SSD klonen en vervolgens de SSD vervangen in je pc, aandachtspunten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

SSD klonen en vervolgens de SSD vervangen in je pc, aandachtspunten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 14:35

Goed, het besluit staat vast, mijn pc heeft een grotere SSD nodig waar het besturingssysteem (Windows 11) op draait. Ik heb al weer maar 20gb meer vrij en vorige week was dat zelfs even maar 8gb. Dan is de schijf niet geheel vol, maar presteert ook niet optimaal meer. En ik heb problemen als ik Photoshop draai.

Nu is er de mogelijkheid van het klonen van je oude SSD en dan plaats je de SSD met de gekloonde gegevens weer in je pc en alles werkt weer zegt men.

En dat klonen lijkt ook niet heel ingewikkeld als ik Coolblue moet geloven:
https://www.coolblue.nl/advies/harde-sc ... n-ssd.html

Ook volgens HCC is het een fluitje van een cent om te doen:
https://hcc.nl/kennis/kennis/vraag-van- ... 1-op-staat

Prima, dit kan ik wel als ik het zo lees ook al heb ik het nog nooit gedaan. En dan moet ik dit trucje meteen in 2-voud herhalen omdat ik bij nog iemand de schijf dan moet upgraden.

Ik heb dus nodig een USB/sata datakabel. Die zijn te koop vanaf 5 euro tot een euro of 25 (dan heb je een extra voedingsstekker). Welke is aan te raden? Maar heb ik niet nog wat nodig? Want als ik het zo bekijk kun je zo'n kabel niet direct op een 'naakte' ssd aansluiten. Een behuizing voor de ssd? Ik heb iets nodig wat werkt voor een M.2 NVMe ssd volgens mij.

En past elke SSD schijf? Als ik het typenummer van mijn ssd opzoek, dan kom ik uit op een M.2 NVMe. Dus ik zou een schijf moeten kopen van dat type. Maar dan vind ik ook weer verschillende typen? 3.0X4, 4.0X4, 5.0X2 enz. Hoe kom ik er achter welk type ik heb? Een foto van mijn SSD die er nu in zit staat hieronder. Het type is een phison ps5012-e12-27, dus dat zou een 3 versie zijn, dus een 3.0X4?

We gaan dan dus eerst de overzetkabel, de ssd en eventueel nog een behuizing voor de ssd kopen en dan de kloon maken.
Daarna komt het verwijderen van de oude ssd en de nieuwe plaatsen.
Als ik het zo bekijk in mijn pc is het het onderste schroefje losmaken en dan zou je de ssd er zo uit kunnen pakken. Of zie ik dat verkeerd? Moet je nog ergens aan denken?

Afbeelding

Afbeelding

Kortom, wat moet ik aan kabelwerk aanschaffen? En welke ssd heb ik nodig? Ik ga eerst even uit van 1tb, maar het gaat me om het type wat ik moet kopen.

Dammie

Re: SSD klonen en vervolgens de SSD vervangen in je pc, aandachtspunten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 14:50

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 14:54

Weet niet hoe groot je SSD is, of je een andere schijf in je PC hebt hangen en hoe je je PC verder ingericht hebt, maar afhankelijk daarvan zou het wellicht al voldoende kunnen zijn om de extra schijf (HDD of SSD) in je PC te hangen en enkel je persoonlijke documenten over te zetten naar de nieuwe schijf. Ik heb een aparte SSD van 500GB waar enkel m'n Windowsinstallatie en program files op draaien, en m'n documenten staan op een andere HDD. De SSD is nu half gevuld, en alles qua documenten, downloads, video's, etc draait dus op een andere disk. Is vrij eenvoudig over te zetten, moet alleen wel per hoofdmap ingesteld worden (onderstaande zijn hoofdmappen)

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 14:57

Nee, het ligt echt aan de SSD van 256GB waar het besturingssysteem op staat (en dus geen verdere bestanden). Dat is te weinig. Ik heb een extra HDD er in zitten (ook voor 80% vol, maar daar draait niets op en die moet ik gewoon even opschonen, en eigenlijk werk ik tegenwoordig vanaf een paar grote externe ssd's). En het is ook niet dat Photoshop niet lekker draait sinds ik er extra geheugen in geprikt heb. Maar er wordt tijdelijk ergens wat weggeschreven naar die ssd ofzo, want telkens als ik PS gebruikt heb is er weer wat gevuld op die SSD. Maar het zijn niet mijn bestanden, want die komen van een externe harde schijf. Toen ik de pc net opstartte had ik 20gb vrij, nu nog maar 19.9gb.

