Waterafvoer mobiele airco?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Waterafvoer mobiele airco?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-25 08:24

Sinds eergisteren een nieuwe mobiele airco (16000 btu) aangeschaft. Na enkele uren slaat hij al af en zit het waterreservoir al vol. Nu is het ook behoorlijk vochtig buiten en in huis maar mijn oude airco (14000 btu) hoefde ik nagenoeg nooit het waterreservoir te legen.
Verschilt dit zoveel per airco?
Heb nu een aparte luchtontvochtiger aan staan.
De luchtafvoer van de airco zit in een aansluiting in de buitendeur. Daar kan geen afvoerslang voor condenswater bij. Wil ook de deur niet open zetten aangezien dan de warme lucht weer net zo hard naar binnen komt.

Hoe voeren jullie het vocht af van een mobiele airco? De aansluiting voor vochtafvoer zit geheel onderaan in de airco. Het lijkt mij dat het water niet via de slang ook nog weer omhoog kan in een emmer of zoiets?

8nnemiek

Re: Waterafvoer mobiele airco?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 08:50

Kun je de airco niet wat hoger zetten, op een tafeltje bv? Dan kun je er wel een emmer met slangetje onder zetten. Of eventueel direct in een wasbak weg laten lopen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 08:52

8nnemiek schreef:
Kun je de airco niet wat hoger zetten, op een tafeltje bv? Dan kun je er wel een emmer met slangetje onder zetten. Of eventueel direct in een wasbak weg laten lopen.

Dit indd. Of een fles eronder.
En t water doneren aan je plantjes :P

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-25 09:23

Op een tafeltje lukt bij deze (grote) airco echt niet, kan hem nog geen 5 cm optillen zo zwaar. Dat tafeltje zou het ook direct begeven :D

Het condenswater mag niet gedronken worden en ook niet bij de planten...schijnt bijzonder slecht te zijn.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 09:30

Ik heb in de tuin zelfs een plantenbak onder mn airco afvoer staan al jaren _O-

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 09:38

Ik heb mijn airco op een sterke kruk staan. Daaronder heb ik een emmer gezet, het dopje hou ik open zodat het water meteen de emmer inloopt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 15:25

Bravura schreef:
Op een tafeltje lukt bij deze (grote) airco echt niet, kan hem nog geen 5 cm optillen zo zwaar. Dat tafeltje zou het ook direct begeven :D

Hoezo is het dan een mobiele airco? :=
Is de bedoeling van een mobiele airco niet dat je die kan tillen en verplaatsen zoals het je uit komt?

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 15:46

Ik heb een plastic slang aan de afvoer gemaakt en laat die in een curverbak met deksel lopen. De slang klem ik dan vast tussen de deksels en het water gooi ik weg in de wc als de bak 3kwart vol is.
Het liep bij mij prima een stukje omhoog de slang in.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 16:10

Little_Gift schreef:
Bravura schreef:

Hoezo is het dan een mobiele airco? :=
Is de bedoeling van een mobiele airco niet dat je die kan tillen en verplaatsen zoals het je uit komt?

Dat is inderdaad het principe, maar je zit ook met de aan- en uitvoer. Zo'n slang moet je toch ergens naar buiten werken en daardoor wordt ie meteen een stuk minder mobiel. Tenzij ze overal een gat in de muur hebt :))

Wij hebben ook een mobiele airco maar daar komt helemaal geen condens uit? Alleen als ie verwarmt komt er condens uit.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 16:11

Ja de afvoerslangen enzo snap ik wel maar dat dat ding zo groot is en zo gigantisch veel weegt dat die volgens TS maar 5cm te tillen is, lijkt mij niet passen bij het woordje "mobiele" airco :+

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 16:50

Oscar schreef:
Wij hebben ook een mobiele airco maar daar komt helemaal geen condens uit? Alleen als ie verwarmt komt er condens uit.

Hier komt er wel een liter of 2 per avond uit. Hij staat op zolder, waar ik slaap. Ik zet hem rond 21 uur aan en weer uit als ik ga slapen (23 uur).

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-25 19:44

Eloya schreef:
Ik heb een plastic slang aan de afvoer gemaakt en laat die in een curverbak met deksel lopen. De slang klem ik dan vast tussen de deksels en het water gooi ik weg in de wc als de bak 3kwart vol is.
Het liep bij mij prima een stukje omhoog de slang in.

Ga ik dat proberen. Geen last gehad dat het water dan terug liep? Hoe hoog is de curver die je gebruikt?

Mobiele airco's heb je klein en groot, licht en zwaar. Hoe meer BTU hoe logger zo'n ding is. Zitten wel wieltjes onder dus "mobiel". Een grote zware airco kan ik in mn eentje niet optillen een hoge drempel over...

Moet bij deze 2x per dag het reservoir legen op de koelstand. Dat had mijn oude airco niet, een paar druppels kwamen er na het zomerseizoen uit, meestal helemaal niks.
Ga morgen de fabrikant ook eens bellen of het normaal is. Beide zijn van dezelfde fabrikant.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 20:45

Op de meeste mobiele airco's zit bovenin ook een afvoergat om een slang op aan te sluiten. Bij onze oude unit zette we er dan zo'n flexibele mega-emmer van de action achter met de slang er in, dat liep prima weg.

Onze nieuwe unit heeft dat dan weer niet, die heeft amper water om af te voeren, geen idee hoe dat kan..

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 21:10

Hoe meer vocht in de lucht en hoe beter de werking van de airco, hoe meer water hij uit de lucht haalt. Eigenlijk dus helemaal top dat er veel water afgevoerd wordt.

Wij moeten ook regelmatig het reservoir legen. Dat doen we dan gewoon. Hij staat hier alleen 's middags aan op onze bovenverdieping bij 30+ graden.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 21:29

Welke airco hebben jullie? Ik zoek een airco voor een kleine slaapkamer.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 21:51

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 00:17

Ik heb sinds vorige zomer een mobiele airco (zo te horen iets mobieler dan die van jou, maar heb ook maar een kleine kamer :D ) en toen ik hem ging opbergen gekeken in het reservoir: niks. Dit jaar pas een paar dagen in gebruik en toen ik hem een lompe goede duw gaf om te verplaatsen kwam er een berg water uit. Ik geef dus gewoon het weer/ het jaar de schuld. :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 07:20

Ik rij hem even naar de douche en laat het doucheputje in lopen spoel wel na zodat de katten het niet opdrinken.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 23:27

Fabrikant gebeld. Vermoed dat er iets kapot is waardoor het meeste vocht niet wordt afgevoerd via de luchtuitlaatslang maar dus in het reservoir komt.
Net een kleine airco online besteld als extra in de keuken en hoor vd week wat er met deze gaat gebeuren.