Mieren overlast, hoe win ik deze oorlog?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eik

Mieren overlast, hoe win ik deze oorlog?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:06

Iemand tips die écht werken tegen een fikse mierenplaag?

Ik heb al een paar jaar last van een mierennest tegen mijn buitenmuur/achterdeur. Als ik gif spoot dan waren ze de rest van de zomer daar weer weg. Tot vorig jaar, vorig jaar kwam ik op een dag thuis van mijn werk en krioelden de vliegende mieren binnen in huis bij de achterdeur. Wat bleek ze komen via de vloer omhoog mn woonkamer in. Ze leven dus ook blijkbaar onder mn dorpel. Dit jaar al vroeg een professioneel bedrijf erbij gehaald. Die poeder strooide en een gel binnen in huis spoot. En dit zou ik elk jaar moeten herhalen. Prima dat heb ik er wel voor over.

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet het al de mieren vinden steeds weer een nieuwe plek en ik heb inmiddels al 4x opnieuw moeten strooien of spuiten. Maar zo'n professional is niet goedkoop en ga ik niet meerdere keren laten komen (Dat is volgens hen de oplossing)

Ik word er inmiddels echt wanhopig van en ze mogen overal in mn tuin zitten, maar niet bij mn achterdeur en in huis waar ze via de dorpel en onder het laminaat zand omhoog werken en vliegende mieren.

Iemand nog tips? Behalve verhuizen?

Suzanne F.

Re: Mieren overlast, hoe win ik deze oorlog?!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:09

Wat vervelend. Bij mij werken die spuitbussen van HG heel goed. Ja ze gaan ergens anders heen maar op die plek zijn ze dan weg. Er zit zo’n dun buisje aan, die kan er helemaal in en dan flink erin spuiten. Maar ik vermoed dat je dat al geprobeerd hebt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:09

Je hebt - denk ik - last van glanzende houtmieren. De gewone straatmier doet dit nl niet.

Ze hebben vermoedelijk ergens in de tuin een boomstomp oid waar hun nest zit. Dus kijk of je de mierensnelweg het huis in de andere kant op kunt volgen. Dáár zit vermoedelijk het nest en daar zou de professionele mierenbestrijder dus z'n gel moeten droppen.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:13

Nest opsporen, kokend heet water in nest doen.
En waar je de mieren ziet lopen.
Tot dat je geen mier meer ziet.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:19

Sterkte....

Bij ons vorige huis heb ik dingen gedaan om de mieren weg te krijgen, maar die zou ik zo dicht bij het huis niet aandurven.

Waarschijnlijk zitten ze bij jou met hun nest ook gewoon in je spouw of zelfs kruipruimte.
Kokend water heb je vast al geprobeerd. Dat werkt hier voor de kleine nesten best oké.

Je zou zeggen een stoomreiniger met dr spuit erin drukken en dan stoom erin spuiten?
Of een hogedrukspuit die heetwater spuit? Dat het toch een heel stuk dieper kan gewoon je keteltje water?

De nesten die wij nu in de tuin hebben zitten op de rand van het gazon/terras. Daar zet ik zo nu en dan de tuinslang in en daarna los ik het anti mier poeder van de action op in kokend water en dat laat ik er dan inlopen.

Moet wel zeggen dat smorgens vroeg of savonds laat beter werkt dan overdag

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:24

In de looproutes mierenlokdoosjes neerzetten.
Daarin zit een spul dat nemen ze mee naar het nest en gaan ze dood van.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:30

Kokend water en/of mierenpoeder is leuk, maar je bereikt er de koningin(nen) niet mee.
Straatmieren/wegmieren (Lasius niger) is bovendien echt nog iets heel anders dan die verrekte glanzende houtmier (Lasius fuliginosus).
Professionals gebruiken fipronil, wat het voordeel heeft dat het niet afgebroken wordt. Mieren eten het op, nemen het spul in hun lijf mee naar het nest, gaan er aan dood, andere mieren vreten de dode mieren op (het nest moet wel netjes blijven), nemen vervolgens het spul ook weer in hun eigen lijf mee, gaan dan zelf dood, worden weer opgegeten, en zo gaat een klein beetje fipronil lang mee. En daarom werkt professionele bestrijding een stuk beter.

