Nare schoolsituatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OutOfTheWood

Nare schoolsituatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 18:13

Hallo Bokt,

Aangezien het blijkbaar niet via de normale manier kan via gesprekken en dergelijke zitten wij momenteel met onze handen in het haar met wat we aanmoeten met deze situatie. Wellicht dat er mensen op bokt zijn die mee kunnen/willen denken naar de opties die er zijn. Bij voorbaat dank :)

(Wij = Studievriendin en ik)

Wij zitten momenteel in het tweede jaar van onze opleiding en moeten na de zomer nog 1 jaar waarvan 6-7 maanden stage. Dus effectief 4-5 maanden écht daadwerkelijk aanwezig op school en dan zijn we klaar. In deze periode worden ook examens afgenomen & met betrekking daarop heb ik wat vragen gezien een lastige situatie die wij hebben.

Nu zijn er binnen het afgelopen jaar een aantal dingen gebeurd met betrekking tot ons aanspreekpunt op de opleiding (mentor, in dit geval) waardoor wij o.a. gedupeerd zijn bij twee van onze examens.

Hij doet zijn werk niet, geeft informatie niet door waardoor wij verplicht een examen moesten doen voor een vak dat onze keuze niet was & hij voert ook gewoon nooit cijfers in waardoor wij als studenten geen idee hebben waar we aan toe zijn. Ons jaar is bijna over en wij hebben 0 cijfers in het systeem staan van de opdrachten van afgelopen jaar...0!

Hij liegt ook over gesprekken die zijn gevoerd, zegt dat dit niet zo is gebeurd terwijl dat wel zo is (hier is ook bewijs van) Ook heeft hij mij in een persoonlijk gesprek bedreigt dat hij wel zou kijken of ik op stage zou mogen ja/nee, dit alleen omdat ik een keer ziek was en meneer zijn mail niet had gelezen dat ik die dag afwezig zou zijn. (Hier is dus ook gewoon bewijs van). Hij gooit elke keer alles op een zwak argument over "ik kan je niet bereiken" en allemaal zweverige onzin over dat we het "samen moeten doen" en dergelijke. Ik ben een nuchtere Nederlander, ik krijg hier enorm kriebels van en niet op de goede manier. De enorme creepy manier.

Tijdens mijn examen heb ik op een onderdeel niet de juiste behandeling gekregen van hem waardoor ik in plaats van 2 uur mijn hele examen af heb moeten maken in 40/45 minuten - aka, een eerlijke kans om iets goeds neer te zetten had ik al niet - en vervolgens liegt meneer ook glashard over de feedback die hij zou hebben verstrekt tijdens mijn examen (terwijl dit ook zwart op wit staat genoteerd) waardoor school nu verwacht dat ik zomaar akkoord ga met een her-examen over een jaar + verplicht extra lessen voor dit vak - Daar komt nog eens bij dat als je deze verplichtte lessen niet volgt, er een notitie komt en dan wordt je dus gewoon dubbel benadeeld....

Verder heeft hij mij afgelopen maand toen ik op straat liep buiten school(tijd) aan mijn arm gegrepen en wilde hij een gesprek starten. Vriendin en ik waren toen samen dus zij is hiervan ook getuige geweest. Gezien de hele situatie had ik daar geen behoefte aan dus ben ik samen met die vriendin gewoon doorgelopen. Ik heb dit ook aangegeven met mijn ouder erbij in een gesprek met iemand van de directie maar die stoppen dit allemaal weg als: "Hij is sociaal dus wilde vast goedbedoeld contact zoeken". - Dit terwijl wij al maanden in de kling liggen en er gesprekken lopen over zijn manier van doen. Daarnaast vind ik het gewoon ongepast dat je student zomaar vastpakt, op welke manier dan ook.

Over dit alles loopt inmiddels al maanden (zie: 4-5 inmiddels) een klacht over bij de school, echter gebeurd er gewoon in mijn optiek helemaal niks met wat ik (en iemand anders die hetzelfde is overkomen) hebben aangegeven.

