Hornaar nesten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijnxxx

Hornaar nesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 00:51

In onze kozijnen zijn laatst meerdere insectennesten gevonden. Vandaag vloog in een van die kamers een heel agressieve hornaar rond.

Iemand hier die verstand heeft van dit soort nesten en mij kan vertellen of dit hornaar of wesp is?
Afbeelding

riskatc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 01:31

Dit lijkt op de modderwesp, foto is niet heel scherp maar een soort lange heel iets bolle cocon met 1 opening? Zoek daar maar eens op en vergelijk.
Een hoornaar maakt een rond bolletje als nest.

Wat rondvloog kan best gewoon een wesp zijn geweest, de ervaring (als vrouw van een imker) is dat bijen, wespen, hommels en hoornaars door veel mensen allemaal als bij of als wesp worden gezien
We zijn dit jaar al meermaals gebeld voor een zwerm bijen waarbij het minimaal 2 keer om wespen bleek te gaan en 1x om een hommelnest....

Brainless

Re: Hornaar nesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 03:10

Wat hierboven al vermeld is; dit zijn waarschijnlijk nesten van een (soort) metselwesp.
Er bestaan ook metselbijen.

Hoornaars zijn ook wespen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 08:22

Hoornaars (Europees en Aziatisch) maken grote nesten, deze cocons zien er eerder uit als de nestjes van een solitaire soort. Die zijn ook niet zo agressief, het kan ook zijn dat je per toeval een hoornaar aantrof zo midden in het seizoen.

We hebben wel wat wespen kenners op bokt :D Je zou bokker Laurora even een pb kunnen doen, die kan er ook vast meer over vertellen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 15:46

Afgelopen week een voorjaarsnest van de Aziatische hoornaar verwijderd en dat was inderdaad een grote ronde bol, lijkt niet op dit.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:56

Helaas blijft mevrouw wesp terug komen en moest ik 5 nesten verwijderen nadat ik het raam weer niet open kreeg. Heeft iemand nog een idee voor mij hoe ik de wesp kan duidelijk maken dat mijn raam geen geschikte plek is? Ik heb haar nog niet dood gemaakt maar als het zo doorgaat is t wel mijn laatste optie.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:16

Ik zal Laurora even op je afsturen :D (als je haar zelf nog niet een berichtje had gestuurd)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:28

Hornaars maken idd grote nesten, zal eens kijken of ik een foto kan maken van een in onze schuur. Soms zijn ze zo groot als een watermeloen of zelfs groter.
Ze zijn ook echt niet altijd agressief al is de Aziatische duidelijk sneller gepikeerd dan de Europese.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:38

Dit zijn nestjes van een solitaire wesp.
Deze veroorzaken in principe geen overlast. Ze kunnen vrij groot zijn en daarom bedreigend overkomen, maar ze zijn nagenoeg niet agressief/territoriaal en steken echt heel zelden. Bovendien is hun angel erg klein en smal en dus doet het niet zo'n pijn als de steek van een "limonadewesp" of hoornaar.
De wesp die je hebt zien vliegen kan uiteraard een andere, wel stekende wesp zijn.
Het enige wat je kunt doen om te voorkomen dat ze hier nestjes plaatst is een hor voor het raam plaatsen.
Als je dat niet wil kun je ook de wesp vangen met een glas en een kartonnetje, en haar minstens 3km bij je huis vandaan uit zetten, dan komt ze als het goed is niet terug.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:43

Afbeelding

Hij ziet er zo niet zo groot uit maar hij zit 6 meter hoog tegen het dak aan :+

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:02

Bedankt voor de ideeën. Ik kan nu even niet het risico niet lopen om haar te vangen. Er zijn geen poeders, geuren oid dat ik eerst kan proberen?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:32

Sommige mensen zeggen dat kruidnagel olie werkt, maar dat is niet bewezen en heb ik zelf ook nooit vastgesteld tijdens het werken met wespen.
Maar het valt altijd te proberen.

Is er iemand anders in de buurt die haar voor je kan vangen en uitzetten?