen (helaas).

Gezien het topic over een bepaalde website gaat lijkt me dat mijn opmerking helemaal prima is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:11

Mariska_28 schreef:
Yummy schreef:

Ik koop voornamelijk pyama's en shirts met lange mouwen bij de Primark (ik heb een grote maat en ben altijd gebonden aan webshops, C&A heeft vaak niks meer in de winkel liggen. Een gewoon shirt, niks bijzonders kost vaak al rond de €40 als ik dan voor mn werk of bij de paarden er al meerdere nodig heb ben ik zo €300 kwijt)

Ik draag ze al jaren, zeker de pyama's en nachtponnen zijn erg fijn. De shirts gaan ook al een flinke tijd mee.