Hoe kies je een makelaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Hoe kies je een makelaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 07:10

We gaan binnenkort een makelaar uitkiezen. Hebben een aantal gevonden die veel huizen in de buurt aanbieden in onze prijsklasse en gaan natuurlijk overleggen.

Ik zoek nog tips waar ik misschien niet over heb nagedacht. Zo weet ik niet of je korting kan bedingen, we hebben 2 voor de verkoop en willen 1 weer aankopen. Of wellicht andere tips?

Bedankt!!

Knoek

Re: Hoe kies je een makelaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 07:28

Wij hebben er 3 laten komen. En ons dus niet blindgestaard op alle verkiezingsbeloften.
Kijk wat de voorwaarden en courtage zijn.
Wat doen ze voor je en vooral wat doen ze niet.
Is de vraagprijs die zij aangeven ook echt realistisch?
Wij hebben uiteindelijk voor de makelaar gekozen die ons goed voelde en niet die de hoogste vraagprijs had verzonnen. Is bij ons goed uitgepakt.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 18:16

Wij hebben drie makelaars benaderd en hun een offerte laten uitbrengen. Ze zijn alle drie aan huis geweest om het huis te zien en hun werkwijze door te nemen. Vervolgens hebben wij de offertes vergeleken en daar een keuze uit gemaakt.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 18:18

Wij hebben gekozen voor makelaarsland. Bezichtigingen en tekst zelf gedaan, foto’s laten maken en de onderhandelingen en voorlopig koopcontract laten regelen.

Voordeel: je betaald een vast tarief, mensen kunnen ook buiten werktijden bezichtigen. Mijn persoonlijke mening is dat je meer weet over je eigen huis en vragen kan beantwoorden dan een makelaar.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 18:20

Wij hebben een aankoopmakelaar gekozen uit onze woonplaats, waar de ervaringen het best van waren. Geen gesprekken ofzo, maar meteen benaderd voor een bezichtiging.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 18:51

Wij hebben, voor aankoop, 1 makelaar contact gehad. Zij gingen een eerste bezichtiging kosteloos mee om te laten zien wat ze doen. Deze had een vaste prijs met een max aantal bezichtigingen, daarna betaal je wel per bezichtiging... Ons gevoel was op basis van website al erg goed en na die eerste bezichtiging al helemaal. Er werd zo helder uitgelegd dat we gevoelsmatig deze hebben gekozen zonder andere in gesprek te gaan. Tot nu toe zijn we erg tevreden. Hebben 3 bezichtigingen gehad en krijgen veel en heldere uitleg. De eerste bezichtiging doen we steeds zelf en als we dan verder willen gaan ze een 2e x mee of gaan ze zelf als afspraak plannen lastig is.

Wij hebben een jaar of 8 geleden ons huis verkocht. Toen hebben we er 3 langs laten komen en offerte op laten maken. Degenen waar we meest goede en eerlijke gevoel bij hadden hebben we gekozen. Dat was niet de goedkoopste volgens mij, vooral degene die het meest duidelijk uitleg gaf...

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 19:15

Ik heb 3 makelaars laten komen. Uiteindelijk had ik het beste gevoel bij de makelaar die de beste prijs bood, dus die keuze was niet lastig :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 19:26

Wij hebben ook meerdere verkoopmakelaars laten komen, uiteindelijk willen wij gaan voor de makelaar die open dagen aanbied waardoor er meer mensen op een dag kunnen komen en die was ook het goedkoopst. Sowieso had ik allen uitgekozen om langs te komen op basis van reviews.

Nu eerst nog een ander huis vinden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:13

Hier ook 3 makelaars laten komen.
1. Sprak tegen mijn vader en noemde mij meisje (mijn huis). Die viel dus direct af.
2. Was verder prima, wel een beetje praatjes. Zei een bedrag wat hij op moest brengen en dat hij binnen een week weg zou zijn.
3. Was een hele normale man. Had goede voorwaarden. Schetste een eerlijk plaatje en had als aanbieding dat hij bij verkoop gratis aankoopmakelaar zou zijn.

Ik heb voor 3 gekozen.
Achteraf echt ook de beste keuze.
Nummer 2 bleek met een klant (pandjesbaas) langs te komen voor kijken.

Nummer 3 heeft mij toen gebeld en gevraagd, wat makelaar 2 tegen mij heeft gezegd. Bij de bezichtiging heeft hij hem met z’n eigen woorden om de oren geslagen.

Nummer 2 zijn klant kon mooi betalen wat hij zei.
En dat is gebeurt.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:21

Wij hadden voor de zekerheid 3 makelaars laten komen om te zien wat hun perspectief
was van het huis.

De 1 en 2e waren voor ons onbekende kantoren maar daar hadden we echt geen goed gevoel over.

De 3e was voor ons een bekende makelaar aangezien onze kinderen bij elkaar in de klas
hebben gezeten en het gaf ons een goed gevoel hoe hun het huis zagen en wat het zou opleveren.
Deze nam ook uitgebreid de tijd voor het huis terwijl nr 1 & 2 er zo door vlogen.

Ook met de biedingen hebben ze ons goed geholpen aangezien de eerste allemaal investeerders
waren die voor een duppie op de eerste rij willen zitten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:34

Meerdere makelaars laten komen en ook misschien buiten de box denken of het zonder makelaar kan? Of dat je deels zelf gaat doen aan bv bezichtigingen. Dat kan een beste bak geld schelen.

Je gevoel bij de makelaar, er zitten gladde griezels tussen. :x wat kost het, wat krijg je daar voor? Zijn er verborgen kosten (soms betaal je opeens extra voor de fotos of na een aantal bezichtigingen dat je opeens een rekening krijgt weet ik van mensen) heb je vooraf controle over de fotos die ze willen gebruiken?

Wat zeggen ze over je huis? De ene wil dat je alles in de opslag doet en je huis (zeker met huisdieren of kinderen) zowat onleefbaar wordt of je bij iedere bezichtiging een volksverhuizing moet doen. De ander geeft hooguit wat tips maar is wat realistischer.

Maar vooral wat is je gevoel erbij, voel je je op je gemak of is het meer brrr pfff ieks.

Ik heb veel te maken gehad bij bezichtigingen (er zitten figuren tussen die je nog geen cent gunt) maar ook wel langs laten komen voor verkoop. Een zelf verkocht zonder, een met een fijne makelaar maar door omstandigheden zelf de rondleiding gedaan op een spontaan moment. En een aantal laten langskomen (jakkes wat een engerds) maar is mijn huis verkocht zonder makelaar ook.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:45

Ik heb een makelaar laten komen via via. En alleen maar lof voor deze makelaar! Alles is in goed overleg gegaan, alles was duidelijk. Uiteindelijk huis voor een hele goede prijs verkocht en de inboedel levert nu ook nog extra op. :)

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:53

Bij onze buren heeft een gerenommeerd makelaarskantoor de verkoop gedaan.

Zij hadden in de tekst staan dat er geen alarminstallatie in het huis aanwezig was. In de foto's was vervolgens te zien dat de kluis onder de trap, naast de voordeur stond.
Daarnaast stonden er ook toekomstbeloften over het perceel in de advertentie, die volgens het bestemmingsplan nooit zouden mogen. Daar was zelfs officieel afwijzing van. Dat is uiteindelijk uit de omschrijving gehaald.

Anderzijds hebben we ook een makelaar in de buurt die altijd aantrekkelijke, frisse en afwisselende teksten heeft. Niet tekstueel het standaard riedeltje.

Je zou naar dit soort dingen in huidige advertenties kunnen kijken. Hoe zij de promotie doen.