De app-er(b)ij - ik ben het zat!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

De app-er(b)ij - ik ben het zat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 13:05

Ja, ik geef het toe, ik word oud. Voor heel veel mensen die ofwel jonger zijn, of een andere attitude hebben, zal dit wel geen ding zijn, maar ik ben ze zat. De app-er(b)ij van allerlei instanties en winkels.
Elke maand word ik wel geconfronteerd met een digitale verbetering waar ik niet om gevraagd heb, niet rond kan en niet wijs uit raak (zeker niet of het wel veilig is, hackers zijn dol op klantengegevens)

De uitgavenstaten van mijn werkgever moeten nu ingebracht worden via een app.
“Ja, gewoon even downloaden!”
En daarna: trek uw plan.
Zelf alweer een account aanmaken, het 700ste unieke paswoord bedenken (en ergens noteren, dat hebben we ondertussen wel geleerd), en vervolgens hannesen met instellingen en werkwijzes.
Met 3 collega’ s alle wijsheid bij elkaar moeten leggen als een stel kleuters in de speelhoek voor het invoeren van een foto uit onze galerij
“Druk daar eens op?”
“Misschien doen die 3 puntjes iets?”
“Ga eens helemaal terug naar het begin”

De stad Antwerpen heeft bedacht dat ze een app gaan gebruiken voor mensen met een gehandicaptenparkeerkaart. Waarom dat moet: omdat hun scanwagens geen parkeerkaarten zien liggen op het dashboard en onterecht boetes versturen. Dus moet iedereen zijn nummerplaat registreren.

Familielid heeft een gehandicaptenkaart maar registratie lukt hem niet (en dan heb ik het nog niet eens over iemand met mentale beperking) en ik mag aan de slag met die parkeerapp.
Meteen eerste probleem: je kan alleen registeren via ITSME. Een ANDERE app.
Wat familielid niet heeft (ik ook niet) – na zoeken in de diepe krochten van de parkeerapp, blijkt het antwoord simpel: hij kan zich registeren op het gemeentehuis… van een stad die met deze app werkt. Zegge en schrijve 6 in heel Vlaanderen.
Ergo: hij moet dus illegaal parkeren, want anders raakt hij daar niet.

En als het dan bij die ene overtreding blijft…
Want in BE is het systeem zo, dat je iemand met gehandicaptenkaart mag vervoeren en dan leg je gewoon diens kaart op je dashboard als je parkeert.
Alleen moet dat dus in die app geregistreerd zijn met de goede nummerplaat. Wat maar 1 keer per 24 u gewijzigd kan worden. Maar als je ’s ochtends met persoon A meerijdt en ’s avonds met persoon B, dan kan die app dat al niet aan (en je moet je eigen nummerplaat eruit wippen).
Er heeft iemand dit bedacht en die is ervoor betaald. Echt joh.

De bank dan, ik heb een switch gedaan, dus bij de nieuwe bank hoort een app.
Ik zit in dat kantoor, de medewerker maakt mij aan als nieuwe klant en dan moet ik de app downloaden en een QR code scannen op haar scherm en dan ben ik meteen aangelogd met mijn account en paswoord en moet ik ‘niks doen’ – en dat werkte gewoon niet. Ze begrepen het niet. En dat is het dan?

En als je dan zo’ n app hebt, en je bent ingelogd, en permanent aangemeld (want ja, ik heb niet altijd mijn boekje bij met al die unieke inlogcodes met 87 cijfers en letters) – dan opeens krijg je ongevraagd een update in je strot geramd en moet je opnieuw inloggen… en dan sta je in een winkel en kan je je klantenkaart niet tevoorschijn toveren aan de kassa want je raakt niet ingelogd.

Laatst ging ik tanken, kan je punten sparen via de app. Tegen dat de app gewoon geladen was besloot de terminal al zelf dat ik geen punten wilde sparen en sloot hij af.
Ik heb trouwens mijn plastic kaartje met scancode nog, dus dat gebruik ik nu, maar als ik punten wil inruilen kan dat … alleen via de app.

U moet en zal aan de app!

Iets vragen aan HR? “Heb u al in onze FAQ gekeken op de app?”
Zijn de maaltijdcheques er al? “U hebt de app toch?
De huisvuilophaling bijbetalen? “Uw saldo is steeds zichtbaar in onze app”
Een speciale editie van Rituals bestellen “Dat is alleen voor app gebruikers” Het is bijna discriminatie. Kan ik ergens klacht neerleggen? Vast alleen bij een chatbot die 5 keer mauwt dat hij je niet begrijpt en dat je het probleem beter moet omschrijven. Probeer maar eens te klagen bij Vinted.

