Lekker makkelijk BBQ’en

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tabbladen

Lekker makkelijk BBQ’en

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 10:44

Ik ben vast niet de enige die hier elk jaar weer in trapt.

Ik krijg een appje van papa en mama.
”Vind je het leuk als we langskomen op de terugweg van onze vakantie?“
”Ja gezellig“, app ik terug.

Ondertussen voel ik lichte paniek opborrelen.
Bij mijn ouders thuis glimmen de ramen en deurknoppen, en kun je van de vloer eten.
Bij ons kan dat ook, maar dan omdat er nog kruimels liggen van de maaltijden van de afgelopen maand.

Nou ja, dat is niet helemaal waar.
We hebben een hond, dus iets eetbaars blijft nooit lang liggen.
Wat wél blijft liggen, zijn de hondenharen. Die liggen overal.
Alle meubels lijken van nepbont. Zijn ze niet. Is gewoon hondenhaar.

Maar papa en mama mogen dat niet weten.
Dus ik poets. Ik veeg. Ik boen.
Dan naar de supermarkt. Wat zullen we eten?
Iets makkelijks. Iets wat ze lusten.
BBQ? Dat is wel makkelijk. Paar worstjes. Stokbroodje. Zelfgemaakte kruidenboter.

Maar ja, je wilt ook een beetje indruk maken.
Dus ik besluit tot een paar nieuwe receptjes. Iets verfijnder.
Marinades maken voor portobello’s en courgette-champignonspiesjes. De hele middag mee in de weer. Net op tijd klaar, precies als ze de oprit opkomen.

”Gezellig dat jullie er zijn! Willen jullie koffie of thee?“
”Ja lekker.“
”We gaan BBQ’en. Lekker makkelijk. Het is bijna vijf uur, ik steek ’m vast aan.“

De BBQ wil niet aan.
Meer aanmaakblokjes dan maar.

Ondertussen binnen: spiesjes rijgen.
Buiten: hij brandt nog steeds niet.
Wel veel rook.
Nog meer aanmaakkrullen.
Terug naar binnen.
Terug naar buiten: hij brandt. Eindelijk.
Spiesjes erop.
Spiesjes meteen in de fik.

Binnen: Oven aan voor het stokbrood.
Buiten: Spiesjes van de BBQ af. De ene helft is zwartgeblakerd, de andere lauw alsof iemand er even op heeft gezeten.
Binnen: frietjes in de airfryer.
Buiten: vlees op de BBQ.
Voorhoofd: zweet.
Binnen: wat piept daar? Brandalarm of de airfryer?

Eindelijk. Alles van de BBQ af.
”Was het lekker?“
”Ja, vooral de kruidenboter.“
”Hout op de vuurschaal dan maar?“
”Ja gezellig, zo’n vuurtje.“

Hout erop. Brandt niet.
Meer aanmaakkrullen. Meer rook.
Stoel verplaatsen. Rook draait mee.
Eindelijk rookvrij.
”Je weet dat er boven nog een raam open staat?“

Gezellig, zo’n BBQ. En lekker makkelijk.

Siers83

Re: Lekker makkelijk BBQ’en

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 10:49

Beelddenker hier! Ik zie dit gewoon echt gebeuren _O-

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 10:51

Leuk geschreven. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 10:56

:')
Herkenbaar. Niet met mijn ouders, maar wel bij de schoonouders en ander bezoek.. dan moet alles schoon zijn, en gaat er altijd wel iets mis :))

Maar met de bbq hebben we geen gedoe meer sinds ik een kleine kamado heb gekocht <3 wat een heerlijk ding is dat!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 11:45

Samenvatting: ik maak het mezelf moeilijk en kan niet stoken...

Oplossing: bij de slager een bqq-pakket halen voor het juiste aantal personen en een gasbbq (of zelfs een elektrische) kopen. Niks meer aan de hand.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 11:49

Tink89 schreef:

Oplossing: bij de slager een bqq-pakket halen voor het juiste aantal personen en een gasbbq (of zelfs een elektrische) kopen. Niks meer aan de hand.

Eens. Trouwens, als je toch buiten zit hoeft het binnen ook niet zo schoon te zijn :Y)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 12:39

Ik herken dit zo :')

Hier ook een hond dus alles in huis is hond. Ik nam me nog zo voor dat mijn huis niet naar hond zou stinken... Daar kwam dus niks van terecht.