Ik wil dus echt de harde schijf klonen waar het besturingssysteem op staat (en dus ook de andere programma's die je draait). Andere dingen zijn al gedaan.

Dus daar gaat het me om. Ik wil gewoon simpel een nieuwe SSD er in en kan niet opnieuw programma's installeren omdat ik daar de ballen verstand van heb, of gewoon geen zin in heb omdat alles nu werkt. Het is puur die harde schijf dus die vol is.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 15:21

germie schreef:
Nee, het ligt echt aan de SSD van 256GB waar het besturingssysteem op staat (en dus geen verdere bestanden).

Je 'mijn documenten', 'mijn afbeeldingen' en al die meuk staat standaard op je C-schijf als je daar niets aan wijzigt, en >95% van de mensen gebruikt die folders actief. Vandaar de hint om daar naar te kijken als alternatief. Als je die folders al verplaatst hebt of niet gebruikt is het niet van toepassing natuurlijk, maar anders zou het een optie geweest kunnen zijn om een tweede schijf in je PC te hangen en enkel die data over te hevelen. Was een tikje gemakkelijker geweest

germie schreef:
Maar er wordt tijdelijk ergens wat weggeschreven naar die ssd ofzo, want telkens als ik PS gebruikt heb is er weer wat gevuld op die SSD. Maar het zijn niet mijn bestanden, want die komen van een externe harde schijf. Toen ik de pc net opstartte had ik 20gb vrij, nu nog maar 19.9gb.

Dat zou kunnen komen doordat je RAM vol is. Als je RAM vol is, worden niet actieve gegevens tijdelijk op een harde schijf gezet zodat er weer RAM vrijkomt voor het uitvoeren van nieuwe taken. Dat heet een wisselbestand. Ook dat bestand kun je aanpassen qua grootte en locatie (Startmenu > zoeken op 'Geavanceerde systeeminstellingen' > Instellingen (de bovenste van de drie) > tab 'geavanceerd' > Wijzigen (onder 'Virtueel geheugen'). Je kan het wisselbestand daar ook uitzetten. Kan wel invloed hebben op de prestaties natuurlijk

Wat betreft kabels die je nodig hebt kan ik je niet helpen. Sowieso zal je voor de M.2 SSD nog wat nodig hebben omdat je die normaal in je moederbord prikt en niet nog met kabels aansluit. Wat loshalen van een M.2, dat is inderdaad schroefje loshalen en eruit schuiven. Om te kijken welke typen je moederbord ondersteunt, zou je de handleiding van je moederbord moeten checken

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 15:27

Nee, RAM is het niet. Die is nu maar 51%. Dat was wel vol.

Ik heb mijn documenten en mijn afbeelden niet in gebruik. Dat heb ik al gechecked. Ik heb wel natuurlijk downloads op de C-schijf en die moet ik geregeld legen. Ook komen bestanden in de prullenbak op C terecht en dat moet ik ook legen. Een 2e harde schijf heb ik dus al, maar het zit dus echt in de schijf met het besturingssysteem.
En als ik met een 100 euro mijn pc nog weer 2 jaartjes mee kan laten gaan, dan doe ik dat.

Het is nu dus echt die schijf die een probleem geeft doordat die te klein is.
En ik heb dus nog nooit een kloon getrokken en dan een nieuwe ssd geplaatst. Het lijkt an sich niet moeilijker dan een ram bankje plaatsen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 18:57

Ik heb het ooit gedaan, maar vond het wel spannend. Ik had een apparaatje waar de nieuwe SSD in kon, met bijbehorende software.
Daarmee de oude kopiëren en daarna deze losmaken en de nieuwe SSD er in zetten en dan de pc aanzetten. Trom geroffel en duimen dat hij opstart.
Maar volgens mij heb je dus ook een kloon programma nodig.
Het is niet zomaar copy all.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 18:59

De USB/SATA-kabel gaat niet op je M2 passen, wel op een SSD die in een behuizing zit. Je zult daar dus dan nog iets extra's voor nodig hebben (hoe en wat kan ik je niet bij helpen verder).
Maar begrijp ik goed dat je besturingssysteem 256GB wil hebben? En staan er geen andere programma's op die schijf? Want dat klinkt mij wel als veel in de oren. Of staat Photoshop e.d. ook op die schijf?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 21:28

Century schreef:
De USB/SATA-kabel gaat niet op je M2 passen, wel op een SSD die in een behuizing zit. Je zult daar dus dan nog iets extra's voor nodig hebben (hoe en wat kan ik je niet bij helpen verder).
Maar begrijp ik goed dat je besturingssysteem 256GB wil hebben? En staan er geen andere programma's op die schijf? Want dat klinkt mij wel als veel in de oren. Of staat Photoshop e.d. ook op die schijf?

