Gemeenschap van goederen partnerschap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Gemeenschap van goederen partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 12:55

In 2019 zijn mijn partner en ik een geregistreerd partnerschap aangegaan. Voor die tijd hebben we een huis gekocht op zijn naam.
Sinds 2018 geldt beperkte gemeenschap van goederen voor een partnerschap en wij willen regelen dat het huis en aanverwante zaken van mij is na zijn overlijden.
Wat is de goedkoopste manier om dit te regelen en waar?
Moet gewoon een simpel notaris document zijn dat vastlegt dat alles van ons samen is en na de dood van 1 van de 2, gaat alles naar de andere partner.
Bijschrijven op koopakte is erg duur en erfenis heeft erfbelasting, dus we willen gewoon een gemeenschap van goederen

Moska

Re: Gemeenschap van goederen partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 13:13

Ik zou een afspraak bij de notaris maken en dit voorleggen. Naar mijn idee kun je de beperkte gemeenschap omzetten naar algehele gemeenschap, maar daar kan de notaris je alles over vertellen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 13:29

Inderdaad naar de notaris gaan, partnerschapsvoorwaarden moeten in een notariele akte worden vastgelegd.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 13:42

Naar de notaris. Hier krijg je over het algemeen reacties van Bokkers die het vast goed bedoelen, maar er weinig van afweten.

Overigens heb je als partner een vrijstelling erfbelasting van ruim 8 ton, dus waarschijnlijk valt dat met die erfbelasting wel mee.

Wat verstandig is ligt aan allerlei dingen, vandaar dus even naar de notaris.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 13:53

Contract opstellen bij de notaris kost rond de 700 euro. Ik zoek iets goedkopers

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 13:56

Hiervoor is de notaris toch echt de aangewezen persoon.
En ja, dat kost geld.
Maar goedkoop kan duurkoop worden indien je dit soort dingen niet goed regelt...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 13:58

Rivendell schreef:
Contract opstellen bij de notaris kost rond de 700 euro. Ik zoek iets goedkopers

Alleen notaris kan die gemeenschap van goederen aanpassen, dus je kunt wel wat anders zoeken maar dat is geld weggooien want niet rechtsgeldig.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 13:59

Er zijn toch ook online notarissen?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 14:03

Er zijn notarissen waar je zelf online het voorwerk doet.
Vervolgens op kantoor een handtekening plaats.
En dan krijg je korting op het tarief.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 14:07

Hoopte je op een soort standaard document wat jullie zelf kunnen ondertekenen?

Al zijn notarissen idd niet goedkoop…het is dan wel goed geregeld en dat zou het mij, als het gaat om zulke belangrijke zaken, zeker waard zijn.
Kist mss nog wel meer dan 700€ als er ook overdrachtsbelasting moet worden betaald.
Online kan zeker schelen; die zijn zo te vinden.
Als jullie het huis samen hebben gekocht (en samen betaald) en het staat nu op zijn naam dan zou ik het zeker even via een officiële weg regelen. Weet niet of er een hypotheek op zit maar er komt soms meer bij kijken dan je denkt.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 14:15

Petpa schreef:
Er zijn notarissen waar je zelf online het voorwerk doet.
Vervolgens op kantoor een handtekening plaats.
En dan krijg je korting op het tarief.

Dat bedoel ik ja. Ik heb zelf een document waar alles instaat, dit moet gewoon door een notaris ondertekend worden.
Huis is volledig op zijn naam gekocht, ik sta niet op de koopakte, maar partnerschap in volledig gemeenschap van goederen zou dit van mij zijn na zijn overlijden.
Met mijn overlijden maakt het niet uit, dat is apart geregeld icm de dieren

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 14:17

Als je de voorwaarden van je geregistreerde partnerschap aan wil passen, moet je naar de notaris. Hoe je het ook wendt, of keert.

Als je zelf het voorwerk doet, is dat mooi meegenomen, de notaris zal alsnog wel moeten toetsen of de afspraken redelijk zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 14:27

Gratis trouwen kan je doen.

Ik dacht dat bij trouwens nog wel standaard gemeenschap van goederen is, maar kan je even nakijken.

En anders idd echt naar de notaris. Dit wil je echt goed regelen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 14:32

Als hij overlijd is het huis gewoon van jou, mits er geen kinderen in het spel zijn. Wil je dan alsnog iets laten vastleggen?

verootjoo schreef:

Ik dacht dat bij trouwens nog wel standaard gemeenschap van goederen is, maar kan je even nakijken.

Ook bij trouwen geld beperkte gemeenschap van goederen

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 14:34

verootjoo schreef:

Trouwen kan niet, ze zijn al partners. dat wordt dan een omzetting van partnerschap naar huwelijk. en dat maakt geen drol uit, want je zit met hetzelfde verhaal van gemeenschap van goederen vanaf partnerschapsdatum.

