Hoe ontkalk je een grohe douche/thermostaatkraan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Hoe ontkalk je een grohe douche/thermostaatkraan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 21:09

Hallo bokkers!

Ik heb een thermostaatkraan in de douche van GROHE. Normaal gebruik ik azijn voor ontkalken. Nou staat in de gebruiksaanwijzing dat middelen als azijn het kunnen beschadigen en raden ze hun eigen middel aan (Grohclean). Dat vind ik wel heel duur, dus ik vroeg me af waarmee je dit soort materiaal nog meer kan ontkalken?

Alvast bedankt!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Hoe ontkalk je een grohe douche/thermostaatkraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 21:19

Gewoon antikal van HG? Of een ander merk?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 21:21

Als ik google dan zie ik dat Grohclean op basis is van citroenzuur. Dus ook gewoon een zuur net als azijn.
Als de kraan echt erg kwetsbaar is, wat me eigenlijk vreemd lijkt voor een kraan, dan zou je gewone keukenazijn kunnen gebruiken in plaats van schoonmaakazijn. Die is wat minder geconcentreerd.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 22:34

Ik gebruik Grohclean en gooi de onderdelen daarna in een ultrasoon bad.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 22:41

Ik ros het kalk er gewoon af met een staalspons die geen krassen maakt. Met dat staal in cirkels.
Gaat perfect :j

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 23:51

8nnemiek schreef:
Als ik google dan zie ik dat Grohclean op basis is van citroenzuur. Dus ook gewoon een zuur net als azijn.
Als de kraan echt erg kwetsbaar is, wat me eigenlijk vreemd lijkt voor een kraan, dan zou je gewone keukenazijn kunnen gebruiken in plaats van schoonmaakazijn. Die is wat minder geconcentreerd.

Hmm, als het zo simpel zou zijn dan zou je ook zoutzuur kunnen gebruiken. Dat is ook gewoon een zuur. Maar ik denk dat we allemaal wel aanvoelen dat het dan niet goed gaat.

Van de organische zuren is azijnzuur wel één van de sterkste zuren. Citroenzuur is minder heftig.

TS, je kan ook even kijken bij de badkamer reiniger /ontkalker van de Lidl. Als ik mij niet vergis is die ook op basis van citroenzuur.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 00:04

Die van de Lidl moet je echt niet hebben. Ik heb daar een peperdure Grohe badkraan mee om zeep geholpen.
Ik had dat ook als tip gekregen en dat geprobeerd. Ik gebruik echt uitsluitend nog Grohclean, niet duur en mijn dure kranen beschadigen er niet door.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 05:51

Roodvos schreef:
Hmm, als het zo simpel zou zijn dan zou je ook zoutzuur kunnen gebruiken. Dat is ook gewoon een zuur. Maar ik denk dat we allemaal wel aanvoelen dat het dan niet goed gaat.

Van de organische zuren is azijnzuur wel één van de sterkste zuren. Citroenzuur is minder heftig.

TS, je kan ook even kijken bij de badkamer reiniger /ontkalker van de Lidl. Als ik mij niet vergis is die ook op basis van citroenzuur.

Hoe sterk het zuur is ligt ook aan hoe geconcentreerd het is. Ik heb puur citroenzuur in korrelvorm liggen thuis, dat lijkt me agressiever dan keukenazijn.
Maar ik bedoel vooral te zeggen dat sommige materialen tegen geen een soort zuur kunnen (blauwsteen bv), dus dan maakt het niet uit of je citroenzuur of azijnzuur gebruikt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 13:46

Azijn is gewoon azijnzuur opgelost in water. En de concentratie maakt heel veel uit. Natuurazijn bevat een veel lagere concentratie azijnzuur dan schoonmaakazijn. Het maakt dus ook heel veel uit welke azijn je gebruikt. Ik zou in mijn douche op mijn douchewand alleen natuurazijn mogen gebruiken en geen schoonmaakazijn.

Om dus te weten of je een ander middel op basis van citroenzuur kunt gebruiken zou je eerst het percentage citroenzuur in de Grohclean moeten weten. Als iemand dat weet, dan kun je het ook opzoeken bij andere schoonmaakmiddelen op basis van citroenzuur. Want Grohclean is natuurlijk absurd duur als het gaat om wat opgelost citroenzuur.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 15:01

Ik pak een cel bakpapier, maak er een prop van en wrijf dit over de kranen en tegels. Weg kalk. Geen spul voor nodig.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 15:08

Ik gebruik citroenzuurpoeder uit een grote pot.
Je kunt dit ook gebruiken om taart mee te bakken bijvoorbeeld.
Veilig voor consumptie, dus veel minder schadelijk dan andere middelen.

Gebruik het ook al jaren, ook voor het ontkalken van de waterkoker en het koffieapparaat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 15:09

Maar soms wil je ook wat in de binnenkant, zodat de sproeiertjes goed open blijven.
En dat poets je er niet af.

Ik zou daarvoor die Grohclean kopen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 15:41

Ik weet dat antikal eigenlijk op alle materialen wel kan, belangrijk is gewoon dat je het niet te lang er op laat zitten :j

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 12:33

Mijn grohe kranen worden gewoon mishandeld met schoonmaakazijn. Ze doen het nog steeds na 20 jaar en ze zien er nog uit als nieuw.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 16:09

Bedankt voor de reacties! Heb uiteindelijk toch wat grohclean gekocht in de aanbieding :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 16:55

Antikal kan dus ook, heb er op mijn werk nog even op gelet,maar dat zijn ook Grohe kranen en die doe ik met antikal.
Op sprayen, 5 minuutjes laten inwerken en goed afspoelen.
ik wrijf ze daarna droog met een doek en dan glimmen ze weer mooi :j

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 17:43