Ik wil niets opnieuw installeren, maar die schijf waarop windows staat is vol. Hierop staan ook de program files. En tja, die schijf is dus gewoon vol. Er is niets meer wat ik kan verwijderen. Nu maar 19.2gb meer vrij. Daarom wil ik een grotere ssd.
LR en PS staan op deze SSD, maar verplaatsen lukt niet. En herinstalleren vertrouw ik niet, want het heeft me heel veel moeite gekost om dit aan de praat te krijgen. Bovendien heb ik geen schijf waar ik kan herinstalleren.
Dus het is eigenlijk niet relevant waarom die schijf vol is, die is vol en daar kan ik dus zo niets aan doen. En dus moet er een grotere ssd in zodat na het klonen alles nog gewoon 1:1 werkt.

En ik begrijp dat een usb/sata kabel niet gaat passen, want ik lijk iets van een behuizing voor die M2 schijf nodig te hebben. Maar ja, welke M2 schijf moet ik nu precies kopen? En dan ook welke behuizing?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 15:07

Ik heb inmiddels een ssd en een behuizing besteld. Hopelijk past het, maar dat zou wel moeten als ik de specs goed gelezen heb. Dan wordt het dus klonen en dan zien dat ik de oude ssd uit de pc krijg en de nieuwe weer op het moederbord kan vastzetten.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 15:13

germie schreef:
Dus daar gaat het me om. Ik wil gewoon simpel een nieuwe SSD er in en kan niet opnieuw programma's installeren omdat ik daar de ballen verstand van heb, of gewoon geen zin in heb omdat alles nu werkt. Het is puur die harde schijf dus die vol is.

Op basis van deze quote en de leeftijd van je pc zou ik zelf geen SSD gaan clonen eigenlijk....

dan zou ik iemand inschakelen die dit voor je kan doen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 15:52

En waarom dan niet? Er kan met het klonen weinig mis gaan. Een kloon lukt of lukt niet. En als iets niet werkt zet je het oude terug. Zo werkt het ook met geheugenbankjes vervangen.

Ik zie niet in waarom ik daar een bedrijf voor moet gaan zoeken. En dat kan dan eventueel nog steeds. Ik heb dan de spullen al om het mee te doen en hoef die niet meer te kopen. Dan zou het alleen een paar euro zijn om het over te zetten en om te bouwen. Maar zoals ik het lees zou ik niet weten waarom ik dat niet kan doen.
Dan hoef ik ook geen programma's te verwijderen of te verplaatsen. Het is gewoon een 1:1 kopie trekken, schijf omzetten en het zou moeten werken. En als ik weet hoe dit werkt, dan kan ik in de toekomst ook weer gebruik van het geleerde maken.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 16:22

De beschrijvingen van het proces lijken inderdaad wel straight forward, dus het kan heel goed soepel verlopen.

Maar ervaring leert dat je dat toch nooit voor 100% zeker weet en dan moet je toch wel een beetje handig zijn met hard- en software om eventuele problemen te kunnen oplossen.

Maar goed, je kunt altijd je oude SSD weer terugplaatsen als het niet lukt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 17:03

Dat bedoel ik. Ik zie dus het probleem niet zo. Maar zal wel balen als er iets niet werkt. Maar qua risico valt het mee.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 17:46

Schaf een samsung ssd aan. Die hebben software voor data migration.
Die kun je installeren op je pc en daarmee de boel omzetten. 99% kans van slagen. Gebruiken het op werk ook regelmatig.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 18:14

Koekeroekus schreef:
Schaf een samsung ssd aan. Die hebben software voor data migration.
Die kun je installeren op je pc en daarmee de boel omzetten. 99% kans van slagen. Gebruiken het op werk ook regelmatig.

Ik heb een andere besteld, een Crucial P3 1 TB SSD omdat iemand anders me die aanraadde. Geen Samsung. Dat komt ook omdat Samsung met een nieuwer protocol werkt en an sich is het backwards compatible, ik heb er hier niets aan. Men zei tegen mij dat Easeus of Clonezilla net zo goed werken. Dus daar ga ik dan maar van uit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 18:43

Externe harde schijf nemen, een herstelpunt op die schijf zetten, SSD wisselen, herstelpunt terug zetten, klaar.

