Hoe lap jij je ramen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Hoe lap jij je ramen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-25 08:06

Naar aanleiding van wat opmerkingen in een ander topic vraag ik mij af hoe jullie je ramen lappen. :+

Gebruiken jullie een trekker? En wat voor schoonmaakmiddel? Ik gebruik een lange trekker en heet water met soms afwasmiddel maar ook wel eens allesreiniger. := De druppels haal ik weg met een droge theedoek. Meestal wordt het best netjes.

Maar wat zijn nou dé tips tegen strepen? Niet lappen in de volle zon iig toch? :D

Wie heeft er nog goeie tips?

Mars

Re: Hoe lap jij je ramen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 08:10

Ik gebruik gewoon afwasmiddel, werkt het beste voor mij. En nadrogen met een microvezeldoek. 100% streeploos krijg ik t nooit trouwens.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 08:10

Alleen water gebruik ik. Schoonmaak middelen bevatten zeep. Zeep trekt vuil aan en dan worden je ramen sneller weer vies. Dus ik maak ze schoon met water, eerst goed met de spons. Dan afspoelen met schoon water. Dan met de trekker en zeem droogmaken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 08:15

Meestal zet ik er gewoon de tuinslang op, dan is de ergste bagger er wel af. Als ik ze echt netjes lap, wat ik niet zo vaak doe, dan met warm water met allesreiniger, droogtrekken en de streepjes/druppels wegpoetsen met en droge theedoek. Ziet er echt prima uit vind ik.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 08:17

Water en azijn. En een microvezeldoek, trekker en droogdoek. Fan van de doeken van toverdoek.
En mijn ramen zijn streeploos. Met zeep komt er een laag op de ramen die ga je zien.
De glazenwasser voor de buitenkant gebruikt ook alleen (osmose) water en die ramen zijn altijd streeploos na het opdrogen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 08:22

onpaard schreef:
Alleen water gebruik ik. Schoonmaak middelen bevatten zeep. Zeep trekt vuil aan en dan worden je ramen sneller weer vies. Dus ik maak ze schoon met water, eerst goed met de spons. Dan afspoelen met schoon water. Dan met de trekker en zeem droogmaken.

Dit doe ik ook. Alleen gebruik ik geen trekker, maar een microvezeldoek om na te drogen. Sowieso worden de ramen aan de binnenkant nauwelijks vies.

De buitenkant doet de glazenwasser en die gebruikt net als hierboven, osmosewater.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 08:28

Het liefst gebruik ik de jemako doeken. Eentje voor nat met alleen water en eentje om te drogen

Anders gebruik ik een druppel afwasmiddel en wat scheuten azijn en dan gewoon een spons en een trekker

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 08:30

Niet :'), mijn moeder doet het als ze zich eraan stoort, en als zij lang niet komt en ik stoor me eraan dan zet ik het soft stuk van de hogedruk op de hogedruk en voila, goed genoeg. Van binnen hebben we zo'n karcher ding, werkt ook prima.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 08:34

Met de WindowVac van Kärcher.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 08:36

Ik heb altijd wel strepen na die tijd. Maar dan denk ik van 'het is weer schoon, want heb ze gewassen'. En dan ga ik weer door. Ik moet om mijn ramen boven te wassen geheel uit het raam hangen, dan heb ik een stuk kozijn vast, hang zittend op de vensterbank achterover en maak met m'n vrije arm de boel schoon. Dus het is ook niet optimaal, heb geen ladder om het te doen. Doe het 1 keer per jaar.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 08:36

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 08:40

Met een lap, veel heet water en direct gevolgd door de Kärcher window.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 08:48

Voor buiten heb ik een glazenwasser. Binnen deed mijn moeder altijd. Maar na haar overlijden moet ik zelf aan de slag.

Dus ik heb de glazenwasser op het werk om advies gevraagd.
Koud water* en een beetje afwasmiddel.
Ik las op internet om een scheutje glansspoelmiddel voor de vaatwasser toe te voegen.

En je raamtrekker iedere keer afdrogen (trek droog trek droog).

*Net als met het dweilen van de vloer. Met warm/heet water krijg je sneller strepen omdat het water sneller verdampt.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 08:50

ik heb van die wonderdoeken een voor nat en dan droog erover heen komt geen sop bij aan te pas ideaal ramen schoon en werk is minder

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 08:53

Voor buiten hebben we een glazenwasser.
Binnen doe ik met water met azijn. En de plekken die gauw vies worden door kinderhandjes etc doe ik tussendoor met glassex en keukenrol.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 08:53

Heet water met een flinke scheut spiritus en een Karcher windowvac. De ramen zijn altijd streeploos schoon.
De ramen buiten laten we lappen door een glazenwasser maar binnen doe ik zelf.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 09:14

Vroeger gebruikte ik koud water en een scheutje afwasmiddel, met de trekker af doen en de randen met een theedoek.
Tegenwoordig een glazenwasser; het glas wordt schoon, maar de vliegenpoepjes op de kunststof sponningen blijven gewoon zitten.
Dus ik ben deels tevreden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 09:18

Buiten spoel ik eerst het ergste eraf met de slang. Anders krijg ik krassen van het zand en vuil wat er op zit.
Dan met de ragebol met sop, de kozijnen met een spons en dan afspuiten met koud water.

Als ik zijn heb daarna nog zin heb, alles nog droog trekken en een droge doek over de kozijnen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 09:22

Jokonootje schreef:

Dit! De beste uitvinding na het wiel. Met koud water en een druppel vloeibare zeep, afwasmiddel of azijn, net wat ik voor mijn neus heb staan. Ik háát (met passie) ramen lappen en met de Vac doe ik het tenminste af en toe. Ik durf niet te zeggen hoe vaak dat is, niet zo vaak dus. Buitenkant gelukkig door ramenwasser, zit bij mijn huur inbegrepen *\o/* .

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 09:27

Koud water met klein beetje spul van hg ramenreiniger in water, microvezel doek om in te soppen, een trekker en oude katoenen doeken voor randen nadrogen.

Buiten eerst met een ragebol overal langs.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-25 09:27

miereneter schreef:
Jokonootje schreef:

Dit! De beste uitvinding na het wiel. Met koud water en een druppel vloeibare zeep, afwasmiddel of azijn, net wat ik voor mijn neus heb staan. Ik háát (met passie) ramen lappen en met de Vac doe ik het tenminste af en toe. Ik durf niet te zeggen hoe vaak dat is, niet zo vaak dus. Buitenkant gelukkig door ramenwasser, zit bij mijn huur inbegrepen *\o/* .

Wow! Ik wou dat een glazenwasser bij mijn huur in zat!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 09:28

Jokonootje schreef:

Alleen inspuiten met glassex even met een doekje goed verspreiden en dan windowvac

Edit autocorrect foutje gefixt
Laatst bijgewerkt door Echwel op 01-07-25 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 09:30

Emmertje warm water met dreft oid, vaatdoek of spons, trekker en een theedoek om de trekker weer droog te maken. Maar hier ook een moeder die zich er sneller aan stoort dan ik, dus buiten hoef ik het nauwelijks te doen :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 09:30

IK lees hier over azijn, ik word altijd helemaal beroerd van die geur. Dus kan dat niet in huis gebruiken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 09:33

Hier ook de de geconcentreerde ruiterreiniger van HG.
Met spons.
En dan met een trekker droog trekken.

Glansspoelmiddel van de vaatwasser werkt ook wel fijn.