En ja apps zijn geweldig en vlot en simpel en leuk en gratis MAAR DAAR GAAT DIT TOPIC NIET OVER! Ik heb onderhand al zoveel van de (semi-) verplichte programmaatjes op mijn foon dat de batterij over mishandeling klaagt en ik ze ook soms niet meer kan vinden. En als hij dan toch eens uitvalt en ik moet heropstarten krijg ik eerst 10 minuten lag dankzij allerlei updates die geladen moeten worden. Eurghl.

Beste mede-bokker, spuw hier uw gal over de ellende van app-er(b)ij!

MarlindeRooz

Re: De app-er(b)ij - ik ben het zat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:08

Ik ben 29 en ik deel deze ergernis. _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:11

Hier nog een bewuste digibeet.
De enige app's die op mijn mobiel staan zijn het weeralarm en de What's app.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:19

haha precies dit. En het erge is: ik heb een behoorlijke online baan. En ik ben er klaar mee dat voor elk wisse-wasje weer een nieuwe app gemaakt moet worden. het is zo niet klantvriendelijk -O-

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:24

Mee eens, echt idd sommige dingen zijn super handig. Ben blij met online bankieren, ben blij met navigatie etc. Maar idd daar hebben we een lidl-app want dan krijg je korting, dan de AH want ook korting, dan nog een app voor dit en app voor dat. En ja die kortingen zijn wel prettig om te krijgen natuurlijk.
En al die wachtwoorden idd..... Daar moet je minimaal zoveel, daar maximaal zoveel, dan een hoofdletter dan een keer springen, bukken draaien, blehhh roepen of ik weet niet wat.

Euhhh hoe zag die app ook alweer uit? Mmmm oliebol zoeken zoeken zoeken en ja hoor te laat....

En van de week idd ook een chatbott die ik niet begreep of hij/zij mij niet. Ja dan kun je bij de FAQ even kijken, klikkerdeklik nog eens klikkerdeklik nope niet te vinden. zucht...... Ja bij deze app moet je wel ook de digid app hebben. oke... dan die ook nog maar.

Gisteren liep de telefoon vast, kak, opnieuw aan gezet. Melding bij whats-app was iets oke dan doe maar herstellen, ding liep weer vast. Nog een poging, nope nog niet. Ondertussen zie je de telefoon trager worden bij wijze van en de batterij leeg lopen. Nou vooruit dan doe maar overslaan voor herstel. oliebol alles weg... alle apps leeg. Oke dan zal het nog wel op de pc staan. Nope..........

Adem in adem uit.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:31

Ik ben behoorlijk technisch en heb vaak totaal geen problemen met apps of dergelijke, maar ik deel jouw mening hierin. Letterlijk alles gaat via de app en als deze storing hebben ben je de sjaak, niet het bedrijf van die app, nee jij zelf!
Laatst met mijn zusje de stad in geweest, betaald parkeren kon via de automaat die daar staat, perfect! Behalve dan dat die niet werkt, en toevallig ook de vijf andere automaten die daar staan doen het niet.. Wat een ellende, ik heb de parkeer app niet (die moest je dan gebruiken), auto is van mijn vriend dus ik weet niet eens zeker of ik mijn gegevens wel kan gebruiken om de auto er in te zetten.. Ik werk fulltime thuis en bij ons in het dorp en de stad in de buurt is het overal gratis parkeren en dus gebruiken zowel ik als mijn vriend de app niet. Ik heb de gok genomen en de auto laten staan, foto's gemaakt van alle automaten dat mocht ik wel een boete hebben ik hierover zeker in beroep zou gaan. Gelukkig nooit de boete gekregen en is ondertussen al 4 maanden verder, maar wat een stress dan!

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:37

Oh ja, oh ja.. precies allemaal dit.
Ik heb bijna 20 jaar als zelfstandige in web design/maintenance gewerkt, en ben dus echt wel computer savvy - maar ik heb mijn smartphone (uit 2016) uitsluitend voor als ik een paar dagen van huis ben.
Ik draag 'm dus verder nooit bij me, en ken het nummer ook niet uit mijn hoofd (ik werk vanuit huis en daar heb ik nog gewoon een landlijn via internet).
Ik wil al die meuk niet, en ook niet voortdurend bereikbaar zijn.. Dus ik ben er nooit mee begonnen.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:40

O ik voel jullie! Echt. Ik ben nog niet eens heel oud (37), maar echt vre-se-lijk. Ik werk in de zorg en nu moeten we ook spraakgericht gaan rapporteren. Ik wil gewoon niet op mijn eigen mobiel meer vh werk hebben dan nodig (oké rooster inzien is handig, rapportages lezen soms), maar t 1ste wat we met de cursus ervan moesten: app downloaden. Uhmmm nope, ga ik niet doen op mijn eigen mobiel...de cursusleider was niet blij met mij. }>

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:40

Helemaal met je eens TS.

Op mijn werk moet tegenwoordig ook alles via Teams en niet meer lokaal op je eigen pc... Ik snap op zich wel waarom hoor, maar wat een zootje wordt het als niemand goede uitleg komt geven. Ik klik me wezenloos en kan niks meer terugvinden.
Mail me alsjeblieft gewoon een bijlage jongens, dit gaat nergens meer over. -O-

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:41

45 en ik deel de ergernis.

Vooral in combinatie met zowat volkomen onmogelijk persoonlijk klantcontact als je een vraag hebt over betreffende app of formulieren.

Zoek maar ip in de FaQ (F#ck die FaQ, ik wil gewoon effe persoonlijk te woord gestaan worden :') }> )

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:42

Soms kan het ook via een website van de gemeente maar deel zeker je mening dat al het digitale enorm doorslaat en dat je soms niet meer wijs wordt uit alle app's wachtwoorden enz.
En alles onder het mom van eenvoudiger >;) -:(-

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:44

Lucia88 schreef:
O ik voel jullie! Echt. Ik ben nog niet eens heel oud (37), maar echt vre-se-lijk. Ik werk in de zorg en nu moeten we ook spraakgericht gaan rapporteren. Ik wil gewoon niet op mijn eigen mobiel meer vh werk hebben dan nodig (oké rooster inzien is handig, rapportages lezen soms), maar t 1ste wat we met de cursus ervan moesten: app downloaden. Uhmmm nope, ga ik niet doen op mijn eigen mobiel...de cursusleider was niet blij met mij. }>

Joh echt waar? Spraakgericht rapporteren? Dus je spreekt een bericht in dan ipv uittypen?
Ik ben een aantal jaar geleden uit de zorg gestapt, net na de corona, maar als ik dan dingen van mijn zusje hoor en met de bezuinigingen ben ik soms blij dat ik het werk niet meer kan doen..

Ik weet nog wel toen alle dossiers allemaal overgingen naar digitaal en hier in het begin ook zoveel problemen waren, niet alleen met de programma's die hiervoor werden gebruikt maar ook zoveel collega's die het technisch gewoon niet snapten. Erg frustrerende tijd was dat..

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:51

Ja, spraakgericht rapporteren, met een AI-ondersteuning _-:(
Want dan kan je ter plekke alles rapporteren (ipv eind vd dienst op kantoor) maar ik ga dat echt niet doen waar cliënten bij zijn, ik heb zoieso al zo min mogelijk een mobiel bij me als ik bij cliënten ben want ik vind dat die alle aandacht verdienen.
Ik vertrouw dat AI ook al voor geen
meter maar blijkbaar wordt het op andere woningen al gedaan.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:51

Ooh verschrikkelijk!

Ik heb op mijn telefoon een mapje gemaakt dat "rotzooi" heet en waar ik dus allerlei apps in zet die ik maar tijdelijk of eenmalig nodig heb. Die schoon ik eens in de zoveel tijd op. Van het weekend heb ik nog een app moeten installeren om een geleende auto op te kunnen laden zonder laadpas. In een parkeergarage waar dus ondergronds geen bereik was. Hóé bedenk je het?

Weekendje weg met de camper. "Om uw overnachting te betalen moet u app blabla downloaden". HOU OP! Hang gewoon een iDeal/Tikkie QR-code op die mensen kunnen scannen met hun bank-app of zorg dat er iemand zit om het geld te innen.

Wachtwoorden onthou ik niet meer en bedenk ik ook niet meer zelf. Daar heeft iPhone gelukkig een functie voor, weliswaar met een app :+

Voor klantenpasjes was er altijd de app Stocard, die is helaas gewijzigd naar Klarna. Maar sinds die van de week ineens wilden dat alles veiliger werd en ik ook daar een account aan moest maken heb ik die van mijn telefoon gegooid. Wat een geëmmer. Sta je bij de Albert Heijn om je bonuskaart te kunnen scannen, wil dat niet omdat je eerst een account moet gaan aanmaken voordat Klarna je kaart gaat laten zien. Doeiiii :evaw:

We slaan echt veel te ver door in alles maar geautomatiseerd doen, registreren of oplossen.
Laatst bijgewerkt door EvaC op 11-06-25 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:55

Sommige app´s zijn heel handig maar ik word er ook soms gestoord van.

