Ervaring gezocht bivakeren mountain huts alpen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Happy_Hippie

Ervaring gezocht bivakeren mountain huts alpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 17:52

Hoihoi,

Ik probeer al ff wat informatie te verzamelen maar kan niet echt een duidelijk antwoord vinden op het internet.

Ik wil heel graag bivakkeren/ overnachten in een tent in de alpen elke nacht een andere plek met mooi uitzicht alleen mag dit vrijwel bijna nergens in de alpen als ik het goed begrijp?
Nu las ik iets over berghutten maar kom er niet echt aan uit of je moet reserveren, wat het kost en het lijkt erop dat deze berghutten toch wel enkel voor de ervaren klimmer zijn?

De planning is midden/eind augustus die kant op te gaan afhankelijk van het weer, in zwitserland of oosterijk vooral de uitzichten met zonsop- en ondergang zijn voor mij een pre.

Mochten er mensen zijn die informatie en/ of ervaringen willen delen, heeeel graag <3

MarlindeRooz

Re: Ervaring gezocht bivakeren mountain huts alpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:05

Mijn ex vriend heeft dit gedaan in Zwitserland. Hij had dit zelf nog nooit gedaan maar zijn vrienden wel. Die hebben daar gewoond. Hij heeft zowel gekampeerd als in een berghut. Dat hadden ze vooraf gereserveerd geloof ik.

Wel vond hij het echt heel erg zwaar. Terwijl hij een prima conditie had. Krachttraining, hardlopen en wandelen etc.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 18:09

MarlindeRooz schreef:
Mijn ex vriend heeft dit gedaan in Zwitserland. Hij had dit zelf nog nooit gedaan maar zijn vrienden wel. Die hebben daar gewoond. Hij heeft zowel gekampeerd als in een berghut. Dat hadden ze vooraf gereserveerd geloof ik.

Wel vond hij het echt heel erg zwaar. Terwijl hij een prima conditie had. Krachttraining, hardlopen en wandelen etc.

Heel gaaf!
Daar was ik al bang voor met die berghutten dat de route vooraf enkel voor de echte ervaren bergwandelaars/ klimmers te doen is...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:11

Ik zou sowieso niet alleen op pad gaan daar. Kan je niet bij een groep / groepsreis aansluiten?

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 18:13

MarlindeRooz schreef:
Ik zou sowieso niet alleen op pad gaan daar. Kan je niet bij een groep / groepsreis aansluiten?

Wilde samen met een vriendin gaan, maar we zijn beide onervaren op dit gebied.

Ik ben wel op FB rond aan het kijken naar groepen maar nog niet echt een succes.

BoYo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:37

In Oostenrijk heb je heel veel berghutten (hütte) waar je kunt overnachten. Velen zijn goed toegankelijk voor gewone wandelaars en bereikbaar via gemarkeerde paden. Je kunt overnachten op kamers met 1 of meerdere stapelbedden of op lager (kamers of zolder met matrassen op rij). Neem een lakenzak en oordoppen mee.. In de hutten kun je ontbijten en avondeten als je dat wil.

Voordeel van overnachten in hutten is dat je met minder bagage loopt en dat is erg prettig in de Alpen (veel hoogtemeters).

Ik heb zelf een keer in mijn eentje een rondje gelopen in het Patznauntal (Edmund graf hütte - Niederelbehütte - Darmstädterhütte - Friedrichshafnerhütte en via de Neue heilbronnerhütte weer terug). Dat was echter van A naar B. Je kan ook verder lopen en komt dan weer terug bij A uit. Check Verwallrunde. Prachtige wandelingen! Hutten wel van te voren reserveren, ze zijn tegenwoordig vaak volgeboekt helaas.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:39

Sommige berghutten kan je reserveren, daar zit dan vaak ook een avondmaaltijd en ontbijtje bij. Moet je verder niet teveel van verwachten. Bij onbemande berghutten kan je niet reserveren. Het kan dus zijn dat je daar met andere mensen tegelijkertijd slaapt. Wild kamperen mag zeker niet, ik zou dat ook zeker niet doen. En het bergwandelen zelf is inderdaad best zwaar, wij zijn als Nl’ers niks gewend. De hoogtemeters hakken erin en het zijn vaak smalle paadjes met oneven passen, dus dat vergt een ander soort aandacht van je lijf :)

Als 2 onervaren lopers zou ik kijken naar bemande berghutten op max 4 uur lopen vanaf het startpunt. Dat zijn vaak routes die wat beter te doen zijn.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:42

De meeste wandeltochten met hutten zijn niet perse voor ervaren bergwandelaars hoor. Wel is het natuurlijk verstandig om kennis te hebben, maar dat is meer op het gebied van weer en noodsituaties. Dit kan in de bergen heel snel omslaan.

Qua berghutten moet je in bijna alle populaire gebieden ruim van te voren boeken, dus best kans dat je al te laat bent. Ik zou zelf denk ik op bookatrekking kijken of daar wat tussen zit, dan is het meeste voor je geregeld.

Qua kamperen is het een stuk lastiger. Dan moet je op zoek naar campings, want wildkamperen mag echt bijna nergens in die regio. Daarvoor zou je kunnen kijken naar bijvoorbeeld de Kungsleden in Zweeds Lapland, maar dat is wel echt heel anders. Plus daarvoor heb je wel kwalitatief goed (en licht) kampeerspul nodig.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 18:54

BoYo schreef:
In Oostenrijk heb je heel veel berghutten (hütte) waar je kunt overnachten. Velen zijn goed toegankelijk voor gewone wandelaars en bereikbaar via gemarkeerde paden. Je kunt overnachten op kamers met 1 of meerdere stapelbedden of op lager (kamers of zolder met matrassen op rij). Neem een lakenzak en oordoppen mee.. In de hutten kun je ontbijten en avondeten als je dat wil.

Voordeel van overnachten in hutten is dat je met minder bagage loopt en dat is erg prettig in de Alpen (veel hoogtemeters).

Ik heb zelf een keer in mijn eentje een rondje gelopen in het Patznauntal (Edmund graf hütte - Niederelbehütte - Darmstädterhütte - Friedrichshafnerhütte en via de Neue heilbronnerhütte weer terug). Dat was echter van A naar B. Je kan ook verder lopen en komt dan weer terug bij A uit. Check Verwallrunde. Prachtige wandelingen! Hutten wel van te voren reserveren, ze zijn tegenwoordig vaak volgeboekt helaas.

Was dit goed te doen in je eentje?

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 18:55

Super bedankt voor de reacties, hier heb ik wat aan!
Ga de stof even onderzoeken/ bekijken :D :j

Happy_Hippie schreef:
BoYo schreef:

BoYo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:25

Happy_Hippie schreef:

Ja voor mij was het goed te doen. Ik ben wel een ervaren wandelaar. Veel in de Alpen en in Scandinavië geweest en ik kan navigeren met kaart en ook kompas als het zou moeten. Ik had totaal geen vrees voor het alleen lopen. Ik denk dat het zonder ervaring ook wel kan als je avontuurlijk bent ingesteld, maar lees je wel goed in van te voren. Zorg dat dat je weet hoe ver het is en hoeveel hoogtemeters het worden en dat je aan de hand daarvan kunt bepalen of het voor jou haalbaar is. In de hutten kunnen ze ook altijd goed advies geven en ook weten ze daar wat de weersvoorspellingen zijn. Houd er rekening mee dat je niet overal bereik hebt.

Het leuke is dat je in de hutten vanzelf mensen tegenkomt die dezelfde route, of deels dezelfde route lopen als jij. Je kan dus zelf met elkaar oplopen en anders kom je elkaar vanzelf weer tegen aan het einde van de dag bij de volgende hut :p.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:30

In Zwitserland mag je wel wildkamperen boven de bomengrens. Dat heeft mijn ex vriend destijds ook gedaan.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:31

Wij hebben zowel in Slovenië als in Oostenrijk met onze kinderen van nu 6, 9 en 11 een huttentocht gedaan. Geen super ervaren wandelaars dus. Het is zo ontzettend gaaf om te doen. Wij zijn natuurlijk altijd in het hoogseizoen en dan is reserveren wel noodzakelijk. Mijn tip is ook om geen hutten te nemen waar je met de auto, bus etc kan komen. De sfeer in hutten waar je net iets meer moeite voor moet doen is heel anders. Wordt veel meer rekening met elkaar gehouden en elkaar geholpen. De sfeer is dan echt fantastisch, de uitzichten fenomenaal en als je vervolgens de hut bevoorraad ziet worden met een helikopter omdat dat de enige manier is waarop dat kan het besef op wat een bijzondere plek je geweest bent echt geweldig...
Laatst bijgewerkt door JustMe8484 op 23-06-25 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:33

Happy_Hippie schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik ben wel op FB rond aan het kijken naar groepen maar nog niet echt een succes.

Ik zou naar een uitgezette huttentocht gaan. Je hebt ze in verschillende niveaus en dan weet je zeker dat je bij een berghut aankomt waar je kunt slapen.
Is zeker niet alleen voor bergbeklimmers. Meeste is gewoon wandelen.

Googlen op huttentocht :)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:58

In Zwitserland is het met de juiste apps prima te doen. Maar het is geen hotel en dus zelf je zooi opruimen,bepaalde spullen meenemen (bv slaaphoes) en lig je soms op meer-persoonsbunk-bedden naast onbekenden. Oftewel goed je onderzoek doen voordat je boekt.

https://www.sac-cas.ch/en/huts-and-tours/

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 22:01

Zoals MarlindeRooz al zegt, bivakkeren en wildkamperen mag boven de bomengrens voor 1 nacht per plek, dus je moet elke dag door. De hutten moet je vaak reserveren en zijn zeer populair dus dat moet je wel plannen. Je krijgt dan ontbijt en vaak ook een lunchpakketje. Als je wilt wildkamperen kan je in de zomer vaak wel water vinden, er zijn kraantjes voor koeien en soms voor wandelaars, en als je hoog genoeg zit vul je gewoon je fles in een beek. Toch moet je het qua water wel plannen want je wilt niet zonder komen te zitten. Je moet je aan het leave no trace-principe houden.

Berghutten zijn er voor verschillende niveaus, je hoeft echt niet te kunnen klimmen als in 'sport climbing' met equipment. Wel moet je goed fit zijn, niet bang zijn voor een aantal honderden hoogtemeters op een dag, en soms smalle en brokkelige paden. Onderschat dat niet, al helemaal met een rugzak met tent en water is dat echt zwaar. Ik klim en wandel in de zomer regelmatig maar ben me toch in de sportschool extra aan het voorbereiden op een trekking in de hogere alpen.

Ik woon in Zwitserland, wandel en klim regelmatig en ken ook veel mensen die kamperen etc, stuur gerust een pb als je nog meer vragen hebt :)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 22:53

Volgens mij heb je al genoeg tips over je fysieke gesteldheid en wat wel en niet waar mag.
Echter zou ik het echt afraden om dit, onervaren, alleen te doen.
Het weer is zó verraderlijk in de bergen! Ik heb meerdere begeleide tochten gemaakt van Duitsland naar Italië en daardoor ben ik elke keer weer veilig en meestal droog aangekomen.
Maar op een van onze tochten zijn ook op hemelsbreed 2km andere wandelaars overleden omdat die het onweer wat er aan kwam niet hadden verwacht.. en ondanks dat ik wist dat er slecht weer aan kwam, was dit amper voor te stellen gezien de strak blauwe lucht een uurtje daar voor..

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 23:12

Happy_Hippie schreef:
MarlindeRooz schreef:

Bergsportreizen van nkbv?

Als je niet met een groep wilt gaan zou ik gewoon een redelijk standaard route van een huttentocht voor beginners opzoeken en dan plekken bij al die hutten zelfstandig reserveren. Krijg je een mooi kloppend plan wat goed te doen is, maar heb je het toch wel zelfstandig gedaan ;)

Hutten zijn wel veel fijner dan kamperen qua bepakking die je mee hoeft te nemen, scheelt gigantisch veel gewicht en de bergen blijven net zo mooi :)

Het is imo helemaal niet zo spannend zolang je een gemarkeerd pad volgt en je netjes aan de regels houdt. Bergen zijn wel tof!

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 23:54

Wow zie nu pas alle reacties!
Ik was inderdaad gaan verdiepen vanavond in een huttentocht!

Ik heb al heel wat wandelingen gemaakt afgelopen maart in Zwitserland en jaar ervoor in Madeira (alleen) maar de echte ervaring nee die is er niet vind ik.

Ik ga op men gemakje alle opties bekijken en een leuke huttentocht uitstippelen denk ik (of via een site die ik gevonden had die een route voor jou maakt/reserveerd met de hutten).

Bedankt iniedergeval voor alle tips!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:12

In CH kan je op de standaard routes niet snel verdwalen. Alles staat met bordjes, logo’s en signalen aangegeven, alsook apps die het goed doen (en dat je op veel afgelegen plekken alsnog mobiel bereik hebt). Waar je wel op moet letten is een search/rescue verzekering in geval van nood.