Inmiddels doe ik voor 1 van mijn examens nog dit jaar een her-examen en ben ik hier dus ook mee bezig tijdens de stage die ik dit jaar loop. Het andere examen wordt gewoon geen oplossing voor geboden anders dan "je doet in het tweede jaar een her-examen en dan haal je het wel" terwijl ik overduidelijk zwaar ben benadeeld tijdens het maken van mijn examen, en dit jaar geen eens een eerlijke kans heb gehad. En dan komen al die verplichte lessen er ook nog eens bij kijken... :+

Inmiddels is er ook besloten dat de vriendin en ik vanwege de hele nare situatie gaan wisselen van klas zodat wij niet meer te maken hebben met deze man tijdens onze opleiding. Hierover is na maanden gesprekken voeren en een hoop ellende afgelopen week ook definitief met de directeur erbij besloten dat dit beter is. Op die manier is hij niet meer betrokken bij onze studie & dat is vele malen beter gezien alle omstandigheden.

Vervolgens had ik vandaag een examen waarbij één docent aanwezig zou zijn. Ik kom aan bij mijn studie voor mijn examen, je raad het al: de docent die daar zit is gewoon wéér degene die mij al een half jaar benadeeld & waarvan letterlijk vorige week in gesprekken is besloten dat hij niet meer onze mentor zou zijn & niet meer betrokken zou zijn bij onze studie. -O-

Om het netjes te zeggen: ik ben hier niet blij mee. Ik heb mij omgedraaid en liep weg, toen werd ik door de 2e docent benaderd en heb ik kort uitgelegd dat ik al 2x gedupeerd ben door deze man & dat er met de directie besloten is dat ik zou wisselen vanwege alle problemen met meneer. Zij had hier gelukkig alle begrip voor en zei ook direct dat dit niet de bedoeling is & dat ik mij al student tijdens mijn examen wel goed moet kunnen voelen met de docent die aanwezig is.

Kortom. Al die gesprekken lijken weinig te doen. Ik dacht dat het hoofdstuk afgesloten kon worden maar er blijven zich nare situaties voordoen zoals vandaag. En eerlijk gezegd heb ik er ook een hard hoofd in dat deze docent een gesprek (intern) krijgt over wat er allemaal fout is gegaan door zijn toedoen. Dit zou namelijk het geval zijn maar als dit daadwerkelijk zo is/was gebeurd dan had hij niet vandaag bij mijn examen gezeten / horen zitten.

Kort gezegd, vriendin en ik zijn samen met onze ouders inmiddels al 4-5x op school geweest voor een gesprek om dit op te lossen maar dit alles blijkt niks te doen. Wij zijn volwassen maar onze eigen klacht werd bij de deelteamleider gewoon niks mee gedaan waarop wij onze ouders erbij hebben betrokken. Na het betrekken van onze ouders kon er opeens wel een gesprek plaatsvinden over de gedupeerde examens al gebeurd er dus helemaal niks met deze docent, die willens aan toe gewoon alsnog bij onze studie betrokken wordt na duidelijk overleg dat dit niet het geval zou zijn.

Deelteamleider heeft ook in een gesprek nu al 2x aangegeven dat hij het lastig vind omdat de docent waarover alle misverstanden spelen een vriend is. Kortom er wordt een hoop gezegd door school als zijnde "we gaan er wat aan doen" maar na vandaag heb ik er 0 vertrouwen meer in dat dit gebeurd gezien wat mij vandaag weer is overkomen.

Wat zijn nu de volgende stappen? Onderwijsconsulent benaderen? Klacht indienden bij een instantie over de onveilige situaties die door toedoen van school maar blijft escaleren? Jurdisch? Inmiddels is bij mijzelf de maat ook vol & ben ik niet van plan wéér een gesprek aan te gaan met school. Dit loont overduidelijk niet & school is niet bereid zich te excuseren voor alle toestanden en lijkt dus (helaas!) ook niks te doen met het mogelijk maken van het goed afronden van onze studie.