Maarre, weet je zeker dat je niet gewoon een tweede SSD erbij kunt prikken? Beetje moederboard heeft twee "vakjes" voor een M2....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:18

ikke schreef:
Externe harde schijf nemen, een herstelpunt op die schijf zetten, SSD wisselen, herstelpunt terug zetten, klaar.

Maarre, weet je zeker dat je niet gewoon een tweede SSD erbij kunt prikken? Beetje moederboard heeft twee "vakjes" voor een M2....

Nee, hier past geen extra SSD in. Moederbord heeft maar 1 slot zo te zien.

Maar inmiddels draait mijn pc op een vers gekloonde nieuwe 1tb SSD, maar er is nog een probleempje wat ik nog op moet lossen.
Ik heb nog 693gb niet toegewezen ruimte. Dus windows denkt nog steeds dat de ssd vol is, terwijl dat niet zo is.
En hoe krijg ik nu die 693 gb toegewezen aan mijn c:\-partitie? Want ik lees dat windows het alleen kan doen als de partities naast elkaar liggen. En als ik nu een 'eenvoudig volume' aanmaak, dan ligt deze zo te zien niet naast mijn c-partitie.

En als Windows het niet kan, welke gratis software kan het wel? Niubi kom ik tegen, maar ook daar moet ik eerst een volume creëren. En gaat dat dan wel goed?
Ik wil deze SSD liever niet verpesten (ik kan natuurlijk zo de andere terugzetten, hoewel die nu al niet meer geheel gelijk is aan mijn oude ssd natuurlijk want ik heb niubi geinstalleerd).

Ik ben de meeste tijd kwijt geraakt aan het plaatsen van de nieuwe SSD op het moederbord. Man, die kleine schroefjes en mijn dikke vingers zijn geen goede combinatie. Denk dat ik wel een half uur daar mee bezig geweest ben. :+

Afbeelding

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:39

Maar je kunt Photoshop ook zo instellen dat hij alleen de D schijf gebruikt, niet de C schijf. En dan niet alleen de installatie op zich maar onder andere ook de scratch disks. Dat kun je ergens in Photoshop instellen. Heb je dat al gedaan? Bij Edit => Preferences => Performance => Scratch Disks.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 06:42

Texas02 schreef:
Maar je kunt Photoshop ook zo instellen dat hij alleen de D schijf gebruikt, niet de C schijf. En dan niet alleen de installatie op zich maar onder andere ook de scratch disks. Dat kun je ergens in Photoshop instellen. Heb je dat al gedaan? Bij Edit => Preferences => Performance => Scratch Disks.

En dat lukt ook niet. Ik heb alle schijven vol. En je gaat dit niet op een externe usb-schijf zetten. Dus ik heb gewoon die grotere C-partitie nodig. En kan dan weer verder kijken.

Als je wilt weten wat op de 2 interne schijven staat, dat is dus alle programma's en besturingssysteem op 1. En dan heb ik nog een harde schijf met wat foto's als werkschijf (na bewerken gaan ze naar een backup), drivers, enz. En ook die schijf is vol en daar kan ook nu niet 123 wat af.

Ik heb dus echt die grotere C-partitie nodig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:15

Om te beginnen zul je die 600GB moeten toewijzen, lees: formatteren in het door jou gewenste format. In jouw geval NTFS omdat je het wil toevoegen aan je C-schijf.

Daarna zijn er tools om dat (deels) toe te voegen aan je bestaande C-schijf. Voor zover ik weet kan dat niet met windows zelf maar daar kunnen andern wellicht een beter antwoord op geven.

Tweede advies: koop er nog een schijf bij zodat je reserve ruimte hebt.
Ik weet net wat jij allemaal draait naast photoshop maar de 2TB in de computer hier zit nauwelijks half vol en hier staat best een hoop data op van andere hobby's.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:08

Je zal een nieuwe partitie moeten aanmaken. Je had beter een losse, normale ssd kunnen bijplaatsten, data overzetten en op die m.2 een schone installatie plaatsen. Je hebt nu de ellende van de ene schijf naar de andere overgenomen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:41

ikke schreef:
Ik weet net wat jij allemaal draait naast photoshop maar de 2TB in de computer hier zit nauwelijks half vol en hier staat best een hoop data op van andere hobby's.

Hm, well... :+ (die onderste drie (en nog vier daaronder) zijn shared, dat is dus maar 1x 11,2 TB van 20,9 TB)

Afbeelding