Been there, done that. Bij ons zaten ze in het dak en hadden ze de geisoleerde dakplaten gesloopt.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:27

Ibbel schreef:
Je hebt - denk ik - last van glanzende houtmieren. De gewone straatmier doet dit nl niet.

Ze hebben vermoedelijk ergens in de tuin een boomstomp oid waar hun nest zit. Dus kijk of je de mierensnelweg het huis in de andere kant op kunt volgen. Dáár zit vermoedelijk het nest en daar zou de professionele mierenbestrijder dus z'n gel moeten droppen.

Kan dat ook een levende boom/struik zijn? Want dan heb ik nu wel een idee welke. Ze leven ook deels in de tuin hoor. Ze hebben een heleboel uitgangen zeg maar. Dus ook in mn borderrand en bij het terras.

Hmm de andere kant het huis in. Dan zal er iemand in de kruipruimte moeten (Ik niet zei de angsthaas :') ) of mn terras er deels uit halen en een gaat graven tot de fundering... anders denk ik niet dat ik ze ga vinden. Ze hebben trouwens geen snelweg over mn terras ofzo. Alleen heel veel uitgangen waar ik dus mieren uit zie komen.

Zucht, dit in inmiddels als de 4e plaag, nog 3 andere diersoorten te gaan dan heb ik mijn eigen versie van de 7 plagen uit de bijbels gehad.
Laatst bijgewerkt door Eik op Gisteren, 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:28

Love_myhorse schreef:
Nest opsporen, kokend heet water in nest doen.
En waar je de mieren ziet lopen.
Tot dat je geen mier meer ziet.

Alle huishoudmiddeltjes heb ik wel geprobeerd. En kokend water is buiten prima, maar mn laminaat is daar niet blij mee :D

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:30

Mri schreef:
Sterkte....

Bij ons vorige huis heb ik dingen gedaan om de mieren weg te krijgen, maar die zou ik zo dicht bij het huis niet aandurven

Vertel! Ik heb geen kinderen of huisdieren die daar bij kunnen komen dus ik ben erg nieuwsgierig. :j

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:52

Wij hebben er ook heel erg last van gehad
Zolang ze buiten blijven vond ik het niet zo erg, maar ze aten door de muren heen. Hele gaten achter de plinten, smeerde je het dicht, kwam er weer een gat en begon het weer opnieuw

Het enige wat heeft geholpen is koper
Wij hebben de plinten weggehaald, de muren weer opnieuw gevuld.
Daarna hebben we de nieuwe plinten er opnieuw opgeplakt en in die lijm hebben we stuivers gelegt
Sindsdien geen last meer...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:56

Er wordt beweerd dat mieren een hekel hebben aan de geur van koffie.
Sinds ik koffiedik onder de bloemen en planten gooi, zijn er wel minder mieren.

Om ze van het tuinmeubilair te weren spuit ik de poten af en toe met Endure in. Dat spray ik overigens ook op de houten tuintafel en dat scheelt heel veel vliegen op de tafel.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:28

Hg mierenspray en de gaatjes dichtkitten.

Ik heb een soort van bar in mijn keuken ( scheidt de keuken van de woonkamer) en daar kwamen ze via buiten naar binnen gekropen.