Als mijn schoonouders komen gaan we beide in alarmstand en rennen we als kip zonder kop met de bezem door het huis :')

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 12:40

8nnemiek schreef:
:')
Maar met de bbq hebben we geen gedoe meer sinds ik een kleine kamado heb gekocht <3 wat een heerlijk ding is dat!

Daar hoor ik vaker goede dingen over! :j Ze zijn alleen best prijzig dus nog even sparen

Tink89 schreef:

Goh, dit zou ook best de titel van mijn memoires kunnen zijn. :D

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 12:43

Haha, goed verhaal :D

Best herkenbaar ook. Vervang de hondenharen door kattenharen en het is mijn verhaal :))

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 13:01

Hahahaha ik zie je aan het eind van de dag echt uitgeput met hangende armen langs de stoel onderuitgezakt zitten, zo van; dat hebben we ook weer overleefd %) En dan de hond onvermoeibaar en verwachtingsvol naast je; ga je mee uit?? :):) _O-

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 13:07

Sinds kort geen hond meer en dacht ook geen haren, nou ja nu ligt er nog steeds haar (paard) en zand, hooi en en en ..
Geen ouders meer die er iets van kunnen vinden maar wel vrienden dus als ze komen van te voren alles goed poetsen en denk dit ga ik bijhouden.. NOT dus andere mogelijkheid iedere week vrienden vragen dan moet ik het iedere week schoonhouden.
Tja de BBQ laat ik dan maar aan vrienden over dan komt het vast goed en de slager is geduldig qua wat ik wil hebben.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 13:09

Volgende keer: koude pastasalade een dag vantevoren maken, focaccia of stokbroodje en smeersels ernaast, wat vers fruit erbij, ijsje… klaarr. Hoef je alleen op tafel te zetten/ op te scheppen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 13:10

Hier nog een beelddenker! Dank je voor de leuke voorstelling!

Hier katten in huis dus ik voel met je mee :(:)
Laatst bijgewerkt door cissy op 26-06-25 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 13:10

Ik ben zóóó blij dat ik niet de enige ben die last heeft van haar in huis :') Je hoort nooit iemand iets zeggen over hoeveel werk het wel niet is om een huis met huisdieren schoon te houden, al is het maar voor het oog schoon haha. Uiteindelijk hebben ik en mijn vriend niet eens superveel dieren (hondje en twee katten, waarvan 1 buiten komt en 1 binnen blijft) maar joh, vooral in deze tijd van het jaar is het vreselijk en niet tegenaan te swifferen...

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 13:12

Niet alleen je huis maar ook je eigen kleding. Ik draag graag zwarte kleding. Mijn kat krult de hele dag om mij heen en schooit de hele dag om snoep. Dan weet je wel hoe mijn broeken er uit zien........

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 13:17

Oscar schreef:
Niet alleen je huis maar ook je eigen kleding. Ik draag graag zwarte kleding. Mijn kat krult de hele dag om mij heen en schooit de hele dag om snoep. Dan weet je wel hoe mijn broeken er uit zien........

Dat ook inderdaad! Wij hebben overal in huis rollers liggen. Ik werk fulltime thuis dus ik hoef niet dagelijks netjes voor de boeg, maar mijn vriend zijn baas verwacht dit wel van zijn werknemers. Zijn werk kleding was ik daarom ook apart om zoveel mogelijk haar te vermijden. Hij kleed zich thuis meteen om voordat hij de dieren (en mij) begroet etc.
Daarbij koop ik ook geen kleding waarop haren heel goed te zien zijn, gezien de grootste haarbal een witte kat is, koop ik dus voornamelijk lichte kleding. Of kleding waarbij de haren vrij makkelijk af te slaan zijn (travelstof is mijn favoriete stofje geworden).
Nu ik er zo over schrijf besef ik me pas hoeveel werk we ervan hebben :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 13:38

Als ik dit topic lees ben ik vooral heel blij met mijn hond die geen haar verliest :Y)
Vroeger alleen na de loopsheid, dan was het een week lang alsof je op de prairie zat, met tumbleweed haarbollen bij elk zuchtje wind :')
Inmiddels na sterilisatie komt er alleen nog een kilo haar vanaf zodra ik de tondeuse er overheen haal :+

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 13:48

Ik vond de titel al verdacht; makkelijk en Bbqen vind ik niet bij elkaar passen _O-
Wij hebben een gasbbq, scheelt wel. Het scheelt ook dat we hier bijna nooit bbqen :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 15:08

Sinds ik mezelf de vrijheid heb gegeven om mijn huis niet meer heel hard voor bezoek op te ruimen gaat het me iets makkelijker af :')

Of we gaan gewoon in een andere ruimte zitten zodat ze niet mijn huis in hoeven :+

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 15:32

Heel herkenbaar :')

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 16:45

Met de praktische suggesties die voorbij komen wordt het de volgende keer hopelijk minder rennen en meer zitten.