Ik zit nu met 2 her-examens, verplicht wisselen van klas en dit alles omdat hun docent zijn werk niet doet. Dit is allemaal aantoonbaar/bewijs van maar school doet er geen ene klap mee. Kortom, help! Waar doen wij goed aan?

Vriendelijke groet! En bedankt aan een ieder die dit verhaal heeft gelezen & wellicht een oplossing weet!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 18:18

Heel eerlijk? Ik zou eerst m’n opleiding afronden en dan pas grote procedures starten. Je helpt jezelf er niet mee om dat te doen tijdens je studie. Tegen zulke organisaties opboksen kost heel veel tijd en energie.

Is het eerlijk? Nee. Maar zo werkt het vaak wel.

DubbelFun

Re: Nare schoolsituatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 18:29

@OutOfTheWood: heeft jullie school een Examencommissie en/of Klachtencommissie??
Verder heb je nog de onderwijsinspektie.nl
En natuurlijk het LAKS.nl

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 18:32

Wat voor opleiding doe je? Ik neem aan dat jij en je studievriendin niet de enige zijn van jullie klas, hoe zijn de examens van de andere klasgenoten gegaan?
Soms is het op school een zooitje helaas. En behalve in gesprek blijven, kun je niet altijd wat doen om het te veranderen zoals je ziet. Kun je dezelfde opleiding eventueel op een andere school afmaken?
Om eerlijk te zijn weet ik niet of de tijd en energie die je erin steekt om iets te veranderen, ook daadwerkelijk het gewenste resultaat gaat geven.
Welke onveilige situaties zou je willen aankaarten? Als het alleen maar gaat over 1 keer vastpakken bij je arm en verder een raar onderbuikgevoel, dan vrees ik dat je daar op dit moment weinig mee kunt. Er gebeurt niets wat strafbaar is, dus juridisch stappen ondernemen of onveilige situaties melden bij een of andere instantie lijkt me niet aan de orde.
Als het enkel gaat over het examen en de beoordeling daarvan, dan kun je daar bij de examencommisie van je school een klacht over indienen. Dan kunnen zij meekijken en advies uitbrengen.

Ik snap het stuk over de examens niet helemaal geloof ik. Zijn het dan mondelinge examens? Want met schriftelijke examens zit je toch met je andere studiegenoten die hetzelfde examen moeten doen? Is de informatie die jij mist, wel bij andere studenten terecht gekomen? En hoe kan het dan dat jij korter de tijd had? Wij doen jouw opleiding niet, dus ik kan me nu even niet goed inleven wat er precies mis gaat.
Laatst bijgewerkt door Diddykong op 17-06-25 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 18:37

Juridische bijstand inschakelen en hogerop gaan. Geef de hoogste schoolleiding nog 1 kans om het op te lossen anders wordt de inspectie ingeschakeld!

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 18:43

Bedankt voor de reacties :)

@MarlindeRooz - Het was ook mijn intentie het af te maken zonder verder gedoe en problemen. Zeker gezien wij vanwege het wisselen niet meer te maken zouden hebben met deze man, dit was allemaal ook besproken. Maar als school die afspraken gelijk niet nakomt en diezelfde man weer voor onze examens zet heeft dit allemaal weinig zin. Ik ga geen één op één examen afleggen met deze docent.

@DubbelFun. Die zijn erbij betrokken, ja. Er is aangegeven eerst te proberen het op te lossen met gesprekken met school. Voor 1 examen is dit gelukt, ook al moeten wij al onze opdrachten en tussenbeoordelingen opnieuw maken (wat naast stage een enorme klus is..) maar niet voor het tweede examen inderdaad. Daarover zal zeker na vandaag nog verder contact mee worden gezocht, zeker gezien de directie niks doet aan het feit dat ik gewoon de tijd niet heb gekregen die in het examen vermeld staat. Hier komt gewoon alleen de reactie op "na volgend jaar zal je het wel halen"... het feit dat deze man maar doet wat hij zelf wil laten ze niks over kwijt.