Hele boel dichtgekit en sindsdien is het spontaan over

En een paar dagen heel actief met de hg spray en schoonmaken.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:23

Koper

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:36

Beemsterkaas schreef:
Koper

Bokker Koper? :+

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:37

Wij hadden ook erg veel last van mieren, van alles geprobeerd, uiteindelijk uitgekomen bij poeder van de Action. Ze waren direct weg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:18

Cayenne schreef:
Beemsterkaas schreef:
Koper

Bokker Koper? :+

:Y)

Bokker Koper zou zelf zelfrijzend bakmeel gebruiken. Maar ik weet niet of alle miersoorten dat eten. En het werkt natuurlijk alleen op de mieren die het opeten, niet op het nest.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:34

Afbeelding

Ik vrees dat je je huis zal moeten uitgraven :+

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:35

Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik heb weer nieuwe dingen geleerd :j

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:37

Little_Gift schreef:
[ Afbeelding ]

Ik vrees dat je je huis zal moeten uitgraven :+

Zal de verhuurder leuk vinden :')

Ik ook niet trouwens want ik heb na vele jaren letterlijk bloed, zweet en tranen eindelijk een tuin in plaats van het oerwoud wat achter gelaten was door de vorige bewoners.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:45

Mediterraan draaigatje (Tapinoma nigerrimum) - KAD https://share.google/fLQmDzLPQynhZaZhw

Ik hoop niet dat deze het is :+. Ik snap trouwens wel waarom de bestrijdingsdienst meerdere keren moet komen. En ik denk dat dit ook de kortste weg is naar een blijvende oplossing. Om de kolonie aan te pakken, moet je zo snel mogelijk de koningin bestrijden. En dat lukt vaak niet met alle gewone middeltjes. En dat moet je mogelijk een aantal maal herhalen. Het liefst voordat de kolonie weer enorm groeit.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:47

Diddykong schreef:
Mediterraan draaigatje (Tapinoma nigerrimum) - KAD https://share.google/fLQmDzLPQynhZaZhw

Ik hoop niet dat deze het is :+. Ik snap trouwens wel waarom de bestrijdingsdienst meerdere keren moet komen. En ik denk dat dit ook de kortste weg is naar een blijvende oplossing. Om de kolonie aan te pakken, moet je zo snel mogelijk de koningin bestrijden. En dat lukt vaak niet met alle gewone middeltjes. En dat moet je mogelijk een aantal maal herhalen. Het liefst voordat de kolonie weer enorm groeit.

Dat bedrijf had het over 1x per jaar. Maar als ik zie hoe snel die beestjes alweer terugkomen kan ik ze elke 3 weken wel laten komen. Dat is toch een heel duur geintje.

Ik ga wel nog even een ander bedrijf contacten, maar wil eerst even kijken of ik "de bron" van het probleem kan vinden. Dat scheelt hopelijk in tijd en kosten.

Edit: nee het lijkt er qua beschrijving niet op dat ik deze diersoort heb.
Laatst bijgewerkt door Eik op Gisteren, 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:50

Moet je verhuurder hier dan niet iets aan doen?

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:00

opisop_shop schreef:
Moet je verhuurder hier dan niet iets aan doen?

Zou je denken he?

Helaas moest ik het wespennest in de ventilator schacht zelf oplossen. Ook voor de muizen op zolder (met dank aan de buren) moest ik zelf iets regelen. Alleen voor de steenmarter onder mn dak hebben ze iets gedaan. En dat alleen maar omdat ze daar echt niet onderuit konden.

Maar ondertussen wel de huur elk jaar flink verhogen :roll:

Ik heb dus niet eens meer een poging gedaan om ze te vragen dit probleem van de mieren op te lossen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:04

Ik denk niet dat dit een probleem is dat de verhuurder dient op te lossen.

Muizen, wespen, ratten, dat lijkt mij toch echt voor de huurder zelf.
Tenzij je er pas net heel recent komen wonen bent en kan aantonen dat ze er al zaten voor jij er kwam maar dat lijkt mij hier niet het geval.

Edit:

De plaag die afkomstig was van de buurman kon je wel claimen bij diens verzekering.
Dat was dus niet voor de verhuurder noch voor jou maar voor de buurman.

De steenmarter was de verhuurder zelfs helemaal niet aansprakelijk voor. Dat was eigenlijk volledig jouw verantwoordelijkheid om die weg te krijgen.
Enkel schade voortgebracht door de steenmarter zelf aan de woning, is voor de verhuurder
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op Gisteren, 16:08, in het totaal 2 keer bewerkt