Voor gehele gemeenschap van goederen, of het huis kan je 2 dingen doen.
als het je gaat voor het overlijden: Testament laten opmaken.
Als het je gaat om alle omstandigheden: huwelijkse voorwaarden laten opstellen waarin staat dat het huis van beide is. maar dan geld het ook voor het geval van scheiding etc, en ik weet niet of je partner dat zou willen.

Erfenis heeft erfbelasting, maar gezien jullie partnerschap hebben, heb je nog wel de vrijstelling van 800k.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 14:34

verootjoo schreef:

Dit is dus het gevaarlijke van bokt.
Trouwen is in dit geval niet de oplossing.

Wilt u andere voorwaarden, dan moeten u en uw partner dit bij een notaris laten vastleggen.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-goederen
Laatst bijgewerkt door Petpa op 07-07-25 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 14:35

Rivendell schreef:

Alles kwijtraken na overlijden van je partner is nog duurder.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 14:37

Notaris

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 14:41

Het is alleen een geregistreerd partnerschap na 2018. ;) Maar ook dan blijft het gewoon hetzelfde van wat tijdens het geregistreerd partnerschap aangegaan is.
Het stukje "Beperkte gemeenschap van goederen en overlijden echtgenoot" uit die link is interessanter.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 14:43

Ter aanvulling het gedeelte waar Neonlight het over heeft:

Beperkte gemeenschap van goederen en overlijden echtgenoot

Als u op of na 1 januari 2018 bent getrouwd of een geregistreerd partnerschap hebt afgesloten, dan valt een erfenis niet in de wettelijke gemeenschap van goederen. Lees meer over de belangrijkste wijzigingen in het erfrecht.

Komt uw echtgenoot of partner te overlijden terwijl u in beperkte gemeenschap van goederen bent getrouwd, dan geldt voor de verdeling van de erfenis de wettelijke verdeling. Behalve als uw echtgenoot of partner een testament heeft en daarin iets anders heeft geregeld.

Als de wettelijke verdeling geldt, dan bent u volgens de wet als echtgenoot van de overledene samen met diens kinderen de erfgenaam. U krijgt als achtergebleven echtgenoot of partner de spullen en u bent verantwoordelijk voor de schulden. De kinderen krijgen ieder als erfgenaam een geldbedrag ter grootte van hun erfdeel. Dit bedrag is niet direct opeisbaar. Lees meer over de wettelijke verdeling van het erfdeel voor kinderen.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 14:45

Wij zijn ook sinds 3 jaar geregistreerd partner precies om de reden dat zijn familie geen aanspraak kan maken op. Wij hoefden niks meer apart vast te laten leggen, want het is voor de wet al zo geregeld. Waarom vraag je het niet bij de gemeente/belastingdienst na? En ik heb alles op google kunnen vinden.
Wij hebben iig niks apart bij een notaris vast laten leggen.
Het enige verschil met een huwelijk is dat je bij een huwelijk ja zegt en zakken met geld kwijt bent om een groep mensen te entertainen. Maar verder is alles hetzelfde als bij een huwelijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 14:46

1x auw bedrag notaris en alles goed gaat heel veel schelen later als je vol emotie zit en dit er nog eens overheen krijgt.
Zijn er trouwens kinderen of andere familie die erven bij overlijden van 1 van jullie?
Want dan zeker zou ik dat er ook bij regelen ivm mogelijke aanspraak die zij kunnen maken op die erfenis. Niet alles is altijd goed geregeld qua wet.
Ga dus zeker eerst met je partner en vervolgens met een notaris om de tafel en kijk even goed naar wat geregeld moet worden om de langst levende partner zo zorgeloos mogelijk achter te laten.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 14:47

Ik vind 700 euro geen groot bedrag om dit goed te regelen, maar ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, TS.

Niet alle notarissen zijn even duur. Je hebt inderdaad de goedkopere online notarissen, of je gaat shoppen buiten je regio. Kan best zijn dat een notaris in een regio met meer concurrenten goedkoper is dan de enige notaris in een dunbevolkte regio met veel vergrijzing en dus veel testamenten :D

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 16:29

Rivendell schreef:

Je hebt advies nodig, en daar betaal je nou eenmaal voor.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-25 16:59

Mijn man heeft 1 dochter. Hij wil niet dat zij iets krijgt, buiten haar wettelijke kindsdeel.
@douce, wat er na mijn dood met het huis gebeurt, zal me een zorg zijn.
Het gaat trouwens om een vrijstaande woning van minder dan 2 ton
Laatst bijgewerkt door Rivendell op 07-07-25 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt