Schenken aan goede doelen: wat en hoe kies je?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Schenken aan goede doelen: wat en hoe kies je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 14:33

Sinds lange tijd schenk ik jaarlijks een bedrag aan een goed doel voor ‘mensen’ (denk: artsen zonder grenzen) en ‘dieren’ (denk: vogelbescherming). Ik wil eigenlijk graag het percentage van mijn inkomen dat ik schenk verhogen, dus ik ben me wat meer aan het inlezen. Zo las een interessant stuk over “effectief doneren”. Effectief doneren betekent dat je geeft aan goede doelen die:
- Werken aan het aantoonbaar oplossen van de grootste wereldproblemen.
- Het meeste impact maken per gegeven euro.
- Als zeer effectief zijn beoordeeld op basis van wetenschappelijk onderzoek door onafhankelijke onderzoeksinstellingen.
Dan kom je uit bij niet zo ‘sexy’ organisaties die onwijs veel impact hebben. Voorbeeld: malaria is een ernstige ziekte, die vooral bij jonge kinderen een dodelijke afloop kent, of bij overleven grote gezondheidsschade. De Against Malaria Foundation (AMF) redt hun levens door beschermende muskietennetten uit te delen. Heel eenvoudig. Volgens onderzoek is dit een van de meest effectieve goede doelen ter wereld.
(Bron en meer concrete cijfers: https://doneereffectief.nl/toporganisatie/amf/ ) Voor mij reden om dit doel te kiezen als ‘mensen’-doel voor komend jaar.

Ik ben benieuwd of en hoe andere mensen giften doen aan goede doelen. Hoeveel geef je (als percentage van je inkomen)? Hoe selecteer je organisaties? Wat vind je belangrijk? :)

Bowo

Re: Schenken aan goede doelen: wat en hoe kies je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 15:18

Ik heb me er nooit zo in verdiept, maar ik vind Brooke Hospital een erg mooi goed doel. Zij doen namelijk dingen voor dieren, maar op zo'n manier dat mensen er ook beter van worden. Ze geven niet alleem veterinaire zorg, maar ook voorlichting, waardoor de werkdieren gezonder blijven en daar hebben de ook de mensen weer profit van.

Ze laten regelmatig zien hoe hun geld precies wordt gebruikt.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 15:48

Wilde net als Bowo Brooke noemen.
Ik vind het ook belangrijk dat mijn gift efficiënt gebruikt wordt en een hoge impact heeft.

Brooke combineert naar mijn mening uitstekend directe hulp aan dieren met voorlichting, zodat de problemen in de toekomst voorkomen worden.

Een paar euro kan een arm gezin enorm helpen doordat hun werkdier weer fit is (of langer fit blijft) en zij inkomen kunnen verdienen.

Ze geven regelmatig updates en het geeft ook weer hoop dat ze de nieuwe generatie dier-eigenaren wat leren over dierenwelzijn.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 15:58

Ik geef vast een donatie aan Donkey Sanctuary, maar hiervoor was dat paar jaar voor een olifanten organisatie en heb ook een tijd lang Dierenlot gesteund. Ik probeer het af en toe te varieren maar Donkey doe ik wel vast. Daarnaast ben ik zelf een vrijwilliger voor een Bulgaarse stichting. Die word gerund door een vriendin van mij en ik steek daar wat vrije uren per week in en vang af en toe hondje of kat op en doneer ook af en toe wat. Normaal krijg je daar opvang vergoeding voor maar die doneer ik terug aan de stichting. Dan zijn er nog een paar Turkse organisaties die ik momenteel steun ivm de nieuwe " moord wet " daar op honden en er zijn een aantal kleine rescues die ik dan maandelijks een donatie stuur zodat ze honden van straat kunnen helpen. Ik geloof dat lokale/kleine rescues vaak steunen vaak meer doet; in ieder geval voor mn gevoel omdat ik dan kan zien welk dier ik help/ voor wie ik doneer en ik kan dat dan ook volgen op facebook of instagram hoe het met hem gaat.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:01

Ik zag trouwens laatst in de docu op Netflix over Yolanthe over haar stichting Free a Girl en het goede werk dat zij doet. Nu zag ik laatst iets voorbij komen over haar Cabau lifestyle en daar koop ik regelmatig sportdrankjes enzo en over kleding bestellen en dat een deel daarvan naar haar stichting gaat. Maar dat moet ik nog lezen en dan wil ik dat ook doen

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:21

Ik kies eigenlijk altijd een combi van mens en dier. Kleinschaliger ook wel omdat ik daar het idee heb dat er meer naar het doel gaat. Stichtingen kan je checken of ze een 'keurmerk' hebben.
Dit jaar doneer ik aan een lokale diervoedselbank en brooke hospital voor het dier. Voor de mens heb ik gekozen voor het gehandicapte kind, kwf en vluchtelingenwerk. Voor de natuur voor trees for all. Volgend jaar bekijk ik het weer opnieuw. Hier in de buurt zit bv ook een kinderhospice dus denk dat ik die er dan bij pak. Soms kom ik ook iets leuks in Nederland tegen en doe ik dat spontaan 1 malig, bv dit jaar 4 katten laten haken (diverse foto) via stichting scheldekat. Ik een leuk kadootje en het volle bedrag gaat naar de stichting.
Ik lees me in op de website of social media pagina om te 'kiezen'. Echter of het de meest effectieve doelen zijn weet ik niet.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:29