Wat grappig om te horen dat de dierenharen struggles zo herkenbaar zijn! Dat maakt het delen extra leuk.

AdemoJoey schreef:
Hahahaha ik zie je aan het eind van de dag echt uitgeput met hangende armen langs de stoel onderuitgezakt zitten, zo van; dat hebben we ook weer overleefd %) En dan de hond onvermoeibaar en verwachtingsvol naast je; ga je mee uit?? :):) _O-

Haha ja zo zat ik letterlijk bij. Gelukkig is de hond vrij lui dus die hoefde zelf ook niet zo nodig :P

Steppe schreef:
van te voren alles goed poetsen en denk dit ga ik bijhouden.. NOT dus andere mogelijkheid iedere week vrienden vragen dan moet ik het iedere week schoonhouden.

Haha dit zeg ik ook elke keer tegen mezelf _O-

Evercreek schreef:
Oscar schreef:

Dat ook inderdaad! Wij hebben overal in huis rollers liggen. Ik werk fulltime thuis dus ik hoef niet dagelijks netjes voor de boeg, maar mijn vriend zijn baas verwacht dit wel van zijn werknemers. Zijn werk kleding was ik daarom ook apart om zoveel mogelijk haar te vermijden. Hij kleed zich thuis meteen om voordat hij de dieren (en mij) begroet etc.
Daarbij koop ik ook geen kleding waarop haren heel goed te zien zijn, gezien de grootste haarbal een witte kat is, koop ik dus voornamelijk lichte kleding. Of kleding waarbij de haren vrij makkelijk af te slaan zijn (travelstof is mijn favoriete stofje geworden).
Nu ik er zo over schrijf besef ik me pas hoeveel werk we ervan hebben :')

Heerlijk dit! :)) Ik kleed me ook meteen om als ik thuis kom.

8nnemiek schreef:
Als ik dit topic lees ben ik vooral heel blij met mijn hond die geen haar verliest :Y)
Vroeger alleen na de loopsheid, dan was het een week lang alsof je op de prairie zat, met tumbleweed haarbollen bij elk zuchtje wind :')
Inmiddels na sterilisatie komt er alleen nog een kilo haar vanaf zodra ik de tondeuse er overheen haal :+

En er komt altijd nog één zo'n tumbleweed haarbol doodleuk langs rollen als je net de stofzuiger weer opgeborgen hebt.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 19:42

Hardop zitten lachen om je schrijfstijl. Fantastisch

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 21:45

Puchje schreef:
Hardop zitten lachen om je schrijfstijl. Fantastisch

Dankje, wat leuk om te horen! :D

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:45

Heel leuk geschreven, en heel herkenbaar haha!

Hier gaat het meestal van "zal ik bbq'en, dan hoef jij niet te koken?"
As if :') Ik heb minder werk aan een AGV'tje dan aan een bqq - ik moet er altijd brood, aardappelsalade en groentjes bij hebben; ik marineer ons vlees zelf en mijn keuken ligt aan de andere kant van mijn huis ten opzichte van de tuin. Heel lekker altijd - maar zoveel werk :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:29

Makkelijke BBQ kan best.

Koop een BBQ met een deksel. Weber oid.
Koop ook zo'n BBQ- starter. Voor wènig bij de Action te koop. Is een metalen cylinder met gaten en een handvat. Gebruik houtskoolbriketten ipv gewone houtskool. Vul de cylinder met briketten en wat aanmaakblokjes. Blokjes aansteken, en wacht tot de zooi gloeit.
Zodra het goed gloeit, uitstorten in je BBQ, rooster erop, en klaar. Zorg dat de beluchting van je BBQ open staat, maar schuif 'm ook wat verder dicht als het te hard gaat met je vlees.

Gebruik op je rooster van die wegwerp alu-BBQ-bakjes. Nooit meer je spiesjes in de fik, en je rooster hoef je ook niet met een staalborstel schoon te schrobben na afloop. Of koop een paar van de kant-en-klare kip-ovenschotels van de Appie, die zitten al in een alu-bakje.

BBQ stoken is niet moeilijk als je het goede gereedschap gebruikt :D

(Oh, en in huis is een robotstofzuiger ook met huisdieren mogelijk. Ook daar geldt: koop een goeie)