Buis kapot of armatuur?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Buis kapot of armatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 22:57

In mijn keuken heb ik onder de bovenkastjes een onderbouwlamp hangen, om zo wat licht te hebben als ik een afwasje doe of eten kook. Alleen nu weigert er iets dienst en ik twijfel of het armatuur stuk is, of het kleine TL-buisje dat erin zit. Toen ik de lamp aan wilde doen, deed hij niets. Vervolgens voelde ik wat aan de buis, duwde en draaide wat en ineens ging hij weer aan. Even later, nadat ik de lamp eerst uit en daarna weer aan had gedaan, deed de boel het weer niet. Ligt het dan aan de buis of het armatuur? En bij twijfel: hoe kom ik daar achter wat het probleem is? Zou een beetje jammer zijn als ik een nieuwe buis haal en het blijkt het armatuur te zijn... Wie heeft tips voor mij?

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 23:26

Niet dat dit je meteen gaat helpen, maar soms heeft een TL buis ook een starter. Het zou kunnen dat die kapot is, en dat je daarom wel licht hebt als je er wat aan morrelt.

Google voor plaatje en Instructie om de starter te vervangen. Succes!

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Re: Buis kapot of armatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 23:31

Hier zit helaas geen starter in, dat had ik al nagekeken. Maar wel bedankt voor je tip.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 23:49

Spanning meten.

Geen spanning: armatuur stuk.
Wel spanning, geen licht: buis stuk.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 23:51

Ik heb zo'n spanningsmeter liggen: https://www.hornbach.nl/p/profile-spann ... /12057423/ en heb deze er even op los gelaten. Ene kant doet niets, andere kant komt de spanningstester niet verder dan 24v, de lampjes branden dan ook zwak. Steek ik de spanningstester in het stopcontact, dan slaat hij door naar 220v en branden de lampjes fel. Is het dan toch het armatuur?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 05:57

Is het wel een echte TL lamp (zo eentje die altijd even knippert of tijd nodig heeft als je hem aan doet), of een LED lamp in TL vorm?
LED wordt vaak terug gevormd van 240 naar 24 of 12 volt, dus dat zou kunnen kloppen dat je 24V meet.
Ik weet niet of een echte TL ook wel eens met 24V werkt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 08:05

Als morrelen ervoor zorgt dat je opeens wel licht hebt, is de buis niet stuk. ALs de buis stuk is, is-ie stuk. Dan geeft-ie nooit meer licht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 09:11

Het klinkt alsof er ergens een contactje niet lekker meer zit. Even open maken en de draadjes langs lopen.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 14:00

Lamp was een echte TL nog, geen LED.

Openmaken is geen optie. Heb hem eraf geschroefd en gekeken wat en hoe, maar openmaken naar de draadjes staat gelijk aan slopen bij dit model.

Mijn vader is vandaag even geweest, heeft zijn technische blik erover laten glijden en ook hij denkt dat het armatuur (productiedatum 2013) toch echt overleden is, na 12 jaar trouwe dienst... Dat betekent dus dat ik mag gaan shoppen voor nieuw licht onder mijn keukenkastjes.