@Diddykong. - Een opleiding in de creatieve sector. En vanuit ons zijn ook meerdere misverstanden gemeld die zich hebben voorgedaan in onze klas, echter krijg je dan het commentaar dat je het bij jezelf moet houden & niet voor anderen moet spreken. Kort gezegd: Wij mogen het niet hebben over andere studenten die door toedoen van deze man de studie uit zijn gelopen tijdens een les of dergelijke, en/of schreeuwend de klas uit zijn gegaan door zijn toedoen want dat is "niet van toepassing". (Ook al zit je daar als student direct bij & is een escalerende situatie in de klas nooit ideaal)

En dat is maar één van de vele dingen die er afgelopen jaar zijn gebeurd. Er is met meerdere mensen een hoop narigheid voorgevallen maar als mensen zelf geen klacht indienen dan bestaat dat dus niet. Ik weet in ieder geval wel dat examens aan regels moeten voldoen, en daar voldeed mijn examen in de verre verste niet aan. Als ik deze opleiding op een andere school of locatie kon doen dan was dit te bespreken echter is dat qua afstand absoluut niet van toepassing.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 18:52

Ah iets creatiefs, hoef het ook niet precies te weten, maar dan kan ik me beter voorstellen dat een examen er waarschijnlijk anders uitziet dan 40 abcd vragen met de hele klas :'). Qua beoordeling ben je dan ook afhankelijk van die ene leraar?
En heb je het 1e herexamen nu uiteindelijk gemaakt?
Ik praat trouwens niet goed wat hier gebeurt, maar soms is gelijk krijgen ook een slagveld, waarbij je uiteindelijk niks wint behalve een burn out.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 19:02

Diddykong schreef:
Ah iets creatiefs, hoef het ook niet precies te weten, maar dan kan ik me beter voorstellen dat een examen er waarschijnlijk anders uitziet dan 40 abcd vragen met de hele klas :'). Qua beoordeling ben je dan ook afhankelijk van die ene leraar?
En heb je het 1e herexamen nu uiteindelijk gemaakt?
Ik praat trouwens niet goed wat hier gebeurt, maar soms is gelijk krijgen ook een slagveld, waarbij je uiteindelijk niks wint behalve een burn out.

Klopt, het zijn hele projecten waar het over gaat met meerdere feedbackmomenten. Het zijn dus helaas niet wat vragen die je maakt en daarmee is het klaar. Er zit in mijn ene herexamen zeker 3-4 dagen aan werk, met alle feedback erbij en het verwerken daarvan ben je zo een week bezig voor je uiteindelijk weer iets aan kunt leveren. Gelukkig heb ik een hele fijne stage waar ik ook gewoon dingen voor mijn studie mag doen, dus dat is echt heel erg fijn.

Beoordeling zou onafhankelijk moeten zijn door iemand die niks met de opdracht te maken heeft, maar dat is ook niet het geval. Degene betrokken bij mijn examen (waar het dus zo mis mee gaat) is ook de persoon die bij de beoordeling zit. Dat is ook aangekaart maar doen ze dus ook gewoon helemaal niks mee. :Y)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 21:26

En alles is dan individueel? Wat moet je dan die laatste 2 uur nog doen waar jij maar 45 minuten de tijd kreeg. Het echte examen zeg maar. Het lijkt me voor de mentor/leraar ook wel echt heel lastig voor 30? leerlingen alles apart te moeten beoordelen. Maar goed dat is zeker niet jouw probleem. Ben je met de onvoldoende al naar de examencommisie van je school gegaan? Volgens mij kun je namelijk via hen een herbeoordeling aanvragen.
Ik heb helaas (gelukkig :+ ) geen ervaring met zo'n traject. Heb wel veel projecten op het HBO moeten maken, maar dat waren voornamelijk groepsopdrachten. En daar liep je idd ook wel tegenaan dat de ene leraar strenger beoordeelde dan de ander en je daardoor meer werk had ofje opzet veranderde in wat de leraar wilde zien. Maar nooit naar de examencommissie hoeven gaan of nog hogerop. Ik hoop oprecht dat je volgende jaar rustiger gaat zijn!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 21:51