Laatst een keer in Breda iets te doen. Website geraadpleegd en ja, invaliden mogen daar gratis parkeren. Ja hoor, bon want die rondrijdende krengen zien geen kaart liggen. Krijgen we vervolgens bij de gemeente te horen dat ik mijn kenteken had moeten aanmelden in een app. Daar staat dus niets van op de website. Mijn man heeft bezwaar gemaakt maar ik vrees er voor.

Itsme vind ik wel handig trouwens maar ik heb ook de nexuss health app en natuurlijk Helena om te zien welke voorschriften er nog klaar staan. Allemaal handig maar mij gsm is aardig vol aan het lopen van al die app´s.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:58

Lucia88 schreef:
Ja, spraakgericht rapporteren, met een AI-ondersteuning _-:(
Want dan kan je ter plekke alles rapporteren (ipv eind vd dienst op kantoor) maar ik ga dat echt niet doen waar cliënten bij zijn, ik heb zoieso al zo min mogelijk een mobiel bij me als ik bij cliënten ben want ik vind dat die alle aandacht verdienen.
Ik vertrouw dat AI ook al voor geen
meter maar blijkbaar wordt het op andere woningen al gedaan.

Jeetje, en dan vinden ze het gek dat steeds minder mensen de zorg in willen.. Wordt ze ook niet makkelijk gemaakt op deze manier, heel veel succes! Ik hoop dat het allemaal meevalt en het inderdaad makkelijk is (en werkt). :(:)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 13:59

Ik heb duidelijk medestanders - wat dachten jullie van de oprichting van de AAA (Anti App Alliantie)?
Aanmelden kan via de gratis downloadbare app }:)

Nooit gedacht dat dit zo universeel zou zijn.

Op werkvlak is teams ook bij ons verschenen zonder uitleg met alle gevolgen vandien. Samen met SharePoint. Geen idee waarvoor het moeten dienen of waarom dit beter is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:03

Laatst bijgewerkt door Hannanas op 11-06-25 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 14:03

Hannanas schreef:
Hier geen problemen mee.

Tip: gebruik een wachtwoorden manager. Bitwarden is een fijne. Wat voor telefoon is het? Ja sorry… bitwarden is wel weer een app.. maar je kunt zo instellen dat hij een default wachtwoordenmanager is en dus zelf sterke wachtwoorden aanmaakt bij nieuwe accounts incl opslaan.

Ga weg jij. Ksssss :')

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:04

_O-

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 14:05

Hannanas schreef:
_O-

Alleen maar liefde hoor :knuffel: :D

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:14

Dit herken ik enorm.
En toen ging het werk rooster er in de ene app af en moet je dus de andere app hebben om je werkrooster te kunnen zien. Maar app 1 nog wel nodig voor berichten. Al mogen die berichten vanwege de privacy wet geen client namen bevatten daar moet je weer 2 andere apps voor hebben om dan een bericht te sturen.

En mijn vader zegt elke jaar als hij naast me zit met de belasting aangifte:' ow wij hebben de Digid app om in te loggen' Ja maar pap ik wil niet nog een app erbij.

En dan heb je ook nog apps die zelden tot gewenst resultaat leiden : de buiten beter app. Ik meld daar nog wel voor de vorm de kapotte straatlantaarn op maar stuur eigenlijk meteen met een google maps screenshot via de fb een bericht naar de gemeente. Achter mijn huis zit een speelveld waar de lantaarns gekoppeld zijn aan een andere straat en vaak zelfs met nummer en foto gebeurd er niets in die buitenbeter app.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:15

verschrikkelijk die mobiele generatie tegenwoordig. Er word verwacht dat je altijd en overal apps voor gebruikt.
Wil je naar een concert dan kan dat alleen met tickets vanaf je mobiel.

Wat als er een dagenlange storing in het mobiele netwerk gaat zijn? Kunnen we dan helemaal niets meer?

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:17

Nou geloof ik dat je als je je inlogt op de website van ticketmaster de tickets ook zo te scannen zijn maar inderdaad daar heb ik ook de app voor. Wat nog irritanter is aan die ticketmaster app is blijkbaar als je uit een ander land komt je de app niet kan gebruiken zoals het hoort.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:20

Hannanas schreef:
Hier geen problemen mee.

Tip: gebruik een wachtwoorden manager. Bitwarden is een fijne. Wat voor telefoon is het? Ja sorry… bitwarden is wel weer een app.. maar je kunt zo instellen dat hij een default wachtwoordenmanager is en dus zelf sterke wachtwoorden aanmaakt bij nieuwe accounts incl opslaan.

https://bitwarden.com/help/auto-fill-ios/

https://bitwarden.com/help/auto-fill-android/

Nee.
-O-
Ik heb een boekje, schrijf ze op. Als ik met vakantie ga, gaat dat boekje en mijn laptop in de kluis.