wat voor onkruid is dit???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

wat voor onkruid is dit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-25 21:29

Afbeelding
Omdat Bokt altijd overal een antwoord op heeft, wat je ook vraagt.

Overal in mijn tuin komen takken de grond uit schieten, bijna niet los te krijgen. Ik heb heel het internet afgezocht, al een gezellig onderonsje gehad met ChatGPT, maar vooralsnog nog geen antwoord. Wie weet wat het is heeft hopelijk ook de oplossing om het te verwijderen want het is écht bocht!

juval

Re: wat voor onkruid is dit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 21:32

mijn obsidentify zegt Es

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 21:34

Dit lijkt op het blad/takje van een es.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-25 21:37

Dat dacht ChatGPT ook, maar dat is het volgens mij niet. Het zijn door heel de tuin heen takken die de grond uit schieten waarbij de wortels niet lost te trekken zijn, die lopen onder de grond helemaal uit. Ook takjes van 10-20 cm. krijg ik niet los getrokken

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 21:41

Plantnet zegt ook es (43% zekerheid)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 21:47

Heb je Google lens al geprobeerd? Dan kun je vergelijken met andere bladfoto's.
Het lijkt Es of grauwe Els. Het zijn de jonge scheuten van zaad dat met de wind is meegekomen en die wortelen zich heel stevig vast. Zo heb ik ook een aantal scheuten in het landje, die ik er met de hand met geen mogelijkheid uitkrijg.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-25 22:14

Google lens? :?
Die ken ik nog niet, 50+ hè :) :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 22:28

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 22:33

Pennsylvaanse es, zegt mijn bomen kenner buurman :+
De scheuten die best groot kunnen worden wortelen zich heel stevig in en hebben ook al snel grote bladeren.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 00:39

Idd ES… mega troep..

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 06:02

Dat je het niet zo makkelijk uit de grond trekt, is al een hint dat het een boom gaat worden en geen simpel onkruidje. Eenjarig spul is meestal niet zo diep geworteld en trek je makkelijk los.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 07:33

Nou lekker dan, een hele tuin vol met bomen. Dat. Gaat nog even een dingetje worden dan. Gaat dadelijk mijn langgekoesterde wens van een tuinhuis met overkapping in vervulling, komen er dadelijk allemaal bomen door de bodem heen zetten :=
Ik denk dat er door mijn tuin heen (we zijn net verhuisd, is aardig wat grond) zeker wel 50-100 uit de grond naar boven geschoten zijn |(
Iedereen bedankt voor de informatie, let the fun begin!

(PS: zie je wel dat Bokt overal een antwoord op heeft)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 07:34

dorothea schreef:
Google lens? :?
Die ken ik nog niet, 50+ hè :) :D

Ken ik ook nog niet zo lang. :D Mijn schoondochter heeft het me een keer uitgelegd.

Ik knip bepaalde scheuten gelijk met de grond af, zodat het niet aangemoedigd wordt om verder wortel te schieten. Misschien helpt dat bij jou ook? Scheelt weer spitten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:04

Die heb ik ook in mijn border. Zelfs mijn vader kon hem niet zo ff eruit trekken. Echt muur vast.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:49

Lukt het om het uit te graven? Dat zou ik zeker proberen. Anders kort maken en spuiten met verdelger.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:32

Suzanne F. schreef:
Lukt het om het uit te graven? Dat zou ik zeker proberen. Anders kort maken en spuiten met verdelger.

Niet spuiten met verdelger, alsjeblieft... Slecht advies in deze tijden, en ik betwijfel of het uberhaupt zou werken op boompjes. Met verdelger maak je alle bodemdieren dood en vervuil je de omgeving. Echt, niet doen. Gewoon afknippen werkt denk ik prima in dit stadium. Pas als ze nog dieper of uitgebreider wortel gaan schieten worden het hardnekkiger, dan moet je een beetje gaan graven.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 09:50

Ik heb geprobeerd om de wortels bloot te leggen, om eens te kijken waarom ik die scheuten niet uit de grond getrokken krijg, maar ze gaan dus alle kanten op en zijn net onder de bodem al vrij dik. Ik ben zo bang dat wanneer ik ga knippen ik de plant alleen maar aanmoedig om uit te lopen. Ik heb gelezen dat je onder de grond sowieso niet moet knippen omdat je dan zeker weet dat ie onder de grond enorm gaat verspreiden, een soort ondergronds Kruiskruid zeg maar.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:58

dorothea schreef:
Nou lekker dan, een hele tuin vol met bomen. Dat. Gaat nog even een dingetje worden dan. Gaat dadelijk mijn langgekoesterde wens van een tuinhuis met overkapping in vervulling, komen er dadelijk allemaal bomen door de bodem heen zetten :=
Ik denk dat er door mijn tuin heen (we zijn net verhuisd, is aardig wat grond) zeker wel 50-100 uit de grond naar boven geschoten zijn |(
Iedereen bedankt voor de informatie, let the fun begin!

(PS: zie je wel dat Bokt overal een antwoord op heeft)

Gezien bovenstaande, ben je op zich blij met de tuin? Of wou je die nog aanpakken?
Igv dat laatste, kan je er ook nog over na denken om de tuin af te laten graven,zodat je zeker weten alles weg hebt en weer "schoon" kan beginnen.

Enig idee waar de zaden van boompjes vandaan zijn gekomen? Staat er een es in een van de tuinen van de buren bijvoorbeeld?

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:58

Herkenbaar probleem, echt vreselijk. Dat zijn die helicopters die overal naar toe vliegen, als kind was dat leuk maar als huiseigenaar nu vind ik er niks meer aan. Wortels zijn mega sterk, uitgraven is de beste optie indien mogelijk. Dus als je ergens helicopter zaadjes ziet liggen, gauw weggooien voor ze gaan kiemen. Afknippen kan maar meestal schiet de plant dan gewoon opnieuw terug uit.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 10:51

Nee xMathilde, het zijn niet die helicoptertjes, die zijn van Esdoorn en die heeft een heel ander blad. Ik denk Els, ook een boom, met van die zwarte propjes als zaaddozen.
Bij mijn weten heeft Es een heel ander blad, maar misschien is dat soortafhankelijk.

Dorothea, ik denk dat als je er goed vanaf wil, je inderdaad alles moet laten afgraven. Stuk voor stuk uitgraven is ook een optie, maar wel heel veel werk.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 11:56

Ah dan ben ik mis. Die zijn daarom ook knap lastig :Y)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 16:39

Jet schreef:
Nee xMathilde, het zijn niet die helicoptertjes, die zijn van Esdoorn en die heeft een heel ander blad. Ik denk Els, ook een boom, met van die zwarte propjes als zaaddozen.
Bij mijn weten heeft Es een heel ander blad, maar misschien is dat soortafhankelijk.

Dorothea, ik denk dat als je er goed vanaf wil, je inderdaad alles moet laten afgraven. Stuk voor stuk uitgraven is ook een optie, maar wel heel veel werk.

Ik heb de tuin nog eens even goed bekeken, maar hier en daar staan er zelfs stammen met een diameter van 5 centimeter, altijd de takjes eraf gehaald dus en er verder nooit iets aan gedaan. Het staat werkelijk overal en het valt me op dat waar de takjes Es staan, de hortensia het niet meer doet :(