Ik heb hier geen ervaring mee dus kan je helaas niet helpen, maar wat een rotsituatie zeg!
Ik neem aan dat jullie dit al doen, maar blijf sowieso alles bijhouden en opschrijven wat betreft de aanvaringen met deze meneer.
En zorg ook idd dat je nooit alleen bent met hem, maar dat schreef je al.
Je komt assertief over, goed zo! Ik hoop dat jij en je vriendin straks ook echt niet meer met hem te maken krijgen en dat je -voor zover nog mogelijk is- op normale manier je studie kunt voltooien!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 21:53

Ik zou de vertrouwenspersoon op school benaderen en vragen of zij mee kan denken.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 14:17

MarlindeRooz schreef:
Heel eerlijk? Ik zou eerst m’n opleiding afronden en dan pas grote procedures starten. Je helpt jezelf er niet mee om dat te doen tijdens je studie. Tegen zulke organisaties opboksen kost heel veel tijd en energie.

Is het eerlijk? Nee. Maar zo werkt het vaak wel.

Hier sluit ik me bij aan, nu het gevecht aangaan geeft je hoogstwaarschijnlijk alleen maar een vervelender situatie in de opleiding. Is helaas een bekend probleem bij creatieve sector opleidingen.

En kost je een hoop energie wat het misschien niet waard is. Wel vraag ik me af wat er vooraf heeft plaatsgevonden, of dat deze docent echt vanuit het niets jou en je medestudent te benadelen. Hebben anderen hier ook hetzelfde over?

Eerlijk, ik zou zelf mee gaan in wat er van je verwacht wordt en na het afronden een keer wat van zeggen. Bewijs heb je al zoals je aangeeft. Assertiviteit werkt bij dit soort dingen vaak juist tegen je (helaas). Niet eerlijk inderdaad, maar helaas wel vaak waar het op staat.

Dit probleem zelf ook gehad en ipv tegen het harnas te jagen heb ik een poging gedaan om te begrijpen waar de docent vandaan kwam. Heeft een hele andere dynamiek gegeven, je kunt maar tot een bepaald punt invloed uitoefenen.

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 11:43

Niet verbaasd om te lezen dat het een opleiding in de creatieve sector betreft. Concrete tips heb ik niet voor je, behalve in contact blijven met de examen/klachten commissie en zorg dat je alle cijfers/documenten die je wél hebt goed opslaat. Verder sluit ik me (helaas) ook aan bij de post hierboven, assertiviteit zou heel goed tegen je kunnen werken in dit verhaal.

Mijn opleiding (een kunstacademie, welke doet er verder niet toe) was ook zo laks met cijfers en certificaten. Ik haalde mijn P in het tweede jaar maar kreeg daar nooit meer een certificaat van.
Later kreeg ik een soortgelijk conflict met een docent, liet heel bewust zijn vak vallen voor mijn examenjaar. Helaas bleef hij betrokken bij mijn examens als beoordelaar en ben ik na drie keer zakken alsnog gestopt met mijn opleiding omdat mijn mentale gezondheid er aan onder door ging. Een half jaar later kon ik nog steeds achter mijn P aan bellen, uiteindelijk kwam hij wel boven water maar het was niet fraai.
Ik had uiteindelijk niet de mentale of financiële capaciteit om er juridisch iets mee te doen. Mocht je dit wel willen, verzamel dan zeker je klasgenoten met soortgelijke verhalen voor steun. Je ben waarschijnlijk niet alleen. Succes!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 11:58

wat een rotsituatie en wat vervelend dat je niet serieus wordt genomen door de directie.

jullie hadden nu dus goeie afspraken, fijn.
het laastste examen wat je nu moest doen, waarom zat hij ineens voor de klas? en kon je ook afspreken dat de 2e docent jou zou beoordelen?