Ik doneer zelf geen geld op vaste basis, maar wel bij collectes. Verder doneer ik in ‘materie’. Ik breng altijd houdbaar eten naar de voedselbank en geef maximaal bloed :j misschien dat zoiets ook kan? Dat je wat je wil verhogen in houdbare producten naar de (dieren)voedselbank brengt?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 17:09

Ik geef eigenlijk enkel aan dierendoelen. Dierenlot is een vaste, omdat ik ook zie hoe dierenopvancentra daar baat bij hebben. Verder geef ik al jaren aan world animal protection en momenteel ook aan lots of happiness voor zieke kinders.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 17:13

Ik doneer zelf aan Brooke.
Stichting Water for Life is een goed doel met een enorme impact. Ze zorgen op een duurzame wijze voor schoon water en toiletten voor arme mensen in Afrika en Azië. Het is een initiatief van de Nederlandse waterbedrijven en ze garanderen dat 100% van je donatie naar de projecten gaat. Dus geen strijkstok.

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 17:36

https://doneereffectief.nl/
Zij doen onderzoek naar de meest effectieve goede doelen. Als je zo veel mogelijk dieren wilt helpen, met een zo groot mogelijke impact voldoen geen van de hier genoemde doelen.

En nog een goede tip van de stichting Doneer effectief: sluit een periodieke giftovereenkomst met de gekozen goede doelen. Dan kan je de gift volledig aftrekken van je aangifte en kun je nog meer doneren.
https://doneereffectief.nl/advies/belastingvoordeel/
Ik probeer 10% van mijn inkomen te doneren.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 18:09

Ik geef op vaste basis alleen aan dierendoelen.
Dierenlot is hier ook vast en andere wisselen.

Voor mensen doe ik op onregelmatige basis, wanneer ik het nodig vind/ het goed voelt/ de gelegenheid zich voordoet.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 18:58

Ik geef structureel alleen aan diergerelateerde doelen: Brooke, Dierenthuis en de Hondenbescherming. Ik ben gestopt met de dierenbescherming: de te regelmatige stroom aan bedelbrieven op A4 formaat gingen me zo irriteren.
Als collectanten aan de deur komen geef ik altijd iets en bij sommige acties.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:07

Ik geef aan milieudefensie omdat ze unieke dingen doen én op wereldniveau invloed hebben

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:09

Wij doneren jaarlijks aan Signi Zoekhonden.
Een organisatie met het hart op de juiste plek en die hun best doen om families antwoorden te bezorgen wanneer iemand vermist is geraakt.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:11

Ik heb laatst juist verlaagd ik zat aan zo'n hoog maandelijks bedrag maar mens/dier en natuur

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:11

Sinds kort doneer ik maandelijks voor KWF. Maar ik krijg zoveel post, zoveel gezeur om nog meer geld te doneren dat ik eigenlijk van plan ben dit weer op te gaan zeggen.
Brooke steun ik al jaren :j

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:29

Wij doneren geen geld, maar wel overstock aan locale charity shops, die het dan weer verkopen om geld op te halen. Ook kopen we veel in dit soort winkels.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:32

Water for life steun ik standaard. Daarnaast steun ik als er een bus van de voedselbank bij de supermarkt staat ook altijd.
En dan kies ik per jaar nog iets uit wat ik een jaar lang steun. Vaak is dat iets voor minderheden in de wereld.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:42

Irene793 schreef:
https://doneereffectief.nl/
Zij doen onderzoek naar de meest effectieve goede doelen. Als je zo veel mogelijk dieren wilt helpen, met een zo groot mogelijke impact voldoen geen van de hier genoemde doelen.

Kun je ergens op die website zoeken op een goed doel, dat niet in hun standaard aanbod staat?

De goede doelen voor dieren (op die site) gaan alleen over dieren voor voedselproductie. Daar valt Brooke niet onder.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:48

Zelf geef ik liever aan een organisatie die lokaal veel doet en mensen opleidt om zelf die zorg aan te kunnen bieden zoals Interplast Holland en stichting HUg

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:58

Ik geef aan organisaties voor dier een natuur, een stuk of zeven. Brooke zit daar ook bij :). Zoek gewoon iets waar je hart ligt en kijk wat je er voor missen wil en kan.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 20:11

Ik pak ook altijd het jaarverslag en de jaarrekening erbij van het doel wat ik zou willen steunen.

Dierenlot zou ik bijv nooit steunen, omdat ze het geld van die ellenlange reclames beter kunnen besteden in mijn ogen. Verder wissel ik regelmatig van goed doel.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 20:11

Ik doneer alleen aan organisaties voor dieren, en die heel hard hulp nodig hebben, zoals bv aan Dejan, van Vucjacshelter in Servië , of Takis in Kreta..Dan komt het echt terecht bij het doel en niet ergens voor een jaarlijkse bonus van een of andere directeur

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 20:13

Freyr schreef:
Dierenlot zou ik bijv nooit steunen, omdat ze het geld van die ellenlange reclames beter kunnen besteden in mijn ogen.
Dit inderdaad! Plus de reclames irriteren mij mateloos, dat is ook al een afknapper.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 20:14

Freyr schreef:
Ik pak ook altijd het jaarverslag en de jaarrekening erbij van het doel wat ik zou willen steunen.

Dierenlot zou ik bijv nooit steunen, omdat ze het geld van die ellenlange reclames beter kunnen besteden in mijn ogen. Verder wissel ik regelmatig van goed doel.

Om die reden steun ik dierenlot ook niet, maar ook omdat ze dieren stelselmatig in leven willen ondanks het vele leed voor die dieren. Soms is dood helemaal niet erg, maar dat beseffen ze daar niet .